1

اصلاح قانون چک در جریان است و مراحل نهایی را طی می‌کند.

  • کد خبر : 7387
  • ۰۷ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۰:۱۱

محمود بهمنی در جمع خبرنگاران در ارتباط با علت انتخاب ۴ صفر برای حذف از پول ملی، اظهار داشت: از مدت‌ها قبل پیش‌بینی بانک مرکزی برای حذف صفرها ۴ صفر بوده است. رئیس کل بانک مرکزی ادامه داد:‌ پشتوانه یک ریال ۰٫۰۱۲۳۵۷ گرم طلا بود اما محاسبات بانک مرکزی نشان می‌دهد که بعد از این […]

محمود بهمنی در جمع خبرنگاران در ارتباط با علت انتخاب ۴ صفر برای حذف از پول ملی، اظهار داشت: از مدت‌ها قبل پیش‌بینی بانک مرکزی برای حذف صفرها ۴ صفر بوده است.
رئیس کل بانک مرکزی ادامه داد:‌ پشتوانه یک ریال ۰٫۰۱۲۳۵۷ گرم طلا بود اما محاسبات بانک مرکزی نشان می‌دهد که بعد از این مدت طولانی ارزش واحد پول تغییر نکرده به همین خاطر تصمیم گرفتیم ۴ صفر را حذف کنیم.
وی افزود: درحالی که امکان حذف ۳ صفر نیز وجود داشت بانک مرکزی به خاطر اینکه برای مردم حداقل ۸ الی ۹ سال راحت باشند ۴ صفر را انتخاب کرد.
بهمنی با بیان اینکه به جای افزایش تعداد اسکناس‌ها با صفرهای بالا سیاست مذکور را انتخاب کرد و گفت: از آنجایی که سرانه اسکناس در جهان به طور متوسط ۱۴ عدد و در ایران ۱۱۸ عدد است، بانک مرکزی با سیاست مذکور قصد تقلیل این نسبت را داشت.
رئیس کل بانک مرکزی تصریح کرد: برای چاپ ۱۰۰ اسکناس ۱۰۰ تومانی باید بانک مرکزی ۱۰۰ تا ۵۸ تومان هزینه کند تا آنرا چاپ کند همچنین باید به هزینه‌های امحاء و چاپ جدید نیز توجه داشت.

– در نظرسنجی حذف صفرها شرکت نکردم

وی با بیان اینکه سالانه بانک مرکزی چند ده میلیارد هزینه بابت چاپ و امحاء اسکناسهای ریز می‌پردازد، اضافه کرد: از سوی دیگر یک دلار در دنیا معادل ۱۰ هزار ریال است و این معنایی ندارد.
بهمنی افزود: با حذف صفرهای مازاد، حمل‌ونقل اسکناس آسان، سرانه اسکناس کاهش می‌یابد و البته بانکداری الکترونیک نیز افزایش پیدا می‌کند.
رئیس کل بانک مرکزی ضمن تأکید براینکه حذف صفرها از پول ملی در مجموع تأثیری روی ارزش پول ملی نمی‌گذارد، گفت: با این کار واحد پول ملی شناسایی می‌شود.
وی در پاسخ به این سوال که آیا شما در سایت رفرم پول ملی ثبت نام و در نظرسنجی شرکت کرده‌اید؟ افزود: خیر متأسفانه بنده ثبت‌نام نکرده‌ام؛ نظر بنده نظر مردم است.

– خبرهای خوش، دسته چک

رئیس کل بانک مرکزی همچنین درباره اصلاح قانون چک نیز گفت: اصلاح قانون چک در جریان است و مراحل نهایی را طی می‌کند.
وی با تأکید براینکه دبیر کل بانک مرکزی مسئول مربوط به اصلاح قانون چک است از انتشار اخبار جدید برای چک در آینده نزدیک خبر داد و تصریح کرد: به زودی تقسیم بندی چک‌ها و چک‌های رنگی خواهند آمد؛ در این شرایط با مشاهده چک مردم می‌توانند تشخیص دهند که چک را بپذیرند یا نپذیرند.

– نحوه تأمین اعتبار منابع مشاغل خانگی

بهمنی در مورد نحوه تأمین اعتبار مشاخل خانگی و تسهیلات مربوط به اشتغال، اظهار داشت: در آخرین جلسه شورای عالی اشتغال تصمیم گرفتیم که ۴۵۰ هزار میلیارد ریال منابع را به کل اشتغال اختصاص دهیم و این منابع را به این صورت ساماندهی کنیم.
وی با تأکید بر برنامه بانک مرکزی برای سوق دادن مشاغل خانگی به سمت منابع قرض‌الحسنه، تصریح کرد: خوشبختانه نسبت منابع قرض‌الحسنه به مصارف خیلی بیشتر است و به همین دلیل می‌توانیم با استفاده از این مابه‌التفاوت مبلغی را به مشاغل خانگی و صنایع دستی اختصاص دهیم.

بهمنی همچنین درباره مغایرت نسبت منابع و مصارف بانک‌های تجاری در جهت سود سپردها با صندوق ضمانت، اظهار داشت: از آنجایی که بانک مرکزی، بانک‌هایی را که جرایم آنها در این خصوص بیشتر از حد مجاز تجاوز کند معادل ۳۴ درصد جریمه می‌کند بانک‌های خصوصی هیچ وقت از ۸۳ درصد تجاوز نمی‌کنند اما بانک‌های دولتی به ویژه تجاری‌ها کمتر به این مسأله توجه می‌کنند.
رئیس کل بانک مرکزی تأکید کرد که باید این نسبت‌ها در صندوق ضمانت اصلاح شود.
بهمنی در ادامه درباره پرداخت تسهیلات بخش صادرات طی سال گذشته، بیان کرد: در بسته سیاستی امسال ۳۷ درصد برای بخش صنعت و معدن، ۲۰ درصد برای بخش کشاورزی، ۲۵ درصد برای بخش مسکن ، ۸ درصد برای صادرات و ۱۰ درصد برای بازرگانی و خدمات در نظر گرفته شد.
وی در ارتباط با اعتراض برحی از این بخش‌های برای سهم مذکور، گفت: برخی از این بخش‌ها مانند بخش کشاورزی نتوانسته‌اند این منابع را جذب کنند اما بخش مسکن بیشترین سهم را تا کنون استفاده کرده است.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=7387

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر