7

انتقاد وزیر راه از اجرای هدفمندی و توزیع سهام عدالت

  • کد خبر : 109637
  • ۲۰ آذر ۱۳۹۲ - ۱۸:۴۹

وزیر راه و شهرسازی ضمن بررسی علت وضعیت رکود تورمی در کشور گفت: یکی از مهمترین مشکلات ما در بحث خصوصی سازی آن است که هنوز از دالان بانک‌های سرمایه گذاری عبور نمی‌شود و ابزار بنگاه‌ها مورد بازسازی ساختاری انجام نگرفته است.

عباس آخوندی در نخستین همایش بانکداری سرمایه گذاری و صنعت اوراق بهادار اظهار کرد: هنوز نقش بانکداری سرمایه گذاری در خصوصی سازی ایران کمرنگ است و امیدواریم سهم بیشتری به این حوزه اختصاص داده شود.

وی با بیان این‌که کشور در وضعیت رکود تورمی قرار دارد، گفت: سه دلیل «افزایش نقدینگی و تزریق پر قدرت از سوی بانک مرکزی»، «تخصیص ناصحیح منابع» و «افزایش هزینه مبادله» است و نتیجه این موارد وضعیتی است که اکنون شاهد هستیم. به گونه‌ای که رشد اقتصاد ملی منفی و تورم هم ارقام زیادی را نشان می‌دهد.

آخوندی با بیان این‌که خروج از این وضعیت کار سخت و دشواری است، گفت: علت این سختی آن است که سرمایه از بخش واقعی اقتصاد خارج شده و به بازار سفته بازی کوچ کرده و واسطه‌هایی در این امر موفق هستند که بتوانند بیشترین سود را برای سرمایه‌ خود ایجاد کنند که زمانی آن را درحوزه ارز،‌ طلا و مسکن و اخیرا نیز در بازار سرمایه این کوچ به سرمایه گذاری صورت گرفته است.

وزیر راه و شهرسازی افزود:‌ واقعیت این است که باید این سرمایه‌ها در بخش واقعی اقتصاد و تولید ناخالص ملی صرف شود تا بتوانیم حرکتی در حوزه اقتصادی داشته باشیم. البته در حال حاضر یکسری انتظارات در بازار ایجاد شده و خروج از این وضعیت کار سختی است.

***۴۰ درصد از سهام بنگاه‌های بزرگ به صورت کاملا غیر شفاف مدیریت می‌شوند

وی با بیان این‌که شرایط فعلی اقتصادی بخش عمده‌اش به اتخاذ سیاست‌های غلط دولت پیشین برمی‌گردد گفت:‌ در کشور ما اتفاقات شگفت انگیزی انجام شده اما به موقع مورد بررسی قرار نگرفته است به عنوان مثال به محض آن‌که سیاست‌های مقام معظم رهبری در مورد اجرایی شدن اصل ۴۴ قانون اساسی ابلاغ شد با فاصله بسیار کوتاه پیشنهاد سهام عدالت نیز از سوی دولت مطرح شد این درحالی است که این روش سیاست سهام عدالت منجر به آن شد که ۴۰ درصد مدیریت بنگاه‌ها به صورت غیر پاسخگو در بیاید که این ضد سیاست ابلاغی اصل ۴۴ است.

وی افزود:‌ در همان زمان بسیاری از اقتصاددانان و افراد از جمله بنده اعلام کردیم که باید جلوی این سهام عدالت گرفته شود اما هیچ پژواکی در جامعه پیدا نکرد و اکنون در وضعیتی هستیم که ۴۰ درصد از سهام بنگاه‌های بزرگ به صورت کاملا غیر شفاف مدیریت می‌شوند.

آخوندی تصریح کرد: اگر هدف توزیع عادلانه ثروت بود و قرار بود که به نحوی این منابع در اختیار طبقات کم درآمد قرار گیرد اکنون می‌بینیم که این طبقات مدنظر سود چندانی نگرفته‌اند ضمن آن‌که کاهش کارآیی در مدیریت بنگاه‌ها نیز صورت گرفته و عدم پاسخگویی شفاف بنگاه‌ها نیز افزایش یافته است.

وزیر راه و شهرسازی صراحتا اعلام کرد که در بحث یارانه‌ها نیز چنین اتفاقی افتاده است به گونه‌ ای که قرار بود در اجرایی شدن قانون هدفمندی یارانه‌ ها ضمن اصلاح قیمت‌ها ما شاهد بهبود کارآیی ملی و همچنین برداشته شدن فاصله زیاد طبقاتی انجام شود اما آیا به اهداف این قانون یارانه‌ها رسیده‌ایم؟ و آیا در عرضه و تقاضا قانون یارانه‌ها توانسته مدیریت داشته باشد و اکنون درچه حوزه‌ای می توانیم شاخص خوبی ارائه کنیم که بیان کند این حجم دخالت دولت خوب بوده است.

وی با بیان این‌که اقتصاددانان باید نظارت زیادی بر دولت داشته باشند گفت:‌ هر چند که خودمان اکنون در دولت هستیم اما سلامت اقتصاد کشور نیازمند آن است که مرتبا عملکردش از سوی رسانه‌ها، نخبگان و سیاستمداران مورد نقد جدی قرار بگیرد.

آخوندی به راهکارهای خروج از رکود تورمی اشاره کرد و گفت:‌ اولین راهکار آن است که رشد نقدینگی را کنترل کنیم و سرعت گردش پول در جامعه افزایش یابد.

وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد که در حوزه راه و شهرسازی به زودی بحث بازار ثانویه مسکن مهر اجرایی شده و روش آن اطلاع رسانی خواهد شد.

وی با بیان این‌که ارزش فعلی سهام عدالت حدود ۹۰ هزار میلیارد تومان است و ارزش مجموعه مسکن مهر نیز بیش از صد هزار میلیارد تومان خواهد بود گفت: بنا داریم تا در حوزه‌های مختلفی که گردش مالی متوقف شده تغییراتی ایجاد کنیم تا گردش مالی به وجود آید.بر همین اساس می توانیم در حوزه‌های موثر تغییراتی ایجاد کنیم.

وزیر راه و شهرسازی دومین راهکار برای خروج رکود تورمی را تجهیز منابع مالی از داخل اقتصاد عنوان کرد و گفت:‌ جز از راه پس انداز راهکار دیگری برای این تجهیز منابع مالی نداریم ضمن آن که در حوزه مسکن نیز بیش از هشت سال است که مفهوم پس انداز کلمه غریب و مغفولی است و میزان پس انداز ما نیز به نسبت قیمت‌های جاری نزولی شده است و پس اندازی صورت نمی گیرد.

وی افزود: بنابراین باید پس انداز به نحوی وارد اقتصاد ما شود و عمده‌ترین آن نیز از طریق اصل ۴۴ است و همچنین صندوق‌های پس انداز که در بازار سرمایه وجود دارد.

آخوندی با طرح این سوال که بازار بورس ایران تا چه زمان می‌خواهد متکی به سهام دولت باشد گفت: بازاری که بخواهد فقط بنگاه‌های دولتی در آن باشند پایدار نخواهد بود بنابراین اگر بخواهیم بازار سرمایه ایران رشد یابد و به ثبات خوبی برسد لازمه‌اش آن است که میزان وابستگی به دولت کاش یابد این درحالی است که در حال حاضر کل سهام دولت حدود ۱۴۰ تا ۱۵۰ میلیارد دلار بوده و حدود ۴۰ الی ۵۰ میلیارد دلار آن هنوز به این بازار سرمایه ورود نکرده است.

وی تاکید کرد: در این حوزه نیاز داریم که بازار سرمایه با بخش واقعی اقتصاد گره بخورد. بانک‌های سرمایه گذاری نیز بزرگترین ماموریتی دارند آن است که بتوانند به واسطه گره خوردن بازار سرمایه به بخش واقعی اقتصاد باشند.

آخوندی در حوزه راه نیز با بیان این‌که نیازمند سرمایه گذاری‌های زیادی هستیم گفت:‌ باید به آزادراه‌ها به شکل جاده نگاه نکنیم بلکه آن را از یک نگاه کریدور اقتصادی که قابلیت بهره وری فراوان را دارد مورد توجه قرار می گیرد چرا که جاده فقط ابزار وصل کننده و جابه‌جایی نیستند بلکه در کنار جاده با پیرامون آن می‌توان هزاران فعالیت اقتصادی و صنفی و همچنین خانه سازی و ایجاد بنادر خشک را انجام داد و هر کدام از این اقدامات پروژه‌های سودآور خواهند بود.

وزیر راه و شهرسازی با بیان این‌که ما در قیمت گذاری عوارض جاده‌ها مداخله نخواهیم کرد و گفت: تمایل داریم که سرمایه گذاری به صورت صد درصد توسط بخش خوصصی در این کریدورها جاده‌ها صورت و در این مسیر نیز بانک‌های سرمایه گذاری می توانند پشتیبان پروژه های سرمایه گذاری باشند.

وی از دیگر فعالیت‌های وزارتخانه متبوعش را ایجاد بنادر خشک عنوان کرد و گفت: اخیرا ما موافقت نامه بنادر خشک را امضا کردیم تا کل خدمات گمرکی، بانکی، توزیع و انبارداری در درون سرزمین انجام شود و یک شبکه یکپارچه و واحد داشته باشیم.

آخوندی به سرمایه گذاری در حوزه ریلی اشاره کرد و گفت: باید حوزه حمل ونقل ریلی را بسیار مورد توجه قرار دهیم چرا که در صنعت فولاد که در حال توسعه است حدود ۵۸ میلیون تن حمل و نقل سنگ آهن را در سال شاهد هستیم اما تنها ۱۰ میلیون تن از طریق حمل و نقل ریلی جابه‌جایی صورت می‌گیرد این درحالی است که حمل و نقل ریلی یک هفتم حمل ونقل جاده‌ای سوخت مصرف می کند و در کنار آن فرسایش جاده‌ها و خطرات حمل و نقل را نخواهیم داشت.

وی افزود: در حوزه ناوگان حمل ونقل نیز نیازمند افزایش بیش از ۲۷۰ واگن جدید در حوزه مسافر و ۲۰ ناوگان در حوزه حمل بار هستیم. خوشبختانه امکان تامین منابع مالی آن از طریق صندوق توسعه ملی فراهم شده است.همچنین افزایش خطوط ریلی را در آینده نزدیک خواهیم داشت.

ایسنا/وزیر راه و شهرسازی با بیان این‌که امکان سرمایه گذاری خوبی در بنادر شمال و جنوب کشور وجود دارد اظهار کرد: ما همچنین اساسنامه شهر فرودگاهی امام خمینی را تنظیم و تصویب کرده‌ایم که این شهر در اطراف فرودگاه امام خمینی تاسیس شود و همین کار حجم سرمایه گذاری بسیار بزرگی را می طلبد ضمن آن که می خواهیم دراین شهر فرودگاهی یکی از بنادر خشک را راه اندازی کنیم.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=109637

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
[cov2019]