4

طراحی یکی از پلتفرم های جدید ایران خودرو در دستور کار قرار گرفت

  • کد خبر : 91443
  • ۰۹ تیر ۱۳۹۲ - ۱۳:۵۶

با وجود فشارها و محدودیت های تحمیل شده در مسیر حرکت خودروسازی، ایران خودرو در سال جاری، پروژه طراحی یکی از پلتفرم های جدید تعریف شده خود را به اجرا در می آورد.

حمیدرضا تقوی نژاد، معاون استراتژی و برنامه ریزی ایران خودرو با بیان این مطلب، گفت: با همکاری مرکز تحقیقات و کارشناسان گروه صنعتی ایران خودرو و با استفاده از پلتفرم های موجود، در سال جاری یکی از این پلتفرم ها با روش باز مهندسی، اجرا خواهد شد.

وی طراحی پلتفرم را مهم‌ترین راهبرد صنعت خودرو در دهه ۹۰ دانست و گفت: این موضوع از تولید سمند به بعد در ایران‌خودرو مطرح و پروژه های مختلفی روی پلتفرم های مختلف مانند ۲۰۶، ال۹۰ و ۴۰۵ انجام شد.

معاون استراتژی و برنامه ریزی ایران خودرو از کاهش رتبه خودروسازی ایران از ۱۳ در سال ۲۰۱۱ به ۱۸ در سال گذشته خبر داد و اظهار امیدواری کرد، با بهبود شرایط اقتصادی و فضای کسب و کار و تغییر دیدگاه مسوولان به صنعت خودرو، شرایط تولید بهتر شود.

تقوی نژاد اظهار کرد: تحریم موضوع جدیدی نیست و ایران خودرو از حدود پنج سال پیش با آن روبه رو بوده، اما تحریم ها مرحله به مرحله سخت تر شده است.

وی قطع همکاری ناگهانی شرکت پژو را در تاریخ خودروسازی جهان بی سابقه دانست و اظهار کرد: پیام های حاکی از عدم همکاری پژو، ایران خودرو را واداشت تا با شتاب بیش‌تر، تولید محصولات با برند داخلی را دنبال کند که در نتیجه آن تولید رانا از چهار سال قبل در برنامه قرار گرفت. پروژه دنا نیز با روند مطلوبی در حال پیگیری بود که ناگهان در سال ۹۱ با تحریم داخلی روبه رو شدیم.

معاون استراتژی و برنامه ریزی ایران خودرو، کمبود شدید نقدینگی و بی مهری برخی مسوولان برای مقابله با تحریم های خارجی را عامل تشدید مشکلات و مختل شدن تولید روزانه دانست که در نتیجه آن ایران خودرو ناچار شد اجرای پروژه های کوتاه مدت را در اولویت بگذارد.

وی به کارگیری تمام ظرفیت های مجموعه برای خودکفایی ۲۰۶ و شروع تولید رانا را از جمله رویدادهای مهم سال ۹۱ دانست.

معاون استراتژی و برنامه ریزی ایران خودرو با اشاره به حمایت دولت امریکا از صنایع خودروی این کشور در بحران سال های ۲۰۰۹-۲۰۰۸، اظهار کرد: ایران‌خودرو تمامی بحران‌های فعلی را پیش‌بینی و برای مقابله به آنها ضرورت حمایت از صنعت خودرو را گزارش کرده بود اما متاسفانه به این گزارش ها توجهی نشد.

تقوی نژاد با بیان اینکه توسعه همکاری با کشورهای آسیایی برای تامین قطعات از سال۹۰ ایران خودرو را از خطر تحریم های اخیر رها کرد، افزود: موقعیت کنونی می تواند فرصتی برای سرعت بخشیدن به روند داخلی سازی در قطعه‌سازی و خودروسازی کشور شود.

معاون استراتژی و برنامه ریزی ایران خودرو برخی از حلقه های تکنولوژیک مانند مجموعه های الکترونیک خودرو را از جمله زمینه هایی ذکر کرد که هنوز وابستگی به خارج وجود دارد و تاکید کرد که این وابستگی باید هر چه سریع‌تر قطع شود.

وی همکاری با رنو را مثبت ارزیابی کرد و گفت: رنو پارس به سرمایه گذاری در ایران تاکید و برنامه‌ریزی های بلندمدت دارد. در همین راستا ماه آینده وانت تندر۹۰ که تولید آزمایشی آن آغاز شده است را عرضه می کنیم.  محصولات جدید دیگری نیز با رنو تعریف شده و مانعی در همکاری ها وجود ندارد.

تقوی نژاد،  نگاه مطالبه گر به صنعت خودرو و بی توجهی به مزیت های اشتغال‌زایی و گردش مالی آن را از مشکلات موجود در ایران دانست و گفت:‌ با کاهش تولید، قطعه‌سازان بی‌کار می شوند و تعطیلی واحد های تولیدی عواقب بسیاری بدی دارد.

تقوی نژاد درک وظایف را از جمله الزامات مهم برای خودروسازان خواند و گفت: فشارهای بیرونی بسیار سنگین بود و خودروسازان سرعت لازم برای تغییر شرایط را نداشتند و باید دقیق تر عمل می کردند.

معاون استراتژی و برنامه ریزی ایران خودرو ادامه داد: این شرکت تا اسفند سال ۹۰ از رشد ۱۴ درصدی در تولید برخوردار بود که این روند قیمت تمام‌شده محصول را پایین نگاه می داشت و هزینه های تولید را در تیراژ سر‌شکن می کرد.

وی افزایش قیمت خودرو در دوره ۱۴ ساله سال ۷۶ تا سال ۹۰ را تنها ۳۰ درصد ذکر کرد و افزود: سال ۹۱ تمامی مواد اولیه و نیازهای ضروری صنعت با افزایش چند برابری قیمت روبه رو شد که برای مدیران صنعت قابل هضم بود اما دیگران، به هیچ وجه آن را موجه نمی دانستند. این تضاد باعث شد که سال ۹۱ بدترین سال در صنعت خودروی کشور باشد.

وی تغییرات ساختار سازمانی و واگذاری برخی شرکت های وابسته را از اقدامات سال های اخیر ایران خودرو به منظور چابک سازی مجموعه خود عنوان و اظهار امیدواری کرد، با تغییر نگاه مسوولان،  روزهای اوج خودرو‌سازی کشور بار دیگر فرا رسد.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=91443

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر