جلسه علنی صبح امروز (یکشنبه) نمایندگان مجلس شورای اسلامی دقایقی قبل به ریاست علی لاریجانی رئیس مجلس و با تلاوت آیاتی از کلامالله مجید آغاز شد.
هماکنون ۱۹۶ نفر از وکلای ملت در صحن علنی حضور دارند که بر این اساس کرسی ۹۳ نماینده مجلس خالی است.
افق / فارس:بررسی صلاحیت و برنامهها و رأی اعتماد به سیدرضا صالحیامیری وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان، رضا فرجیدانا وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری و علیاصغر فانی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش دستور کار نشست علنی صبح امروز پارلمان است.
طبق آییننامه داخلی مجلس، حسن روحانی رئیسجمهور یک ساعت فرصت دارد از سه وزیر پیشنهادی خود دفاع کند. سپس دو مخالف و دو موافق هر وزیر پیشنهادی به ترتیب یک نفر مخالف و یک نفر موافق، هر کدام حداکثر ۱۵ دقیقه فرصت سخنرانی دارند. البته هر نماینده مخالف یا موافق میتواند تمام یا بخشی از وقت خود را به نماینده دیگری بدهد
پس از اتمام سخنرانی مخالفان و موافقان برنامههای هر وزیر پیشنهادی، خود وزیر پشت تریبون قرار میگیرد و حداکثر ۳۰ دقیقه فرصت دارد از برنامههای خود دفاع کند
این روند تا سخنرانی سومین وزیر پیشنهادی ادامه مییابد و در پایان هم رئیس مجلس صلاحیت هر سه وزیر پیشنهادی را به رأی وکلای ملت میگذارد.
کل زمان بررسی صلاحیت سه وزیر پیشنهادی ۳۳۰ دقیقه معادل ۵ ساعت و ۳۰ دقیقه است، البته ممکن است برخی از مخالفان از ایراد سخنرانی انصراف دهند که در این صورت موافق هم صحبت نمیکند و در نتیجه از این زمان کاسته میشود.
* روحانی وارد صحن علنی مجلس شد
به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، حسن روحانی رئیسجمهور دقایقی قبل برای دفاع از سه وزیر پیشنهادی علوم، آموزش و پرورش و ورزش و جوانان وارد صحن علنی مجلس شورای اسلامی شد.
حسین فریدون دستیار ارشد رئیس جمهور را هنگام ورود به صحن علنی همراهی میکرد.
حجتالاسلام سیدمحمدحسن ابوترابیفرد نایب رئیس اول مجلس هنگام ورود رئیسجمهور به پارلمان، به استقبال وی رفت.
علی لاریجانی رئیس مجلس هنگام ورود روحانی به صحن علنی به وی خوشامد گفت.
طبق آییننامه داخلی مجلس، روحانی یک ساعت فرصت دارد از برنامههای سه وزیر پیشنهادی خود دفاع کند.
علی طیب نیا وزیر اقتصاد، انصاری معاون پارلمانی رئیس جمهور، اسحاق جهانگیری معاون اول دولت، مصطفی پورمحمدی وزیر دادگستری، نوبخت سخنگوی دولت، محمدرضا صادق مشاور رئیس جمهور بعد از حضور روحانی بصورت جداگانه وارد صحن مجلس شدند.
* روحانی: دولت وقت خود را صرف حاشیهپردازی نمیکند/ متعلق به حزب و قبیله خاصی نیستیم
به گزارش خبرنگار حوزه دولت خبرگزاری فارس، حسن روحانی رئیسجمهوری اسلامی ایران صبح امروز در مراسم رای اعتماد به سه وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری، ورزش و جوانان و آموزش و پرورش در صحن علنی مجلس اظهار داشت: گرچه دوست داشتم جلسه رای اعتماد در محضر نمایندگان در همان جلسه اول به اتمام میرسید و دولت میتوانست با توان بیشتری در بخش فرهنگی نیز فعالیت خود را آغاز کند اما به هر حال این حق نمایندگان مجلس است که نسبت به وزرای معرفی شده بر مبنای تحقیقات و بررسیهایشان نظر نهایی را اعلام کنند
رئیسجمهور تصریح کرد: امروز هم امیدوارم آخرین روزی باشد که برای رای اعتماد در خدمت شما هستیم البته به هر مناسبتی حضور در مجلس شورای اسلامی، زیارت نمایندگان مردم و استفاده از نظراتشان برای دولت و رئیسجمهور مغتنم است.
وی با تاکید بر اینکه این دولت در شرایطی مسئولیت را بر دوش گرفته که کشور از لحاظ اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، سیاست خارجی و داخلی در شرایط ویژهای به سر میبرد گفت: به دلایل شرایط ویژه کشور، دولت هرگز به حاشیهپردازی وقت خود را مشغول نکرده و نخواهد کرد.
روحانی ادامه داد: شما میبینید دولت در صرف وقت در برابر منتقدان و یا حتی برخی مخالفان منصفانه برخورد میکند. دولت در این شرایط کشور وظایف اصلی خود را فراموش نمیکند.
رئیسجمهور یادآور شد: این دولت آنچنان برای استفاده از فرصت مصر بود که برای اولین بار در تاریخ جمهوری اسلامی ایران و در همان روز تحلیف لیست نمایندگان پیشنهادی را تقدیم مجلس شورای اسلامی کرد.
رئیسجمهور در ادامه اظهارات خود در مجلس شورای اسلامی خطاب به نمایندگان گفت: از نمایندگان ملت میخواهیم که هیئت دولت را در زمینه عدم حاشیهپردازی حمایت کنند.
روحانی با تشکر از ۳ وزیر پیشنهادی قبلی دولت که با رأی عدم اعتماد از سوی مجلس مواجه شدند، تصریح کرد: آقایان نجفی، میلیمنفرد و سلطانیفر هر ۳ از مدیران شایسته هستند و در آغاز کار دولت دست همکاری دراز کرده و من صمیمانه از آنها تشکر میکنم.
رئیسجمهور با تشکر ویژه از توفیقی به عنوان سرپرست وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: آقای توفیقی در مدت دو ماه گذشته که سرپرستی وزارت علوم را به عهده داشتند سیاست دولت را اجرا کردند و اکنون که زمان معرفی وزیران است به دلایل مصلحت، بسیار نجیبانه برخورد کردند.
وی با تأکید بر اینکه دولت از راه و خط خود ذرهای عقبنشینی نخواهد کرد، افزود: دولت بر مبنای آرای مردم موظف به پیمودن راهی است که مردم با رأی خود در ۲۴ خرداد آن را مشخص کردند.
رئیسجمهور اضافه کرد: البته ممکن است بنا به دلایلی مجری قانون تغییر کند اما راه و مسیر همان راه گذشته است.
روحانی با بیان اینکه دولت اقدامات توفیقی در مدت سرپرستیاش را تأیید میکند، اضافه کرد: من آقای توفیقی را فردی کوشا، عالم، اندیشمند و خلاق میدانم.
رئیس دولت یازدهم با اشاره به فضای امروز کشور نیاز حال حاضر جامعه را وحدت ملی خواند و تصریح کرد: این دولت نمیخواهد دولت ۱۸ یا ۱۹ میلیون نفر باشد بلکه این دولت، دولت ۷۵ میلیون نفر است و تعلق به حزب، جناح، تشکل و قبیله خاصی ندارد.
وی با بیان اینکه این دولت متعلق به همه ملت ایران است، تصریح کرد: دولت یازدهم هیچگاه درصدد مقابله با جناح، قبیله و گروه خاصی نخواهد بود.
روحانی با تأکید بر لزوم همدلی و وحدت میان نمایندگان مجلس و دولت اظهار داشت: باید دست به دست هم داده و راه را پیش ببریم.
رئیسجمهور اضافه کرد: به صراحت اعلام میکنم دولت بدون حمایت مجلس در مسیرش موفق نخواهد بود و اگر مجلس و دولت با همه توان در کنار هم باشند میتوانیم به جهان اعلام کنیم که حاکمیت واحد داشته و دولت و مجلس منتخب مردم هستند.
روحانی تأکید کرد: باید به جهان اعلام کنیم که نمایندگان مردم و دولت معتقد به قانون اساسی، مصالح ملی و مجری تدابیر رهبری هستند؛ همه باید تلاش کنیم نظرات و تدابیری رهبری را عملیاتی کنیم.
وی با بیان اینکه باید از تکرار شعار بپرهیزیم و مداوم نگوییم که رهبری چنین و چنان فرمودند، تصریح کرد: رهبری با بیانی روشن نظرات خود را مطرح میکنند و این ما هستیم که باید برنامههای اجرایی آن را تهیه و عمل کنیم.
روحانی افزود: بیتردید در چنین شرایطی ما با وحدت، اتحاد و یگانگی به خوبی از شرایط سخت امروز عبور خواهیم کرد. ما در شرایط خاص امروز در پای میز مذاکره با دیگران نشستهایم و باید از حقوق، منافع و اهداف ملیمان به خوبی و با منطق،استدلال و استفاده از هنر دیپلماسی دفاع کنیم.
رئیسجمهور تاکید کرد: در چنین شرایطی نیازمند حمایت همه مردم و نمایندگان محترم هستیم البته این به معنای آن نیست که کسی به دولت نقد نکند که ما همواره از نقد عالمانه دلسوزانه و نقدی که بتواند تصحیح کننده راه باشد استقبال میکنیم.
وی ادامه داد: ما با همه وجود از نقد در چارچوب اخلاق، ادب و قواعد بازی سیاسی استقبال میکنیم اما در عین حال همه مردم ما شرایط خاص این زمان را مدنظر قرار میدهند و برخلاف آنچه که برخی میگویند این دولت اولویتش تنها اقتصاد و سیاست خارجی نیست.
روحانی گفت: اگر دولت در کوتاه مدت به دلایل خاص به سامان معیشت مردم وحل معضلات اقتصاد بیشتر توجه میکند و در سیاست خارجی برای باز کردن راههای تعامل سازنده تلاش میکند برای میان مدت و بلندمدت هم میداند که فرهنگ مهمترین بخشی است که باید همه مجریان به آن توجه کنند.
وی خاطرنشان کرد: ناوگان فرهنگی دولت یعنی سه وزیری که امروز برای کسب رای اعتماد به خانه ملت آمدهاند و وزیر فرهنگ و ارشاد و سایر مسئولانی که به فرهنگ مربوط میشوند میدانند که بار رسالت سنگینی را در این مقطع بر دوش دارند مخصوصا سه وزیری که امروز در خدمت نمایندگان مجلس هستند زیرا سرنوشت میلیونها جوان و نوجوان با فعالیت این سه وزارتخانه رقم زده میشود.
رئیسجمهور با اشاره به وزرای پیشنهادی به مجلس اظهار داشت: افرادی که برای این وزارتخانهها معرفی شدهاند با مشورتهای فراوان انتخاب شدهاند. از دیدگاه دولت افراد شایستهای هستند که معیارشان پایبندی به مواضع دین و قانون، اخلاق و مهارت حرفهای، سوابق، مدیریت، توانمندی و اعتقادشان به قانون اساسی و اجرای برنامه و قانون به عنوان اصل و اساس بوده است که نسبت به این سه وزیر نیز همین معیارها مدنظر ما بوده است.
روحانی در ادامه سخنانش با اشاره به وزارت علوم اظهار داشت: آموزش عالی در این کشور با توجه به حساسیت امر دانشگاهها و حضور حدود ۴ و نیم میلیون دانشجو در دانشگاههای کشور و رسالت سنگینی که این دانشگاه امروز باید بر عهده داشته باشد، باید دانشگاه محل دانشمندان، دانشآموزان، دانشجویان و دانشپژوهان باشد.
وی افزود: دانشگاه یعنی جمع فرهیختگان، امروز جامعه یعنی اساتید و جمع فرهیختگان فردای جامعه یعنی دانشجویان عزیز. دانشگاه باید مدیریت فردای کشور را بر دوش خود احساس کند. لذا ما به دنبال وزیری بودیم که در مرحله اول کیفیت آموزشی دانشگاهها را ارتقا دهد و این یعنی توسعه انسانی و توسعه علوم و دانش.
رئیسجمهور تصریح کرد: برای این کار باید آنچنان از لحاظ علمی توانمند باشیم که بتوانیم با کشورهای پیشرفته علمی رقابت کنیم. ما به دنبال وزیری بودیم که به این امر اعتقاد داشته باشد که دانشگاه، دانشگاه است و باشگاه و دارالتادیب نیست. دانشگاه محل فعالیت احزاب و گروههای سیاسی نیست و دانشگاه و دانشگاهیان به عنوان ابزار قدرتهای سیاسی نیستند.
روحانی تاکید کرد: البته دانشجویان در کنار تحصیل علم و مهارتهای لازم باید عمیقا مسائل سیاسی و اجتماعی جامعه خود را به خوبی درک و لمس و مورد بحث قرار دهد اما محیط دانشگاه محیط تقابل گروهها و جناحهای سیاسی نیست دانشگاه باید از آزادیهای آکادمیک برخوردار باشد.
وی با بیان اینکه در دانشگاه باید آزادی بیان و استدلال حاکم باشد، گفت: گرچه این آزادی بیان برای همه جامعه است اما در محیط علم و دانش و تحقیق نیاز به محیطی آرامتر و آزادتر داریم.
رئیسجمهور اظهار داشت: در محیطی که بتوانیم به تعبیر مقام معظم رهبری کرسیهای آزاد اندیشی را تشکیل دهیم باید قدرت تحمل را برای شنیدن نظرات و افکار دیگران به وجود بیاوریم.
روحانی افزود: ما میخواهیم میراث دار شخصیتهایی چون شهید مطهری باشیم که گفت من دوست دارم حتی به یک مارکسیست هم کرسی دانشگاهی واگذار شود و بیاید حرفش را بزند و ما به او پاسخ دهیم.
وی ادامه داد: ما تحمل مطهریها و بهشتیها را نیاز داریم آستانه تحمل را پایین نیاوریم و به خاطر یک کلام، جمله و یک حرکت کوچک خود را آماده ایجاد تشنج و برخورد نکنیم.
رئیسجمهور ادامه داد: ما نیازمند تحمل شهید مطهریها و شهید بهشتیها هستیم. آستانه تحمل را پایین نیاوریم و به خاطر یک کلام، یک جمله یا یک حرکت کوچک خود را آماده برای ایجاد تشنج و برخورد نکنیم.
روحانی با بیان اینکه دانشگاهها باید الگو باشند خاطرنشان کرد: در دانشگاه ما میخواهیم شاهد استقلال باشیم. استقلال به این مفهوم که دانشگاههای ما به رشدی رسیدهاند که بتوانند اکثریت قریب به اتفاق مسائل خود را در چارچوب قانون حل کنند.
وی تاکید کرد: هر مقدار تمرکزگراییها کمتر و مدیریتها را نیز به خود دانشگاهها و اساتید واگذار کنیم این استقلال به نفع دانشگاهها است
رئیس قوه مجریه تصریح کرد: ما به دنبال مراکز آموزش عالی هستیم که با دنیا در تعامل باشد چراکه باید بدانیم پیشرفت علمی در انزوا حاصل نمیشود بلکه در سایه تعامل با جهان علم و دانش میسر است؛ ما پیرو همان پیامبری هستیم که به پیروان خود توصیه کرد در دورترین نقاطی که کمترین اشتراک فرهنگی با شما دارند برای علم رنج سفر را هموار کنند.
روحانی تاکید کرد: علم باید برای یک مسلمان آنچنان جاذبه داشته باشد که بتواند در محیطی که فاصله جغرافیایی زیادی با وی دارد به کسب علم و دانش بپردازد.
وی ادامه داد: من در زمینه دانشگاه و آموزش عالی سخنهای فراوانی دارم اما در حوصله جلسه امروز نیست چرا که هم فرصت من محدود و هم حوصله شما نمایندگان محدودتر است. بنابراین من به طور خلاصه بر این نکته تاکید می کنم که ما نیازمند دانشگاهی هستیم که جزیره جداگانه از جامعه ما نباشد.
رئیسجمهور دانشگاه مطلوب را دانشگاهی دانست که بتواند مهارت لازم را به دانشجو بیاموزد تا بعد از دوران دانشگاه به جامعه خدمترسانی کند.
روحانی ادامه داد: دانشگاه باید به صنعت، تولید، بازار کار و جامعه متصل شود و این تحولات نیازمند انسان فرهیختهای است که هم اهل علم باشد و هم اهل حلم؛ دکتر فرجی دانا دارای این شایستگیها است که بتواند این تحول را در دانشگاه پیگیری کند.
وی خاطرنشان کرد: در اولین لیستی که دولت برای وزارت علوم آماده کرده بود اسم آقای فرجی دانا هم وجود داشت اما ایشان به دلیل اشتغالات نمیتوانستند مسئولیت را بردوش بگیرند.
وی به تشریح بیوگرافی وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری پرداخت و گفت: دکتر فرجی دانا در یک محیط مذهبی مثل قم پرورش یافته و در دانشگاههای معتبر داخل و خارج درس آموخته است و مدیریتهای محیطهای علمی و آموزشی در مراحل مختلف از دانشکده تا دانشگاهی مثل تهران را برعهده داشته است.
رئیسجمهور ادامه داد: دکتر فرجی دانا برخی از دوران زندگی خود را در خدمت سپاه پاسداران و دفاع مقدس سپری کرده است؛ آقای فرجی دانا فردی است که وقتی ما برای آینده دانشگاه با هم صحبت میکردیم احساس کردم همه جا همنظر و همفکر هستیم چرا که ایشان برنامه دولت را به خوبی پذیرفته بود و توان اجرای آن را نیز دارد.
روحانی تاکید کرد: دکتر فرجی دانا به دلیل اخلاق، ادب و حلم میتواند وزیری باشد که ما شاهد دانشگاهی آرامتر و عالمتر در ماههای آینده باشیم چرا که چنین دانشگاهی مدیران لایق آینده را به جامعه تحویل خواهد داد.
وی به آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: در زمینه آموزش و پرورش ما نیازمند تحول هستیم چرا که ما نیاز داریم مدارس حافظه محور به سمت مدارس یادگیری و استدلالمحور حرکت کند.
رئیس قوه مجریه تاکید کرد: ما نیازمند مدارسی هستیم که در بسیاری از موارد درسی خلاقیت دانشآموزان را افزایش دهد.
روحانی تاکید کرد: ما نیاز به مواردی داریم که در کنار علوم طبیعی به علوم انسانی و اجتماعی نیز به اندازه کافی اهمیت داده شود؛ نیاز به مدارسی داریم که بتوانند نوجوانهای ما را در آغاز تحصیل به وظایف اجتماعی و اختیارات مدنی آنها را آشنا سازد.
رئیسجمهور ادامه داد: بحث اختیار، بحث تکلیف و وظیفه از سالهای اولیه مدارس باید برای دانشآموزان ما تبیین شود.
وی با تاکید بر اینکه مدارس ما باید دانشآموزان را از شفاهیمحور بودن به تکلیف محور بودن هدایت کند، افزود: به این دلیل من روز ال مهر ماه توصیه کردم که زنگ مطالعه در مدارس ایجاد شود و پیشهاد دادم درس انشا احیا شود.
روحانی یادآور شد: پیشنهاد کردم دانشآموزان ما بتوانند آنچه در دل دارند بتوانند روی کاغذ بیاورند؛ ما نیاز داریم از دوران دبستان دانشآموزانمان را به مباحثه و گفتگو عادت دهیم و برای این باید برنامهریزی کنیم.
وی افزود: باید دبستانها و مدارس ما با تحولات و فناوریهای جدید از دوران دبستان آشنا شوند؛ در کشورهای پیشرفته استفاده از فضای مجازی و اینترنت از دبستان آغاز میشود.
روحانی اظهار داشت: ما ضمن تقویت هویت ایرانی اسلامی در سراسر کشور باید به فرهنگهای قومی احترام بگذاریم؛ ما باید به خرده فرهنگها احترام کنیم و باید اصل ۱۵ قانون اساسی را اجرایی و عملیاتی نماییم و این کار از دبستان میتوان آغاز شود و در مراحل مختلف تا پایان دوره متوسطه به انحاء گوناگون ادامه یابد.
رئیسجمهور تاکید کرد: ما نیازمند تحول در آموزش و پرورش هستیم و باید بار آموزش و پرورش بین دوش مردم، دولت و نهادهای درگیر تقسیم شود تا بتوانیم محیطی بهتر و شرایطی بهتر و رقابتیتر در محیط آموزش و پرورش شاهد باشیم.
وی گفت: برای این تحول آقای فانی شخصیتی هستند که میتوانند این بار مسئولیت را بر دوش بگیرند. وی در طول مدت ۳۰ سال در مسئله آموزش و پرورش فعال و صاحب نظر بودند و همه مراحل اداری را از معاونت یک اداره در تهران تا مسئولیت آموزش و پرورش یک استان در کردستان در شرایط حساس و همچنین تا مراحل مختلف تجربیات لازم مدیریت را برعهده داشتند.
روحانی تأکید کرد: آقای فانی دانش کافی را دارد و تحصیلاتش در دانشگاههای معتبر سپری شده است؛ برای ساماندهی نیروی انسانی، تخصص علمی و تجربه عالی دارد.
رئیسجمهور ادامه داد: از روزی که وی به عنوان سرپرست وزارت آموزش و پرورش برگزیده شد بازخوردها در میان همه آنهایی که سابقه در آموزش و پرورش داشتند مثبت بود؛ امیدواریم این راه سخت یعنی عالمپروری، تذکیه نمودن و مهارتآموزی نوجوانان و جوانان ما به دست این وزارتخانه و با مدیریت آقای فانی بهتر از گذشته ادامه یابد.
روحانی در ادامه اظهارات خود در مجلس شورای اسلامی در جلسه رای اعتماد به سه وزیر پیشنهادی با اشاره به ویژگیهای وزارت ورزش و جوانان این وزارتخانه را در برگیرنده جمعیت ۷۵ میلیون نفری کشور دانست و گفت: زمانی که از ورزش همگانی، عدالت در امکانات ورزشی، فضای ورزشی و جبران عقبماندگیها در ورزش بانوان صحبت میکنیم نقش این وزارتخانه مشخص میشود.
وی با بیان اینکه ورزش میتواند در کار جمعی به جوانان ما کمک کرده و غرور ملی را افزایش دهد اظهار داشت: ورزش میتواند بخشی از تعامل سازنده با جهان بوده و در غالب دیپلماسی عمومی دیپلماسی ورزش کارایی خود را نشان داده است.
رئیسجمهور اضافه کرد: ورزش همگانی و قهرمانی و حرفهای باید توسط فردی اداره شود که با نظر علمی به این مسئله نگاه میکند؛ مخصوصا در کنار ورزش موضوع جوانان نیز دارای اهمیت ویژهای است.
رئیس دولت یازدهم در ادامه با اشاره به حساسیتهای وزارت ورزش وجوانان در موضوع رسیدگی به معضلات جوانان، مسئله ازدواج، پر کردن ساعت فراغت، ایجاد نشاط و رقابت سیاسی و مشارکت سیاسی را از مهمترین وظایف این وزارتخانه دانست و افزود: برای این مسئولیت آقای دکتر صالحی امیری برگزیده شد که اگر ایشان را فردی جامعه شناس و آگاه به مسائل اجتماعی با دید آسیب شناسانه معرفی کنند سخن گزاف نگفتهام.
روحانی سوابق صالحیامیری را به نمایندگان یادآور شد و افزود: آقای صالحی امیری از زمانی که معاون وزیر بود و با شورای عالی امنیت ملی همکاری داشت تا زمانی که خود در شورای عالی امنیت ملی مسئولیت معاونت را به عهده گرفت، و همچنین زمانی که در مرکز تحقیقات استراتژیک به عنوان مسئول فرهنگی اجتماعی منصوب شد همواره فردی دقیق، اخلاقی و پرتلاش بوده است.
وی با اشاره به سابقه آشنایی ۱۰ ساله خود و همکاری با صالحیامیری تصریح کرد: وی از لحاظ علمی سابق نظر، صاحب قلم،متخصص و پژوهشگر است و در مدت دو ماه سرپرستی به خوبی از عهده کار برآمده است.
رئیسجمهور در پایان ضمن درخواست از نمایندگان برای اعتماد به سه وزیر پیشنهادی خاطرنشان کرد: قول دولت به مردم این است که با تکمیل کابینه حرکت در فضای فرهنگی سرعت بیشتری پیدا کند.
*پیرمؤذن: جلوگیری در پخش شبنامه علیه وزرای پیشنهادی رئیسجمهور
کمالالدین پیرمؤذن نماینده مردم اردبیل در مجلس شورای اسلامی در طی تذکری در صحن علنی مجلس شورای اسلامی گفت: آقای رئیس مجلس تذکر من بر اساس بند ۵ ماده ۲۴ آئیننامه مجلس و اصل ۱۳۳ و ۱۳۶ است. وی افزود: ظاهراً تقبیح ظاهراً با توجه به اینکه در دقیقه ۹۰ بر علیه احدی از وزرای پیشنهادی رئیس جمهور در صندوق نامهها و یا در صحن شبنامه پخش میکنند استدعا دارم بر اساس بند ۵ ماده ۲۴ آئیننامه از این مسئله جلوگیری کنیم. وی افزود: اصل بر این است که افزون بر اختیارات قانونی مسئولیتی از وزرا خواسته نشود.
*کوچکزاده: با این مخفیکاریها میخواهید با مردم و نظام چه بکنید/ لاریجانی: اصل مسئله درست نیست
مهدی کوچکزاده نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی طی تذکری آییننامهای با اشاره به سخنان رئیس جمهور در صحن علنی گفت: آقای رئیس جمهور محترم در فرمایشات خود فرمودند اگر چه افراد در ندادن رأی اعتماد و معرفی مجدد عوض میشوند ولی سیاستها همان است که بود. این سخنان قابل برداشت به این شکل است که حرف ایشان یک نوع بیاعتنایی به نظر مجلس است. زمانی که مجلس وزیری را رد کرد یعنی آن سیاستها ثبت شده است البته ما امیدواریم که با وزیر معرفی شده آن سیاستها دیگر نباشد اما اینطور سخن گفتن از سوی آقای رئیس جمهور بیحرمتی به مجلس و نمایندگان مجلس است.
بعد از این سخن کوچکزاده عدهای از نمایندگان مجلس با فریاد زدن عدد ۲ مخالفت خود را با سخنان وی نشان دادند.
وی در پاسخ به اعتراض برخی از نمایندگان گفت: کسانی که میگویند ۲ معلوم نیست که در اکثریت باشند ما میتوانیم رأی بگیریم و ببینیم که آیا اکثریت مجلس وکیلالدوله است؟ آیا این کاری که شما انجام میدهید نشان از وکیلالدولگی شما است که خیلی آن را تقبیح میکردید؟
کوچکزاده گفت: نکته دوم اینجاست که آقای سبحانینیا و دیگر اعضای هیئت مجلس گفته بودند که این جلسات به صورت مستقیم از صدا و سیما پخش میشود امروز شاهد بودیم که تمهیدات و ابزار آلات لازم برای این کار فراهم شده بود اما بر اساس شنیدهها گویا آقای رئیس جمهور به شما فرموده بودند که ما صلاح نمیدانیم که پخش شود.
وی افزود: مردم در مذاکرات ژنو نامحرماند، در مذاکرات مجلس نامحرماند، خوب بفرمایید این شفافیت شما و مردم کجاست نمیشود که شما شعار دهید مردم محرماند اما این گونه شود. شما میخواستید حرمت پاسپورت ایرانی را حفظ کنید اما امروز ویزای مالزی را نمیدهد به نظر من این ناشی از عدم صداقت است چرا تابلوهای صداقت آمریکایی که به زحمت شهرداری نصب شده بود برچیدید. چه میخواهید بکنید با این سختکاریها با ملت و نظام چه میخواهید بکنید.
وی در پایان تصریح کرد: ما این مسئله را بیحرمتی به ملت ایران میدانستیم و لازم بود که تذکر بدهیم.
علی لاریجانی در پاسخ به این تذکر کوچکزاده گفت: باید اصل موضوع روشن شود تا مشخص شود بیحرمتی بوده است یا نه؟
آقای رئیس جمهور درباره موضوع پخش زنده از مجلس با من صحبتی نکردند پس اصل مسئله خلاف است.
نمایندگان در پاسخ به این سؤال لاریجانی با شعار احسنت از وی تشکر کردند.
لاریجانی در ادامه گفت: صدا و سیما دفعه قبل خودش تصمیم گرفت و این دفعه خودشان آوردند و خودشان هم جمع کردند، ربطی به ما نداشته است نه آقای رئیس جمهور به ما چیزی گفتند و نه من به صدا و سیما چیزی گفتم و هیئت رئیسه هم در این مسئله دخالتی نداشته است از رادیو هم مذاکرات در حال پخش شدن است بنابراین اصل آن مطلب خلاف است.
وی در ادامه تصریح کرد: درباره مطلبی که آقای رئیس جمهور گفتهاند بیان کردند که سیاستهای دولت همان است و مجریان عوض میشوند که ما به مجری رأی ندادیم و مجری دیگری آمده است و این مسئله وهمی برای مجلس محسوب نمیشود.
روحانی صحن مجلس را ترک کرد
حسن روحانی رئیسجمهور که از صبح امروز برای دفاع از سه وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش، علوم، تحقیقات و فناوری و ورزش و جوانان در صحن علنی مجلس شورای اسلامی حضور یافته بود، دقایقی قبل پارلمان را ترک کرد.
هم اکنون اسحاق جهانگیری معاون اول رئیسجمهور در صحن علنی حضور دارد.
تعدادی از نمایندگان مجلس روحانی را هنگام خروج از صحن علنی مشایعت کردند.
عزیزیفارسانی: آموزش و پرورش نهاد مولد سرمایه انسانی است/نقشه راه فانی همانند قطبنماست
عزیزی فارسانی نماینده مردم اردل و فارسان در مجلس شورای اسلامی در موافقت با وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش اظهار داشت: نگاه آقای فانی به بخش آموزش و پرورش یک نگاه کلی است و ما نمایندگان اگر منشور و رسالت آموزش و پرورش را مطالعه کنیم میبینیم که نقاط ضعف و قوت آن تشریح شده است.
عزیزی فارسانی ادامه داد: بحثی که مخالفان درباره آن سؤال داشتند، برنامه آقای فانی بود در حالی که این برنامهها و راهکارها برای آموزش و پرورش بر اساس اسناد بالادستی همچون قانون اساسی، قانون برنامه پنجم، مصوبات شورای انقلاب فرهنگی، شورای عالی آموزش و پرورش و سند تحول بنیادین است.
این نماینده موافق وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش با اشاره به اینکه تعالی به عنوان هدف دقیقا در سند تحول اشاره شده است، افزود: اجرایی نشدن این برنامه به دلیل عدم وجود یک نقشه راه است در حالی که برنامه فانی دقیقا از نقشه راهی به عنوان یک قطبنما برخوردار است.
وی با بیان اینکه تحقق اهداف انقلاب نیازمند تلاش همه جانبه است و یکی از این عرصهها نیز عرصه آموزش و پرورش محسوب میشود، گفت: آموزش و پرورش به عنوان زیرساختی برای ارتقاء سرمایه انسانی کشور است و در واقع نهاد مولد سرمایه انسانی است.
عزیزی فارسانی با اشاره به جنگ نرم دشمنان علیه اعتقادات و دین و آزادگی ادامه داد: بنابراین در چنین شرایطی نقش آموزش و پرورش اهمیت دو چندانی دارد.
این نماینده مجلس اظهار اشت: وضعیت فعلی آموزش و پرورش بر اساس گزارش یونسکو در سالهای ۲۰۱۱ و ۲۰۱۲ با توجه به جمعیت ۱۵ میلیونی در بدنه این نهاد آموزشی رتبه هفتم شاخص توسعه انسانی، رتبه ۸۸ جهانی و از لحاظ شاخص رتبه ۱۵ منطقه را داریم و در واقع در این رتبهبندی کشورهای عضو یونسکو قرار دارند.
نماینده موافق وزیر آموزش و پرورش در ادامه با اشاره به مواردی که بر اساس آنها از وزیر پیشنهادی دفاع میکند، تصریح کرد: فانی از لحاظ شخصیت انسانی با اخلاق، متدین ، ولایتمدار، توانمند و شجاع است.
وی افزود: او در بعد علمی متخصص، کاردان، محقق، پژوهشگر، استاد دانشگاه و مؤلف چندین کتاب و همچنین طراح چندین پروژه آموزشی و فرهنگی است و در عین حال رشته و پست وی با یکدیگر تناسب دارد.
عزیزی فارسانی با بیان اینکه فانی مراحل پیشرفت و ترقی را به صورت پلکانی طی کرده است و با چالشهای موجود در عرصه آموزش و پرورش کاملا آشنا است، خاطر نشان کرد: او به راحتی مورد قبول معلمان و فرهنگیان قرار گرفته است.
این نماینده مجلس با تأکید بر اینکه فانی هیچ وابستگی جناحی به گروه خاصی ندارد، یادآور شد: مطابقت برنامههای فانی با اسناد بالادستی و داشتن نظام ارزشیابی آموزشی و باور به ارزشیابی بر اساس الگوی اعتبارسنجی مستمر، از دیگر ویژگیهای برنامه او است.
وی داشتن نقشه راه برای رسیدن به هدف و نهادینه کردن برنامه محوری در سطوح مختلف مدیریتی را از دیگر ویژگیهای فانی برشمرد و تصریح کرد: طراحی و استقرار و استفاده هوشمند از فناوری اطلاعات و ارتباطات و همچنین ارتقاء جایگاه زنان در مدیریت عالی و میانی از دیگر خصوصیات وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش محسوب میشود.
عزیزی فارسانی با بیان اینکه توجه به اقتصاد آموزش و پرورش و ارتقاء بهرهوری از منابع موجود و همچنین تأمین منابع جدید از ویژگیهای فانی است، گفت: با توجه به ارتقای کیفیت آموزش و پرورش در مناطق محروم، در مناطق مرزی و عشایری وی به بسط عدالت آموزشی و کاهش تمرکز توجه دارد.
این نماینده موافق وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش با اشاره به اجرای تدریجی هوشمندانه و به دور از شتابزدگی برنامهها متناسب با اولویتهای کلیدی از سوی وزیر پیشنهادی خاطر نشان کرد: توجه به طرح جامع تقویت و تعمیق فرهنگ اقامه نماز و ورزش دانشآموزان از دیگر ویژگیهای فانی محسوب میشود.
وی استانداردسازی هنرستانهای فنی – حرفهای و کار و دانش و همچنین تدوین و اجرای کارآفرینی را از دیگر برنامههای فانی برشمرد و گفت: طراحی و اجرای نظام خاص بازنشستگی فرهنگیان و توجه به توسعه همکاریهای بینالمللی از دیگر برنامههای فانی است.
عزیزی فارسانی اعتلای برنامههای آموزشی و تربیتی را همچون اجرای برنامههای درسی ملی با تأکید بر متناسبسازی محتوا و حجم منابع درسی از برنامههای فانی دانست و یادآور شد: یکی از برنامههای مهم او تدوین و اجرای برنامه برای ارتقای جایگاه پژوهش و آموزش است.
وی خاطر نشان کرد: با توجه به کمبود وقت، برنامههای او توضیح داده نشده لذا باید برای اجرای سند بنیادین آموزش و پرورش به وزیر پیشنهادی رأی قاطع دهیم.