1

۲۶ سؤال از وزیر اقتصاد پیشنهادی دولت یازدهم

  • کد خبر : 91775
  • ۱۱ تیر ۱۳۹۲ - ۱۴:۱۹

نماینده مردم تهران در مجلس در قالب یادداشتی خطاب به وزیر اقتصاد پیشنهادی برای دولت یازدهم ۲۶ سؤال در حوزه‌های مختلف اقتصادی مطرح کرد.

خبرگزاری فارس: 26 سؤال از وزیر اقتصاد پیشنهادی دولت یازدهم

محمد سلیمانی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی و وزیر ارتباطات در دولت نهم در قالب یادداشتی خطاب به وزیر اقتصادی پیشنهادی برای دولت یازدهم که آن را در اختیار خبرگزاری فارس قرار داد، ۲۶ سوال مطرح کرده است که در ادامه می‌آید:

۱-  آیا انسجام در مدیریت کلان اقتصادی را کافی می دانید یا خیر؟ در هر دو صورت چگونه عمل خواهید کرد که در آینده خود را پاسخگو در مقابل مجلس و ملت بدانید و بهانه برای کم بود اختیارات یا عدم انسجام وجود نداشته باشد؟ چگونه می خواهید از سیاسی شدن اقتصاد جلوگیری کنید؟

۲- نقش جنابعالی به عنوان وزیر اقتصاد در کاهش تورم چیست؟ آیا اصولاً وزارت اقتصاد را در این مقوله مسئول و پاسخگو می دانید یا خیر؟ با نقدینگی کشور چه می خواهید کنید؟ چگونه می خواهید قدرت خرید پول ملی را افزایش دهید و یا از کاهش آن جلوگیری کنید؟ مدیریت نرخ ارز و کاهش آن را چگونه می خواهید انجام دهید؟

۳- نظرتان در مورد کاهش وزن اقتصادی تجارت خارجی در تولید ناخالص ملی کشور چیست؟

۴- چگونه می خواهید نظام بانکی را اصلاح کنید؟ آیا حذف ربا در سطح جامعه و دولت در دستور کار شماست یا خیر؟ آیا اصولاً معتقدید نظامی برپا گردد که وام های چند یا چند ده میلیارد تومانی را به نور چشمی ها ندهد و فقط به افراد واجد شرایط دهد؟ آیا چگونه می خواهید معوقات بانکی را از گردن کلفت ها و نه بیچاره ای که چند میلیون تومان معوقه دارد باز پس بگیرید؟ اگر ندادند چه خواهید کرد؟ با سود بانکی چه خواهید کرد؟ رهایش می کنید تا کمر مردم را خم کند یا مهارش می کنید و کاهش می دهید؟

۵- با توجه با اینکه گمرکات زیر نظر شماست، آیا چه تدبیری اتخاذ خواهید کرد که سال بعد یا سالهای بعد اعلام نشود واردات کالاهای لوکس خیره کننده بوده است؟ با ورود آن همه کالای بنجل چه خواهید کرد؟ با پدیده ته لنجی ها چه خواهید کرد؟ با قاچاق واردات چه خواهید کرد؟ آیا اصلاحات اساسی با استفاده از فناوری اطلاعات و شبکه سازی را در گمرکات انجام می دهید یا به وزیر بعدی حواله خواهید کرد؟ چه خواهید کرد که هیچ کالای اساسی روی دریا نماند، در حالیکه این طرف نیازمندان آن له‌له بزنند و تولید کم شود و قیمت ها چند برابر گردد؟

۶- جنابعالی چه نظری در مورد نظام بودجه ریزی مالیاتی و حذف هزینه های غیر ضرور دارید و نقش شما چه خواهد بود؟ برنامه شما برای اصلاح نظام مالیاتی چیست؟ آیا فقط یقه حقوق بگیران و کسبه جزء را برای مالیات می گیرید و یقه افراد معدودی که پولهای باد آورده دارند و صاحب می شوند رها می کنید؟

۷- برنامه جنابعالی برای ایجاد شبکه جامع اطلاعات اقتصادی با تاکید بر شبکه اطلاعات بانکی چیست؟ آیا شبکه ای راه اندازی می کنید که هر تراکنش بانکی در آن ثبت شود؟ آیا کاری خواهید کرد که منشاء هر پولی در کشور شفاف و روشن گردد و مشخص شود از کجا آمده است؟ برنامه شما برای حذف پولشویی چیست؟ چگونه می خواهید جلو پول های باد آورده را بگیرید؟ چکار خواهید کرد که کسی که تولید ثروت می کند مایه افتخار کشور شود و کسی که از راه پولشویی یا حرام یا رانت خواری و یا …، ثروت به دست می آورد گیر بیفتد؟

۸- طرح هدفمندی یارانه طرحی بود که دولت و مجلس بر روی آن به توافق رسیدند و مرحله اول آن هم اجرا شد. رقبا و منتقدان دولت دهم مدعی شدند که دولت آن را بد اجرا کرده و باعث تورم شده است. شما با این طرح می خواهید چکار کنید که در اجرا مشکل پیدا نکنید و یک سال بعد با مجلسیان درگیر نشوید و متهم به سوء اجرا نشوید؟

۹- آیا معاملات دولتی از نظر شما اشکالاتی دارد یا نه؟ اگر اشکال دارد برای حل آن اشکالات چه راه حل هایی دارید؟

۱۰ چگونه می خواهید اقتصاد را مردمی کنید؟ اصولاً به مردمی کردن اقتصاد معتقد هستید؟

۱۱- می‌دانید که دشمن علیه ملت ایران یک جنگ اقتصادی تمام عیار راه انداخته است. شما با چه عده و عدّه ای می خواهید در این جنگ کشور را پیروز کنید؟

۱۲- اجرای قانون اصل ۴۴ عمدتاً به عهده وزارت دارایی و اقتصاد است. شما چه اشکالاتی در اجرای قبلی این قانون ملاحظه می کنید؟ و برنامه کلی و اجرایی شما در رابطه با این قانون چیست؟

۱۳ – یکی از معضلات اصلی تولید، کمبود نقدینگی و تسهیلات است. چگونه و با چه برنامه ای می خواهید این موانع را رفع کنید؟ اصولاً نقشی برای خود قائل هستید یا معتقدید در امور بانکها نباید دخالت کنید؟

۱۴ – آیا به نظر شما رعایت ظرفیت بازار در ایجاد بنگاههای رقیب اعم از خصوصی و عمومی و دولتی شده است یا خیر؟ شما چگونه می خواهید این معضل را سامان دهید؟ شورای رقابت واحدی مهم و اساسی است. ولی خیلی ها از ناکارآمدی آن صحبت می کنند. نمونه اخیر آن قیمت خودرو بود که نارضایتی فراوانی ایجاد کرد. عملکرد این شورا را چگونه ارزیابی و نقادی می کنید؟ آیا برنامه ای برای آن دارید؟

۱۵- نوسانات نرخ ارز یکی از مشکلات اخیر بوده و هست. برنامه شما و شیوه کار شما برای کنترل این نوسانات چیست؟ آیا معتقد به تک نرخی یا چند نرخی برای ارز هستید؟ آیا فکری برای مهار اشکالات هر روش کرده اید؟ آیا می خواهید نرخ ریالی ارز را پایین بیاورید یا بالا ببرید؟ آیا فروش ارز سر چهار راه توسط دلالان را جمع می کنید یا گسترده تر می نمایید؟ راستی با صرافی های بدون جواز چه خواهید کرد؟ آیا در زمان شما هم شاهد رشد قارچ گونه این صرافی ها و بانک ها نخواهیم بود؟

۱۶ –  برنامه و نظر شما در مورد نظامهای قیمت گذاری موجود، نظارت، مالیات و گمرکات موجود چیست؟ آیا قصد تحول دارید؟ در چه بخشی و به چه میزانی و به نفع چه کسانی؟

۱۷- به نظر شما کدامیک از عوامل زیر در ایجاد تورم و بیکاری اثر مستقیم دارند و برنامه و شیوه کار شما برای حل آن چیست؟

*-  سوء مدیریت در بهره برداری و استفاده از منابع کشور.

*- ضعیف بودن نظارت و ارزیابی های اقتصادی.

*- فشار و توطئه های دشمنان ملت ایران و تحریم ها.

*- رانت خواری، تبعیض،کلاهبرداری، اسراف و تبذیر، سوء استفاده ها، آقازاده ها، زد و بندهای درون سیستمی، اطرافیان مسئولین، فشار سیاسیون.

*- نگرش سرمایه داری مسئولین و برنامه‌های مربوطه.

*- جزئی نگری در برنامه ریزی و در اجرا و کنار گذاشتن کلان نگری.

*- الگوی معرف در کشور.

*- فساد در نظام بانکی. – قانون کار موجود.

*- هدفمندی یارانه.

*- دخالت نمایندگان مجلس در امور اجرایی.

۱۸- برنامه های شما برای برقراری عدالت در تخصیص و توزیع  درآمدها و منابع کشور چیست؟ آیا اصولاً در تخصیص و توزیع درآمدها چه جانبی را پیش می گیرید و چه دیدگاهی دارید؟

۱۹-  برنامه‌تان برای توزیع سکه، قیمت سکه، بازار سکه، سکه چیست؟ آیا معتقد به بازار آزاد در این حوزه هستید؟ آیا ریشه نابسامانی‌های بازار سکه و طلا را چه می‌دانید؟ آیا اصولاً این نابسامانی را توجیه می کنید یا اشکال می‌دانید؟ چگونه می‌خواهید کنترل قیمت و نرخ در این حوزه را مدیریت کنید؟

۲۰ – کدامیک از اقدامات زیر را اولویت کاری خود می‌دانید؟ شیوه کار و برنامه چیست؟

* تشکیل یک تیم اقتصادی قوی و کار آمد و معرفی به جامعه.

* ایجاد و راه اندازی سیستم متمرکز خرید و فروش سکه و ارز و مسکن.

* برخورد قاطع با واسطه گری، دلالی، سفته بازی، سوداگری، در بازار سکه ارز و مسکن.

* ایجاد و راه اندازی پیمان ارزی.

* تقویت سیستم مدیریت و نظارت بانک مرکزی.

* تقویت نظام گمرکات با هدف نظارت بر صادرات و واردات و جلوگیری از حیف و میل ارز اختصاص یافته.

* برنامه ریزی برای سرمایه گذاری مولد (چگونه؟).

* منع بانکها اعم از دولتی و غیر دولتی و خصوصی به ورود به بازار زمین، سکه، مسکن، طلا، ارز و کاهش یا مناسب سازی تعداد شعب بانکی.

۲۱- خزانه به زیر چنگ و دست جنابعالی می آید. دخل و خرج به نحوی با شماست. چگونه می خواهید بودجه دولت را از وابستگی به نفت کم کنید؟ آیا تحریم فروش نفت ایران را فرصتی می‌بینید؟ چگونه می خواهید به منابع درآمدی دولت تنوع ببخشید؟

۲۲- اختیار سهام عدالت عمدتاً به عهده وزارت شماست. با این سهام، مدیریت آن، توزیع سود، برگشت سرمایه، و غیره آن چه می خواهید بکنید؟

۲۳ – نقش بخش عمومی غیر دولتی در اقتصاد کشور بسیار گسترده و تعیین کننده است. برنامه شما برای شفاف سازی و نظارت اقتصادی بر این بخش چیست؟ چگونه می خواهید بر شرکت هایی که به این بخش واگذار شده و دولت هم سهمی از آنها دارد، نظارت کنید؟

۲۴ – برنامه شما برای بازار بورس چیست؟ ایا حبابی در آن نمی‌بینید؟

۲۵ – چگونه می خواهید دارایی مردم را، که بعضاً راکد است، به دارایی مولد کشور بیاورید. هم آنها سود ببرند و هم کشور؟

۲۶ – برنامه شما برای بالا بردن درآمد سرانه ملی چیست؟ فکر می‌کنید در پایان مسئولیت‌تان به چه عددی برسانید؟

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=91775

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر