1

مذاکرات برای تسلیم شدن نیروهای قذافی همچنان ادامه دارد

  • کد خبر : 11682
  • ۰۷ شهریور ۱۳۹۰ - ۱۸:۴۳

به نقل از روزنامه فرامنطقه‌ای القدس العربی، احمد البانی، سخنگوی انقلابیون لیبی در کنفرانس خبری عنوان داشت: انقلابیون این کشور توانستند کنترل مسیر میان طرابلس و شهر “سبها” که پایگاه حامیان معمر قذافی، رهبر لیبی در این کشور به شمار می‌آید، به دست بگیرند. انقلابیون قصد دارند، بعد از آنکه کنترل منطقه سرت، محل تولد […]

به نقل از روزنامه فرامنطقه‌ای القدس العربی، احمد البانی، سخنگوی انقلابیون لیبی در کنفرانس خبری عنوان داشت: انقلابیون این کشور توانستند کنترل مسیر میان طرابلس و شهر “سبها” که پایگاه حامیان معمر قذافی، رهبر لیبی در این کشور به شمار می‌آید، به دست بگیرند. انقلابیون قصد دارند، بعد از آنکه کنترل منطقه سرت، محل تولد قذافی و آخرین مقر عمده طرفداران قذافی را به دست گرفتند به سمت شهر سبها حرکت کنند. آنها سعی دارند با انجام مذاکره با هواداران قذافی این افراد را وادار به تسلیم کنند.

بانی همچنین عنوان داشت: در صورتی که آنها خود را تسلیم نکنند، انقلابیون لیبی مجبورند با استفاده از خشونت وارد سرت شوند.

سالم مفتاح الرفادی، یکی از رهبران مخالفان لیبی در گفت‌وگو با خبرگزاری رویترز عنوان داشت که مخالفان این کشور بیش از ۱۰ روز برای به دست گرفتن کنترل شهر سرت نیازمندند.

وی در ادامه افزود: نیروهای انقلابی در جبهه شرق پیشروی کردند و به ۱۰۰ کیلومتری سرت رسیده‌اند.

الرفادی همچنین عنوان داشت: برخی از نیروها نیز از سمت مصراته به سمت غرب پیشروی کردند. هدف ما خونریزی نیست، بلکه هدف ما آزادسازی مناطق لیبی است.

تحلیل‌گران معتقدند که درگیری‌ها در شهر سرت خون‌بارتر از درگیری در طرابلس خواهد بود. در حال حاضر تعداد زیادی از هواداران قذافی و تجهیزات نظامی آنها در شهر سرت مستقر است.

محمد الزواوی، یکی از سخنگوهای انقلابیون لیبی عنوان داشت: نیروهای انقلابی توانستند کنترل منطقه بن جواد واقع در ۱۰۰ کیلومتری شهر سرت را با عقب‌نشینی نیروهای قذافی به دست بگیرند. در حال حاضر منتظر پایان یافتن مذاکرات با نیروهای قذافی در این منطقه هستیم.

وی در ادامه افزود: قصد داریم به سمت غرب حرکت کنیم. مذاکرات در خصوص تسلیم شدن نیروهای قذافی همچنان ادامه دارد. اما هیچ نشانه‌ای مبنی بر پیشرفت این مذاکرات وجود ندارد.

انقلابیون لیبی معتقدند، شهر سرت آخرین مانع برای به دست گرفتن کنترل سواحل دریای مدیترانه در لیبی است. در این منطقه بیش از شش‌ میلیون تن زندگی می‌کنند.

روزنامه گاردین نیز در خبری نوشت که انقلابیون لیبی بیم ورود به شهر سرت را دارند چراکه معتقدند قذافی از ساکنان این منطقه به عنوان سپر انسانی استفاده می‌کند.

احمد عمر البانی، سخنگوی نظامی انقلابیون لیبی عنوان داشت:‌ از زمان ورود انقلابیون به شهر طرابلس و به دست گرفتن کنترل آن بیش از ۱۰ هزار زندانی از زندان‌های معمر قذافی آزاد شدند.

وی در ادامه افزود: اما ۵۰ تن هزار تن دیگر همچنان ناپدید هستند. افرادی که طی ماه‌های اخیر توسط نظام حاکم دستگیر شدند به ۶۰ هزار تن می‌رسند. تاکنون ۱۰ هزار تن آزاد شده‌اند. پس ۵۰ هزار تن دیگر کجا هستند؟

روزنامه انگلیسی ساندی میرور نیز در خبری نوشت که یگان‌های ویژه انگلیس با استفاده از سرویس‌ها و دستگاه‌های الکترونیکی بسیار پیشرفته سعی دارند محل اختفای معمر قذافی را پیدا کنند.

این روزنامه در ادامه نوشت: نیروهای ویژه انگلیس سعی دارند با استفاده از اطلاعات به دست آمده و همکاری گروه محرمانه که در حال حاضر در هلیکوپترهای انگلیسی نزدیک سواحل لیبی حضور دارند، محل اختفای قذافی را پیدا کنند.

این گروه سری اطلاعات به دست آمده را به سرویس‌های انگلیس در لندن می‌فرستد و کارشناسان آنها را تحلیل و بررسی می‌کنند.

نیروهای ویژه انگلیس لباس‌های شخصی به تن دارند و سلاح‌هایی مانند سلاح‌های انقلابیون لیبی به دست می‌گیرند. وظیفه آنها پیدا کردن قذافی است.

این در حالی است که سازمان دیده‌بان حقوق بشر با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که دلایل و شواهدی دارد که نشان می‌دهد نیروهای وابسته به قذافی دهها تن از شهروندان را با گلوله طی چند روز گذشته به دلیل نزدیک شدن نیروهای انقلابی به طرابلس کشتند.

پیشتر اخباری درخصوص پیداشدن جسدهای متلاشی شده در اطراف مقر قذافی منتشر شده بود.

عمر بانی عنوان داشت: با دولت الجزایر به دلیل موضع این کشور در قبال به رسمیت شناختن شورای ملی انتقالی لیبی باید برخورد شود.

وی در ادامه افزود: البته ما میان ملت الجزایر و دولت این کشور فرق قائل هستیم. تاکنون دولت الجزایر شورای ملی انتقالی لیبی را به رسمیت نشناخته است و به صورت رسمی خواهان برکناری معمر قذافی نشده است.

همچنین اخبار منتشر شده حاکی از وقوع درگیری‌های سنگین میان نیروهای وابسته به قذافی و انقلابیون در شهر رقدلین است.

انقلابیون اعلام کردند: در منطقه رقدلین به ما گفتند که می‌توانیم به راحتی وارد این منطقه شویم اما ناگهان با شلیک آرپی‌جی و خمپاره‌ها روبه‌رو شدیم.

از سوی دیگر حمد بن خلیفه، امیر قطر در دیدار با مصطفی عبدالجلیل، رئیس شورای ملی انتقالی لیبی درخصوص راهکارهای تقویت روابط دوجانبه و تحولات لیبی بحث و تبادل‌نظر کرد.

همچنین انقلابیون لیبی اعلام کردند که “خمیس” یکی از فرزندان معمر قذافی که بارها خبر کشته شدنش اعلام شده بود، به احتمال زیاد در درگیری با انقلابیون این کشور کشته شده است.

احمد عمر بانی در این زمینه عنوان داشت: نیروهای انقلابی با کاروانی متشکل از چند خودروی مرسدس برخورد کردند و قصد توقف این کاروان را داشتند، اما آنها مقاومت کردند و انقلابیون مجبور شدند به سمت این افراد شلیک کنند و به صورت کامل آنها را از بین ببرند.

وی در ادامه افزود: جسد این افراد کاملا سوخته است. سربازهایی که از این درگیری‌ها جان سالم به در بردند، اعلام کردند که این افراد محافظان نزدیک به خمیس قذافی هستند. بیش از این نمی‌توان هویت افراد موجود در این کاروان را اعلام کرد.

این در حالی است که علی الترهونی، یکی از مسئولان شورای ملی انتقالی لیبی عنوان داشت: ما هرگز با معمر قذافی مذاکره نخواهیم کرد مگر اینکه وی تسلیم شود.

وی در ادامه افزود: چنانچه قذافی قصد تسلیم شدن داشته باشد، ما با وی مذاکره کرده و دستگیرش خواهیم کرد.

پیش‌تر معمر قذافی پیشنهاد انجام مذاکره با انقلابیون را با هدف تشکیل دولت انتقالی ارائه داده بود.

از سوی دیگر هماهنگ کننده کل جنبش جوانان انقلاب در طرابلس گفت: انقلابیون لیبی پیروز شده‌اند و قذافی جنگ را در سطوح سیاسی و میدانی باخته است و نمی‌تواند به مدت طولانی‌تری مخفی بماند.

احمد جمهور، در گفت‌وگو با شبکه خبری العالم افزود: اوضاع در طرابلس پایتخت لیبی روز به روز بهتر می شود و کمبودی که در زمینه برخی مواد غذایی و دارو وجود داشت، بویژه پس از تسلط انقلابیون بر منطقه ابوحمید، برطرف شده است.

وی درباره مذاکرات انقلابیون با عشایر شهر سرت برای ورود مسالمت آمیز به این شهر، افزود: عناصر قذافی و پس مانده های رژیم وی هنوز تا این لحظه به سرنگونی قذافی ایمان نیاورده‌اند.

هماهنگ کننده کل جنبش جوانان انقلاب در طرابلس اظهار داشت: برخی شخصیتهای نزدیک به قذافی دارند متقاعد می شوند که قذافی سرنگون شده است و این امر راه را برای انقلابیون برای مذاکره و تسخیر باقیمانده به طور مسالمت آمیز آسان می‌کند تا این شهرها نیز به انقلاب و لیبی جدید بپیوندند.

جمهور خاطرنشان کرد: قذافی نه در روزهای اخیر بلکه از ۴ ماه پیش تاکنون مخفی شده است و اظهاراتش در تلویزیون همگی ضبط شده بود.

وی گفت: قذافی جنگ را از لحاظ سیاسی و میدانی باخته و در حال حاضر راهی به جز فرار و مخفی ماندن برایش باقی نمانده است.

هماهنگ کننده کل جنبش جوانان انقلاب در طرابلس اظهار داشت: مزدوران قذافی خواه لیبیایی ها یا آفریقایی پس از آنکه بازرگانان بنغازی جایزه‌ای وسوسه انگیز برای تحویل قذافی تعیین کرده‌اند وی را در نهایت تحویل انقلابیون خواهند داد و قذافی نمی‌تواند به مدت طولانی مخفی بماند.

ویلیام هیگ، وزیر امور خارجه انگلیس نیز در گفت‌وگو با رادیو این کشور عنوان داشت: شورای ملی انتقالی مسئولیت اداره کشور را به دست دارد.

وی در ادامه افزود: قذافی باید به نیروهای خود دستور دهد سلاح‌های خود را زمین بگذارد.

هیگ همچنین عنوان داشت: پیشنهاد مذاکره قذافی با انقلابیون یمن برای انتقال قدرت دیر ارائه شد. پیشتر نیز گفتند که سخنان قذافی خیالی است و این یکی دیگر از سخنان وهم آلود او است. انتقال قدرت در شرایط کنونی که انقلابیون در طرابلس به سر می‌برند بسیار دیر است.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=11682

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر