4

ایران به کنفرانس «ژنو ۲» دعوت شد

  • کد خبر : 115093
  • ۳۰ دی ۱۳۹۲ - ۱۱:۵۳

دبیرکل سازمان ملل متحد اعلام کرد از ایران برای شرکت در کنفرانس ژنو ۲ برای حل بحران سوریه دعوت کرده و ایران در این کنفرانس شرکت خواهد کرد.

شبکه «بی بی سی» خبر داد: «بان کی مون» دبیر کل سازمان ملل متحد از ایران برای شرکت در کنفرانس ژنو ۲ برای حل بحران سوریه دعوت کرده و ایران در این کنفرانس شرکت خواهد کرد.»

 

دبیر کل سازمان ملل متحد اعلام کرد که در روزهای گذشته چندین بار با وزیر امور خارجه ایران صحبت کرده و ایران اعلامیه ژنو ١ را به عنوان اساس کنفرانس ژنو ۲ پذیرفته و متعهد شده «نقشی مثبت و سازنده» در سوریه ایفا کند.

«امیرعبداللهیان» معاون امور عربی و آفریقایی وزیر امور خارجه در گفت و گو با خبرگزاری ایرنا، این خبر را تأیید کرد و گفت: «جمهوری اسلامی ایران دعوتنامه شرکت در نشست ژنو ۲ درباره سوریه را دریافت کرده است.» وی در مورد شرکت یا عدم شرکت ایران درکنفرانس ژنو۲، سخنی نگفت.

بنا بر گفته های بان کی مون، ایران در میان ۱۰ کشوری است که به تازگی به فهرست دعوت شدگان به این کنفرانس اضافه شده است. به جز ایران برای بحرین، استرالیا، بلژیک، مکزیک، هلند، لوگزامبورگ، یونان، جمهوری کره و نیز واتیکان دعوتنامه فرستاده شده تا در کنفرانس ژنو ۲ شرکت کنند. پیش‌تر ۳۰ کشور دیگر دعوت به این کنفرانس را پذیرفته بودند.

مذاکرات موسوم به «ژنو۲» در تاریخ ۲۲ ژانویه – ۲بهمن- در مونترو سویس برگزار خواهد شد و بنا بر گفته «بان‌کی مون» مذاکرات اصلی بین طرف های سوری در روز جمعه -۲۴ ژانویه- در ژنو منعقد شده است.

کنفرانس ژنو ۱ حدود یک سال پیش با هدف پایان دادن به خشونت در سوریه برگزار شد که به عقیده بسیاری از کار‌شناسان «عدم حضور متوازن نیروهای تاثیرگذار در سوریه، علت اصلی شکست این اجلاس بود» در این کنفرانس بر تشکیل دوره انتقالی و دولت موقت در سوریه، با توافق طرفین درگیر، تأکید شده بود.

طی ماه‌های اخیر بسیاری از قدرت‌های جهانی از جمله روسیه و چین و همچنین دیپلمات‌های بلندپایه‌ای همچون‌ “بان‌کی‌مون”، دبیرکل سازمان ملل، ضمن دعوت از ایران برای شرکت در این اجلاس تاکید کرده‌اند که ژنو ۲ بدون حضور ایران بی‌نتیجه خواهد ماند

«اخضرالابراهیمی» نماینده ویژه سازمان ملل در سوریه و رئیس این دوره مذاکرات ژنو، نیز گفت: «با نظر بان کی مون دبیرکل سازمان ملل متحد که ایران کشوری مهم است، موافقم.»

 

دعوت از ایران برای شرکت در این کنفرانس، به مذاق مخالفین خوش نیامده و «لؤی صافی»، سخنگوی «ائتلاف ملی سوریه» در حساب توییتر خود نوشته است: «اگر بانکی مون دعوت خود از ایران را پس نگیرد، ائتلاف مخالفین نیز در کنفرانس ژنو۲ شرکت نخواهند کرد.» این ائتلاف دو روز پیش پس از اختلافات وسیع درونی و پس از ماهها کشمکش، شرکت در کنفرانس ژنو۲ را پذیرفت.

مخالفین همچنین برکناری بشار اسد از قدرت را به عنوان پیش شرط شرکت در مذاکرات تعیین کرده بودند که به علت فشارهای بین المللی، مجبور به صرف نظر کردن از پیش شرط خود شده اند.

بشار اسد رئیس جمهور سوریه در مورد پیش شرط مخالفین مبنی بر کناره گیری وی از قدرت گفته است: «اگر قرار بود کناره گیری کنم، همان ابتدا این کار را می کردم»

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=115093

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر