5

اقدام جدید گرجستان علیه ایران

  • کد خبر : 91905
  • ۱۲ تیر ۱۳۹۲ - ۸:۲۷

وزارت خارجه گرجستان روز سه‌شنبه اعلام کرد که به صورت یکجانبه قرارداد لغو روادید با ایران را فسخ کرده و اتباع ایرانی از دوشنبه ۱۰ تیرماه برای ورود به خاک این کشور ملزم به تهیه ویزا هستند.

 

به گزارش سایت رادیو فردا(Radio Farda)، روزنامه “سیویل” گرجستان با اعلام این تصمیم نوشته است که به رغم فسخ قرارداد دوجانبه لغو روادید توسط گرجستان، هنوز اتباع این کشور می‌توانند بدون ویزا به ایران سفر کنند.

قرارداد لغو روادید برای اقامت ۴۵ روزه میان دو کشور در جریان سفر وزیر خارجه ایران به تفلیس در نوامبر ۲۰۱۰ امضا و در ژانویه ۲۰۱۱ به اجرا گذاشته شد.

در همین زمینه خبرگزاری فرانسه سه‌شنبه ۱۱ تیرماه از قول ایراکی وکوا، سخنگوی وزارت خارجه گرجستان علت فسخ یکجانبه قرارداد لغو روادید را نگرانی دولت تفلیس از گسترش روابط بازرگانی و استفاده ایران از سیستم مالی این کشور برای دور زدن تحریم‌ها عنوان کرد.

هنوز مقام‌های ایران واکنشی به فسخ یکجانبه قرارداد لغو روادید توسط گرجستان نشان نداده‌اند.

روزنامه وال اسریت جورنال ماه گذشته از سفر دو هیات از وزارت خرانه‌داری آمریکا به گرجستان برای مذاکره درباره نگرانی روزافزون آمریکا از گسترش روابط تجاری و مالی تهران و تفلیس و استفاده تهران از سیستم مالی گرجستان برای دور زدن تحریم‌ها خبر داده بود.

در پی این مذاکرات مقام‌های گرجستان حساب بانکی ۱۵۰ ایرانی در این کشور را مسدود کردند.

گئورگی کاداگیدزه، رئیس بانک مرکزی گرجستان، ۴ تیرماه با تایید انسداد حساب بانکی ایرانی‌ها و با اعلام کنترل سختگیرانه‌تر روابط مالی با اتباع ایرانی گفت که دولت تفلیس تلاش چند بانک ایرانی را نیز برای تاسیس شعبه و فعالیت در گرجستان بی‌پاسخ گذاشته است. این اظهارات همزمان با دیدار بیدزینی ایوانیشویلی، نخست‌وزیر گرجستان با همتای اسرائیلی خود بنیامین نتانیاهو انجام شد.

بر اساس آمار رسمی تعداد شرکت‌های ایرانی ثبت شده در گرجستان در سال ۲۰۱۰ تنها ۸۴ شرکت بود که در سال ۲۰۱۲ به حدود ۱۵۰۰ شرکت افزایش یافته است.

روزنامه سیویل نیز نوشته است که از سال ۲۰۱۰ تاکنون شمار ایرنی‌هایی که سالانه به گرجستان سفر می‌کنند از ۲۱ هزار نفر به بالای ۸۹ هزار نفر رسیده است. هم‌اکنون حدود ۶۰۰۰ ایرانی مقیم گرجستان هستند.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=91905

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر