5

رییس دفتر رییس جمهور:اتخاذ رویکرد مناسب در فضای کسب و کار بسیار مهم است

  • کد خبر : 105641
  • ۱۴ آبان ۱۳۹۲ - ۱۱:۵۴

محیط کسب و کار یک نفع عمومی و یک کالای عمومی است و دولت نباید در حوزه‌ای که خود مدیران بنگاه‌ها می توانند تصمیم بگیرند ورود پیدا کند و از دولت چنین توقعی در این ارتباط نیست.

محمد نهاوندیان صبح امروز(سه‌شنبه) در همایش بهبود فضای کسب و کار در ایران که در پژوهشکده وزارت نفت برگزار شده بود،با ابراز خرسندی از برگزاری این همایش و با اشاره به فضای کسب و کار، گفت: اتخاذ رویکرد مناسب در فضای کسب و کار بسیار مهم است. متاسفانه هنگامی که قانون بهبود محیط فضای کسب و کار در مجلس شورای اسلامی تصویب می‌شد این موضوع مورد حمایت وزارت اقتصاد و دارایی وقت قرار نگرفت گرچه آنها در جریان تدوین مورد مشورت قرار گرفته بودند ولی پس از تصویب این قانون در مجلس هرگز این قانون ازسوی دولت ابلاغ نشد و در نهایت از سوی مجلس ابلاغ شد.

 

 

وی گفت: امیدواریم در دوره جدید شاهد این باشیم که آیین‌نامه مربوط به این قانون تدوین، ابلاغ و اجرا شود.

 

نهاوندیان در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به برخی از بندهای این قانون ادامه داد: محیط کسب و کار یک نفع عمومی و یک کالای عمومی است و دولت نباید در حوزه‌ای که خود مدیران بنگاه‌ها می توانند تصمیم بگیرند ورود پیدا کند و از دولت چنین توقعی در این ارتباط نیست.

 

 

رییس دفتر رییس جمهور افزود: گرچه معمولا مداخله دولت با نیت خیرخواهانه صورت می‌گیرد، ولی باید مواظب بود که این ورود و مداخله در حوزه‌ای نباشد که مدیران بنگاه‌ها از عهده آن برمی‌آیند و اگر برنیامدند نیز باکی نیست. این نوع کمک کردن دولت به نفع اقتصاد ملی نخواهد بود و دخالت دولت در سطح پایین‌تر از مدیریت بنگاه‌ها و ورود به اموری که خود بنگاه‌ها می‌توانند در ارتباط با آن تصمیم بگیرند ضررش بیشتر از فایده‌اش خواهد بود.

 

 

رییس دفتر رییس جمهور با بیان این‌که دولت باید در اموری وارد شود که فراتر از اختیارات مدیر بنگاه‌های اقتصادی است و حیطه آن وسیع است، با اشاره به نمونه‌هایی از این دست، گفت: مثلا ریزگردها در فضای زیستی جزء این موارد است. به نحوی که محیط زیست طوری شود که تولید صنعتی و کشاورزی را تحت تاثیر قرار دهد یا مواردی که مربوط به فرهنگ عمومی یا اخلاق عمومی است مثل بحث رشوه و از بین رفتن قبح آن یا مجموعه احساس عمومی نسبت به قوانین و مقررات.

 

نهاوندیان با اشاره به اهمیت ایجاد ثبات در قوانین و مقررات گفت: عمده‌ترین مولفه در محیط کسب و کار ثبات قوانین و مقررات است.

 

 

وی با اشاره به تصویب وجود ۱۷۰ هزار ماده و تبصره‌ای که در ارتباط با حوزه اقتصادی در طول این صدسال در کشور تصویب شده است گفت: ما کمبود ماده و تبصره نداریم، نیاز به تقنین‌های جدید نداریم، بلکه نیاز به پالایش و ویراش قوانین داریم.

 

 

رییس دفتر رییس جمهور گفت: التهاب در قوانین و مقررات جزء مخرب‌ترین عوامل در محیط کسب و کار است. اگر مدیر یک بنگاه اقتصادی نداند افق آینده چیست و دائم قوانین و مقررات تغییر کند نگاهش در ارتباط با تصمیم‌گیری از بلند مدت به میان مدت و حتی از میان مدت به کوتاه مدت تغییر می‌کند و حتی ممکن است به عملیات سوداگرانه سوق پیدا کند.

 

 

وی گفت: بزرگترین خدمت حاکمیت در محیط کسب و کار ایجاد ثبات در قوانین و کاهش التهاب در این زمینه وثبات در بازار است.

 

 

رییس دفتر رییس جمهور تصریح کرد: یکی از بزرگترین توفیقات دولت تدبیر و امید در این مدت کوتاه این بوده که فضای التهاب در بازارها را به فضای آرامش تبدیل کرده است از جمله در زمینه ارز.

 

 

نهاوندیان با بیان این‌که این التهاب‌ها بزرگترین ضربه را ایجاد می‌کند گفت: ما باید یک فضای آرامش و ثبات در فضای اقتصادی ایجاد کنیم که فعال اقتصادی بتواند کار خود را انجام دهد و برنامه‌ریزی کند.

 

 

وی همچنین به اهمیت امنیت و احساس امنیت اقتصادی در فضای کسب و کار اشاره کرد و یادآور شد: البته تحقق این موضوع فراتر از دولت است.

 

 

رییس دفتر رییس جمهور گفت: فعال اقتصادی باید بداند که اگر طبق قانون عمل کند به فرض ایجاد مشکلات، اختلاف و بعضا مراوده‌های حقوقی در کشور سازوکاری وجود دارد که بتواند به سرعت این مسائل را رفع کند. ما باید به یک جایی برسیم که نگرانی در ارتباط با مصادره اموال در اقتصاد را کنار بگذاریم.

 

 

نهاوندیان با اشاره به امنیت مالکیت گفت: اگر یک فعال اقتصادی تخلفی کرد باید به تخلف آن رسیدگی کرد و جریمه‌هایی متناسب با آن تخلف بپردازد. در کشورهای دیگر نیز اینگونه است، ولی از مصادره اموال سخنی گفته نمی‌شود و حریم مالکیت مصون نگه داشته می‌شود. اگر فردی به اقتصاد ملی ضربه‌ای زد باید بهای آن را بپردازد، ولی امنیت در مالکیت باید حفظ شود.

 

 

وی با تاکید بر این‌که احساس امنیت در مالکیت و مدیریت مهم است، تصریح کرد: برای تحقق این موضوع همه باید دست به دست هم بدهیم و قوه مقننه نیز نقش دارد.

 

 

رییس دفتر رییس جمهور با اشاره به اهمیت پالایش قوانین اقتصادی به اهمیت پیش آگاهی از سیاست‌ها و برنامه‌های از سوی فعالان اقتصادی اشاره کرد و در این ارتباط توضیح داد:‌ مثلا اگر قرار است تصمیم اقتصادی گرفته شود، مناسب است که فعالان اقتصادی در جریان اتخاذ این تصمیم‌ها مورد مشورت قرار بگیرند؛ چرا که می‌تواند در توفیق هرچه بیشتر این تصمیم موثر باشد و از طرف دیگر تصمیم اتخاذ شده در فاصله زمانی معقول اطلاع‌رسانی شود که فعالان اقتصادی بتوانند برنامه‌های خود را با تصمیم‌ها و سیاست‌های جدید منطبق کنند و بر اساس آن حرکت کنند و در چنین فضایی فعالان اقتصادی با قوانین و شرایط جدید همراهی می‌کنند.

 

 

نهاوندیان در پایان سخنان خود تاکید کرد: اصلاح ساختار و بهبود محیط کسب و کار جز با همدلی و همکاری نهادهای مسوول و خود مردم حاصل نمی‌شود باید این راه بلند با رویکرد جدید تعامل دولت در بخش خصوصی به پیش برود و من امیدوارم با نهادسازی تعاملی بین دولت و بخش خصوصی بتوانیم وضع خود را در ارتباط با این شاخص‌ها به جایگاه شایسته برسانیم.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=105641

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر