8

تبعات افشاگری‌های جدید در خصوص جاسوسی آمریکا

  • کد خبر : 107
  • ۰۵ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۶:۵۷

منابع موثق امنیتی در سازمان اطلاعاتی سوئد (SAPO) عنوان کرده اند که در سال ۲۰۰۹ میلادی، دو تبعه آمریکایی وارد سوئد شده اند و بازرسی و تحقیقی غیرقانونی را در خصوص مظنونان تروریستی در این کشور اروپایی صورت داده اند. روزنامه “سونسکا داگ بلادت ” در این خصوص نوشته است که منابع اطلاعاتی سوئدی در […]

منابع موثق امنیتی در سازمان اطلاعاتی سوئد (SAPO) عنوان کرده اند که در سال ۲۰۰۹ میلادی، دو تبعه آمریکایی وارد سوئد شده اند و بازرسی و تحقیقی غیرقانونی را در خصوص مظنونان تروریستی در این کشور اروپایی صورت داده اند.

روزنامه “سونسکا داگ بلادت ” در این خصوص نوشته است که منابع اطلاعاتی سوئدی در جریان این فعالیتها قرار نداشته‎اند.
جاسوسان آمریکایی در سوئد زیر نظر سفارت ایالات متحده آمریکا در استکهلم فعالیت داشته‎اند و پس از افشای ماهیت و مأموریتشان توسط دستگاه اطلاعاتی سوئد خاک این کشور را ترک می‎کنند. در هر صورت دستگاه اطلاعاتی سوئد کوچکترین اطلاعی در خصوص حضور این افراد و مأموریت آنها در سال ۲۰۰۹ نداشته و این مسئله بعدها افشا شده است.

* ادامه لاپوشانی جاسوسی‎های آمریکا در سوئد

منابع امنیتی افشاکننده این خبر نخواسته اند که نامشان فاش شود. همین مسئله نشان دهنده تداوم پنهان کاری دستگاههای امنیتی و اطلاعاتی سوئد در خصوص جاسوسی های ایالات متحده آمریکاست. “آندرس دنیلسون ” مقام بلندپایه دستگاه امنیتی سوئد پس از این افشاگری روزنامه سونسکا داگ بلادت حاضر نشده است پاسخی درباره جاسوسی ایالات متحده در استکهلم دهد. طی دو سال اخیر شهروندان سوئدی بارها از مقامات امنیتی و اجرایی خود خواسته اند تا در خصوص جاسوسی سفارت آمریکا در استکهلم به آنها توضیح دهند اما پاسخی دریافت نکرده‌اند.
رویکرد دستگاه اطلاعاتی سوئد نسبت به خبر اخیر و دهها خبر دیگری که از سال ۲۰۰۹ میلادی تاکنون در خصوص جاسوسی سفارت آمریکا در اسکاندیناوی کاملا مشخص است! تشکیلات اطلاعاتی و امنیتی سوئد در صدد است از انتقال هرگونه اطلاعاتی در خصوص جاسوسی واشنگتن در استکهلم ممانعت به عمل آورد. بسیاری از اخبار منتشره در روزنامه هایی مانند سونسکا داگ بلادت نیز مواضع رسمی سازمان اطلاعاتی سوئد نیست و به عبارتی نوعی “نشت اطلاعات ” محسوب می شود.

* متهم اصلی کجاست؟

همان‎گونه که روزنامه سوئدی “سونسکا داگ بلادت ” اشاره کرده است، مأموریت دو جاسوس آمریکایی در خاک سوئد در سال ۲۰۰۹ میلادی صورت گرفته است. در آن زمان سفارت و به عبارت واضحتر سفیر ایالات متحده در استکهلم میزبان این دو جاسوس بوده است. این فرد “ماتیو بروزن ” نام دارد . “ماتیو برزون ” سفیر سابق آمریکا در سوئد هم‎اکنون در آمریکا است تا بتواند در مبارزات انتخاباتی سال ۲۰۱۲ در کنار باراک اوباما و حزب دموکرات باشد. این دیپلمات کهنه‎کار که قرار است مسئولیت ستاد مالی انتخاباتی اوباما را به‎عهده بگیرد استکهلم را به مقصد واشنگتن ترک کرده است. بروزن در حالی از سمت خود استعفا داده است که هم‎اکنون باید به عنوان یک متهم پاسخگوی افشاگری های اخیر رسانه های سوئدی باشد.
دستگاه امنیتی و اطلاعاتی و دولت سوئد با وجود اطلاع از جاسوسی ایالات متحده در خاک این کشور و نقش سفیر سابق آمریکا در این خصوص، به وی اجازه خروج آزادانه از کشورشان را داده‌اند و حتی در دادگاههای بین‌المللی نیز علیه وی اقامه دعوی نکرده‌اند.
بسته و مخفی نگاه داشتن راز جاسوسی سفارت آمریکا در سوئد توسط مقامات رسمی و امنیتی سوئدی به دو دلیل عمده صورت می‌گیرد. اصلی‌ترین دلیل فشار پشت پرده‎ای است که ایالات متحده بر دولت سوئد و دو دولت دانمارک و نروژ وارد می کند تا شاید جلوی انتشار اخبار مربوط به جاسوسی‌های خود در اسکاندیناوی را بگیرد.
از زمانی که جاسوسی ایالات متحده آمریکا در اسکاندیناوی کشف شده است، این فشارها از سوی دولت دموکرات باراک اوباما بر دولتهای اسکاندیناوی تشدید شده است. در هر صورت فعالیتهای جاسوسی سفارت ایالات متحده موضوعی فراتر از ابهام است. برخی مقامات وزارت امور خارجه سوئد نیز سعی کردند فعالیتهای جاسوسی ایالات متحده را در راستای انجام وظایف امنیتی قانونی این کشور در خاک کشورهای دیگر ارزیابی کنند. روابط صمیمانه “فردریک راینفلت ” نخست وزیر و “کارل بیلت ” وزیر امور خارجه سوئد با مقامات آمریکایی در این خصوص بی‎تأثیر نبوده است. با این وجود پارلمان سوئد سعی دارد مسئله را به صورتی مستقل‎تر نسبت به دولت پیگیری کند. اما افشاگری های اخیر صورت گرفته در خصوص جاسوسی ایالات متحده در استکهلم نشان می دهد که حتی سازمان سیا در راستای انجام فعالیتهای جاسوسی خود به دستگاههای اطلاعاتی کشورهای اروپایی نیز رحم نمی‎کند.
بی‎دلیل نیست که روزنامه سونسکا داگ بلادت فعالیتهای جاسوسی ایالات متحده را در خاک سوئد بدون اطلاع مقامات امنیتی این کشور با حمله دولت اوباما به پاکستان به بهانه دستگیری اسامه بن لادن مقایسه کرده است.

* تبعات افشاگری‌های جدید در خصوص جاسوسی آمریکا

افشاگریهای اخیر صورت گرفته در خصوص جاسوسی دو تبعه آمریکایی در خاک سوئد، حساسیت افکار عمومی این کشور نسبت به واشنگتن را دو چندان خواهد کرد. از این پس شاهد فشار افکار عمومی سوئد بر دولت و دستگاه امنیت این کشور در راستای شفاف سازی فعالیتهای جاسوسی ایالات متحده در استکهلم خواهیم بود.
اگرچه مقامات پارلمان سوئد قول پیگیری این پرونده را داده اند، اما در عمل شاهد توقف این پرونده و عدم همکاری مقامات سیاسی و امنیتی سوئد در این خصوص هستیم. در هر صورت افشاگری های اخیر بار دیگر این پرونده مهم امنیتی را به جریان خواهد انداخت. ضمن اینکه افکار عمومی دو کشور نروژ و دانمارک، به عنوان دو کشور اروپایی دیگر که فعالیت‌های جاسوسی سفارتخانه آمریکا در آنها نیز محرز شده است نیز با شدتی بیشتر خواستار پاسخگویی دولت‌هایشان نسبت به این موضوع خواهند شد.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=107

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر