3

اولین رییس‌جمهور فارغ‌التحصیل دانشگاه تهران

  • کد خبر : 103452
  • ۲۲ مهر ۱۳۹۲ - ۱۵:۲۳

سه سخنران مراسم نمادین شروع دانشگاه ها که در دانشگاه تهران برگزار شد، سرپرست وزارت علوم، وزیر بهداشت و رییس دانشگاه تهران بودند.

امروز مراسم نمادین شروع سال تحصیلی دانشگاه ها و همچنین تقدیر از نفرات برتر کنکور ۹۲ با حضور حسن روحانی، رییس جمهور در تالار علامه امینی دانشگاه تهران برگزار شد.

جعفر توفیقی، سرپرست وزارت علوم در سخنانی در این مراسم توسعه عمیق و قانونمند کردن ارتباط دانشگاه و صنعت و جامعه را از برنامه های وزارت علوم در دوره جدید عنوان کرد. سید حسن هاشمی، وزیر بهداشت هم گفت: جلوی نبوغ استعدادهای جدید را نخواهیم گرفت. فرهاد رهبر، رییس دانشگاه تهران هم مطالبات دانشگاهیان از دولت جدید را بهبود رابطه صنعت و دانشگاه را بیان کرد.

همچنین آراسته، مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه تهران و سمندریان، نماینده دانشجویان دانشگاه تهران هم سخنانی خطاب به رییس جمهور بیان کردند.

بخش هایی از سخنان این پنج نفر را در جدول زیر به نقل از ایسنا، فارس و نسیم بخوانید؛

نام‌ و سمت اظهار نظر
جعفر توفیقی، سرپرست‌وزارت علوم با درود به روح امام خمینی (ره) که دانشگاه را مبدا همه تحولات دانستند، با یاد دلاوری‌ها و ایثار شهدا که در انقلاب اسلامی به مقام استادی رسیدند و درود و سلام به مقام معظم رهبری که همواره به جایگاه علم و عالم و استاد و دانشگاه اهتمام ورزیدند و علم را مایه عزت و کرامت ملی و قدرت اقتصادی می‌دانند. درود به ملت ایران که با خلق حماسه سیاسی در انتخابات ۹۲ رای به تدبیر و امید و اعتدال دادند و تلاش می‌کنند تا حماسه اقتصادی را با همتی دو چندان پی بگیرند.وظیفه دانشگاه تقویت روحیه تدبیر، ترویج تفکر خلاق، اعتلای فرهنگ علم دوستی، تعمیم اخلاق در جامعه و آموزش نیروی انسانی متخصص و متعهد در آموزش عالی به جهت مشارکت در توسعه درون زا و پایدار در پیشرفت کشور است، وزارت علوم برای علم و دانش ارزش ذاتی و برای افراد دانا برتری قائل است. مردان و زنان آگاه و توانمند و برخوردار از دانش جامعه بهتر و توسعه یافته‌تر را برای خود می‌سازند، در جامعه دانایی محور دانشگاه و مراکز تحقیقاتی برای خود هویتی انسان ساز، ارزشمند و خدامحور قائلند که تعلیم و تعلم و خلق فناوری‌های مهم را عبادت می‌دانند.

رعایت حقوق دیگران و احترام و اعتماد به مخاطبان دانشگاه از اصول اساسی وزارت علوم است، دانشگاه‌ها دانشجویان خود را امانتی می‌دانند که وظیفه دارند استعداد آنها را شکوفا سازند. از طرفی از نظر دانشگاه‌ها دانش آموختگان هنوز عضوی از جامعه دانشگاهی هستند و ارتباط با آنها برای دانشگاه منفعت در پی خواهد داشت.

توسعه عمیق و قانونمند کردن ارتباط دانشگاه و صنعت و جامعه از برنامه‌های وزارت علوم است. توجه به اسناد بالادستی و اعتماد به دانش دانشگاهیان در اولویت‌های اساسی وزارت علوم است که با گسترش زبان و ادبیات فارسی دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی از یک سو به قطبی برای تحصیل دانشجویان خارجی به ویژه کشورهای اسلامی و از سوی دیگر نهادی برای ارتباط با کشورهای دیگر مطرح می‌شود.

رشد قانونمند تشکل‌های فرهنگی، سیاسی و صنفی و کارآیی و اثربخشی دانشگاه‌ به واسطه این رشد از دیگر برنامه‌های پیش روی وزارت علوم است. افزایش کیفی دانشگاه‌ها، ارزیابی مناسب از فعالیت‌های دانشگاهی، بهبود نسبت استاد به دانشجو و هرم هیات علمی به بهترین سطح ممکن خواهد رسید و دانشگاه‌ها به نهادی برای پرورش استعدادهای درخشان تبدیل می‌شوند.

مدیران دانشگاهی در این دوره منافع ملی را بر منافع خود ترجیح می‌دهند، هر تصمیمی که گرفته می‌شود باید هماهنگ با سیاست‌های کلی نظام و شان و منزلت دانشجویان و دانشگاهیان را مخدوش نکند، بنابراین هر تصمیمی نیازمند مشارکت و تحقیق بوده و در انجام آن باید از حداکثر مشارکت دانشگاهیان استفاده کرد.

سیدحسن قاضی‌زاده هاشمی، وزیر بهداشت بازگشت به دانشگاه با هر عنوان و بهانه برای ما غنیمت است و آغاز سال تحصیلی جدید با نخستین ماه‌های فعالیت دولت تدبیر و امید و اعتدال خوشایند است. دانشگاه‌ها جایی است که در آن همه آراء می‌توانند نقد می‌کنند، در جهان معاصر نقدها از دانشگاه نشات می‌گیرد و در تفکر دانشگاه آنچه بهتر می‌اندیشد رای بیشتری دارد. هر کسی که صاحب حرف علمی و متقن است صاحب رای بیشتری است و هرچند دانشگاه‌ها به پیشکسوتان احترام می‌گذارند، اما جلوی نبوغ استعدادهای جدید را نیز نخواهیم گرفت.شرکت در انتخابات اخیر نشان دهنده بصیرت سیاسی مردم و باعث عزت و آبروی کشور است، گفتمان تدبیر و امید فقط به دولت تعلق ندارد، بلکه بیش و پیش از آن به دانشگاه تعلق دارد، چرا که می‌خواهد بگوید پیش بردن یک اندیشه لزوما به معنای نفی دیگری نیست و افراطی گری بزرگترین دشمن عقلانیت است.

افراطی‌گری جایی در دانشگاه‌ها ندارد، اجازه دهید دانشگاه جایی باشد که در آن با افراطی گری مبارزه می‌شود.  سلاح دانشگاهیان ایمان و علمشان است، این برنده‌ترین سلاح است و عزت و اقتدار ملتی که به لطف و رحمت الهی ایمان دارد، از مسیر توانمندی علمی و نوباوری محقق می‌شود.

اگر به مملکت خود عشق می‌ورزید باید به ابزار دانش مجهز شوید، رشد علمی کشور ایران ۱۳ برابر متوسط دنیاست، اما کافی نیست و باید نگاه ما به تولید علم عمق بیشتری داشته باشد تا علممان تبدیل به فناوری شود که این موضوع نیز نیازمند مجاهدت و ایثار است هرچند که در بین دانشجویان تعداد این گونه افراد کم نیست. تحقق آرمان‌های بلند محتاج صبر و حوصله و تلاش امیدوارنه است. در حال حاضر نه تنها دانشجویان ما به خارج از کشور می‌روند، بلکه درصدی از دانشجویان غیر ایرانی نیز در کشور ما تحصیل می‌کنند.

فرهاد رهبر، رییس دانشگاه تهران پس از سال‌ها توقف سنت حسنه برگزاری مراسم بازگشایی دانشگاه‌ها رئیس‌جمهور این سنت حسنه را احیا کرد. دانشگاه تهران تصمیم دارد در رقابت‌های جهانی پیشتاز بوده و مرجعیت علمی دنیا را از آن خود کند و امروز وزارت علوم و آموزش عالی در این مسیر قرار گرفته‌ است.جهانی‌شدن هدف دیگر نظام آموزش عالی است و گسترش همکاری‌های بین‌المللی نیز در دستور کار قرار دارد. امروز دانشگاه تهران با بیش از ۳۲۰ دانشگاه معتبر دنیا تفاهم‌نامه دارد و دانشجویان از بیش از ۴۱ کشور در این دانشگاه تحصیل می‌کنند. در اردیبهشت سال آینده گردهمایی بین‌المللی با حضور دانشمندان جهان اسلام و چند دارنده نوبل جهانی در دانشگاه تهران برگزار می‌شود که از رئیس ‌جمهور دعوت می‌کنیم در این گردهمایی حضور یابد. امروز با همت متخصصان و دانشمندان سهم ایران از مرز ۲٫۲ تولید علم دنیا گذشته است و در بین کشورهای غرب آسیا ۲۹ درصد تولید علم دنیا را در اختیار داریم. در بین کشورهای اسلامی نیز ۲۳ درصد و در بین کشورهای عضو اوپک ۶۰ درصد تولید علم را در اختیار داریم.

مقام معظم رهبری در زمینه رابطه علم و اقتصاد، تاکید بسیاری داشتند. رابطه مستقیم پیشرفت علم و اقتصاد امکان‌پذیر است به طوری که ۵۵ کشور پر درآمد دنیا ۸۰ درصد تولید علم را دارند. انتظار دانشگاهیان از دولت تدبیر و امید این است که رابطه صنعت و دانشگاه را بهبود بخشد. ما از رئیس‌جمهور خواستاریم در دانشگاه تهران حضور یافته و با تشکل‌های مختلف جلسه‌ای داشته باشد تا سخنان آنها را بشنود.

آراسته، مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه تهران قصد داشتیم قاب عکس شهدای ایرباس را به رئیس جمهور بدهیم که مسئولان امنیتی مانع ورود این قاب عکس به داخل دانشگاه تهران شدند. شما فردی را به عنوان سرپرست وزارت علوم تعیین کرده‌اید که قانون اساسی و شورای نگهبان که انتخابات را تأیید می‌کنند را قبول ندارد و این مسئله را در سخنرانی سال ۸۸ در دانشگاه تهران نشان داده است.
سمندریان، نماینده دانشجویان دانشگاه تهران افزایش بی‌رویه ظرفیت پذیرش دانشجویان تحصیلات تکمیلی، منجر به کاهش کیفیت، جهت‌گیری اشتباه پایان‌نامه‌ها و پروژه‌ها و عدم وجود امکانات رفاهی در دانشگاه‌هایی مثل دانشگاه تهران شده است. به دلیل سیاست‌های چند سال اخیر مسئولان آموزش عالی کشور در خصوص افزایش ظرفیت پذیرش دانشجوی تحصیلات تکمیلی، بسیاری از دانشگاه‌ها از جمله دانشگاه تهران با کمبود زیرساخت‌ها مواجه هستند و نهادهایی همچون صندوق رفاه دانشجویان، برای ارائه امکانات به دانشگاهها با سختگیری‌ عمل می‌کنند. در حال حاضر پنج دانشجوی کارشناسی ارشد این دانشگاه در یک اتاق ۱۲ متری زندگی می‌کنند. تدبیر دولت به گونه‌ای باشد که دانشگاه تهران پس از چهار سال رختی تازه به تن کند و این امر جز با ایجاد کارگروه ویژه و با نظارت رئیس جمهور محقق نمی‌شود.

 

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=103452

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر