4

جمهوری اسلامی در آمادگی دائم بسر می‌برد

  • کد خبر : 118152
  • ۲۶ بهمن ۱۳۹۲ - ۲۲:۳۸

با توجه به اینکه دائم می‌گویند گزینه‌های نظامی روی میز است، پس باید بدانند که ایران در آمادگی دائم بسر می‌برد. هرچند آنها حرف بی‌حساب هم زیاد می‌زنند.

رئیس مجلس شورای اسلامی درخصوص تهدیدات آمریکایی‌ها گفت: با توجه به اینکه دائم می‌گویند گزینه‌های نظامی روی میز است، پس باید بدانند که ایران در آمادگی دائم بسر می‌برد. هرچند آنها حرف بی‌حساب هم زیاد می‌زنند.

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی عصر امروز شنبه در نشست خبری با خبرنگاران داخلی و خارجی که در سالن شهید مدرس مجلس مشروطه برگزار شد، از حضور مردم در راهپیمایی ۲۲ بهمن قدردانی کرد.

وی حضور مردم در این راهپیمایی را حاوی پیام مهمی در داخل و خارج از کشور عنوان کرد و گفت: این حضور، همبستگی داخلی را به شدت عمیق و ظرفیت کشور برای حل و فصل مسائل را افزون کرد.

رئیس مجلس در ادامه سخنان خود با اشاره به برگزاری اجلاس بین‌المجالس کشورهای اسلامی در تهران یادآور شد: ایران موسس این اتحادیه بوده و این اتحادیه در بین مجالس کشورها بعد از بین‌المجالس جهانی بیشترین نقش‌آفرینی را دارد.

لاریجانی از استقبال کشورهای اسلامی برای حضور در اجلاس بین‌المجالس در تهران تقدیر کرد و گفت: روز سه‌شنبه این هفته مجمع عمومی این اجلاس تشکیل شده و تا روز بعد ادامه خواهد داشت.

وی همچنین اظهار داشت: امیدواریم اجلاس بین‌المجالس کشورهای اسلامی در تهران که با حضور جمع زیادی از روسای مجالس کشورهای اسلامی تشکیل می‌شود، به چالش‌های مهمی که در عالم اسلام وجود دارد توجه خاصی داشته باشد که موضوع فلسطین، مسئله افراطی‌گری و نیز مشکلاتی که در راه دموکراسی در کشورهای اسلامی ایجاد شده و ایجاد بسترهای مناسب برای استفاده بهینه از ظرفیت‌های کشورهای عضو در توسعه آبادانی و پیشرفت علمی از این جمله است.

وی افزود: امیدواریم با همت همه کشورهای اسلامی، این کنفرانس نتایجی ملموس برای ملل مسلمان داشته باشد. من مخصوصا بر روی همکاری‌های فناوری و علمی بین کشورهای اسلامی تاکید می‌کنم چراکه امروز کشورهای اسلامی همانند گذشته نیستند و از قابلیت‌های خوبی برخوردار شدند و باید این ظرفیت‌ها برای بالا بردن سطح همکاری‌های کشورهای عضو مورد استفاده قرار گیرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به بررسی بودجه سال ۹۳ در مجلس و تحویل به موقع آن از سوی دولت گفت: خوشبختانه امسال دولت، بودجه را به موقع به مجلس تحویل داد و همانطور که ملاحظه می‌شود هنوز یک ماه و اندی به پایان سال باقی مانده اما کار بررسی بودجه در مجلس به پایان رسیده و کار اصلاح ایرادات وارده از سوی شورای نگهبان به لایحه بودجه تا پایان هفته جاری خاتمه پیدا می‌کند.

لاریجانی اظهار داشت: طبعا دولت یک ماه فرصت دارد که آیین‌نامه‌های اجرای بودجه را تدوین کند و سال آینده بخش‌های مختلف اجرایی با یک نظام روشن کار خود را آغاز کنند و مخصوصا صاحبان سرمایه نیز بدانند که در چه چارچوبی سال آینده می‌توانند کار بکنند.

وی با بیان اینکه فایده سر موقع کار کردن در همین اوان کار دولت مشهود است افزود: در کل بودجه سال ۹۳ آنچه که در لایحه بود و آنچه که در مجلس به تصویب رسیده حدود سه درصد افزایش پیدا کرده یعنی بودجه کل کشور ۸۰۶ هزار میلیارد تومان در لایحه بود که در مصوبه مجلس به ۸۳۳ هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کرد.

لاریجانی افزود: در مورد شرکت‌های دولتی، بودجه کل کشور ۲ درصد و در مورد بودجه عمومی و بودجه عمومی یک درصد افزایش پیدا خواهد کرد.

رئیس مجلس در ادامه تصریح کرد: مهم این است که در نوشتن سند بودجه علاوه بر تنظیم امور مالی هدف‌گیری‌های روشنی نیز انجام شده است. فکر می‌کنم مجلس تلاش کرد در زمینه حمایت از تولید و تسهیل فضای کسب و کار گام‌های روشنی بردارد. ما در شرایط رکود و تورم هستیم و تغییر شرایط هم کار راحتی نیست.

وی افزود: اولین آن در بند «ج» تبصره ۲ بود که در پرداخت بدهی به بخش‌های خصوصی و تعاونی دیدیم. یکی از مشکلات موجود، بدهی‌های دولت به بخش خصوصی و تعاونی است بنابراین در این بند به این موضوع توجه شده است.

رئیس مجلس ادامه داد: یکی دیگر از این گام‌ها، اجازه استفاده از تسهیلات خارجی یا فاینانس است که علاوه بر باقیمانده فاینانس سال گذشته، معادل ریالی ۳۵ میلیارد دلار توسط دولت و بخش خصوصی قدرت جذب برای بخش خصوصی وجود دارد و این یک نکته مهم به رونق‌بخشی بخش خصوصی است و منابع فعلی اجازه هزینه بیشتر نمی‌دهد بنابراین باید از فاینانس استفاده کرد و ۳۵ میلیارد دلار در این زمینه استفاده شده است.

لاریجانی گفت: نکته سوم، اجازه سپرده‌گذاری به صندوق توسعه ملی در حد ۲میلیارد دلار در بانک‌های خصوصی برای ضمانت‌های بانک‌های خصوصی است تا جهت تأمین کارگاه و یا شرکت‌هایی که موفق به تأمین کالا و خدمات بخش خصوصی می‌شوند، استفاده شود.

رئیس مجلس در ادامه تصریح کرد: مشکل دیگر، طرح‌های نیمه تمام بود که قرار شد اگر عوامل غیر ارادی باعث معطل ماندن بخش‌های خصوصی شده‌ است و اینها نتوانستند بدهی خود را پرداخت کنند و یا پروژه نتوانست تکمیل شود، از صندوق توسعه تسهیلات بگیرند و تا مقدار زیادی از طرح‌های نیمه‌تمام تکمیل شود. مشکل دیگری برای دیرکرد تسهیلات بانکی بود. ما آنها را در قانون بخشودگی اعمال کردیم تا دچار مشکل نشوند.

لاریجانی گفت: به دولت اجازه داده شده است در تبصره الحاقی ۴ بودجه به واحدهای در حال تعطیلی صنایع توسط سازمان گسترش صنایع تکمیل شوند. اینجا به این سازمان اجازه داده شده است تا این طرح‌ها تکمیل شود. ضمنا الزامی برای بانک‌ها ایجاد شد تا برای گشایش LC میزان ۳۰ درصد بیشتر مبلغ کالا را نگیرند و ما به صورت قانونی آن را الزام کردیم.

لاریجانی گفت: در بحث حمایت از تولید نیز به صندوق توسعه ملی اجازه داده شد ۲۰ درصد از منابع خود را سپرده‌گذاری کنند و برای تضمین وام‌هایی که جهت تکمیل طرح‌های مختلف نیاز است، تأمین شود.

نماینده مردم قم در مجلس بخش بعدی سخنان خود را به بیان نحوه تسویه مطالبات گیرندگان تسهیلات، نحوه افزایش سرمایه، نرخ تبدیل ارز به ریال، زمان استمهال و نحوه بخشودگی به جرائم اختصاص داد و گفت: تمامی این موارد را به دستورالعملی که شورای پول و اعتبار تصویب می‌کند، منوط کردیم.

وی اضافه کرد: به صندوق توسعه ملی اجازه داده شد تا ۳٫۵ میلیارد دلار نزد بانک‌های تخصصی سپرده‌گذاری کند تا مبلغ مذکور از سوی بانک‌های عامل با معرفی وزارت صنعت و جهاد کشاورزی در قالب تامین سرمایه در گردش واحدهای تولیدی، خصوصی و تعاونی و همچنین بنگاه‌های وابسته به موسسات غیر دولتی به مصرف برسد.

لاریجانی افزود: این یک گشایش دیگری برای تامین سرمایه در گردش بنگاه‌های تولیدی است که امروز آنها با همین مشکل مواجهند.

وی در همین زمینه گفت: به صندوق توسعه ملی اجازه داده شده تا از منابع ریالی مانده اعتبارات بودجه سال ۹۱ و ۹۲ در بانک‌های خصوصی سپرده‌گذاری کند تا برای طرح‌های دارای توجیه فنی و اقتصادی تسهیلات داده شود؛ اوراق مشارکت در حد بیش از ۲۰ هزار میلیارد تومان برای طرح‌های مهم در نظر گرفته شده، البته مقداری مشکل در فروش اینها است که هم برای شهرداری‌ها و طرح‌های مهم در نظر گرفته شود اما باید در نرخ دولت موضوع را در نظر قرار دهد تا جذب آن بیشتر شود.

رئیس مجلس به بودجه بخش بهداشت و درمان اشاره کرد و گفت: پیشنهادی در صحن داده شد که دارای ابهاماتی بود و پس از رفع ابهامات، اینکه این منابع چگونه بین این ۲ دستگاه هزینه شود را به عهده معاونت برنامه‌ریزی و توسعه نیروی انسانی گذاشتیم که شورای نگهبان به آن ایراد گرفت و تاکید کردند که باید این موضوع کاملا روشن باشد که چه مقداری برای وزارت بهداشت و چه مقداری برای بیمه سلامت در نظر گرفته شده است.

وی اضافه کرد: این موضوع را در کمیسیون تلفیق اصلاح خواهیم کرد زیرا به اعتقاد من نظر شورای نگهبان، نظر درستی است.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه سخنان خود به جزئیات دیگری از بودجه‌های در نظر گرفته شده برای بخش‌های مختلف کشور پرداخت.

وی در همین زمینه خاطرنشان کرد: علاوه بر موارد ذکر شده، برای طرح‌های مهم و سرمایه‌گذاری برای نفت و گاز صد میلیارد دلار اختصاص یافت که امیدواریم در این بخش موثر باشد.

لاریجانی اظهار داشت: حرکت جهشی برای طرح‌های مهم و سرمایه‌گذاری انجام شد که امیدواریم از این سرمایه که با گشاده دستی در مجلس تصویب شده، به خوبی استفاده شود.

وی با اشاره به قانون هدفمندی یارانه‌ها خاطرنشان کرد: دولت بعد از اینکه لایحه بودجه را به مجلس تقدیم کرد، پیشنهادی را در این خصوص ارائه داد که در کمیسیون تلفیق مورد بررسی قرار گرفت و با یک تعدیل تصویب شد.

رئیس مجلس تصریح کرد: در مجلس نیز پیشنهاد دیگری در این زمینه ارائه شد که در واقع روح آن این بود که فعلا همین مصوبه‌ برای سال ۹۲ اجرا شود که هنوز مصوبه مجلس اجرا نشده و برای سال آینده دولت ملزم شد که لایحه‌ای را ارائه کند و ۱۱ هزار میلیارد هم برای این ۳ماه در نظر گرفته شد.

لاریجانی گفت: حالا فرصتی است که مجلس با مذاکره با دولت به یک تفاهم در مورد سهم هدفمند کردن یارانه‌ها و کمک‌هایی که از این طریق به تولید و بخش بهداشت و درمان شود، برسد.

رئیس مجلس ادامه داد: تصور می‌کنم که رویکرد مجلس در بررسی بودجه بیشتر توجه به رونق‌بخشی به تولید بود و تا آنجایی که مجال بود و اجازه می‌داد که در قانون بودجه به آن بپردازد، تصمیمات گرفته شده که فکر می‌کنم برای آینده کشور راهی جز تسهیل فضای کسب و کار و اقدامات عملی برای رونق بخش تولید نداریم.

وی اضافه کرد: هر چند که همین کار هم بدون مشکل نیست، اما راهی نیز به غیر از این وجود ندارد، بنابراین، این رویکرد را رویکرد درستی می‌دانم و امیدوارم که دولت هم با همین روحیه بودجه را محقق و به اجرا درآورد تا کشور از این فضای رکود خارج شود.

لاریجانی در پاسخ به سؤالی درباره اینکه چگونه می‌تواند فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها در سال ۹۳ اجرایی شود و کمترین فشار به مردم وارد شود، گفت: بحث هدفمند کردن یارانه‌ها در مقام موضوع، بحث مهمی است و باید این اصلاحات صورت بگیرد اما هدفمندی یارانه‌ها بد متولد شد. نحوه اجرای آن به نحوی بود که مشکلاتی را ایجاد کرد و قانون اجرا نشد. در قانون هم کمک به بخش‌های تولیدی بود تا دچار رکود نشوند و هم حمل و نقل و به بهداشت باید توجه می‌شد اما این کار متأسفانه صورت نگرفت و نواقصی دامنگیر وضعیت فعلی شده است.

وی افزود: حالا برای گام بعدی باید با دقت بسیاری صورت گیرد چرا که در هدفمندی یارانه‌ها باید قیمت حامل‌های انرژی تغییر پیدا کند.

لاریجانی گفت: اختلاف نظرهایی که وجود دارد بر اساس سطح افزایش قیمت هدفمندی یارانه‌ها است. اینکه در اصلاح قیمت‌ها در گام دوم به بحث تولید و بهداشت و درمان باید توجه کافی شود بین دولت و مجلس توافق وجود دارد اما منابعی باید باشد.

وی افزود: منابعی که در دور اول توزیع شد، در سال حدود ۴۲ هزار میلیارد تومان بود اما پولی که از اصلاح قیمت‌ها به دست آمد، ۲۷ هزار میلیارد تومان بیشتر نیست بنابراین باید این چاله را پر کند و بعد منابعی را درست که از تولید، بهداشت و حمل و نقل حمایت کرد. این یک مقدار افزایش قیمت‌ها و نگرانی‌ها را زیاد می‌کند و باید با مجموع شرایط آن را تسهیل کرد.

لاریجانی گفت: من فکر می‌کنم چاره‌ای جز اجرای گام دوم هدفمندی یارانه‌ها نیست اما اینکه چه میزان این گام را برداریم، اجرای هدفمندی یارانه‌ها باید با تأمل بیشتری صورت گیرد و امیدواریم در کمیسیون تلفیق به تمام این ظرایف توجه شود تا گام دوم سبب نارضایتی در کشور نشود.

وی در ادامه و در پاسخ به سؤال خبرنگار روزنامه حریت ترکیه در خصوص نزدیکی ایران و کشورهای اروپایی پس از توافق ژنو و گسترش همکاری‌های اقتصادی بین ایران و اروپا گفت: روابط ایران با کشور ترکیه روابط بسیار صمیمانه‌ای است. کشور ترکیه دوست، برادر و همسایه ماست و در سال‌های گذشته روابط تجاری ما رشد بسیار خوبی داشته و رایزنی‌های سیاسی بین ما و ترکیه زیاد انجام شده است ضمن اینکه در بعضی زمینه‌ها اختلاف نظر وجود دارد اما در کل هم رایزنی‌های سیاسی و هم سطح مراودات سیاسی ما با ترکیه افزایش پیدا کرده است و نگاه دولت فعلی همکاری بیشتر با همسایگان است.

وی ادامه داد: با اتحادیه اروپا نیز ایران همواره روابط تجاری گسترده و خوبی داشته است و در کل اتحادیه اروپا شریک اول ایران محسوب می‌شد اما با حوادثی که در سال‌های جاری رخ داد سطح روابط تجاری ایران و اروپا کاهش پیدا کرده است و رقبای دیگر جایگزین شده است.

رئیس مجلس ادامه داد: هم اکنون اقبالی وجود دارد که روابط ایران و اروپا به جایگاه قبلی خود برسد البته این مسئله کمی زمانبر است و امیدواریم در گفت‌وگوهای ایران و اتحادیه اروپا مجالی به وجود بیاید. برخی از سفر هیأت‌های اروپایی که به ایران انجام شده است، مذاکرات بسیار خوبی داشته و اگر این مسیر ادامه پیدا کند، سطح روابط ایران و اتحادیه اروپا می‌تواند افزایش پیدا کند.

لاریجانی در پاسخ به سؤال خبرنگار مهر درباره ظلم‌های حکومت بحرین به مردم این کشور و به خصوص شیعیان و همچنین جنایات تکفیری‌ها در سوریه و تدبیر ایران در اجلاس بین‌المجالس برای حل این مشکلات گفت: فکر می‌کنم در ۲سال و اندی که از آغاز حوادث بحرین و سوریه گذشته است نظام بین‌الملل یک مسیر دایره‌ای را درباره سوریه و بحرین طی کرده است.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران از ابتدا معتقد بود که حل و فصل این مسائل باید در یک مسیر سیاسی صورت بگیرد اما آنها این را قبول نداشتند و به دنبال روش‌های نظامی رفتند و این عوارض را برای مردم منطقه ایجاد کردند. شاید در ژنو ۱ هم یک نگاه دقیقی به این موضوع نبود که نتوانستند راه‌حل دقیقی را پیدا کنند اما در ژنو  ۲ تلاش این است که راه‌حل سیاسی برای این مسئله استفاده شود و هنوز خیلی در این باره کاری انجام نشده است و در برخی جاها اختلاف نظر جدی است.

رئیس مجلس تصریح کرد: ما فکر می‌کنیم در رفع چالش‌های موجود در منطقه، مردمسالاری که یک عنصر مهم برای مسلمانان است، مورد توجه قرار بگیرد چرا که با اقدامات نظامی حل این مشکلات تأثیرگذار نیست و کشورهای بزرگ نیز به این نتیجه رسیده‌اند که راه‌حل سیاسی این مسائل را حل می‌کند. امیدواریم در اجلاس بین‌المجالس روی راه‌حل سیاسی تأکید شود و فرصتی نیز باشد تا بحث‌های در این خصوص میان مسئولین انجام شود.

لاریجانی گفت: فکر جمهوری اسلامی ایران این است که پیدا کردن راه‌حل سیاسی بهترین راه است اما باید توجه کرد که راه‌حل سیاسی نیازمند یک ارده است. با احترام گذاشتن به آراء مردم می‌توان یک راه‌حل سیاسی پیدا کرد.

همچنین لاریجانی در پاسخ به سؤال خبرنگار رسالت درباره اینکه در ردیف‌های سنواتی، ردیفی به نام ردیف درآمدی انفال نداریم، گفت: پول نفت و گاز جزو درآمد انفال محسوب می‌شود. منابع جمهوری اسلامی ایران تا حد زیادی متکی به انفال است. عنوان آن چندان مهم نیست اما باید بدانیم از این درآمد برای پیشرفت کشور استفاده می‌شود.

لاریجانی در پاسخ به سوال خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس در ارتباط با تغییر لحن مقامات آمریکایی به دنبال برخی مواضع اتخاذ شده از سوی برخی از مسئولان کشورمان و اظهارنظر مقامات آمریکایی در مورد مسائل دفاعی و موشکی کشورمان و آزادی سران فتنه و اینکه این تغییر لحن از چه چیزی نشأت می‌گیرد، گفت: آمریکایی‌ها حق دخالت در امور داخلی کشور ما را ندارند و در مسائل موشکی قبلا پیش از این نیز مطالبی را گفته بودند که پاسخ‌های لازم به آنها داده شده بود.

وی افزود: وقتی آنها می‌گویند که همیشه گزینه‌های ما روی میز است باید توجه داشته باشند که بازتاب آن این است که ایران همیشه باید مراقب باشد که به کشورش لطمه‌ای وارد نشود.

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: مقامات آمریکایی حرف بی‌حساب زیاد می‌زنند و دلیلی ندارد که ما وقت خود را صرف حرف‌های بی‌حساب آنها کنیم. مهم این است که همبستگی داخلی کشور برای دفاع از منافع ملی حفظ بشود.

وی افزود: بعضی از موارد هم باید با صراحت به آنها پاسخ داده شود به خصوص مواردی که در شئونات داخلی کشور دخالت می‌کند بنابراین به مسائلی که از سوی آمریکایی‌ها نیز مطرح می‌شود بستگی دارد اما در حالت کلی این تهدیدات را خیلی جدی نمی‌دانم. از قبل هم با شدت خیلی بیشتری این حرف‌ها وجود داشت اما خاصیتی در آنها مترتب نبود.

وی افزود: آنچه که مهم است این است که ما منافع ملی کشور خود را در بهترین شرایط به پیش ببریم. برخی از جریان‌ها هم در آمریکا و هم در منطقه وجود دارد که بدشان نمی‌آید که مذاکرات ایران و غرب قطع شود و حل و فصل مسئله هسته‌ای در زمینه سیاسی منقطع شود.

رئیس قوه مقننه خاطرنشان کرد: ضمن اینکه باید از منافع ملی با قدرت دفاع کرد باید مراقب شیطنت‌ها نیز بود. آنجایی که لازم باشد باید پاسخ لازم به حرف‌های مطرح شده داده شود و تا آنجایی که من می‌بینم مسئولین وزارت امور خارجه کشورمان هرازگاهی پاسخ آنها را می‌دهند. در مجلس هم نمایندگان اگر لازم باشد خود آنها و در صورت لزوم با صدور بیانیه پاسخ لازم را می‌دهند.

لاریجانی اظهار داشت: در مورد پروتکل الحاقی هنوز وقت هست و لازم نیست جلوتر از این شرایط ما تصمیمی بگیریم. وقت زیادی است برای اینکه ما ببینیم آنها در مسیر کار خود تا چه اندازه به درستی عمل می‌کنند و وقت مباحثه در مورد پروتکل الحاقی الان نیست.

وی در پاسخ به سؤال دیگری درباره احضار برخی از نمایندگان از سوی دستگاه‌های قضایی به دلیل اظهارات آنها درباره برخی موضوعات مطرح در کشور گفت: قبلا من در این زمینه اظهارنظر کرده‌ام و نمایندگان در چارچوب‌های قانونی می‌توانند اظهارنظر کنند و اگر چارچوب‌ها خارج شوند مانند هیأت نظارت بر نمایندگان رسیدگی خواهد کرد البته این به این معنا نیست که شخصی در صحبت‌های خود افترا بزند.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه در پاسخ به سوالی درخصوص حضور یک نماینده در تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای گفت: پرونده مذاکرات هسته‌ای همیشه در اختیار شورای عالی امنیت ملی است و آنها مسئول پیگیری موضوع بودند.

وی اضافه کرد: پرونده هسته‌ای در اختیار مجلس نیست بنابراین کار از سوی آنها (شورای عالی امنیت ملی) دنبال می‌شود، قطعا مجلس موضوع را رصد کرده و پیگیری می‌کند و در جای لازم از حقوق ملت دفاع خواهد کرد.

نماینده مردم قم در مجلس در همین زمینه خاطرنشان کرد: ما با موضوع ارتباط داریم و این ارتباط در سطوح مختلف وجود دارد؛ آقای بروجردی هم که رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس هستند در جلسات مربوطه این موضوع (هسته‌ای) شرکت می‌کنند که البته پیشتر نیز اینگونه بود که رئیس کمیسیون امنیت ملی در جلسات حضور داشتند که اکنون نیز حضور دارند.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری مبنی بر اینکه با توجه به موفقیت دولت در بخش سیاست خارجی آیا مجلس شورای اسلامی سیاست ارتباط‌های پارلمانی را ادامه خواهد داد و آیا این مواضع‌کاری با دستگاه سیاست خارجی نیست، گفت: دیپلماسی پارلمانی از قبل وجود داشت، حتی در شرایطی که یک گرفتگی‌هایی در دیپلماسی رسمی کشور به وجود می‌آمد رفتارهای دیپلماتیک پارلمانی وجود داشت.

وی افزود: همواره دیپلماسی پارلمانی نقش مکمل دیپلماسی دولت‌ها را ایفا می‌کند که به آن موازی‌کاری نمی‌گویند، دیپلماسی پارلمانی در تمامی کشورها وجود دارد زیرا یک ظرفیت جدید است که می‌توان از آن بهره برد.

خبرنگاری از لاریجانی پرسید «برخی نمایندگان می‌گویند از جزئیات توافق‌نامه ژنو بی‌اطلاع هستند و از طرفی برخی از اعضای تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای گفته‌اند که ما به صورت دقیق مذاکرات را برای رئیس قوه مقننه تشریح کردیم، حال شما پاسخ دهید که برای اغنای نمایندگان و افکار عمومی چه روندی را در پیش خواهید گرفت» که رئیس مجلس پاسخ داد آنچه که از آن به عنوان جزئیات یاد می‌کنند همین مباحثی است که در رسانه‌ها مطرح شده، چیزی غیر از این من ندیده و نشنیده‌ام.

وی ادامه داد: تفاوت ها فقط در این است که چگونه مذاکرات انجام شده که به این نتیجه رسیدند؛ این مبحث هم نیازمند بحث‌های طولانی است که من هم از برخی از جزئیات آن اطلاعی ندارم و لزومی هم ندارد مطلع باشم، در واقع، مهم نتیجه‌گیری است.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی رعایت چارچوب‌ها در مذاکرات را دارای اهمیت دانست و گفت: من چیز جدیدی نمی‌بینم که مبهم باشد.

لاریجانی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آقای رئیس‌جمهور اخیرا از این موضوع گلایه کرده‌اند که چرا نخبگان و دانشگاهیان داخل درباره مسائل کشور و عملکرد دولت اظهارنظر نمی‌کنند، فضای نقد را در کشور چگونه ارزیابی می‌کنید و علت محافظه‌کاری نخبگان در اظهارنظراتشان چیست؟ گفت:  اینکه فضای نقد به وجود آید و در کشور نخبگان بتوانند اظهارنظر کنند کار درستی است و رسانه‌ها در این زمینه بسیار می‌توانند کمک کرده و اظهارات نخبگان را منعکس کنند.

لاریجانی تصریح کرد: اظهارات نخبگان سیاسی در رسانه‌ها منعکس است و رسانه‌های ما نظرات کسانی که سابقه کار در زمینه مسائل سیاسی را دارند منعکس می‌کند و شاید نگاه آقای رئیس‌جمهور بیشتر این بود که دانشگاهیان و اساتید دانشگاهی حضور داشته باشند و طبعا باید ساز و کاری باشد تا آنها کاملا در جریان قرار بگیرند و بتوانند اظهارنظر کنند و این فضا فراهم شود و رسانه‌ها می‌توانند مؤثر باشند.

وی ادامه داد: کار، کار درستی است هر چه رسانه‌ها در این زمینه کمک کنند می‌توانند انتخاب‌های بهتری را در اختیار مسئولان قرار دهند.

رئیس مجلس در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه بعد از ۸ سال عقلانیت و منطق در سایه دولت تدبیر و امید به کشور بازگشته است؛ این تصور پیش آمده که مجلس رفتار دوگانه‌ای در پیش گرفته است، مجلس در دولت پیش رفتار منفعلانه‌ای داشت اما امروز با توجه به تذکرات و کارت زردها نوعی مانع‌تراشی پیش آمده، نظر شما در این باره چیست؟ افزود: خوشبینی شما را که می‌گویید عقل به سیستم برگشته است تبریک می‌گویم اما عقل قابل تعطیل نیست و همیشه وجود دارد اما درجات آن متفاوت است.

لاریجانی ادامه داد: در اینکه مجلس چه نسبتی با دولت‌ها دارد، ما همیشه گفته‌ایم که مجلس به عنوان یک قوه باید مستقل باشد و ضمن اینکه همراهی، گفت‌وگو و کمک به دولت‌ها را در پیش می‌گیرد، باید در مسیر کار خودش تصمیم‌گیر باشد و مستقل تصمیم بگیرد؛ در دولت فعلی هم همین طور است.

وی گفت: نگاه ما همین است که اگر قوانین در کشور به درستی انجام شود، امور بر روی ریل درست قرار می‌گیرد و شرایط قابل پیش‌بینی می‌شود. اگر نقدی به گذشته هم وجود دارد به دلیل این است که قوانین را به درستی اجرا نمی‌کردند ، این موضوع را که مکررا دولت می‌گوید می‌خواهیم قانون را اجرا کنیم حرف سنجیده‌ای می‌دانیم و انشاء‌الله همین مسیر را طی می‌کنند و مجلس هم در این زمینه کمک کار دولت خواهد بود.

لاریجانی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه شما دیروز این موضوع را مطرح کردید که اتحادیه مجالس اسلامی می‌تواند به وحدت کشورها و امت اسلامی کمک کند و به نظر می‌رسد این وحدت پیش‌ درآمدی دارد که اتحاد داخلی است؛ دولت یازدهم بحث آشتی ملی را مطرح کرد. در حال حاضر مجلس برای آشتی ملی در کشور و رفع حصر و وضعیت زندانیان دستور کاری دارد، یادآور شد: بحثی که بنده مطرح کردم در کل کشورها یک بحث مبنایی است.

وی تصریح کرد: اگر امت اسلامی از ظرفیت‌های یکدیگر به درستی استفاده کنند به نفعشان است. گاهی در همین بین‌المجالس بحث بازار مشترک کشورهای اسلامی مطرح شد ولی محقق نشد. از این رو معلوم است یک گیری در کشورهای اسلامی وجود دارد که خیلی توانمندی‌های خود را باور ندارند و این در درازمدت به امت اسلامی لطمه می‌زند.

لاریجانی گفت: هر چقدر هم در مورد همگرایی سیاسی بین کشورهای اسلامی صحبت کنیم اما پیوندهای اقتصادی آنها را برقرار نکنیم نمی‌توانیم موفق باشیم بنابراین این یک موضوع اساسی برای کشورهای اسلامی است البته مشکلاتی هم دارد؛ در حال حاضر نیز کشورهای اسلامی وضع یکسانی از نظر ساختار حکومتی ندارند اما باید تلاش کرد این ظرفیت‌ها را زنده کرد.

رئیس مجلس تصریح کرد: آن مطالبی هم که شما مطرح کردید من فکر می‌کنم از طریقی که انجام شد باید دنبال کرد و از طریق دبیرخانه شورای امنیت ملی که این موضوعات را دنبال می‌کند، دنبال کرد؛ بنابراین در اختیار دولت است و آنها می‌توانند همین نظراتی که شما دارید و دیگران هم نظرات دیگری دارند همه را بسنجند، بررسی کنند و تصمیم سنجیده‌ای بگیرند.

لاریجانی در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری مبنی بر اینکه مقام معظم رهبری فرمودند که به دولت برای حل مسائل فرصت داده شود اما به نظر می‌آید بعضی از نمایندگان با این توصیه‌ها همسو نیستند، اظهار داشت: همکاری بین مجلس و دولت در شرایط فعلی امری لازم است، عبور از این شرایط سخت چه از نظر اقتصادی چه دیپلماتیک احتیاج به همکاری قوا دارد.

وی با بیان اینکه فضای کلی مجلس را همکاری با دولت می‌دانم، خاطرنشان کرد: اظهارنظر در مجلس از سوی نمایندگان مختلف آزاد است و ممکن است افراد از سوی دلسوزی مباحثی را مطرح کنند؛ برآیند حرکت مجلس کمک به حل و فصل مسائل مخصوصا در موضوعات اقتصادی است کمااینکه همگان دیدند در اصلاحیه بودجه در مجلس بررسی‌های صورت گرفت و کمک‌هایی نیز به دولت شد.

لاریجانی با اشاره به رای اعتماد نمایندگان به وزرای پیشنهادی دولت گفت: این کمک‌ها در زمان رای اعتماد نیز انجام شد زیرا نگاه نمایندگان یاری دولت است. نگاه مجلس در مباحث نگاه تخصصی است و البته آرای مختلف در خانه ملت طبیعی به نظر می‌آید.

خبرنگار پرس‌تی‌وی با اشاره به موضع‌گیری لاریجانی در تونس و واکنش شتاب‌زده هیأت آمریکایی پرسید: برخی‌ غربی‌ها با اشاره به موضع گیری شما عنوان می‌کنند که در آستانه مذاکرات وین رویکرد ایران به مذاکرات هسته‌ای تغییر کرده است، آیا شما چنین تحلیلی را قبول دارید؟

لاریجانی در پاسخ، با اظهار بی اطلاعی از این تحلیل گفت: ما در تونس حرف جدیدی را مطرح نکردیم و موضع‌گیری همان موضع قبلی جمهوری اسلامی ایران نسبت به مسائل مختلف منطقه از جمله فلسطین بود.

وی در ادامه با اشاره به مشکلات انقلاب‌های منطقه‌ای، گفت: باید در این محافل به سنگ‌اندازی‌هایی که در این انقلاب‌ها  می‌شود توجه کرد تا آنها دچار هزینه‌های بیشتری نشوند.

رئیس مجلس افزود: سیاست جمهوری اسلامی ایران در مورد موضوعات اساسی همین بوده و ربطی به مذاکرات هسته‌ای ندارد.

لاریجانی در پاسخ به سوال خبرنگار شبکه ۲ دانمارک در خصوص انتظاراتش از مذاکرات پیش رو در وین گفت: دلیلی برای داشتن نگاه منفی به مذاکرات پیش رو نداریم، مذاکرات آغاز شده، مراحل مقدماتی را طی کرده و وارد مرحله جدیدی شده است و اگر از طریق تعاملات سیاسی ادامه یابد زمینه پیشرفت فراهم می‌شود اما اگر غربی‌ها با نگاه تاجرمآبانه و چانه‌زنی بلاوجه به موضوعات توجه کنند بعید می‌دانم مذاکرات پیشرفت داشته باشد.

وی با اشاره به دغدغه غربی‌ها از آینده هسته‌ای ایران تصریح کرد: راه علاج این نگرانی‌ها، گفت‌وگو است، اما اگر دنبال این باشند که ایران را از این مذاکرات منصرف کنند، اشتباه می‌کنند.

لاریجانی خاطرنشان کرد: از آنجایی که پرونده هسته‌ای یک پرونده ملی است باید وفاق لازم میان قوای مختلف وجود داشته باشد و تردیدی نیست که این وفاق می‌تواند به پیشبرد این پرونده کمک کند.

وی ادامه داد: اما این به معنای این نیست که در مجلس نظرات مختلف مطرح نشود کمااینکه در سایر کشورها نیز همینطور است. آرای مختلف در مجلس وجود دارد و ایرادی نیست که نظرات گوناگون شنیده شود. مهم این است که در کل ،برآیند کار، همکاری برای حل این مسئله ملی باشد.

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: بعضی از حرف‌هایی هم که در غرب در مورد مذاکرات ژنو و نتایج آن مطرح می‌شود، تفسیرهای خاصی است. شاید تصوراتی داشتند که در توافقنامه نتوانستند محقق کنند. حال آن را در قالب روش‌های دیگری مطرح می‌کنند و ما کاری به این اظهارنظرها نداریم و باید به متن توجه کرد.

لاریجانی خاطرنشان کرد:‌دیپلمات‌های ما باید متن را مبنا قرار دهند نه تقاضاها یا اهداف دیگری که دیگران مطرح می‌کنند.

رئیس قوه مقننه با اشاره به منشور شهروندی دولت اظهار داشت: هنوز این منشور که از سوی دولت مطرح شده نهایی نشده که به صورت سندی مطرح شود که البته برخی از موضوعات مندرج در آن مطرح شده است.

لاریجانی اضافه کرد: ما در قانون اساسی ظرفیت‌های مختلفی را داریم که مستقیما به حقوق مردم مرتبط است.

رئیس مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: در مورد برخی از دادگاه‌ها هیأت منصفه در قانون اساسی در نظر گرفته شده که هنوز این به صورت یک قانون درنیامده بنابراین اگر از این طریق عمل شود و این مسائل محقق شود یکی از ظرفیت‌هایی است که در قانون اساسی دیده شده و در اصل هشتم نیز امر به معروف و نهی از منکر آمده که هیچوقت به صورت یک قانون درنیامده که این هم جزء حقوق مردم است و یک نوع نظارت عامه را در سطوح مختلف به وجود می‌آورد و کسانی که می‌خواهند امر به معروف و نهی از منکر مخصوصا در برابر مسئولین داشته باشند، باید از صیانت لازم برخوردار شوند.

رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سئوال خبرنگار دیگری مبنی بر اینکه به نظر می‌رسد آمریکایی‌ها دوست دارند مذاکرات به بن‌بست برسد، توصیه شما به مذاکره کنندگان آمریکایی و دستگاه دیپلماسی کشورمان چیست؟ گفت: آنها که به توصیه ما گوش نمی‌دهند اما اگر بر فرض مذاکرات به بن‌بست برسد چیزی نصیب آقای اوباما و تیمش نخواهد شد.

وی اضافه کرد: آنها «آمریکا» می‌خواهند دستاوردی در مذاکرات داشته باشند تا بگویند ما مسئله هسته‌ای ایران را حل کرده‌ایم و اگر با حرف‌های نامربوطشان فشار بیاورند و این موضوع گسسته بشود، دستاوردی نصیبشان نخواهد شد.

لاریجانی در پاسخ به سئوال خبرنگار دیگری درباره بیانیه وزارت خارجه آمریکا و درخواست برای رفع حصر میرحسین موسوی و مهدی کروبی اظهارداشت: این سخنان حرف‌های گزافی است زیرا آنها در شئون داخلی ایران دخالت می‌کنند.

وی به مباحث مطرح در بیانیه وزارت خارجه آمریکا را مربوط به امور داخلی جمهوری اسلامی ایران دانست و افزود: این مباحث ساز و کار خاص خود را دارد که پیش‌تر درباره آن توضیح داده‌ام.

خبرنگاری از رئیس مجلس شورای اسلامی پرسید «گویا آرایش سیاسی خانه ملت در حال تغییر است ، در چنین شرایطی نظر شما درباره تشکیل فراکسیون حامی دولت در مجلس چیست و این اقدام را مثبت می‌دانید یا منفی؟» که رئیس مجلس پاسخ داد: اصولاً اینگونه جمعیت‌های سیاسی که ساخته و پرداخته قدرت‌ها باشد را خیلی مفید نمی‌دانم، حال این جریان چه در بیرون و چه در داخل مجلس باشد.

وی اضافه کرد: اکنون در داخل مجلس چنین بحثی مطرح نیست و اگرهم هست در وضع خفیفی است، این مباحث به نفع مجلس نیز نیست زیرا آرم دار بودن افراد نفوذ کلامشان را کاهش می‌دهد.

رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین تصریح کرد: اگر مقصود از طرح چنین مباحثی کمک به دولت باشد، این راهش نیست که اکنون مطرح شد.

لاریجانی درباره بحث رابطه با آمریکا نیز که از سوی خبرنگاری پرسیده شد، اظهارداشت: ما هنوز راهی طولانی در این زمینه داریم،فکر می‌کنم خیلی نمی‌توان در این زمینه جست زد زیرا این مباحث از نظر سیاسی دچار پیچش‌های فراوانی است.

لاریجانی با بیان اینکه انتقاداتی به نحوه بودجه‌نویسی وارد است اظهار داشت: اینکه تبصره‌های زیاد در ذیل ماده‌ واحده بیاید و هر یک از آنها یکی از قوانین مادر را زخمی کند کار درستی نیست و کسی که قصد سرمایه‌گذاری یا کارآفرینی دارد نمی‌داند سال‌ آینده کدامیک از این قوانین مجروح می‌شود.

وی با بیان اینکه روش فعلی بودجه‌ریزی باید منسوخ شود، اضافه کرد: در ارتباط با تغییر نحوه بودجه‌ریزی در کشور کارهایی شروع شده و انشالله با همکاری با دولت روش بودجه‌نویسی اصلاح می‌شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اعتبارات فرهنگی در قوانین بودجه، گفت: بودجه فرهنگی در سال‌های گذشته رشد نزولی نداشته اما این اعتبارات کفاف بخش فرهنگ را نمی‌دهد بخش‌های مختلف فرهنگی اعم از بخش رسانه‌ای و … نیازمند کمک بیشتری است.

فارس/لاریجانی اظهار داشت: من در مجلس هم گفتم این مقدار توجهی که در بودجه به بخش فرهنگ شده هنوز مشکلات اصلی فرهنگ را نمی‌تواند حل کند و باید توجه بیشتری به این حوزه صورت پذیرد.

وی افزود: مشکلات دیگری هم در بخش اعتبارات فرهنگی وجود دارد که به حوزه منابع مربوط می‌شود و امیدواریم در سال‌های آینده این منابع تکمیل شود.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=118152

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
[cov2019]