وی افزود: اینکه سکون و سکوت طبیعت بیجان این فرصت را به نقاش میدهد تا ساعتها بیکم و کاست و بدون دغدغه روی سوژهاش کار کند، کار را دوست داشتنیتر میکند. از سویی دیگر همین سکون و سکوت در فیگورهای نقاشی دوره قاجار نیز قابل توجه است.
این هنرمند نقاش در توضیح بیشتر فیگورهای دورها قاجار بیان کرد: ساختار پازلی فیگورهای قجری و عدم عمقنمایی آنها بیشباهت به عروسکهای چوبی دو بعدی با حرکات خشکشان نیست و این به خاصیت شیء بودنشان میافزاید. به همین دلیل در مجموعه “علیا مخدرات” این دو نگاه یعنی زنان قاجار و طبیعت بیجان را کنار هم قرار دادم.
وی با ذکر این جمله که در نمایشگاه “علیا مخدرات” نگاه من به انسان و اشیا یکسان بوده است، خاطرنشان کرد: در این نمایشگاه تلفیقی از این دو البته با خصوصیاتی منطبق بر هم به نمایش درآمده است.
افضلی که در این نمایشگاه ۱۱ اثر خود را به نمایش گذاشته است، تصریح کرد: بر روی زنهای قجری در نقاشی بسیار کار شده و از آنها آثار زیادی در دست است همانطور که آنها در تاریخ نیز موثر بودند در نقاشی هم حضوری جدی داشتهاند.
وی در پاسخ به این پرسش که آیا با نهادن نام “علیا مخدرات” بر این نمایشگاه قصد دارید نگاهی انتقادی به حضور زنان در تاریخ قاجار داشته باشید؟ گفت: به هر حال زنان قاجاری در صحنههای تاریخی ما حضور داشتهاند ولی باید بگویم که این عنوان طعنهآمیز است. ظاهر زنان موجود در آثار من آراسته و پرطمطراق است ولی آنها را در ارتباط با فضا و طبیعت بیجان قرار دادهام که تضاد ایجاد کند.
این فعال فرهنگی ادامه داد: مخاطب با دیدن آثار به تضاد پی خواهد برد. همه با ذهنیتی که در سوال شما نیز بود به این نمایشگاه میآیند ولی با دیدن آثار متوجه میشوند که این زنان نیز دچار روزمرهگی شدهاند.
افضلی در پایان سخنانش گفت: این نمایشگاه بیشتر از اینکه نگاهی تاریخی به عملکرد این زنان داشته باشد نقد شرایط آن دوران است.
این آثار که با متریال اکریلیک روی بوم ساخته شدهاند از جمعه این هفته ۱۵ آذرماه به مدت دو هفته در گالری آتبین روی دیوار است. گالری آتبین در خیابان ولیعصر، نرسیده به چهارراه پارکوی، کوچه تورج، کوچه خاکزاد، پلاک ۱۳ قرار دارد.