محمد مهدی زاهدی رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در جمع خبرنگاران افزود: در رسانهها به نقل از وزیر علوم آمده بود که نحوه پذیرش دانشجو در مقطع دکتری با سالهای قبل متفاوت شده و در روش جدید ۳۰ درصد به آزمون اختصاصی و ۷۰ درصد به مصاحبه اختصاص مییابد.
فارس/وی افزود: علت سوال نمایندگان هم در این رابطه بوده و وزیر علوم هم روز گذشته در کمیسیون حاضر شد و در پاسخ سوال نمایندگان توضیح داد که نگفته ۷۰ درصد سهم مصاحبه در آزمون دکتری است.
زاهدی ادامه داد: به موجب آن که تصمیم گرفته شده و به کمیسیون آموزش ارائه شده در آزمون دکتری ۳۰ درصد سهم آزمون اختصاصی و ۷۰ درصد بقیه توزیع میشود.
وی در تکمیل سخنان خود تصریح کرد: به این ترتیب ۲۱ درصد به مصاحبه و ۳۰ درصد به کارهای پژوهشی داوطلبان و بخشی هم به سوابق آموزشی مثل توصیه نامههای علمی، معدل و دروس مربوطه اختصاص مییابد.
زاهدی با اشاره به اینکه سهم ۷۰ درصدی مصاحبه در آزمون دکتری صحت ندارد و این سهم ۲۱ درصد است، اظهار داشت: ۴۹ درصد سوابق آموزشی و پژوهشی و ۳۰ درصد هم آزمون اختصاصی برای داوطلبان موثر خواهد بود و ما امیدواریم براساس صحبتهای وزیر همین موضوع اجرایی شود و نگرانی قشر عظیمی از داوطلبان برطرف شود.
رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس ادامه داد: نمایندهای که از وزیر سوال پرسیده بود از پاسخ وزیر در این رابطه قانع نشد و قرار شد ظرف مدت سه روز موضوع مورد بررسی قرار گیرد.
زاهدی خاطرنشان کرد: طرح نظام جامع آموزش مهارت فنی و حرفهای نیز در کمیسیون مورد بحث و بررسی قرار گرفت که در آن برای سیاستگذاری، برنامهریزی مدیریتی، ارزشیابی و اجرای روش آموزش مهارت فنی و حرفهای پیشبینی ایجاد یک نهاد ملی شده است که همه نهادها و دستگاههای دولتی و غیردولتی که در این زمینه کار میکنند میتوانند تحت پوشش قرار گیرند.
رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در خاتمه افزود: در یک نظام یکپارچه باید بتوانیم اهدافی که در این طرف مرتب شده مانند توجه به کاریابی، کارآفرینی، اشتغالزایی و افزایش درآمد مردم و به تبع آن کشور و تاثیر آن در اقتصاد ملی با اولویت اقتصاد دانشبنیان را تحقق بخشیم.