6

وزیر بهداشت :سند توسعه آموزش علوم پزشکی به زودی ابلاغ می‌شود

  • کد خبر : 868
  • ۱۷ خرداد ۱۳۹۰ - ۲۳:۱۱

وزیر بهداشت از آغاز به کار بازرسان ویژه وزارت بهداشت برای بازرسی ضربتی اورژانس‌های کشور از هفته آینده و اضافه کردن سه هزار و ۸۰۰ تخت بیمارستانی به بیمارستان‌های کشور تا پایان سال خبر داد. افق – ایسنا، دکتر مرضیه وحید دستجردی در اجلاس روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی با بیان اینکه سال گذشته سال تکمیل […]

وزیر بهداشت از آغاز به کار بازرسان ویژه وزارت بهداشت برای بازرسی ضربتی اورژانس‌های کشور از هفته آینده و اضافه کردن سه هزار و ۸۰۰ تخت بیمارستانی به بیمارستان‌های کشور تا پایان سال خبر داد.
افق – ایسنا، دکتر مرضیه وحید دستجردی در اجلاس روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی با بیان اینکه سال گذشته سال تکمیل شبکه روستایی نامگذاری شده است، اظهار کرد: بیش از دو هزار خانه بهداشت در این مدت ساخته شد که این کار یکی از بزرگترین کارهایی بود که دانشگاه‌های علوم پزشکی انجام دادند، هر چند وزارت بهداشت کمک شایان توجهی به آنان نکرد ولی امسال پیش‌بینی می‌شود با توجه به اینکه دست ما بازتر است کمک بیشتری به دانشگاه‌ها در این زمینه شود.

تکمیل شبکه اورژانس پیش بیمارستانی تا پایان امسال

وی با اشاره به نامگذاری سال ۹۰ به نام سال تکمیل شبکه اورژانس پیش‌ بیمارستانی، گفت: در حال حاضر یک هزار و ۸۰۰۰ پایگاه اورژانس پیش بیمارستانی در کشور فعال است و در نظر داریم در سال جاری ۵۰۰ پایگاه دیگر نیز راه‌اندازی کنیم تا از این طریق این شبکه هم تکمیل شود.

امسال ۴هزار تخت بیمارستانی به بهره‌برداری می‌رسد

وزیر بهداشت با بیان اینکه در دو سال گذشته شش هزار تخت بیمارستانی در سراسر کشور ساخته شده و به بهره‌برداری رسیده است، اظهار کرد: تا پایان امسال نیز حدود ۳ هزار و ۸۰۰ تخت بیمارستانی و شاید هم تا آن زمان ۴ هزار تخت نیز به تعداد این تخت‌ها اضافه شود، همچنین هم اکنون ۴۸ هزار تخت بیمارستانی در حال مطالعه و بررسی برای ساخت است تا بتوانیم از این طریق به آن سطح بندی مورد نظر تا سال ۹۳ دست یابیم.

وی با بیان اینکه در سال گذشته حدود ۳۰ میلیون نفر به اورژانس‌های بیمارستانها مراجعه کردند، اظهار کرد: شاید بیشترین مشکلات در بخش درمان در اورژانس‌ها باشد، بر این اساس از ابتدا نیز ساماندهی اورژانس‌ها نیز جزو برنامه‌های وزارت بهداشت بوده است.

بازرسی ضربتی بازرسان وزارت بهداشت از اورژانس‌های بیمارستانی از هفته آینده

دستجردی افزود: بسیاری از ضوابطی که در اورژانس‌ها باید رعایت شود به روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی ابلاغ شده است بنابراین از این نظر کمی و کاستی نیز وجود ندارد و زمان مناسبی در اختیار دانشگاه‌های علوم پزشکی قر ار گرفت که اورژانس‌ها را ساماندهی و مشکلات آنان را به حداقل برسانند.

وی افزود: برای بازرسی اورژانس‌ها بازرسین ویژه وزارتخانه به مدت یک تا دو ماه به صورت ضربتی از اورژانس‌های تهران و شهرستانها بازرسی کرده و گزارشات را به صورت هفتگی در اختیار ما قرارمی‌دهند.

واگذاری اعتباربخشی بیمارستان‌ها به معاونت درمان

وزیر بهداشت با بیان اینکه در ابتدا ارزیابی و اعتباربخشی اورژانس‌ها به عهده بیمارستانها گذاشته شده بود، تصریح کرد: آنچه موجب تجدیدنظر در این موضوع شد این بود که متاسفانه ضوابطی که اورژانس‌ها باید آن را رعایت کنند و گزارشاتی که دانشگاه‌ها به ما ارسال می‌کردند نشانگر این بود که ضوابط به خوبی رعایت نمی‌شود بنابراین این اعتباربخشی به معاونت درمان وزارت بهداشت واگذار شده است.

وی با تاکید بر این که در اورژانس‌ها باید پزشک متخصص مقیم وجود داشته باشد، خاطرنشان کرد: باید از این طریق از شلوغی بیش از حد اورژانس‌ها جلوگیری شود، البته امید است با بازرسی که از هفته آینده شروع می‌شود گزارشات آنان نشانگر این باشد که بهترین مدیریت در اورژانس‌ها وجود دارد.

وی با اشاره به این که گزارشات بازرسی که از اورژانس‌های تهران انجام شده است، گفت: کمترین شاخصی که در این گزارشات وجود داشت مدیریت و رهبری در اورژانس‌ها بود که این موضوع برای ما از اهمیت بسیاری برخوردار است.

راه‌اندازی یک هزار تخت ICU تا پایان امسال

دستجردی افزود: البته امسال بنا براین است که بیمارستان‌ها را به یک هزار تخت ICU مجهز کنیم و این به تکمیل تخت‌های بیمارستانی کمک می‌کند.

وی با اشاره به اعلام یکصد اورژانس نمونه تا پایان سال، گفت: بر اساس قاون بودجه سال جاری از سه میلیارد دلاری که از افزایش قیمت نفت به وزارت بهداشت تعلق می‌گیرد بخشی برای معضلات بخش درمان نیز در نظر گرفته می‌شود.

سند توسعه آموزش علوم پزشکی به زودی ابلاغ می‌شود

وی با اشاره به تدوین سند توسعه آموزش علوم پزشکی و براساس آمایش سرزمین گفت: این سند تدوین و به زودی ابلاغ می‌شود که با توجه به اینکه حدود ۵۰ دانشگاه علوم پزشکی در کشور وجود دارد این سند به بهتر شدن وضعیت آموزش و سطح بندی آموزش در استانهای مختلف کمک می‌کند و موجب ساماندهی آن نیز می‌شود.

دستجردی با اشاره به فعالیتهای خوب معاونت تحقیقاتی در زمینه پژوهش گفت: ۳۰ درصد از تحقیقات کشور به پژوهشهای علوم پزشکی تعلق دارد.

وی با بیان اینکه خوشبختانه اعتماد عمومی مردم نسبت به نظام سلامت وجود دارد، اظهار کرد: امید است با این تلاش بتوانیم اعتماد عمومی که سرمایه ملی است را حفظ و نگذاریم این اعتماد نیز خدشه‌دار شود.

وی با اشاره به افزایش تعرفه‌های بخش دولتی و خصوصی، گفت: در بخش دولتی به دلیل تورم و بحث هدفمندی یارانه‌ها نظر بالاتری در بحث تعرفه‌ها وجود داشت و در نهایت با تلاشها و توجیهاتی که برای معاونت راهبردی ریاست جمهوری انجام شد آنان تقبل کردند که این سقف را تا سطحی که مشکلات ما را حل کند نیز جبران کنند که این کار بسیار بزرگی است.

وی با اشاره به تشکیل سازمان بیمه سلامت که جزء یکی از بندهای برنامه پنجم است، گفت: ما در تلاش هستیم که هزینه درمان از جیب مردم کاسته شود و به کمتر از ۳۰ درصد کاهش یابد چرا که در حال حاضر پرداخت از جیب مردم بالای۵۰ درصد است، بنابراین هرچه نفوذ بیمه‌ها افزایش یابد هزینه‌هایی که مردم از جیب خود می‌پردازند کاهش می‌یابد که ما نیز به دنبال طرحهایی برای تحقق این امر هستیم که در این راستا بیمارستانهای هیات امنایی و طرح تمام وقتی پزشکان از آن جمله‌اند.

وزیر بهداشت با اشاره به استقرار نظام ارجاع و پزشک خانواده، گفت: اجرای این طرح باعث کاهش هزینه‌ها می‌شود که در این راستا در سال گذشته این طرح در ۱۷ شهر به صورت پایلوت انجام شد هر چند که ما به همه اهدافمان در این رابطه دست نیافتیم ولی چالش‌های آن شناسایی و آنها نیز از بین رفت.

وی با بیان اینکه در نظر داریم هر ساله ۱۲ تا ۱۴ میلیون جمعیت شهری تحت پوشش پزشک خانواده قرار داده شود، تصریح کرد: البته کلیه جمعیت روستایی تحت پوشش آن نیستند و در نظر داریم تا امسال آن را توسعه دهیم.

گزارشی از بیماری اسهال خونی در کشور نداریم

معاونت‌های درمان دانشگاه‌ها در رابطه با این بیماری اطلاع‌رسانی کنند

وزیر بهداشت با اشاره به اپیدمی بیماری اسهال خونی در کشورهای اروپایی، گفت: با توجه به اینکه این نوع بیماری از طریق صیفی جات و حبوبات دیده شده است و ما هم نیز اینها را وارد نمی‌کنیم قاعدتا نباید مشکلی در این زمینه در کشور وجود داشته باشد ولی از آنجایی که این بیماری موجب نارسایی‌های حاد کلیه می‌شود و در کشورهای اروپایی تعدادی بر اثر این بیماری فوت و دو هزار نفر مبتلا آن کشف شده‌اند بهتر است معاونت‌های درمان دانشگاه‌های علوم پزشکی با ارائه اطلاعات رعایت نکات بهداشتی را به مردم تاکید کنند، البته طی یک ماه گذشته ما هیچ گزارشی نداشتیم.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=868

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر