مدیران پیشین وزارت آموزش و پرورش با طرح این ادعا که تشکیل دانشگاه فرهنگیان در چارچوب طرح تحول بنیادین انجام میشود، بنیاد این دانشگاه را پینهادند و پس از اخذ مصوبه مجلس و شورای عالی انقلاب فرهنگی نسبت به پذیرش دانشجوی متعهد به خدمت، همه مراکز قدیمی تربیت معلم در سراسر کشور که پیشتر تحت عنوان مجتمع پیامبر اعظم (ص) فعالیت میکرد را یک کاسه کرده، از ابتدای بهمن ۱۳۹۱ حدود ۲۵ هزار دانشجو را با پرداخت حقوق ثابت و مزایای کامل یک کارمند دولت، به استخدام درآورده و خدمات رایگان علمی و آموزشی به آنها ارائه کردند و این روند همچنان ادامه دارد.
در تازهترین واکنش به نحوه فعالیت این دانشگاه، یک معلم نمونه کشوری در گفتوگو با خبرنگار ایسنا، از ادامه فعالیت این دانشگاه به سبک فعلی به شدت انتقاد کرد و آن را عامل اتلاف بیتالمال دانسته، از مسئولان خواست در اولین فرصت به این وضعیت خاتمه دهند زیرا به گفته او سفره فقیرانه دستگاه آموزش و پرورش کشور، تحمل هزینههای بیشتر را ندارد.
محمدرضا فتحی گفت: دهها سال پیش که نیروی انسانی کافی، با سواد و مسلط به علوم جدید وجود نداشت، اندیشه ایجاد مراکزی برای پرورش دبیر و آموزگار مطرح شد. در اقصی نقاط کشور، دانشسراهایی تأسیس شد که بعداً به مراکز تربیت معلم تغییر نام داد.
وی افزود: شرایط آن موقع ایجاب میکرد که چنین رویهای پیش گرفته شود اما، امروز به هیچ عنوان، کشور با کمبود نیروی متخصص و برخوردار از پتانسیل علمی بالا مواجه نیست و لذا میتوان از بین جوانان علاقهمند، با برگزاری آزمونهای استاندارد و متعاقباً تشکیل دورههای پیشرفته کارورزی در مراکز مختلف علمی به جذب نیرو پرداخت و آنها را متناسب نیاز و با دقت، گزینش و استخدام کرد.
دبیر ریاضی مدارس ساوه ادامه داد: وظیفه ذاتی وزارت آموزش و پرورش، ارائه آموزشهای ضروری تا پایان دوره متوسطه است و تحصیلات عالی و آموزشهای تخصصی را باید به سایر دستگاههایی سپرد که متخصص این کار هستند، چرا که تجربه دهه گذشته از صدور مدارک تحصیلی ضمن خدمت معلمان بدون رعایت استاندارد علمی مناسب باعث شده که متأسفانه در برخی محافل از این مراکز هنوز به عنوان دستگاه چاپ مدرک تحصیلی یاد شود.
فتحی با طرح این ادعا که مدتهاست به دلیل کمبود بودجه و منابع مالی، مدیران مدارس با مشکلات جدی در ارائه خدمات تربیتی و آموزشی به فرزندان مردم مواجه شدهاند، گفت: بودجه تخصیصیافته به وزارت آموزش و پرورش باید در میدانی هزینه شود که در شرح وظایف آن آمده و دلیلی ندارد همین مبالغ اندک، مصروف طرحهای شتابزدهای شود که از بلندپروازی مدیران پیشین نشأت گرفته است.
وی پیشبینی کرد که دهها هزار دانشجوی پذیرفته شده در این دانشگاه، اگر پس از دانشآموختگی جذب کلاسها نشوند، احتمالاً با اعتراضات خود، مسئولان را تحت فشار خواهند گذاشت.
فتحی به سابقه تاریخی جذب نیروی مازاد در گذشته اشاره کرد و گفت: در خلال دهه هفتاد، جوانانی که به تازگی از دانشآموختگی مراکز تربیت معلم میآمدند با درهای بسته مدارس مواجه میشدند زیرا مدارس، لبریز از نیروی آموزشی بود و ردیف استخدامی برای نیروی جدید وجود نداشت اما، این نیروها سرانجام با اهرمهای مختلف، خود را بر نظام آموزشی کشور تحمیل کردند چنان که دولت با رأی مراجع قضایی مجبور شد کل هزینه سنوات تأخیر در استخدام آنها را از خزانه ملت بپردازد.
فتحی در پایان به خبرنگار ایسنا گفت: هنوز بار گران ناشی از پرونده استخدام معلمان شرکتی بر دوش دولت و مجلس سنگینی میکند و عقلاً نباید اجازه داد فشار دیگری بر پیکر نحیف آموزش و پرورش وارد آید. تجربه گذشته را باید چراغ آینده کرد، نظام آموزشی نباید به محلی برای افزایش آمار استخدام در کشور و رفع معضل بیکاری تبدیل شود زیرا نظام تعلیم و تربیت، محل آزمون و خطا نیست.