همشهری آنلاین: با وجود این پیشگامی دوباره خودروسازان فرانسوی برای مشارکت در صنعت خودروی کشورمان با اما و اگرهای بسیاری مواجه است. در این باره با رضا دانش فهیم، مدیر پیشین سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران گفتوگو کردهایم.
تأثیر لغو تحریمها بر شرکتهای خودروسازی داخلی چگونه خواهد بود؟
لغو تحریمها و رفع مشکلات گشایش اعتبار، نقل و انتقال ارز تأمین قطعات و ماشینآلات موجب تسهیل فعالیتهای صنعتی بهویژه در صنایع خودروسازی کشور خواهد شد و حتی رفع بخشی از این مشکلات و تسهیل روند تأمین قطعات و مواداولیه تولید نیز میتواند چشمانداز روشن و امیدوارکنندهای را پیش روی خودروسازان ایرانی قرار دهد.
تا چه زمانی آثار لغو تحریمها بر کاهش قیمت خودرو را شاهد خواهیم بود؟
گرچه فرایند رفع تحریمها، افزایش تیراژ تولید و عرضه خودرو به بازار تا حدی زمانبراست، قطعا طی ۲تا ۳ماه آینده صنعت خودرو بهروال عادی و منطقی خود بازخواهد گشت و با افزایش تیراژ تولید و عرضه، کاهش قیمتها تا پیش از پایان سال را شاهد خواهیم بود. طی چند سال اخیر برخی شرکتهای قطعهسازی نسبت به کاهش تیراژ تولید، کمترکردن شیفت کاری و اخراج کارگران خود اقدام کردهاند که بهکارگیری دوباره این نیروها، افزایش نقدینگی و رونق تولید تا حدی زمانبر است.
اما خودروسازان داخلی از تثبیت و نه کاهش قیمتها خبر میدهند، این رویکرد تا چه حد قابل توجیه است؟
باید بپذیریم که طی چند سال اخیر اعمال تحریمها موجب شده تا تأمین مواداولیه تولید و قطعات خودرو از کانالهای غیرمعمول صورت گیرد. ممنوعیت ورود قطعات خودرو مدیران خودروسازی را مجبور به تأمین قطعات با هزینه تمامشده بیشتر کرد و قیمت خودرو را بالا برد اما اکنون با رفع این تحریمها، بهبود شرایط تولید و سیر نزولی نرخ تورم زمینه کاهش قیمت خودرو فراهم شده است.