2

هر روز آمار تکان دهنده ای از رشد طلاق در کشور به گوش می رسد

  • کد خبر : 11318
  • ۰۵ شهریور ۱۳۹۰ - ۱۶:۰۴

ستاد پیشگیری از طلاق از افزایش طلاق جلوگیری می کند سال گذشته از هر هفت ازدواج در کشور، یک مورد به طلاق منجر شده است.از این رو مرکز امور زنان و خانواده ریاست جمهوری تصمیم گرفت ستادی برای پیشگیری از این معضل تشکیل دهد. زهرا تالانی:سال ۸۹ آمار طلاق در استان خراسان جنوبی رشدی ۱۲۸ […]

ستاد پیشگیری از طلاق از افزایش طلاق جلوگیری می کند

ستاد پیشگیری از طلاق از افزایش طلاق جلوگیری می کند

سال گذشته از هر هفت ازدواج در کشور، یک مورد به طلاق منجر شده است.از این رو مرکز امور زنان و خانواده ریاست جمهوری تصمیم گرفت ستادی برای پیشگیری از این معضل تشکیل دهد.

زهرا تالانی:سال ۸۹ آمار طلاق در استان خراسان جنوبی رشدی ۱۲۸ درصدی نسبت به سال ۸۸ داشت و از ۵۷۳ مورد به ۱۳۰۷ طلاق در سال گذشته رسیده بود؛ علاوه بر این استان سمنان نیز وضعیت قابل توجهی در این خصوص نداشت و ۱۲۳ طلاق صورت گرفته در سال ۸۸ در این استان به ۱۰۴۴ مورد در سال ۸۹ رسید. ‌در زمینه‌ ازدواج بهترین وضعیت متعلق به استان خراسان رضوی بود که در این زمینه رشدی ۱۰٫۹ درصدی نسبت به سال ۸۸ داشت.

هر روز آمار تکان دهنده ای از رشد طلاق در کشور به گوش می رسد از این رو مرکز امور زنان و خانواده ریاست جمهوری تصمیم گرفت ستادی برای پیشگیری از این معضل تشکیل دهد. مریم مجتهد زاده در این باره می گوید که در این کار محققان و صاحبنظران سراسر کشور کمک کردند تا در جلسات متوالی به نتیجه ای واحد رسیده و  تقسیم کار ملی صورت گرفت.

همان طور که می دانید جامعه ما با معضل طلاق دست به گریبان است. هر روز هم آمارهای رسمی گواه بر افزایش طلاق در جامعه است. در همین حال شما خبر تاسیس ستاد پیشگیری از طلاق را داده ای. این ستاد چگونه عمل خواهد کرد ؟

همانطور که می دانید یکی از برنامه های مرکز امور زنان بحث تحکیم بنیان خانواده و پیشگیری از فروپاشی خانواده هاست. آخرین آمار طلاق از افزایش و رشد طلاق در جامعه خبر می دهد، برای همین در مرکز یک کار بسیار جدی در این زمینه انجام شد. ما بررسی های دقیقی در این زمینه انجام دادیم تا ببینیم، طلاق در چه گروه سنی بیشتر اتفاق می افتد؟ چه عواملی در آن دخالت دارد؟ چه شرایطی منجر به بروز طلاق می شود؟ آیا در تحصیلکرده ها بیشتر است و …

بعد به این نتیجه کلی رسیدیم که طلاق معمولادر طی یکسال تا پنج سال اول زندگی اتفاق می افتد یعنی وقتی که پنج سال می گذرد معمولازندگی ها مستحکم تر می شود. یکی از علل طلاق عدم آگاهی نسبت به تکالیف زندگی مشترک است. مسائل اقتصادی هم دخیل ا ست که اصلا درصد بالایی نداشت چون تمام عوامل درصد گیری شده و اعداد وارقام آن موجود است. نتیجه تحقیقات وکار ملی در این زمینه را در جلساتی با حضور همه دست اندرکاران حوزه زنان مطرح کردیم و سرانجام به این نتیجه رسیدیم که ستادی در همین زمینه تشکیل دهیم.

چه کسانی در این کار شما را حمایت کرده اند؟

در این کار محققان و صاحبنظران سراسر کشور کمک کردند تا در جلسات متوالی به نتیجه ای واحد رسیده و  تقسیم کار ملی صورت گرفت.

بنابراین این ستاد در سراسر کشور فعال خواهد بود؟

بله .برنامه های ستاد پیشگیری از طلاق به زودی برای اجرا در سراسر کشور در مصوبات این سازمان قرار خواهد گرفت.

خانم مجتهد زاده، درباره مصوباتی که در جلسات مرکز برای این ستاد در نظر گرفته شده بیشتر توضیح می دهید؟

مطابق تصمیم گیری این ستاد قرار شده است تا مبانی ابتدایی بنیان خانواده در آموزش و پرورش نهادینه شده و یک سری از درس ها تغییر یابد. همچنین در محتوای واحدهای درسی دانشگاه ها نیز تغییراتی حاصل خواهد شد. علاوه بر آن مطابق تقسیم کار ملی که انجام شده است برای زن و مرد تکالیف متفاوتی تعیین شده و نقش دستگاه ها به تفکیک مشخص شده است.

بنابراین آموزش و پرورش در این برنامه نقش اساسی دارد؟

در آموزش و پرورش مشخص شده است که در هر مقطعی چه کارهایی باید انجام شود که ابتدا یک زندگی تشکیل و سپس به سمت پایداری هدایت شود. همچنین راهکارهای ترمیم خانواده های آسیب دیده نیز در این بخش آمده است.

به جز آموزش و پرورش چه نهادهای دیگری درگیر خواهند بود؟

قوه قضاییه، وزارت آموزش و پرورش، وزارت علوم، وزارت ورزش و جوانان، سازمان ثبت احوال، دادگستری، صدا و سیما و بسیاری از دستگاه های دیگر در این طرح مشارکت فعال خواهند داشت.

تصور می کنید این ستاد چه زمانی کار خود را آغاز کند؟

مطابق اصل ۱۳۸ قانون اساسی، مصوبات دفتر امور زنان و خانواده ریاست جمهوری با ریاست رییس جمهور و نظارت هفت ویزر لازم الاجرا است. بنابراین اجرای این طرح و آغاز به کار ستاد پیشگیری از طلاق، منوط به قرار گرفتن در مصوبات دفتر امور زنان و خانواده ریاست جمهوری است.

این طرح ارتباطی به طرح طوبی که قبلا اعلام کرده بودید دارد؟

هدف طرح طوبی تلاش برای تحکیم، تعالی و تقویت نهاد خانواده منطبق بر موازین حقوقی واخلاقی مبتنی بر ارزش‌های دینی مبین اسلام است.بنابراین ارتباطی به هم ندارند هر چند که تسهیل ازدواج و افزایش مهارت های پیش از ازدواج به دختران جوان با رعایت سطوح سنی هم در این طرح دیده شده است.

بنابراین ارتباطی هم با ستاد ملی زن وخانواده ندارد؟
ستاد ملی زن و خانواده یکی از مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی است که برای جلوگیری از موازی‌کاری درحوزه زنان  ونیز اجرایی شدن مصوبات مربوط به زنان راه اندازی شده است.
بسیاری از قوانین در حوزه زنان و خانواده مصوب شده اما آیین نامه ندارد ،بسیاری از سیاست‌ها گفته شده اما چون آیین نامه نیست یک جا افتاده  ودر حال خاک خوردن است.

ستاد ملی زن و خانواده موظف است که اینها را مشخص کند و آیین نامه‌هایی را بنویسد که بتوانند این قوانین و سیاست‌ها را اجرایی کند. از آنجا که در این ستاد هفت وزیر و نمایندگانی از قوه قضائیه و شورای عالی انقلاب فرهنگی حضور دارند، رئیس این ستاد رئیس جمهوری است و مرکز امور زنان و خانواده دبیرخانه ستاد ملی زن و خانواده است. ما در این ستاد اولین برنامه‌ای که داریم مقابله با طلاق و تحکیم بنیان خانواده است .

شما امیدوارید که با این طرح آمار طلاق کاهش یابد؟

آقای رئیس جمهوری نسبت به مسائل زنان عنایت ویژه ای دارند. مقام معظم رهبری هم فرمودند که « من می خواهم امنیت زنان از نظر حقوقی و اجتماعی حفظ بشود و قوانینی برای آن وضع بشود». لذا مرکز امور زنان و خانواده به شدت دنبال اجرایی شدن فرامین رهبری است . همه سخنرانی هایی که حضرت آقا در بیست سال رهبری داشتند در حال تحلیل است و راهبردهایی که دستگاه های مختلف می توانند روی آن کار کنند استخراج می شود.

تمام فرامین رهبری برای ارتقای جایگاه زنان و خانواده ومستحکم تر شدن خانواده است. اگر اینها استخراج وعملیاتی بشود مسلما افقی که قابل ترسیم است فضای بسیار امیدوار کننده است و می طلبد که همه دست اندرکاران حوزه زنان به کمک ما بیایند چون همان طور که می دانید کار بسیار وسیعی است و کسی نمی تواند به تنهایی از عهده آن بربیاید.

به عنوان رئیس مرکز امور زنان و خانواده بفرمایید آیا امید به زندگی در زنان افزایش یافته است  و در حال حاضر وضعیت چگونه است؟
طبق آمار اخیری که وزارت بهداشت ارائه داده است امید به زندگی را برای زنان ۷۶ سال اعلام کردند اما در دولت آن را ۵/۴۷  سال در نظر گرفتند نمی‌‌دانم علت این اختلاف چیست؟!
امید به زندگی برای مردان چقدر است؟
فکر می‌کنم ۷۲ سال است.
یعنی امید به زندگی زنان در ایران بیش از آقایان است؟
بله، همین‌طور است.
این مسئله نشان دهنده چیست، آیا نمایانگر بهبود وضعیت سلامت زنان است؟
توزیع امکانات بهداشتی در سراسر کشور به نحو عادلانه و به نفع خانم‌ها بوده است. افزایش امید به زندگی زنان نشان دهنده وضعیت خوب بهداشتی خانم‌ها است. به این ترتیب مشخص می‌شود که فرصتهای برابر آموزشی و بهداشتی برای زنان در کشور فراهم بوده است. این آمارها دست آنهایی که قصد سیاه نمایی دارند و مدعیان دروغین حقوق بشر را رو می‌کند. در حالی که میزان مرگ و میر مادران در ایران به شدت پس از ا نقلاب کاهش یافته است و این نشان دهنده وضعیت خوب بهداشتی زنان در ایران است. حتی در قیاس با کشورهای منطقه، ایران از نظر بهداشت  زنان رده اول را دارد وامید به زندگی خانم‌ها نسبت به آقایان حداقل دو سال بیشتر است.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=11318

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر