1

تنها امام معصومی که حج نرفت

  • کد خبر : 113784
  • ۲۰ دی ۱۳۹۲ - ۱۷:۳۴

یک مدرس حوزه و دانشگاه گفت: امام حسن عسکری(ع) در شرایط سخت و خفقان‌آوری زندگی کرد به طوری که ایشان تنها امام معصومی بودند که موفق نشدند به حج مشرف شوند.

خبرگزاری فارس: خفقان زمان امام عسکری(ع) به حدی بود که ایشان به حج مشرف نشد

حجت‌الاسلام علی‌اکبر میرزایی، رئیس دفتر نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه هرمزگان و مترجم قرآن و نهج‌البلاغه در گفت‌وگو با خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارس با اشاره به اینکه ۲ نکته باید در زندگی امام حسن عسکری(ع) مدنظر قرار بگیرد، افزود: نخست بحث پیش از تولد ایشان و دوم شهادتشان بسیار حایز اهمیت است. از امام جواد (ع) به بعد ائمه به استثنای وظایف امامت و هدایت در جامعه اسلامی، زمینه‌ساز ظهور حضرت مهدی (عج) هم بودند بنابراین از امام جواد (ع) به بعد دیگر دسترسی به ائمه معصوم کم شد.

وی با اشاره به اینکه امام حسن عسکری (ع) در شرایط بسیار سخت و پنهانی زندگی کرد، افزود: ایشان طوری زندگی کردند که در دوران محدودیت هم بتوانند نقش خود را ایفا کنند بنابراین تنها امام معصومی که البته به ظاهر مشرف به حج نشدند، امام حسن عسکری بود چرا که شرایط ایشان بسیار سخت و خفقان‌آور بود.

وی علت زمینه‌سازی ائمه برای امامت مهدی موعود را عدم ایجاد شک و شبهه بین شیعیان به شمار آورد و گفت: بالاخره قرار بود امام مهدی در غیبت باشند اگر این زمینه‌سازی نمی‌شد، قطعاً شیعیان هم به شک و شبهه می‌افتادند بنابراین در دوران عسکرین دیگر مردم خیلی با غیبت نامأنوس نبودند.

میرزایی درباره پس از شهادت امام حسن عسکری و مسأله امام عصر(عج) توضیح داد: امام حسن عسکری (ع) همه شرایط، برنامه‌ها و اهدافش را گذاشت تا مسأله مهدویت جا بیافتد این هم امر دشواری بود چرا که فهم مهدویت در آن شرایط راحت نبود، همانگونه که اگر عاشورا نبود تمام اسلامِ پیغمبر از بین می‌رفت اگر جریان مربوط به امام حسن عسکری نبود، مسأله مهدویت هم به این شکل رشد نمی‌کرد.

وی درباره زندگی ۲۸ ساله امام حسن عسکری توضیح داد: در بین ائمه یکی امام جواد ۲۵ ساله و سپس امام حسن عسکری ۲۸ ساله در سن جوانی به شهادت رسیدند، سن کم شهادت ایشان نشان می‌دهد که چه قدر ایشان در خفقان و سختی‌ بودند، بنابراین وقتی امام معصوم محدود می‌شوند شهادتشان زودتر اتفاق می‌افتد و برای حکومت جائر راحت‌تر است.

میرزایی گام بعدی زمینه‌‌سازی امام حسن عسکری(ع) برای مسأله مهدویت را نشان‌دادن امام پس از میلادشان تنها به افراد خاص و نیروهای مورد اعتمادشان بود، اظهار داشت: امام بعد از اینکه پسرشان به دنیا آمدند برای اینکه کسی نتواند مهدی (عج) را انکار کند به برخی از خواص و نیروهای مورد اعتماد جامعه ایشان را نشان داد این تعداد افراد عادی نبودند شیعیان صد در صد بودند، بنابراین چون مورد اعتماد جامعه قرار داشتند هرچه اینها می‌گفتند بقیه قبول می‌کردند، پس زمینه‌سازی مسأله مهدویت اینجا انجام شد.

وی در پایان اظهار داشت: یادآوری احادیث پیغمبر (ص) به خواص و نزدیکان و انتصاب بعضی از افراد به عنوان وکیل امام حسن عسکری (ع) در مناطق شیعه‌نشین نیز با اهمیت است، مثلاً ابن بابویه وکیل امام حسن عسکری(ع) در قم بودند حتی متن وکالت نامه‌ای که امام حسن عسکری ابن بابویه قمی را وکیل کرده بود موجود است. همه این مسائل باعث شد که مسیر امامت ادامه پیدا کند.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=113784

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر