3

تصویری به یادماندنی از بزرگترین جرقه خورشیدی سالهای اخیر

  • کد خبر : 8828
  • ۲۰ مرداد ۱۳۹۰ - ۵:۵۱

۹۰۰۵-۱۳۰۸۳: کد خبر یک جرقه خورشیدی فوق‌العاده قدرتمند که در طول چهارسال گذشته بزرگترین جرقه به شمار می‌رود از سطح خورشید بلند شده که به گفته دانشمندان تاثیر جدی بر زمین نخواهد داشت.   یک جرقه خورشیدی فوق‌العاده قدرتمند که در طول چهارسال گذشته بزرگترین جرقه به شمار می‌رود از سطح خورشید بلند شده که […]


۹۰۰۵-۱۳۰۸۳: کد خبر

یک جرقه خورشیدی فوق‌العاده قدرتمند که در طول چهارسال گذشته بزرگترین جرقه به شمار می‌رود از سطح خورشید بلند شده که به گفته دانشمندان تاثیر جدی بر زمین نخواهد داشت.

 

یک جرقه خورشیدی فوق‌العاده قدرتمند که در طول چهارسال گذشته بزرگترین جرقه به شمار می‌رود از سطح خورشید بلند شده که به گفته دانشمندان تاثیر جدی بر زمین نخواهد داشت.

به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، ستاره‌شناسان اعلام کرده‌اند از آن جایی که جرقه اخیر خورشید به سمت زمین نبوده، از این رو زیان چندانی به سیاره ما وارد نخواهد کرد.

این جرقه خورشید که از نوع کلاس ایکس ۶٫۹ بوده از ساعت ۰۷:۴۸ روز سه‌شنبه به وقت گرینویچ آغاز شده و طبق جدول اندازه‌گیری ستاره‌شناسان، قویترین نوع فورانهای خورشیدی کلاس ایکس، کلاس C ضعیف‌ترین و کلاس M جرقه متوسط محسوب می‌شود.

جرقه بزرگ اخیر، از زمان آغاز این دوره خورشید در سال ۲۰۰۸ تا کنون بزرگترین فوران محسوب می‌شود. انتظار می‌رود این دوره تا حدود سال ۲۰۲۰ به پایان برسد.

جرقه‌های خورشیدی زمانی روی می‌دهند که خطوط میدانهای مغناطیسی روی خورشید به حالت گره در هم پیچیده و یک انرژی بالقوه بوجود بیاورند و با رسیدن این انرژی به نقطه اوج، نیرو به حرارت، نور و حرکت ذرات باردار تبدیل می‌شود.

با این که تمام فورانهای کلاس ایکس خورشیدی جزء وقایع مهم محسوب می‌شوند، آنها همچنین هنگامی که به سوی زمین قرار می‌گیرند، برای سیاره ما تهدید بزرگی به شمار می‌روند.

طی این رویدادها، خورشید ابری از پلاسما موسوم به تخلیه جرم تاج خورشید را به فضا و گاهی اوقات به سوی زمین می‌فرستد. این تخلیه، ذرات باردار را وارد فضا می‌کند که می‌توانند به ماهواره‌ها آسیب زده، فضانوردان حاضر در فضا را به خطر انداخته و سیستمهای برق، ارتباطی و سایر زیرساختهای روی زمین را مختل کنند.

با وجود این که زمین در معرض این فوران قرار نداشته اما چند قطعی ارتباطی فرکانس بالا و پایین از سوی سایت ستاره‌شناسان فضا گزارش شده است.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=8828

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر