2

یک تبعه ایرانی، عامل اغتشاشات ترکیه!

  • کد خبر : 87491
  • ۱۵ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۹:۵۲

متهم کردن یک ایرانی به جهت‌دهی ناآرامی‌های ترکیه در شرایطی است که این کشور طی ۵ روز گذشته شاهد تشدید اعتراضات مردمی به سیاستهای دولت حاکم در این کشور بوده است.

 متهم کردن یک ایرانی به جهت‌دهی ناآرامی‌های ترکیه در شرایطی است که این کشور طی ۵ روز گذشته شاهد تشدید اعتراضات مردمی به سیاستهای دولت حاکم در این کشور بوده است.

 
با گسترش اعتراضات مردمی در شهرهای مختلف ترکیه، نیروهای امنیتی این کشور، مدعی بازداشت یک ایرانی در آنکارا شده و وی را به جهت‌دهی اعتراضات مردمی و ناآرامی‌ها در این شهر متهم کردند.
 
واحدهای اطلاعات و مبارزه با ترور پلیس ترکیه مدعی شدند که یک فرد را با هویت و با نام «شایان شاملو» در آنکارا دستگیر کرده‌اند.
 
در حالی که شهرهای مختلف ترکیه طی روزهای گذشته شاهد برگزاری تظاهرات‌های گسترده مردمی بوده است و مقامات ترکیه‌ای را مجبور به دیدار با رهبر بزرگترین حزب مخالف این کشور کرده، پلیس ترکیه مدعی شد بر اساس بررسی تصاویر ضبط شده توسط دوربین های مستقر در میدان هلال احمر و پارک گوون آنکارا در تاریخ های دوم و سوم ژوئن این فرد نقش فعالی در جهت‌دهی تظاهرکنندگان در این مناطق داشته است. بنا به ادعای پلیس ترکیه این فرد برای اینکه شناسایی نشود تلاش می کرده تا صورت خود را بپوشاند.
 
برخی کارشناسان معتقدند که دولت ترکیه به منظور مشروعیت بخشیدن به سرکوب اعتراضات مردمی در سراسر این کشور، دست داشتن عناصر خارجی در این ناآرامی‌ها را مطرح کرده‌اند تا وجهه آنها در محافل بین‌المللی دچار خدشه کمتری شود.
 
پلیس ترکیه همچنین مدعی شد که شایان شاملو قبل از آغاز تظاهرات آخرین بار به استانبول رفته و با برخی افراد تماس برقرار کرده است.
 
بازداشت این فرد در حالی است که هنوز ارتباطات و تماس‌های تلفنی وی مشخص نیست و پلیس ترکیه پس از بازداشت وی می‌خواهد تحقیقات درباره تماسی های تلفنی‌اش را انجام دهد. پلیس ترکیه در همین راستا از سازمان ارتباطات خواسته تا مستندات تماس های تلفنی وی را ارائه کند و بر این اساس قرار است مشخص شود وی در یک ماه گذشته با چه کسی و یا کسانی تماس داشته و آیا در مورد تظاهرات حرفی رد و بدل شده یا نه.
 
متهم کردن یک ایرانی به جهت‌دهی ناآرامی‌های ترکیه در شرایطی است که این کشور طی ۵ روز گذشته شاهد تشدید اعتراضات مردمی به سیاستهای دولت حاکم در این کشور بوده است.
شدت درگیری‌ها تا به حدی بوده است که حتی اتباع ترک مقیم کشورهای دیگر و فعالان حقوق بشری سایر کشورها را نیز وادار به برگزاری راهپیمایی در حمایت از مردم ترکیه کرده است.
 
حزب جمهوریخواه خلق ترکیه که بزرگترین حزب مخالف این کشور محسوب می‌شود، در این اعتراضات نقش فعالی را داشته است به طوری که «عبدالله گل» رئیس جمهور ترکیه روز گذشته با رهبر این حزب دیدار و گفت‌وگو کرد.
 
در همین حال بسیاری از فعالان سیاسی و چهره‌های هنری هم در این روزها حمایت خود را از معترضان اعلام کرده‌اند. اما «رجب طیب اردوغان»، نخست وزیر ترکیه در واکنش به ناآرامی‌ها، معترضان را افراد غارتگر نامید.
 
در همین حال برخی در این زمینه به وجود اختلاف بین اردوغان و عبدالله گل در رابطه با نوع واکنش به ناآرامی‌ها خبر می‌دهند. عبدالله گل که تحولات اخیر ترکیه را یک آزمون دموکراسی برای کشورش عنوان کرده بود، روز گذشته پس از دیدار با رهبر حزب جمهوریخواه خلق ترکیه گفت که پیام معترضان را دریافت کرده است. اردوغان در واکنش به اظهارات وی گفت: من که پیامی دریافت نکردم، نمی دانم چه کسی چه پیامی دریافت کرد.
 
«احمد داوداوغلو»، وزیر خارجه ترکیه نیز گفت که این اعتراضات وجهه ترکیه را در عرصه بین المللی خدشه‌دار می‌کند.
 
«احمد آکینجی» نویسنده و کارگردان سینما و یکی از دوستان دوران دبیرستانی «رجب طیب اردوغان» نخست وزیر ترکیه، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در استانبول گفت که تظاهرات میدان تقسیم و گسترش آن به سراسر ترکیه در واقع اعتراض به دیکتاتوری اردوغان است.
 
مجله آمریکایی فارین پالسی نیز در تحلیل ناآرامی‌های ترکیه نوشت: اعتراضات گسترده مردم ترکیه را باید واکنشی به اقدامات حزب عدالت و توسعه به رهبری «رجب طیب اردوغان» و همچنین سبک حکومت داری شخص نخست وزیر دید.
فارس
لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=87491

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر