7

تصمیم قاهره در بازگشایی دائمی گذرگاه رفح

  • کد خبر : 86
  • ۰۵ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۱:۳۶

سخنگوی وزارت امور خارجه دولت مصر با اشاره به تصمیم قاهره در بازگشایی دائمی گذرگاه رفح، تاکید کرد: مصر در این مسئله با هیچ کشور خارجی گفتگو نکرده و این تصمیم را پیش از آشتی ملی فلسطین گرفته بود. به گزارش افق به نقل از رویترز، تصمیم دولت مصر در زمینه بازگشایی دائمی گذرگاه رفح […]

سخنگوی وزارت امور خارجه دولت مصر با اشاره به تصمیم قاهره در بازگشایی دائمی گذرگاه رفح، تاکید کرد: مصر در این مسئله با هیچ کشور خارجی گفتگو نکرده و این تصمیم را پیش از آشتی ملی فلسطین گرفته بود.

به گزارش افق به نقل از رویترز، تصمیم دولت مصر در زمینه بازگشایی دائمی گذرگاه رفح از روز ۲۸ می (دو روز دیگر) با استقبال جنبش حماس روبرو شده که این تصمیم را برای کاهش درد و رنج فلسطینیان بسیار موثر ارزیابی می کند.

علاوه بر این تصمیم جدید دولت موقت مصر به نخست وزیری “عصام شرف” که با اعتراضات رژیم صهیونیستی روبرو شده است، به طور آشکار بیانگر تغییر سیاستهای قاهره از زمان سرنگونی مبارک است. جایی که رژیم مبارک در تنگتر کردن دایره محاصره با تل آویو علیه حماس و فلسطینیان همکاری می کرد.

در دوره حکومت مبارک گذرگاه رفح به جز موارد محدودی باز می شد، که آن هم برای عبور کالا و داروهای مورد نیاز یک و نیم میلیون فلسطینی غزه و یا عبور بیماران و دانشجویان به روی آنها باز می شد.

“طاهر النونو” سخنگوی دولت منتخب فلسطین در واکنش به این تصمیم اظهار داشت : این گام مهمی برای ورود و خروج شهروندان فلسطینی به شمار می رود که امیدواریم در آینده قاهره برای عبور و مرور کالا نیز آن را توسعه دهد.

 

 

خبرگزاری الشرق الاوسط مصر شب گذشته اعلام کرده بود: مقامات مصری تصمیم گرفته اند از روز ۲۸ می گذرگاه رفح را به صورت روزانه از ساعت ۹ صبح تا ۵ بعد از ظهر به جز روزهای جمعه باز کنند.

بنابر اعلام این منبع معتبر خبری در مصر بازگشایی گذرگاه رفح در راستای تلاشهای قاهره برای پایان اختلافات فلسطینی و نهایی کردن توافقنامه آشتی ملی رخ داده است.

در نخستین واکنش رسمی به اعلام  خبر بازگشایی دائمی گذرگاه رفح”منحه باخوم” سخنگوی وزارت امور خارجه مصر اظهار داشت : مصر با هیچ کشور خارجی درباره این مسئله  مذاکره نکرده و این تصمیم را قبل از رسیدن به آشتی ملی اتخاذ کرده است.

وی در گفتگو با الجزیره افزود: در وهله نخست این یک تصمیم مستقل از سوی مصر است که با هدف کاهش درد و رنج ملت فلسطین به ویژه در نوار غزه اتخاذ شده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه مصر تاکید کرد: تصمیم بازگشایی دائمی گذرگاه رفح تنها از سوی وزارت خارجه اتخاذ نشده ، بلکه تمام دستگاههای مرتبط در دولت مصر در آن مشارکت داشته اند.

به گزارش مهر، در حالی دولت مصر روز گذشته این تصمیم را اعلام کرد که به نظر می رسد این مسئله با هدف پاسخگویی به خواسته های مردم انقلابی مصر که در روزهای اخیر با تظاهرات و برگزاری تجمعات متعدد خواستار بازگشایی کامل گذرگاه رفح شده بودند اتخاذ شده است.

بر این اساس، تنها دو هفته از حرکت اعتراضی مردم مصر از میدان التحریر به سوی گذرگاه رفح که برای تحقق این مسئله انجام شد، می گذرد.

منابع آگاه همچنین از سخنرانی امروز (پنجشنبه) “عصام شرف” نخست وزیر مصر برای برشمردن موفقیتهای دولت موقت خبر می دهند که تنها یک روز پیش از تظاهرات قریب الوقوع مردم مصر در میدان التحریر انجام خواهد شد.

به طور کلی به نظر می رسد دولت مصر در روزهای پس از انقلاب چاره ای جز همراهی با خواسته های واقعی ملت مصر برای آرمانهای فلسطین نداشته و به هر حال می خواهد خود را در حرف و عمل همراه این آرمانها نشان دهد.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=86

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر