2

پورمحمدی :اولویتی برای تاسیس بانک جدید نداریم

  • کد خبر : 11667
  • ۰۷ شهریور ۱۳۹۰ - ۱۷:۵۲

سید حمید پورمحمدی امروز در نشستی خبری به مناسبت هفته دولت، شرایط جدید احراز سمت  مدیرعامل و اعضای هیئت مدیره بانکهارا اعلام کرد و گفت: انتصاب به سمت مدیرعامل و اعضای هیئت مدیره تابع انضباطی خاص شده است. قائم مقام بانک مرکزی ادامه داد: دارا بودن مدرک کارشناسی ۱۰ سال سابقه حرفه ای در نظام بانکی، ایفای […]

سید حمید پورمحمدی امروز در نشستی خبری به مناسبت هفته دولت، شرایط جدید احراز سمت  مدیرعامل و اعضای هیئت مدیره بانکهارا اعلام کرد و گفت: انتصاب به سمت مدیرعامل و اعضای هیئت مدیره تابع انضباطی خاص شده است.

قائم مقام بانک مرکزی ادامه داد: دارا بودن مدرک کارشناسی ۱۰ سال سابقه حرفه ای در نظام بانکی، ایفای نقش در بازار سرمایه از جمله این شرایط است، ضمن اینکه سه پنجم اعضای هیئت مدیره باید ۱۰ سال سابقه فعالیت حرفه ای نیز داشته باشند.

وی با بیان اینکه نه تنها در ایران بلکه در تمام دنیا هیچ کس حق دخالت در امور مالی افراد را ندارد، اظهارداشت: بر اساس مقررات بانکها به عنوان وکیل می توانند این اقدام را انجام دهند.

قائم مقام بانک مرکزی افزود: بر این اساس، مدیران بانکها باید با مقررات، ضوابط و چگونگی نظام بانکی آشنایی داشته باشند.
وی گفت: هر چند تائید صلاحیت مدیران بانکی از سال گذشته انجام شد،اما هنوز افکار عمومی آماده آن نبودو بر این اساس چالشهایی در این زمینه ایجاد شد.

پورمحمدی ادامه داد: طبق تبصره ۴ ماده ۹۴ قانون برنامه پنجم هیچ شخصی حق ندارد به عنوان مدیرعامل و یا اعضای هیئت مدیره بانکها انتخاب شود مگر آنکه صلاحیت حرفه ای آنها توسط بانک مرکزی احراز شود. بر این اساس، سه پنجم اعضای هیئت مدیره بانکها باید سابقه ۱۰ ساله حرفه ای داشته باشند.

وی با بیان اینکه برای رعایت مقررات جدید، دور تازه ای از بررسی ها و تائید صلاحیتها آ؛از شده است، اظهارداشت: دوره تائید صلاحیت مدیران بانکی دو ساله اسات و در این دوره نیز فعالیت آنها بررسی شده تا در دوره بعد عملکرد آنها مد نظر قرار گیرد.

قائم مقام بانک مرکزی از افزایش سرمایه تمام بانکها به ۴۰۰ میلیارد تومان خبر داد و گفت: علاوه بر آنکه بحران مالی دنیا نیاز افزایش سرمایه بانکها را ضروری می کرد قانون برنامه پنجم توسعه نیز به این مسئله توجه ویژه کرده است.

پورمحمدی با اشاره به مصوبه شورای پول و اعتبار درباره افزایش سرمایه بانکها به ۴۰۰ میلیارد تومان و موسسات اعتباری به ۳۰۰ میلیارد تومان گفت: البته برخی از بانکها فرآیند افزایش سرمایه را انجام داده اند اما به ثبت نرسیده است.

وی گفت: برای ۱۴ موسسه اعتباری در شرف تاسیس به منظور تشویق سرمایه ۱۵۰ میلیارد تومان تعیین شده که البته این موسسات نیز در آینده باید سرمایه خود را به ۳۰۰ میلیارد تومان افزایش دهند.

پورمحمدی درباره تاسیس بانکهای جدید نیز گفت: تا زمانیکه موسسات اعتباری ساماندهی نشوند، اولویتی برای تاسیس بانک جدید نداریم، زیرا پیوستن ۱۴ موسسه در شرف تاسیس نیازمند اقدامات خاص است.

وی در مورد نحوه نظارت بانک مرکزی و عملکرد بانکها و موسسات مالی و اعتباری گفت: این بانک در چند حوزه بحث نظارت را با جدیت پیگیری می کند، ضمن اینکه مقررات مناسبی در یک سال گذشته تدوین و کتاب آن در آینده ای نزدیک منتشر می شود.

این مقام مسئول در بانک مرکزی نظارت غیر حضوری، حضوری و محسوس و همچنین رتبه بندی بانکها را از مراحل مختلف نظارت بانک مرکزی عنوان کرد و گفت:‌ همچنین حسابرسان بانکها نیز با تعیین صلاحیت بانک مرکزی می توانند برای حسابرسی بانکها فعال شوند.

قائم مقام بانک مرکزی از انتشار ۴٫۵ میلیارد یورو اوراق مشارکت ارزی تا ماه گذشته برای کمک به بخش تولید و نفت خبر داد و گفت: بانک مرکزی در سال گذشته ۵۷ هزار میلیارد ریال اوراق مشارکت منتشر کرده است. این اوراق ۱۴ درصد بیشتر از کل اوراق فروخته شده ذر کل ۱۵ سال گذشته بوده است.

پورمحمدی با اشاره به تصویب ابزار استصناع، مرابحه و خرید دین گفت: بهره گیری از این ابزار به بانکها ابلاغ شده، ضمن اینکه صکوک مرابحه و سلف نیز تا پایان سال جاری به بازار معرفی می شود.

وی درباره ابزار پوشش نوسانات طلا و ارز گفت: هر چند یک ابزار در این خصوص طراحی و به بانکها معرفی شد اما با مشکلاتی مواجه شدیم و قرار است در این مورد تصمیمات جدیدی اتخاذ شود.

قائم مقام بانک مرکزی در مورد اصلاح و بازنگری بسته پولی گفت: تا زمانی که بسته اصلاح نشود موضع نظارتی بانک مرکزی اجرای آن است و اقدامات سخت گیرانه ای برای بانکهایی که این بسته را اجرا نکردند صورت گرفته است. اگر شورای پول و اعتبار ضرورتی در این خصوص احساس کند اقدامات لازم را انجام خواهد داد.

وی از اختصاص دو هزار میلیارد تومان تسهیلات از سوی نظام بانکی به متقاضیان وام ازدواج در سال گذشته خبرداد و افزود: براین اساس یک میلیون نفر توانستند از تسهیلات نظام بانکی در این بخش استفاده کنند.

پورمحمدی عنوان کرد: در سال جاری هم سقف وام ازدواج به ۲٫۵ میلیون تومان افزایش یافت که از ابتدای سال تاپایان مردادماه هزار میلیارد تومان تسهیلات ازدواج پرداخت شد، به عبارت دیگر امسال ۱٫۵ میلیون نفر یعنی ۷۵۰ هزار ازدواج را تامین مالی کردیم و پرداخت وام ازدواج از اولیتها در سال جاری بوده است.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=11667

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر