2

ورق جنگ در سوریه برگشت

  • کد خبر : 84440
  • ۰۲ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۱:۴۹

روزنامه کیهان درستون ویژه خود نوشت:

اسرار سرمایه‌گذاری ۳ میلیارد دلاری قطر در جنگ سوریه

«حکومت قطر برای انحراف اذهان از بحران موجود در جنوب خلیج‌فارس، به بحران در سوریه دامن زد و تاکنون ۳ میلیارد دلار در این راه هزینه کرده است».
روزنامه فایننشال تایمز در ارزیابی نقش جنگ‌افروزانه رژیم قطر در بحران سوریه نوشت: امیرنشین کوچک قطر در سال‌های اخیر از طریق حمایت از اقدامات تروریستی در عراق، سوریه و چند کشور دیگر، تلا‌ش‌های زیادی به منظور گسترش نفوذ سیاسی خود انجام داده است.

فایننشال تایمز نوشت: حاکمان «قطر» به عنوان امارتی آکنده از گاز، چه اهدافی را از سیاست خارجی فعال خود در منطقه دنبال می‌کنند؟ قطر در گذشته در سایه همسایه بزرگ خود عربستان زندگی می‌کرد اما اکنون از منابع غنی گاز به عنوان سلاحی به منظور بسط نفوذ سیاسی در منطقه خاورمیانه استفاده می‌کند.
این روزنامه می‌افزاید: قطر امروزه نقش مهمی در حمایت از گروه‌های مخالف (تروریست‌ها) که برای سرنگونی نظام بشار اسد تلاش می‌کنند، دارد و در دو سال گذشته بیش از سه میلیارد دلار در این راه هزینه کرده است. برخی ناظران سیاسی معتقدند خاندان آل ثانی به منظور جلوگیری از انقلاب در کشور کوچک قطر و دور کردن احتمال تغییر و همچنین منحرف کردن توجهات، از بحران‌های موجود در سایر کشورهای منطقه پشتیبانی می‌کنند.

از سوی دیگر نشریه آلمانی یونگه‌ولت با اشاره به تحلیل فایننشال تایمز نوشت: «رقم کمک ۳ میلیارد دلاری قطر به گروه‌های مسلح معارض در سوریه بسیار بیشتر از کمک هر دولت دیگری است. این کشور کوچک اما بسیار ثروتمند خلیج‌فارس، سالانه ۵۰ هزار دلار به کسانی می‌دهد که از اردوگاه اسد به شورشیان بپیوندند، پول می‌دهد.
یونگه‌ولت می‌افزاید: ناظران در منطقه به طنز می‌گویند که حاکم فئودال قطر شیخ حمدبن خلیفه آل‌ثانی، در سوریه برای خود «انقلاب» خریده است. برای قطر به طور مشخص یک خط لوله گاز که قرار است از طریق اردن به کالاس در جنوب ترکیه و از آنجا به اروپای غربی برود، مهم شناخته می‌شود. اما سوریه یا دولت اسد بر سر راه این طرح قرار دارد. نشریه آلمانی نوشت: نیروهای آمریکایی در قطر در دو منطقه ستاد ایجاد کرده‌اند. طبق اسناد منتشر شده در ویکی‌لیکس، قطر ۶۰ درصد هزینه نگهداری نیروهای آمریکایی را در کشور برعهده گرفته است.

یونگه‌ولت همچنین نوشت: قطر نیازمند است برای گسترش تولید گاز خود خط لوله‌ای جدید به اروپا بکشد. چنین برنامه‌ای در سال ۲۰۰۹ پایه‌ریزی شد و سوریه در این طرح نقشی کلیدی دارد. خط لوله جدید قرار است از طریق عربستان سعودی و اردن و سوریه به ترکیه رفته و از آنجا گاز قطر وارد خط لوله نابوکو شود که ظرفیت خالی داشته و به اروپای غربی منتقل شود. اما دولت اسد در اجرای طرح همراهی نکرد؛ اول این که بین دمشق و دوحه رابطه چندان دوستانه‌ای وجود نداشت که حتی با پیشنهاد قطر مبنی بر ایجاد تسهیلات برای سوریه نیز جبران نشد. دوم این که در ساحل سوریه ذخایر بزرگ گاز کشف شد. نکته سوم، متحد راهبردی سوریه یعنی ایران پیشنهاد بهتری به سوریه کرده بود. سوریه در سال ۲۰۱۱ یک قرارداد راهبردی با ایران و عراق برای ایجاد خط لوله امضا کرد که از طریق آن قرار بود گاز ایران از میدان پارس جنوبی به سوریه و از آنجا به اروپا انتقال داده شود. این قرارداد به صورت قاطع مانع برنامه‌های قطر و کشورهای اروپایی شد.

انقلاب ایران یکی از ۳ رکن نظم جهانی جدید

«انقلاب ایران یکی از ۳ عامل مهم شکل‌گیری نظم نوین جهانی است».
این تحلیل را «ژرار شلیان» تحلیلگر فرانسوی و نویسنده کتاب «به سوی نظم نوین جهانی» عنوان کرد. وی در مصاحبه با شبکه فرانس۲۴ گفت: سه رویداد مهم جهانی از جمله افزایش قدرت چین، شوک نفتی و در نهایت پیروزی انقلاب ایران در سال ۱۹۷۹ میلادی در شکل‌‌گیری نظم نوین جهانی موثر بوده‌اند.

وی افزود: پیروزی انقلاب ایران در سال ۱۹۷۹ به رهبری آیت‌الله خمینی پیامدهای خاص خود را داشت زیرا برای نخستین بار فعالان اسلام‌گرا در مقیاس کشوری بزرگ پا به عرصه بین‌الملل گذاشتند.
این نویسنده فرانسوی خاطرنشان کرد: رابطه تنگاتنگ میان سیاست و مذهب در ایران امری بنیادین و بسیار مهم است و مقامات این کشور سیاست را جدای از دین و دین را جدای از سیاست نمی‌دانند.
وی در ادامه این گفت‌وگو تاکید کرد جنگی که در سوریه در جریان است، جنگی است که برای تضعیف نفوذ ایران در منطقه راه‌اندازی شده و صرفا یک موضوع داخلی نیست.

پیروزی‌های ارتش سوریه زهرچشم ایران از اسرائیل است

تحلیلگران جهانی در ارزیابی تحولات سوریه معتقدند ارتش این کشور به پیروزی‌های مهمی دست یافته و موضع گروه‌های مسلح مخالف به شدت تضعیف شده است.
روزنامه فرانسوی لوموند دراین‌ باره نوشت: دمشق در برابر معارضانی که به شدت ضعیف شده‌اند، در موضع قدرت قرار گرفته است. بشار اسد با مصاحبه اخیرش نشان داد که در موضع قویتر سیاسی نسبت به گذشته قرار گرفته و در عرصه جنگ نیز قدرت نظامی خود را به رخ می‌کشد.
لوموند افزود: پس از چند هفته که ارتش سوریه در موضع تدافعی قرار گرفته بود، اکنون میوه بازسازی ارتش با همکاری جمهوری اسلامی ایران را می‌چیند.

در همین حال یک تحلیلگر موسسه تحقیقات خاورمیانه در واشنگتن در روزنامه آکشام چاپ ترکیه نوشت: مواضع ترکیه در مورد سوریه نرم‌تر شده است.
گونول‌ تول می‌نویسد: یکی از مسایل موثر، پیروزی‌های استراتژیک ارتش سوریه در مقابل معارضان در برخی مناطق سوریه از جمله دمشق است. در پشت پرده این موفقیت‌ها، تعلیم و آموزش نزدیک به ۶۰ هزار شبه نظامی سوری نهفته است چرا که این شبه نظامیان آموزش جنگ‌های چریکی دیده‌اند و بخش عمده آنان علویها هستند.
از سوی دیگر پایگاه صهیونیستی دبکا که دارای صبغه امنیتی است در گزارشی تأکید کرد: ارتش سوریه پیشروی‌ها و پیروزی‌های مهمی به دست‌ آورده و قدرت آن به درستی تحلیل نشده است. آمریکا با سیاست‌ها و ارزیابی‌های اشتباه خود در مورد سوریه، صحنه را برای حمله از سوی این کشور به اسرائیل آماده کرده است و مقامات سوریه اکنون می‌گویند بحران جاری این کشور در مرحله نخست به اسرائیل سرایت خواهد کرد.

در این میان پایگاه آمریکایی المانیتور معتقد است دعوت از ایران برای مشارکت در حل بحران سوریه ضرورت دارد و بدون ایران این موضوع حل نخواهد شد.
المانیتور می‌نویسد: جان کری و سرگئی لاوروف، وزیران خارجه آمریکا و روسیه در سوئد درباره برگزاری کنفرانس دیگری که به گفته کری هدفش اجرای راه‌حل مطرح شده در قطعنامه ژنو است، مذاکره کردند و لاوروف یک روز بعد در مصاحبه‌ای تلویزیونی گفت «نباید کشوری مانند ایران به خاطر رجحان ژئوپولیتیک از این روند حذف شود. ایران بازیگر خارجی بسیار مهمی به شمار می‌آید. اما تاکنون هیچ توافقی در این زمینه حاصل نشده است.»

این پایگاه اینترنتی آمریکایی در ادامه تحلیل خود تصریح کرد: بدون دعوت از ایران، کنفرانس ژنو۲ راه به جایی نخواهد برد.
المانیتور با هشدار به اسرائیل درباره اینکه ممکن است اتفاقات پیش‌بینی نشده بقای این رژیم را به خطر بیندازد، نوشت: ایران توانایی ایجاد درگیری و بی‌ثباتی در مرزهای اسرائیل را دارد و می‌تواند در لبنان، از طریق حزب‌الله، در سوریه از طریق اسد و نیز در غزه وارد عمل شود. «داوود شهاب»، سخنگوی اصلی جنبش جهاد اسلامی فلسطین، پیش‌تر در گفت‌وگو با این پایگاه خبری گفته بود، همه تسلیحات موجود در غزه را ایران تامین می‌کند، چه تسلیحاتی که برای جنبش حماس در نظر گرفته شده و چه تسلیحاتی که در اختیار جنبش جهاد اسلامی فلسطین است. حتی شاید حماس تسلیحات ایرانی بیشتری در مقایسه با ما در اختیار داشته باشد.

پایگاه اینترنتی آمریکایی خاطرنشان می‌کند: نیروهای معارض در سوریه که تحت حمایت آمریکا قرار دارند شانس اندکی در مقابل نیروهای مسلح بشار اسد دارند که از حمایت سپاه پاسداران ایران و ارتش حزب‌الله برخوردار است.

ورق جنگ در سوریه برگشت گروه‌های مسلح آچمز شده‌اند

سرویس اطلاعاتی آلمان با تجدیدنظر در پیش‌بینی قبلی خود اعلام کرد جنگ در سوریه به نفع حکومت و بر ضرر گروه‌‌های مسلح معارض ورق خورده است.
سرویس اطلاعاتی آلمان در سال ۲۰۱۲ در ارزیابی خود از اوضاع سوریه سقوط رژیم اسد را پیش‌بینی کرده بود ولی در تحلیل تازه خود از استواری ارتش سوریه و چشم‌اندازی ناروشن برای شورشیان سخن می‌گوید.

به گزارش «اشپیگل آنلاین»، سرویس اطلاعاتی خارجی آلمان (BND) در ارزیابی خود از جنگ داخلی در سوریه به‌گونه‌ای بنیادین تجدیدنظر کرده است. طبق این گزارش یاد شده، گرهارد شیندلر، رئیس سرویس اطلاعاتی آلمان، در نشستی مخفی با جمعی برگزیده از سیاستمداران امنیتی این کشور اطلاع داده که ارتش بشار اسد اکنون استوارتر از گذشته عمل می‌کند و تهاجمات موفقیت‌آمیز نیروهای نظامی اسد علیه واحدهای شورشیان در هر زمانی ممکن است.
به گزارش دویچه‌وله این ارزیابی تازه سرویس اطلاعاتی آلمان، چرخشی قابل توجه نسبت به اطلاعاتی است که این نهاد در پایان تابستان سال ۲۰۱۲ در اختیار اعضای دولت و نمایندگان مجلس آلمان قرار داده بود. شیندلر همچنین در آن زمان در گفت‌وگویی پیش‌بینی کرده بود که رژیم بشار اسد در نخستین ماه‌های سال ۲۰۱۳ سقوط خواهد کرد.

به گزارش «اشپیگل آنلاین» استدلال سازمان اطلاعاتی آلمان در آن زمان بر این پایه استوار بود که وضعیت تامین نیازهای نظامی ارتش سوریه وخیم به نظر می‌‌رسید و افزون بر آن شمار سربازان متمرد بسیار بالا بود. تمرد در ارتش سوریه حتی در مدارج بالای افسران نیز دیده می‌شد. سازمان اطلاعاتی آلمان بر پایه همین اطلاعات «پایان رژیم اسد» را پیش‌بینی کرده بود. ولی ارزیابی این نهاد از اوضاع سوریه امروزه به‌گونه دیگری است. رئیس سرویس اطلاعاتی آلمان با استفاده از طرح‌های گرافیکی و نقشه‌ها توضیح داده است که نیروهای نظامی اسد کاملا قابلیت تامین اسلحه و مهمات برای واحدهای خود را بازیافته‌اند. همچنین تامین سوخت برای تانک‌ها و نیروی هوایی رژیم اسد نیز بهتر شده است. بدین‌سان ارتش اسد می‌تواند حملات ناگهانی شورشیان را خنثی کند و مناطقی را که از دست داده باز پس گیرد.

کیهان

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=84440

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر