حبیبالله کاسهساز، کارگردان و تهیهکننده سینما، در نشست فرمانده ناجا با سینماگران ضمن تبریک هفته دفاع مقدس و گرامیداشت یاد و خاطره شهدا و امام راحل، اظهار کرد: در هشت سال دفاع مقدس رزمندگان ما حماسه آفریدند و ما باید با امکانات رسانهیی خود این حماسهها را به تصویر بکشیم و به این حوزه ورود پیدا کنیم.
کاسهساز: وجود خط قرمز در بیان مسائل اجتماعی
او ادامه داد: در چند سال اخیر، ارتباط نیروی انتظامی با سینماگران تنگاتنگ شده و ما میتوانیم معضلات و مسائل اجتماعی را از کانال فیلم و سریال به جامعه منتقل کنیم.
کاسهساز با اشاره به اینکه مشکل سینماگران در پرداختن به مسائل اجتماعی، وجود خط قرمزهای فراوان است، گفت: فیلم “هیس دختران فریاد نمیزنند” ساخته “پوران درخشنده” از جمله حرکتهایی بود که توانست تا حدی زیر پوست شهر را نشان دهد و در بیان اتفاقاتی که معمولاً در خفا رخ میدهد تاثیرگذار باشد.
این تهیهکننده سینما اظهار کرد: در بیان هنر، قدرتی است که سینماگران میتوانند با استفاده از آن لایههای زیرین جامعه را آشکار کنند.
او خاطرنشان کرد: در این میان فیلمساز باید تکلیف خود را بداند که تا چه حد میتواند به خط قرمزها وارد شود و تصویرسازی کند.
توحیدی: نگاه بسته و امنیتی سینمای اجتماعی را به بنبست رسانده است
در ادامه نشست، فرهاد توحیدی یکی دیگر از سینماگران حاضر در جلسه با اشاره به اینکه پلیس اجتماعی هوشمند و فراهوشمند حاصل جامعه و رویکردهای مدرن است، گفت: اجتماعی شدن پلیس از الزامات توسعه نیروی انتظامی است و اگر پلیس با ابزارهای گذشته به فعالیت بپردازد نمیتواند پاسخگوی نیازهای جامعه باشد.
توحیدی افزود: سینما به عنوان یک رسانه باید در برخورد با مخاطب پویایی داشته باشد.
این کارگردان سینما با بیان اینکه وضعیت امروز هنر هفتم در کشور فوقالعاده بحرانی است، اظهار کرد: حیات سینما با بحران همهجانبهای روبهروست و مهمترین شاخصه این بحران ارتباط با مخاطبان است؛ امسال در بهترین شرایط تعداد بلیتهای فروختهشده سینما هشت میلیون قطعه بود، این در حالی است که در آغاز دوره هشتساله اخیر ۱۹ میلیون قطعه بلیت در سینماها فروخته شده بود. همچنین این روند در سالهای ۷۰ وضعیت بهتری داشت؛ تمامی این موارد نشانگر این است که بحران به شدت گسترده است تا حدی که بسیاری از سینماها تغییر کاربری دادهاند.
او ادامه داد: سینما “تمدن” با ۸۲ سال قدمت که جزو ابنیه تاریخی و میراث فرهنگی محسوب میشود، طی مجوزی با خاک یکسان شده است. در واقع، ما تاریخ خود را دفن کردیم؛ این نتیجه وضعیت خراب سینمای ایران است.
توحیدی با اشاره به اینکه سینمای ما باید آسیبشناسی شود، گفت: بروز این معضلات به این دلیل است که ما سینما را به عنوان یک رسانه پویا، سرزنده و توسعهگرایانه نگاه نمیکنیم؛ باید برای سینمای ایران سند و منشوری سینمایی بسازیم.
او با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری مبنی بر این که «سینما یک کلید توسعه است»، گفت: به این کلید دست نمییابیم مگر اینکه موانع را از سر راه خود برداریم؛ مردم اثر سینمایی مناسب نمیبینند که به هنر هفتم اقبال نشان دهند.
توحیدی با تاکید بر اینکه سینمای ایران باید آسیبشناسی شود، اظهار کرد: نگاه بسته و امنیتی به سینما، متاسفانه در یک دهه گذشته وجود داشته و سینمای اجتماعی را به بنبست رسانده؛ سینمای اجتماعی محصول برخورد سینماگران با مسائل جامعه است. اگر میخواهیم این نوع سینما را داشته باشیم، نباید هر موضوعی را خط قرمز بدانیم.
او با اشاره به اینکه ناجا به عنوان دستگاهی که متولی فرهنگ است، گفت: سینما مانند مطبوعات، رکن چهارم دموکراسی محسوب میشود، اگر به دنبال استقرار امنیت هستید، هنر هفتم ابزار بسیار مناسبی است؛ سینماگران حافظ و پاسبان حقوق ملت هستند.
او خاطرنشان کرد: هیچ کشوری از نقد سازنده و نگاه واقعبینانه و دردمندانه ضرر نکرده است و باید نشاط و بالندگی به سینمای اجتماعی بازگردد.
رئیسیان: اجازه ساخت فیلم از دستگاههای ناظر را داشته باشیم
در ادامه علیرضا رئیسیان کارگردان و تهیهکننده سینما با اشاره به اینکه ورزشکاران و هنرمندان مقبولترین افراد جامعه هستند، گفت: این افراد میتوانند به بالا بردن امنیت اجتماعی و ملی کمک کنند.
او افزود: سینما سه ژانر اصلی دارد و در آن ۱۰ گونه سینمایی برای ماموریت های پلیسی تعریف میشود. متاسفانه در حال حاضر فیلم در این ۱۰ گونه نداریم و تنها فیلم پلیسی که با قاعده ساخته شده بود، “خواب و بیدار” کاری از مهدی فخیمزاده بود. در فیلمهای دیگر تبهکاران نشان داده میشوند که پلیس تنها به دنبال آنان است.
رئیسیان افزود: همچنین در برخی فیلمهای پلیسی ماموران این نیرو به خوبی به تصویر کشیده نمیشوند و در واقع تبهکاران از پلیس نمیترسند. این در حالی است که پلیسهای دنیا در فیلمها بسیار خشن نمایش داده میشوند و مجرمان از آنان میترسند. ما باید این نوع خشونت را در فیلمهای خود داشته باشیم. البته خشونت به معنای بد آن مد نظر نیست بلکه باید دو عنصر خوب و بد در مقابل هم نشان داده شوند.
شریفینیا: سینماگران بازوی فرهنگی نیروی انتظامی برای حل معضلات هستند
در ادامه این نشست محمدرضا شریفینیا بازیگر سینما با اشاره به اینکه مهمترین نهادی که سینماگران با آن ارتباط دارند، نیروی انتظامی است، گفت: اگر قرار است سینما کلید توسعه و پیشرفت باشد باید اعتماد به سینماگران بیشتر شود.
او افزود: در واقع سینماگران در حد یک کارمند ساده برخی از سازمانها که به تمام اطلاعات طبقهبندیشده دسترسی دارند، نیستند و ما برای به دست آوردن سوژهها و پروندهها با مشکل مواجه هستیم؛ سینماگران بازوی فرهنگی نیروی انتظامی برای حل معضلات و مشکلات هستند. ابزار پیشگیری در دست ماست و مردم از سینماگران حرفشنوی بسیار دارند.
شریفالدین: سینما با شمشیر، پلیس کجرفتار ایتالیا را اصلاح کرد
در ادامه نیز محمدرضا شریفالدین تهیهکننده سینما گفت: باید یک چیدمان مناسب برای معضلات فرهنگی و اجتماعی داشته باشیم چراکه آینده در دستان شخصیتهای فرهنگی است همانطور که امروز سیاستمداران پیشبرنده جوامع هستند.
او خاطرنشان کرد: سینما با شمشیر خود توانست پلیس کجرفتار ایتالیا را اصلاح کند.
بر اساس گزارش پایگاه خبری پلیس، در این مراسم که با حضور تعداد زیادی از سینماگران برگزار شد، پرویز شیخطادی، مرضیه برومند، شاهحسینی ، جعفری جوزانی، زریندست، طالبی و چند نفر از حاضران به بیان نظرات و انتقادات خود پرداختند.
سردار اسماعیل احمدیمقدم، فرمانده نیروی انتظامی، نیز در این دیدار با اشاره به اینکه در ساخت فیلمها باید به ریشههای جرم و مسائل اجتماعی اطراف آن پرداخته شود، گفت: فیلمهای ویترینی و اکشن مطلوب ما نیست.
او بر رابطه متقابل سینما و نیروی انتظامی تاکید کرد و گفت: برگزاری این گونه نشستها حتا اگر نتیجهای به دنبال نداشته باشد، نشانگر آن است که نیروی انتظامی از سینماگران استقبال میکند و میدانند گوش شنوایی هست تا سخنان آنها را بشنود و با تغییر نگرشهای بهوجودآمده اتفاقاتی در این حوزه رخ داده است.
او درباره پلیس هوشمند و فراهوشمند، گفت: به سمت این مراحل در حال حرکت هستیم و پلیس جامعهمحور هم دارای جنبه اقتدارگرایی و نیز نرم است.
فرمانده ناجا ادامه داد: این ادبیات به حوزه قدرت نرم و سخت نیز تعمیم داده میشود، قدرت سخت به معنای این است که با سلاح و اعمال زور، اراده خود را تحمیل کنیم؛ این در حالی است که قدرت نرم در شرایطی به وقوع میپیوندد که افراد جامعه اقناع شده و مردم را جذب کنند.
احمدیمقدم با اشاره به اینکه ادبیات راهبردی دنیا تغییر کرده و باید به صورت مناسب از قدرت نرم و سخت استفاده کنیم، گفت: دیپلماسی در همه موارد با این تناسب به میدان میآید و قدرت هوشمند پلیس به این معناست که به صورت همزمان پلیس اقتدارگرا و جامعهگرا باشد.
او با اشاره به پلیسی که در فیلم “مرد دوهزار چهره” به نمایش گذاشته شده بود، گفت: دیدیم که در این فیلم، پلیس هم به صورت جامعهگرا و هم اقتدارگرا به نمایش گذاشته شد، اما مردم پلیسی را که دارای اقتدار بود، بیشتر میپسندیدند و این نشانگر آن است که مردم بیشتر طالب اقتدار پلیس هستند.
فرمانده ناجا افزود: نظر مقام معظم رهبری بر استفاده ترکیبی و هوشمندانه از این دو قدرت است؛ به هر صورت وظیفه خود را به نحو احسن انجام میدهیم.