2

علیرضا بوژمهرانی :چهارشنبه می‌تواند اول ماه شوال و عید فطر باشد

  • کد خبر : 11679
  • ۰۷ شهریور ۱۳۹۰ - ۱۸:۳۷

عضو ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری گفت: از نظر نجومی در قابل رویت بودن هلال در غروب سه‌شنبه تردیدی وجود ندارد و چهارشنبه می‌تواند اول ماه شوال و عید فطر باشد اما از نظر شرعی اثبات شرعی اول ماه با حکم مقام معظم رهبری و ولی فقیه، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای خواهد بود. علیرضا بوژمهرانی […]

عضو ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری گفت: از نظر نجومی در قابل رویت بودن هلال در غروب سه‌شنبه تردیدی وجود ندارد و چهارشنبه می‌تواند اول ماه شوال و عید فطر باشد اما از نظر شرعی اثبات شرعی اول ماه با حکم مقام معظم رهبری و ولی فقیه، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای خواهد بود.

علیرضا بوژمهرانی اظهار کرد: استهلال برای ماه قمری در غروب روز بیست و نهم ماه قمری انجام می‌شود و مقارنه ماه و خورشید برای هلال شوال در صبح روز دوشنبه هفتم شهریورماه که امروز باشد به وقت رسمی ایران حدود ساعت ۷:۳۴ بامداد روی داده است، منتهی در غروب روز دوشنبه هلال ماه در ایران تحت هیچ شرایطی قابل رویت نیست.

وی افزود: در کشورهای دیگر اسلامی نیز همین‌طور است. یعنی در غروب روز دوشنبه در هیچ کشور اسلامی هلال ماه شوال چه با چشم عادی و چه با چشم مسلح قابل رویت نخواهد بود و علت این‌که کشورهای همجوار ما فردا را به عنون روز عید فطر اعلام کرده‌اند یا اعلام خواهند کرد این است که امروز، روز سی‌ام ماه رمضان آنها است و ماه قمری هم نمی‌تواند بیش از سی روز باشد. به همین خاطر فردا را به عنوان اول شوال و عید فطر اعلام کرده‌اند و این اعلام اصلا ربطی به رویت‌پذیری هلال ندارد.

این عضو ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری اظهار کرد: در ایران سه‌شنبه هشتم شهریور، بیست و نهم ماه رمضان است و روزی است که انشاءالله برای رصد هلال عید اقدام خواهد شد.

مهرانی گفت: گروه‌های استهلال وابسته به ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری که بیش از۱۵۰ گروه هستند از بعدازظهر فردا کار خود را آغاز می‌کنند و پیش‌بینی ما این است که هلال ماه در غروب سه‌شنبه در تمام ایران با چشم مسلح قابل رویت است و اگر شرایط جوی اجازه دهد و هوا ابر نداشته باشد و گرد و غبار نداشته باشیم حتی می‌توان هلال را در ایران با چشم عادی هم مشاهده کرد وهرچه از شمال ایران به سمت جنوب حرکت کنیم امکان رویت با چشم عادی بیشتر فراهم می‌شود.

عضو ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری گفت: بنابراین از نظر نجومی در قابل رویت بودن هلال در غروب سه‌شنبه تردیدی اصلا وجود ندارد و چهارشنبه می‌تواند اول ماه شوال و عید فطر باشد اما از نظر شرعی اثبات شرعی اول ماه با حکم مقام معظم رهبری حضرت آیت‌الله خامنه‌ای و ولی فقیه خواهد بود.

به گزارش افق – ایسنا- مهرانی اظهار کرد: در ستاد استهلال فردا بعدازظهر کارشناسانی حضور خواهند داشت و گزارش‌های استهلال که از سرتاسر کشور می‌رسد توسط آنان مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار می‌گیرد و تمام تلاش ما این است که در کوتاه‌ترین زمان بعد از غروب خورشید گزارش نهایی آماده شود و خدمت مقام معظم رهبری برای اتخاذ تصمیم تقدیم شود.

مهرانی در پاسخ به این سوال که برخی این سوال را مطرح می‌کنند که در حال حاضر نرم‌افزارهایی وجود دارد که در آنها رفتار کرات مختلف در طول سالیان بسیار قابل اتخاذ است و در آنها با محاسبات پیچیده‌ای به ارایه‌ی موقعیت هریک از آنها پرداخته شده است. پس دیگر چه نیازی به استهلال است، گفت: این بحث در حوزه‌ی فقه و توسط متخصصان این حوزه باید پاسخ داده شود منتهی من در حد اطلاعات خود باید بگویم آن‌چه که در شریعت بر آن تاکید شده است رویت هلال است و این عمل باید توسط یک راصد انجام شود و کار ارتباطی با محاسبه ندارد و تمامی فقهای شیعه بدون استثناء قائل به این هستند که هلال ماه حتما باید رویت شود و از طریق محاسبه و پیش‌بینی یا پیش‌گویی اول ماه اثبات نمی‌شود.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=11679

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر