“بتنی موتا” در ویدیوهایی که در یوتیوب منتشر میکند خودمانی حرف میزند و خریدهای جدیدش را نشان میدهد. ۴ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر کانال یوتیوب او را دنبال میکنند. لیدی گاگا در یوتیوب تنها ۷۰۰ هزار طرفدار دارد.
به گزارش روزگارنو، به نقل از خبرگزاری آلمان، بتنی موتا (Bethany Mota) دختری ۱۸ ساله و پرانرژی است. او با لباسهای صورتی در اتاقش مینشیند و هیجانزده با صدای زیر دخترانهاش جلوی دوربین فیلمبرداری حرف میزند. ویدیوهای کوتاهی که او از خودش ضبط و در یوتیوب منتشر میکند، طرفداران بسیاری دارد.
بتنی موتا طی سالهای گذشته صدها ویدیو در اینترنت منتشر کرده است. او که در ایالت کارولینای شمالی زندگی میکند، حالا بیش از ۴ میلیون و ۸۰۰ هزار بیننده در کانال یوتیوب خود دارد. بدین ترتیب او در یوتیوب به مراتب بیشتر از خواننده مشهور پاپ لیدی گاگا طرفدار دارد. کانال یوتیوب لیدی گاگا را فقط ۷۰۰ هزار نفر دنبال میکنند.
کاری که بتنی موتا میکند هیچ جنبه هنری ندارد. این دختر جوان فقط هربار لباسهای تازهای را که خریده نشان میدهد و یا از هدیههایی که به مناسبت کریسمس گرفته فیلمبرداری میکند.
در سالهای گذشته کاربران بسیاری از این قبیل ویدیوها منتشر کردهاند. این ویدیوها نام “غنیمت” (Haul Video) را به خود اختصاص دادهاند، چرا که در آنها خریدهای جدید و هدیههای تازه به عنوان غنیمت تازه به دست آمده نمایش داده میشوند.
فیلمسازانی مسلح به تلفن همراه
ویدیوهایی که کاربران اینترنت خود میسازند و منتشر میکنند، هر روز محبوبیت بیشتری پیدا میکنند. در بعضی از این ویدیوها کاربران بستهبندی دستگاههای الکترونیکی جدیدشان را باز میکنند و در برخی دیگر روشهای آرایش صورت و یا قلاببافی را آموزش میدهند.
یک تلفن همراه کافی است تا تازهکارها هم بتوانند ویدیوهای کوتاهی بسازند و در اینترنت منتشر کنند. اگر تلفن هوشمند داشته باشند، همهجا یعنی حتی در حال راه رفتن در خیابان هم میتوانند بخشی از زندگی روزمره خود را به دیگران نشان دهند.
کارشناسان معتقدند روند تولید ویدیوهای خانگی رو به رشد است. گرچه برخی از این ویدیوهای “غنیمت” در میان انبوه ویدیوها گم میشوند، اما برخی دیگر میلیونها بیننده را جذب میکنند. این که دقیقا چه راه و روشی به موفقیت میانجامد، مشخص نیست.
هرچقدر یک ویدیو بیشتر مورد توجه قرار گیرد، احتمال به دست آوردن قراردادهای تبلیغاتی برای سازندهی آن بیشتر میشود. برخی از درآمدی که از این راه به دست میآورند زندگی خود را میگذرانند. شهرت جاستین بیبر، خواننده جوان پاپ هم از ویدیوهایی شروع شد که او و مادرش در اینترنت منتشر میکردند.
بتنی موتا که هنوز با پدر و مادرش زندگی میکند، نیازی به درآمد و قراردادهای تبلیغاتی ندارد. او در ۱۴ سالگی ساختن ویدیوهای کوتاهش را شروع کرد. حالا ویدیوهای او با تدوین و موسیقی متن بسیار حرفهایتر شدهاند. اما کارشناسان معتقدند ویدیوهای غیرحرفهای بینندگان بیشتری را جذب میکنند.
خودت باش تا دوستت بدارند
غیرحرفهای بودن یک ویدیو نشانه اصیل بودن آن است. بیننده از این طریق متوجه میشود که هدف آگهی و سودآوری برای یک شرکت تجاری یا یک مغازه نیست. از سوی دیگر بیننده با ویدیوهایی که طبیعی و عادی هستند، به آسانی همذاتپنداری میکند.
به تازگی شرکتهای بزرگ، کارشناس یوتیوب استخدام میکنند تا از روش تولید ویدیوهای غیرحرفهای برای تبلیغ کالاهای خود استفاده کنند، اما به ندرت به نتیجه دلخواه خود میرسند. کارشناسان معتقدند که بیننده این آگهیهای به ظاهر غیرحرفهای به سرعت متوجه میشود که قرار است تصویر یا نظر خاصی به او القا شود.
ویدیوهای بتنی موتا اطلاعات خاص یا مفیدی را در اختیار بیننده نمیگذارد ولی گویا دانستن این که او چه لباسی میخرد و چه میپسندد به عنوان راهنمایی برای بینندگان کافیست. همذاتپنداری با او و این تصویر که “او یکی از ماست” میتواند راز موفقیت بتنی موتا باشد.