2

سفـــری منحصر بفرد به دژ سفید ایران +تصاویر

  • کد خبر : 88594
  • ۲۰ خرداد ۱۳۹۲ - ۲۳:۲۳

در استان گلستان صدها تالاب و آبگیر وجود دارد که می‌توانید پس از خروج از آق قلا به سمت آنها بروید، اما ما شما را به آب‌بندی زیبا و فرح بخش به نام سد وشمگیر دعوت می‌کنیم که از دیدن آن پشیمان نخواهید شد.

شهرستان آق‌قلا در شمال استان گلستان و در کنار رودخانه گرگانرود، آثار تاریخی و طبیعی زیادی برای دیدن دارد، از این‌رو دیدار از آق قلا خالی از لطف نیست. برای رفتن به آق قلا، پس از رسیدن به گرگان، مسیر بزرگراه گرگان به سمت آق قلا را انتخاب کنید، بزرگراهی صاف و کم‌ترافیک که بی‌دغدغه می‌توان در آن رانندگی کرد و در طول مسیر، از زیبایی زمین‌های سرسبز اطراف از دیدن گندمزارها و مزارع باقلا لذت برد و بین راه ، نمایشگاه بین‌المللی گلستان، کارخانجات بزرگ آرد، پنبه پاک‌کنی‌ها و شهرک بزرگ صنعتی آق قلا را دید تا سرانجام به میدان ورودی شهر رسید.

 



با پیچیدن به سمت شمال و رد شدن از خیابان امام خمینی(ره) که سرتاسر آن درختان مرکبات کاشته شده است، به پل تاریخی آق قلا، قدیمی‌ترین جاذبه برجای مانده در این شهر می‌رسید. در اینجا باید پیاده شوید. از روی پل قدیمی، شهر زیباتر دیده می‌شود، البته با ساخته شدن چند سد در منطقه، آب رودخانه کم شده و مسیل نیاز به لایروبی پیدا کرده است، اما در فصل پرآب، رودخانه به شهر زیبایی می‌دهد.

گرگانرود که از راه می‌رسد با پیچ و خم‌های خود آق قلا را به دو نیمه شمالی و جنوبی تقسیم می‌کند، بنابراین ۳ پل، راه دسترسی دو طرف را فراهم ساخته که در این میان پل تاریخی آق قلا قدیمی‌ترین آن محسوب می‌شود.

از سویی روی این پل که ۸۰۰ سال عمر کرده، می‌توان قدم زد و تاریخ را مرور کرد. این پل قدیمی از صدها سال پیش محل عبور و مرور مردم، نظامیان، ارابه‌ها، اسب‌ها و چارپایان بوده و چندسالی است که روی خودروها بسته شده، اما عبور مردم از روی پل آزاد است.

پل آق قلا ۷۰ متر طول، ۳۰ متر عرض و ۱۴ متر ارتفاع دارد. پایه‌های این پل در زمان سلجوقیان با همان معماری آجری آن دوره ساخته شده، اما در زمان شاه طهماسب صفوی با ساخت قلعه‌ای در این منطقه تکمیل شده است. البته سال گذشته بر اثر وقوع سیل در آق قلا، دهنه پنجم این اثر باستانی هم کشف شده که نیاز به مرمت و بازسازی دارد.

در چند سال اخیر در سمت شرقی پل قدیمی، پارک ساحلی هم ایجاد شده و مسافران در این مکان چادر می‌زنند. در ایامی هم که رودخانه پر آب است، قایق‌هایی برای مسافران قرار داده شده تا در رودخانه قایق سواری کنند و از نزدیک پایه‌های پل قدیمی را که با آجرچینی خاص تزیین کرده‌اند و مختص معماری اثر سلجوقی است ببینند. در همان نزدیکی و در خیابان جنب پارک هم فروشگاه‌های سنتی راه‌اندازی شده که صنایع دستی ترکمن می‌فروشند.

پنجشنبه بازار



اگر به آق قلا سفر کردید، بازدید از پنجشنبه بازار این شهر را از دست ندهید، چرا که خرید صنایع دستی و محصولات کشاورزی تازه و محلی از جاذبه‌های گشت و گذار در این بازار است. این بازار همه هفته جنب استادیوم ورزشی شهر و در نزدیکی شهرداری برپا می‌شود. در این مکان مردم از هر گروه و صنفی کالاهای خود را عرضه می‌کنند که در این میان می‌توانید لباس ترکمنی، جانمازهای نمدی و دست‌دوز، زیورآلات ترکمن، فرش، گلیم، قالی، قالیچه، روسری‌های ترکمن و دیگر صنایع دستی را برای خرید پیدا کنید.

اسبدوانی

دیدنی‌های آق قلا اما همچنان منحصر به فرد و بکر است، اگر در بهار یا پاییز به آق قلا سفر کنید به مسابقات هیجان‌انگیز و دیدنی اسبدوانی این شهر هم خواهید رسید.

برای دیدن این مسابقات که در روزهای پنجشنبه و جمعه آخر هفته برگزار می‌شود، باید بلیت خریداری کنید، البته همراه این بلیت فهرستی از اسب‌هایی که در مسابقات حضور دارند هم وجود دارد و شما می‌توانید با خرید بلیت در قرعه‌کشی که میان تماشاچیان انجام می‌شود نیز شرکت کنید. پیش‌بینی اسب برنده هم جزو یکی از هیجان‌‌انگیزترین بازی‌هاست که شرکت در آن جالب توجه خواهد بود. برای این کار در طبقه نخست مجتمع اسبدوانی آق قلا می‌توانید اسب‌های برنده را ببینید که چطور در رقابتی سانتیمتری به خط پایان می‌رسند.

برای تماشای این مسابقات هنوز جایگاه مناسبی ساخته نشده و یک تل خاکی در کنار پیست ۲ هزار متری بهترین نقطه برای تماشای مسابقات است، با این حال اسبدوانی آنقدر پرشور انجام می‌شود که هر هفته ۷ هزار نفر برای تماشای آن سر از پا نمی‌شناسند. گوینده باسابقه مسابقات هم که کار خود را خوب بلد است بر هیجان مسابقه می‌افزاید.



در استان گلستان صدها تالاب و آبگیر وجود دارد که می‌توانید پس از خروج از آق قلا به سمت آنها بروید، اما ما شما را به آب‌بندی زیبا و فرح بخش به نام سد وشمگیر دعوت می‌کنیم که از دیدن آن پشیمان نخواهید شد.

سدی خاکی ساخته شده در سال ۱۳۴۹ که۴۵ کیلومتری شمال شرق آق قلا قرار دارد و پس از رسیدن به این سد بزرگ که نخستین سد ساخته شده در منطقه است، می‌توانید با رانندگی در جاده دو کیلومتری که از وسط سد می‌گذرد از طراوت بی‌نظیر آب و اگر غروب باشد از دیدن خورشید ارغوانی رنگی که به کاسه سد فرو می‌رود، لذت ببرید.

خوردنی‌های آق قلا

بیشمه، قادلمه و تاتار چورک ۳ نان شیرینی مشهور در بین ترکمن‌هاست که فقط تعدادی از شیرینی فروشی‌های آق قلا آنها را می‌فروشند. بیشمه نوعی نان روغنی خوشمزه است که در روغن خوب سرخ می‌کنند و قادلمه و تاتار چورک نیز نان شیرینی‌های است که هرچند آنها هم در روغن زیاد سرخ می‌شود، اما لایه لایه بوده و با شکر تزئین می‌شود.

این شیرینی‌های ترد و خوشمزه را هم می‌توانید از یکی از شیرینی فروشی‌های سنتی که همان حوالی پل قدیمی قرار دارد پیدا کنید و اگر عجله دارید و شیرینی‌ها، فروش رفته است، صاحبان شیرینی فروشی‌ها از شما سفارش می‌گیرند تا چند ساعت بعد این سوغات را با خود ببرید.

خرید صنایع دستی قازان

قابلمه‌ای که کار دست خود ترکمن‌هاست را قازن می‌گویند. ظرفی از جنس چدن که مخروطی شکل است و گفته می‌شود گرما به شکل یکنواخت به همه قسمت‌های آن می‌رسد و برنج در آن خوب دم می‌کشد. ترکمن‌ها اغلب شیرینی‌های خود را در همین قازن‌ها درست می‌کنند. این ظرف‌های نقره‌ای رنگ در میان مردم استان طرفداران زیادی دارد.

ترکمن‌ها غذای خود به ویژه چکدرمه که همان غذای سنتی است را از سالیان دور در این نوع ظرف‌ها طبخ می‌کردند و حالا زنان خانه‌دار می‌گویند سرخ کردن غذا در این ظرف‌ها روغن کمتری می‌برد. قازان را هم از مغازه‌های شهر یا پنجشنبه بازار می‌توانید بخرید.

باشگاه خبرنگاران

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=88594

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر