2

نجفی: گردشگری پل اتصال میان ملت هاست

  • کد خبر : 103037
  • ۱۸ مهر ۱۳۹۲ - ۱۴:۰۳

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: گردشگری پل مجازی اتصال میان ملت ها از منظر اجتماعی و فرهنگی و عاملی موثر برای تعامل میان ادیان و فرهنگ هاست.

نجفی در هجدهمین نشست کمیته اجرایی اتاق بازرگانی و صنعت اکو با بیان اینکه گردشگری راهی برای کم کردن شکاف توسعه میان کشورها و ترویج فرهنگ دوستی و تفاهم است افزود: گردشگری در دنیای امروز به عنوان یکی از شاخصه های مهم در تعیین میزان رشد اقتصادی و میزان توسعه یافتگی کشورها به شمار  می رود.

وی گفت: این صنعت بیشترین مشارکت را نسبت به صنایع مختلف در حوزه های اجتماعی، سیاسی ، فرهنگی و اقتصادی دارد علاوه بر آن از نظر اقتصادی نیز حجم قابل توجهی را به خود اختصاص داده است، بطوریکه در سال ۲۰۱۲ بیش از هزار میلیارد دلار گردشگران خارجی در کشورهای دیگر هزینه کرده اند.

نجفی  گفت: توسعه گردشگری در منطقه اکو موجب افزایش ارزش های اقتصادی ، فرهنگی، اجتماعی و گسترش دوستی و تفاهم میان کشورها خواهد بود و نتیجه آن همکاری بیشتر میان دولت هاست.

وی افزود: در واقع فلسفه وجودی ایجاد سازمان همکاری اقتصادی اکو خواست جمعی کشورهای منطقه به منظور رشد و بهبود موقعیت اقتصادی خود در نظام بین الملل بوده و یکی از راهکارهای رسیدن به این خواست جمعی توسعه و ترویج منطقه به عنوان مقصد گردشگری جهان است.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: برای دستیابی به این هدف اولا باید گردشگری در میان کشورهای عضو توسعه یابد و ثانیا با یکدیگر همکاری کنیم تا منطقه اکو به مقصد تعداد بیشتری از گردشگران بین المللی تبدیل گردد.

معاون رئیس جمهور افزود: تبدیل منطقه اکو با جمعیتی بیش از ۴۵۰ میلیون نفر به عنوان یک مقصد گردشگری جهانی، نیازمند تامین زیرساخت ها و ابزارهای لازم با رعایت استانداردهای جهانی صنع گردشگری است. همچنانکه نیازمند بهره مندی از پیشینه غنی تاریخی و فرهنگی خود و همکاری کشورهای عضو برای استفاده از ظرفیت های موجود کشورهای منطقه قرار گرفته کشورهای عضو اکو در مسیر یک شاهراه اقتصادی کهن و استفاده از آن برای افزایش تعاملات تجاری، فرهنگی و توسعه مراودات ملت های منطقه ، از نکات مهمی است که همواره باید مورد توجه مسئولان و سیاست گذاران قرار گیرد.

نجفی گفت: تسهیل در صدور روادید،‌همکاری با سازمان های بین المللی، ایجاد شبکه یکپارچه خدمات گردشگری و تامین و آموزش نیروی انسانی متخصص و استفاده از تجربیات کشورهای عضو از جمله راهکارهای لازم برای رشد و توسعه صنعت گردشگری منطقه اکو است و این مهم فقط با همکاری و تعامل سازنده این کشورها تحقق می یابد.

وی افزود: تاکنون گام های موثری برای رشد صنعت گردشگری منطقه برداشته شده است و بعضی کشورها در این زمینه موفق بوده اند ،‌اما هنوز برخی کشورهای عضو اکو از نظر برخورداری از تنوع اقلیمی، غنای تاریخی و فرهنگی و تنوع قومی ، این منطقه را به یکی از جذاب ترین مقاصد گردشگری دنیا تبدیل کرده است که بی شک بهره برداری از این امکانات و توانمندیها به برنامه ریزی و سازمان دهی شایسته نیاز دارد . جغرافیای طبیعی متنوع و جغرافیای اجتماعی و فرهنگی گوناگون، و سنن و رسوم جذاب مردم ما، بستری مطلوب و کامل را فراهم آورده است که با تلاش و همکاری همه اعضا و پی گیری دبیرخانه می توان توسعه همگن و متوازنی را در گردشگری منطقه شاهد بود.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: تقویت بخش خصوصی و جذب سرمایه گذاران خارجی نیز می تواند گام مهمی به شمار رود، این صنعت پول ساز و پردرآمد بدون تامین و تجهیز زیرساخت ها نمی تواند راه به جایی برد سرمایه گذاری باید در تمام شاخه های صنعت گردشگری از جمله سلامت، اکوتوریسم، ورزشی و فرهنگی انجام شود و البته این دولت ها هستند که باید با ارائه تسهیلات لازم راه را برای ورود سرمایه گذاران داخلی و خارجی هموار سازند.

نجفی افزود: یکی دیگر از گامهای موثری که دولت های منطقه باید بردارند موضوع روادید و ساده سازی مراحل صدور آن است بحث روادید مشترک منطقه اکو یکی از بحث های قدیمی است که خط مشی اصلی آن را سیاست خارجی دولتها تعیین می کند. اما جمهوری اسلامی ایران از سال ۲۰۰۸ با راه اندازی سامانه روادید الکترونیک جهت صدور روادید در عرض ۴۸ ساعت و نیز صدور روادید فرودگاهی اقدامات موثری در این زمینه به انجام رسانده است.

وی گفت:  بحث تعیین رایزن گردشگری در نمایندگی های خارجی جهت ارائه راهنمایی و مشاوره در زمینه سفر، دریافت روادید و سایر اطلاعات لازم درباره کشور مقصد از موضوعات بسیار مهمی است که می بایست پس از اخذ موافقت های لازم در تعامل با وزارت امورخارجه و سایر نهادهای ذی ربط آن را اجرایی نمود.

نجفی افزود: موضوع بعدی برگزاری نمایشگاه های گردشگری و صنایع دستی است که می تواند از جمله رویدادهای مهم و تاثیرگذار در نزدیکی ملتها به هم و آشنایی با رسوم، عقاید، سنن و فرهنگ کشورهای مختلف و در نتیجه ایجاد رغبت بیشتر به سفر باشد. در همین زمینه با گسترش اینترنت و رسانه های ارتباط جمعی حتی می توان به برپایی نمایشگاه در فضای مجازی نیز اندیشید.

وی افزود: چون روز ۲۸ نوامبر مصادف با هفتم آذر به نام روز اکو نامگذاری شده است بنابراین بسیار مناسب است تا با برپایی مراسمی شایسته دراین روز در ۱۰ کشور عضو نزدیکی و دوستی ملل منطقه را جشن گرفت و در عین حال به توسعه و ترویج این منطقه به عنوان یک مقصد گردشگری در جهان کمک کنیم.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: جمهوری اسلامی ایران یکی از سرفصل های برنامه پنجم توسعه و نیز چشم انداز ۲۰ ساله خود را افزایش صادرات غیرنفتی و کاهش اتکا بر درآمدهای نفتی گذاشته است و همانطوریکه می دانیدایران به تصدیق یونسکو، از نظر وجود آثار تاریخی و فرهنگی در میان ۱۰ کشور نخست جهان جا دارد و از منظر جاذبه های اکوتوریستی و تنوع اقلیمی نیز جزو پنج کشور برتر دنیاست. بر همین اساس دولت جمهوی اسلامی ایران اصرار دارد و معتقد است که گردشگری بهترین وسیله برای جایگزینی نفت است و در این راه آماده هرگونه همکاری با کشورهای جهان به ویژه کشورهای منطقه و سازمان های منطقه ای است.

نفجی گفت: در سال گذشته حدود ۴ میلیون نفر گردشگر خارجی از ایران بازدید کردند که حدود ۴۵ درصد آنها از کشورهای منطقه اکو بودند.

واحد خبر

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=103037

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
[cov2019]