مدیر کل راه و شهرسازی استان فارس در اینباره اظهار داشت: کنسرسیوم اکراینی در زمینه پروژههای راه آهن و مترو سابقه بسیار خوبی دارند که امیدواریم بتوانیم از حضور آنها در بحث احداث راه آهن شیراز-اهواز استفاده کنیم.
عشایری با بیان این که در فارس تعداد چهار پروژه مصوب راهآهن داریم که بودجه قانونی دارد، اضافه کرد: یکی از این پروژهها با شرکت چینی (شیراز-بوشهر- عسلویه) به توافق نهایی رسیدهایم و در دست احداث است.
وی ادامه داد: راه آهن شیراز- جهرم-لار-بندرعباس به طول ۷۰۰ کیلومتر نیز سرمایهگذار ایرانی دارد که برای احداث این خط راه آهن، طرف ایرانی خود به دنبال جذب سرمایهگذار است.
قائم مقام وزیر راه در استان فارس با اشاره به این که برای راه آهن شیراز – اهواز به دنبال جذب سرمایه گذار هستیم اظهار داشت: فاز صفر این راه آهن توسط مشاور طراحی شده و سه مسیر نیز برای احداث آن پیشنهاد شده است.
وی با اشاره به این که طول کوتاه ترین مسیر راه آهن شیراز-اهواز ۵۲۱ کیلومتر است، اضافه کرد: در مسیرهای پیشنهادی طول بیشترین مسیر ۶۲۶ کیلومتر است و در مجموع ۶ سال برای احداث این راه آهن پیشبینی شده است که باید به اتمام برسد.
عشایری گفت: آن مسیری که طول بیشتری دارد از مناطق شهری و سکونتگاهی بیشتری عبور میکند و برای بار و مسافر صرفه بیشتری دارد و کوتاهترین مسیر تنها مسافر و بار مبداء و مقصد را دارد.
مدیرکل راه و شهرسازی استان فارس با ذکر ظرفیتهای دیگری که خط راه آهن شیراز-اهواز ایجاد میکند اضافه کرد: ظرفیتی نزدیک به ۵ میلیون تن برای جابهجایی بار و ۵۰۰ هزار نفر مسافر در سال برای این راهآهن پیش بینی شده است.
وی نحوه اجرای این پروژه را به صورت سهم ۵۰ درصدی دولت که وزارت نفت متقبل شده و ۵۰ درصد بخش خصوصی تشریح کرد.
وی اظهار داشت: هزینه ساخت و احداث این پروژه ۵۰۰ میلیون یورو معادل ۲ هزار میلیارد تومان است.
عشایری هدف از اجرای این پروژه را اتصال میدانهای گازی استان فارس (فراشبند) به میادین نفتی خوزستان (صنایع پتروشیمی) عنوان کرد و ویژگی راه آهن شیراز-اهواز را قابل اتصال بودن به شبه جزیره هند، عراق و جزایر خلیج فارس عنوان کرد.
روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی استان فارس