1

جزئیات جریمه مشترکان پُرمصرف آب اعلام شد

  • کد خبر : 107480
  • ۰۳ آذر ۱۳۹۲ - ۱۰:۰۶

معاون بهره برداری آبفای استان تهران از ارسال پیشنهاد جریمه مشترکان پُرمصرف آب در تهران به معاونت برنامه ریزی رئیس جمهور خبر داد و گفت: از ساعت ۱۲ شب تا ۴ صبح، افت فشار آب در تهران اعمال می شود.

به گزارش  مهر، علیرضا نوذری پور با اعلام جمعیت ۸٫۵ میلیون نفری ثابت شهر تهران گفت: با این حال، روزانه تعداد قابل توجهی ورود و خروج که آماری هم از آن در دست نیست به تهران صورت می گیرد که در مصرف آب تاثیرگذار است.

معاون بهره برداری آبفای استان تهران اظهارداشت: به دلیل واقع شدن کشور در منطقه خشک و نیمه خشک، نوسانات اقلیمی در ایران اتفاق افتاده است و در سال ۸۰ به صورت جدی برای اولین بار در تهران با مشکل کم آبی و جیره بندی مواجه شدیم.

نوذری پور خاطرنشان کرد: در سال ۸۷ در تهران شاهد کمبود آب و بارندگی بودیم و بعد از آن در سال ۹۲ نیز دوباره با کمبود آب مواجه شدیم که البته با کمک مردم و مدیریت صورت گرفته، در گرمای کم سابقه بالای ۴۰ درجه تهران طی مردادماه مصرف سرانه شهر تهران در شبانه روز به حدود ۴۰۰ لیتر برای هر نفر رسید که در نوع خود بی سابقه بود.

رکورد شکنی مصرف آب در تهران

وی افزود: در سوم مردادماه امسال ۳ میلیون و ۴۵۰ میلیون مترمکعب آب در شهر تهران مصرف شد که در نوع خود یک رکورد محسوب می شود. با این حال، در ابتدای سال آبی جاری (ابتدای مهرماه) ذخایر آب سدها با ۵۰ درصد کاهش نسبت به مدت مشابه سال آبی قبل به همراه ۳۳ درصد افت در بارندگی را داشتیم.

این مقام مسئول در آبفای استان تهران تاکید کرد: به علت استمرار کاهش بارندگی ها، تا قبل از دو روز گذشته که کمی بارندگی اتفاق افتاد، ۲۹ میلیمتر بارندگی در تهران اتفاق افتاده بود که این میزان در مدت مشابه سال قبل ۷۰ میلیمتر بود که نشان می دهد بارندگی ها نیز به نصف کاهش یافته است.

به گفته نوذری پور، در حال حاضر سدهای لار و لتیان در شرق تهران نسبت به سال گذشته ۷۵ درصد کاهش ذخایر نسبت به مدت مشابه سال گذشته نشان می دهد. ما از ابتدای مهرماه که هواشناسی پی بینی پاییز گرم و خشکی را داشت، سعی کردیم به مردم اطلاع رسانی کنیم که باید مصرف روزانه خودشان را به میزان ۲۰ درصد کاهش دهند.

معاون بهره برداری آبفای استان تهران تصریح کرد: با بررسی های صورت گرفته عمدتا در سامانه شرق تهران ۵۰ میلیون مترمکعب کسری آب در حال حاضر وجود دارد. با فرض اینکه میزان مصرف در نیمه دوم امسال افزایش نیابد، پیش بینی شده در ۶ ماه دوم امسال ۲۳۰ میلیون مترمکعب در سامانه شرق تهران مصرف اب صورت گیرد.

تولید ۳۰۰ لیتر آب برای هر تهرانی

وی افزود: هم اکنون آب به قیمت کمتر از یک سوم هزینه تولید به فروش می رسد. در آخر هفته گذشته ۲ میلیون و ۵۰۰ هزارمترمکعب آب در اختیار شهروندان تهرانی قرار گرفت که با در نظر گرفتن جمعیت ۸٫۵ میلیون نفری، ۳۰۰ لیتر به ازاء هر نفر در درجه هوای ۶ تا ۱۱ درجه تولید آب شده است.

نوذری پور با تاکید بر اینکه اگر فرض کنیم بخشی از این سرانه به مصارف غیرخانگی می رسد، قطعا ۲۴۰ لیتر برای هر نفر در روز را در تهران خواهیم داشت. اگر مردم چیزی حدود ۵۰ لیتر در مصرف روزانه خود صرفه جویی کنند، مشکل کم آبی حل خواهد شد.

این مقام مسئول در آبفای استان تهران با خاص دانستن شرایط آبی تهران گفت: ۷۵ درصد منابع آبی در شهر تهران به ذخایر سدها بستگی دارد و این مسئله باعث بروز مشکل می شود وگرنه ما ۴۲ شهر دیگر در این حوزه داریم که هر یک به نوعی منابع دیگری غیر از آب سدها در اختیار دارند.

معاون بهره برداری آبفای استان تهران بیان داشت: درخواست ما برای صرفه جویی در مصرف آب توسط مردم برای عبور از زمستان امسال است. در شهر تهران حدود ۴۵۰ حلقه چاه داریم و چنانچه میزان ذخیره آب سدها کاهی یابد، برداشت ما از منابع چاه ها افزایش می یابد و در اخر هفته گذشته این میزان به ۴۳ درصد رسیده است.

حفر ۶۰ حلقه چاه جدید

به گفته نوذری پور، ما در حال حاضر از تمام ظرفیت ها استفاده کرده ایم و حفر ۶۰ حلقه چاه آب جدید نیز در دستور کار قرار دارد. در بخش دوم کار به سراغ مدیریت مصرف رفته ایم و از مردم درخواست مشارکت کردیم. اطلاع رسانی میدانی نیز شده و برای همه مشترکین اطلاعیه درب منزل ارسال کردیم و عنوان شد مصرف به میزان ۲۰ درصد کاهش یابد.

وی با اعلام اینکه ۱۰۰ راهکار کاهش مصرف آب وجود دارد ۹۱ درصد مشترکان آب در تهران را خانگی دانست و گفت: هم اکنون ۳ میلیون و ۲۵۰ هزار مشترک خانگی در تهران داریم که ۶۵ درصد بین صفر تا ۲۰ مترمکعب در ماه مصرف آب دارند. در این بین، ۳۰ درصد مشترکان بالای الگوی مصرف هستند و ۲۷ درصد آنها بین ۲۰ تا ۳۰ مترمکعب آب در ماه مصرف می کنند و ۵ درصد نیز بین ۳۰ تا ۴۰ مترمکعب مصرف آب دارند.

این مقام مسئول در آبفای استان تهران از ارسال پیشنهاد استفاده از ابزار جریمه مالی برای مشترکان پُرمصرف به معاونت برنامه ریزی ریاست جمهوری خبر داد و گفت: استفاده از ابزار جریمه برای مشترکان پرمصرف با تصویب در شوراهای استانداری به معاونت برنامه ریزی ارسال شده تا در اینباره تصمیم گیری شود.

نوذری پور افزود: برای مشترکان پُرمصرف بخش خانگی علاوه بر اطلاعیه لزوم کاهش ۲۰ درصدی مصرف که برای تمامی مشترکان ارسال شده، اخطاریه ارسال می شود و بعد از دو نوبت صدور و ارسال اخطاریه، نسبت به افت فشار آنها و کاهش دسترسی به آب اقدام خواهد شد.

زمان افت فشار آب در پایتخت

این مقام مسئول در آبفای استان تهران گفت: برای مشترکان پُرمصرف غیر خانگی نیز به خصوص مراکز دولتی و سازمان ها اطلاعیه هایی ارسال شده که اگر مصرف خود را کاهش ندهند منتظر اخطار نخواهیم ماند، بنابراین می توان گفت که محدویت مصرف آب این مراکز به نوعی آغاز شده و حتی دبی آب را هم کاهش داده ایم.

وی با بیان اینکه فشار آب در سطح تهران در حد متعارف ۲ اتمسفر است گفت: هم اکنون در شهر تهران از ساعت ۱۲ شب تا ۴ صبح افت فشار آب لحاظ شده اما در طول روز فعلا افت فشار به زیر ۲ اتمسفر نداریم اما ناچاریم مصارف مشترکان پُرمصرف را در صورت عدم توجه به اخطاریه های صادر شده، محدود کنیم.

معاون بهره بردای آبفای استان تهران تصریح کرد: از مردم می خواهیم چون ذخایر سدها پایین است روند مصرف آب را آهسته کنند، زمان استحمام کاهش یابد، از حداکثر ظرفیت ماشین لباسشویی استفاده شود، از شستن حیاط و خیابان بپرهیزند و شستشوی ظروف را به شیوه سُنتی انجام ندهند.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=107480

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر