هاشم یکه زارع با بیان این که شرکایی که چنین انتظاری از آن ها می رود، لازم است از واحدهای تحقیق و توسعه قوی برخوردار و دانش فنی روز جهان را نیز داشته باشند تاکید کرد: هم چنین در همکاری ها، منافع و خواسته های ایران خودرو مبنی بر ساخت داخل قطعات و مجموعه ها را مورد توجه قرار داده و به عمل برسانند.
وی با اشاره به این که جذب و انتقال دانش فنی نوین طراحی و تولید، خواسته اصلی صنعتگران ایرانی است، متذکر شد: صادرات ۳۰ درصد از محصولات تولیدی مشترک با خودروسازان جهانی با شناخت قوانین و تامین نیازهای مشتریان کشورهای هدف نیز مورد تاکید ما است.
مدیر عامل گروه صنعتی ایران خودرو تولید خودروی جدید، بهبود بهره وری و کیفیت در حد کلاس جهانی و بهکارگیری توان برونسپاری برای رسیدن به کیفیت جهانی با قیمت رقابتی، از اهداف و برنامههایی است که ایران خودرو تا سال ۲۰۱۷ در زمینه همکاری با خودروسازان جهانی دنبال میکند.
یکه زارع با بیان این که ایران خودرو توسعه قوای محرکه و موتور دیزلی و موتورهایی با میزان آلایندگی و مصرف کم و البته فناوری بالا را نیز در دستور کار قرار داده است، ادامه داد:فعالان صنعت خودروی دنیا در این بخش نیز میتوانند با این خودروساز ایرانی همکاری داشته باشند.
وی همچنین طراحی و توسعه خودروهای هیبریدی و تاسیس مراکز تحقیق و توسعه مشترک، از دیگر برنامههای ایران خودرو و از حوزه های مورد نظر برای همکاری با شرکت های خارجی ذکر کرد.
وی افزود:ضمن این که ایران خودرو می تواند سایتهای موجود را به تولید محصولات هر یک از شرکای استراتژیک خود اختصاص داده و شبکه خدمات فروش و پس از فروش اختصاصی این شرکا را نیز ایجاد کند.
وی با تاکید بر این که شرکت های رنو و پژو باید تعهدات قبلی را اجرا کنند،تصریح کرد:این شرکت ها باید تعهدات مربوط به قراردادهای قبلی را که اجرای آن ها به دلیل تحریم ها پیش از موعد متوقف شد، به اجرا در آورند و خطاها را جبران کنند.
وی همچنین خاطر نشان کرد: این شرکت ها توجه داشته باشند که در دور تازه همکاری ایران خودرو با شرکای خارجی، انتقال دانش فنی و طراحی و تولید خودروهای مشترک جایگاه مهمی دارد.