1

سفر ۲ روزه محمود احمدی‌نژاد رئیس جمهور کشورمان به دوشنبه

  • کد خبر : 11840
  • ۰۸ شهریور ۱۳۹۰ - ۱۰:۲۵

سفیر ایران در تاجیکستان از سفر ۲ روزه رئیس جمهور کشورمان به دوشنبه در ۱۳ شهریور ماه خبر داد. علی‌اصغر شعردوست سفیر جمهوری اسلامی ایران در دوشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی خبرگزاری فارس، با اشاره به سفر ۲ روزه محمود احمدی‌نژاد رئیس جمهور کشورمان به دوشنبه پایتخت تاجیکستان به منظور شرکت در جشن […]

سفیر ایران در تاجیکستان از سفر ۲ روزه رئیس جمهور کشورمان به دوشنبه در ۱۳ شهریور ماه خبر داد.
علی‌اصغر شعردوست سفیر جمهوری اسلامی ایران در دوشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی خبرگزاری فارس، با اشاره به سفر ۲ روزه محمود احمدی‌نژاد رئیس جمهور کشورمان به دوشنبه پایتخت تاجیکستان به منظور شرکت در جشن بیستمین سالگرد استقلال این کشور، اظهار داشت: آقای احمدی‌نژاد ۱۳ و ۱۴ شهریور ماه به این منظور به دوشنبه سفر می‌کند و همزمان با این سفر توربین اول نیروگاه برق آبی سنگ توده ۲ افتتاح خواهد شد.

قدرت این توربین ۱۲۰ مگاوات است و به گفته شعردوست توربین دوم نیز تا پایان سال شمسی مورد بهره‌برداری قرار خواهد گرفت.
سد سنگ توده ۲ سدی خاکی با هسته مرکزی بوده و طول تاج آن ۳۸۵ متر و حجم کل مخزن آن ۵/۶۶ میلیون متر مکعب است.

عملیات احداث سد و نیروگاه ۲۲۰ مگاواتی سنگ توده ۲ در بهمن ماه ۱۳۸۵ توسط یک شرکت ایرانی که در تاجیکستان شرکت مشترک سنگاب را تاسیس کرده است، بر روی رودخانه وخش در استان ختلان تاجیکستان آغاز شد. ارزش قرارداد ساخت این سد و نیروگاه ۲۲۰ میلیون دلار بوده که سهم تاجیکستان ۴۰ میلیون دلار است.
جمهوری اسلامی ایران ۱۸۰ میلیون دلار در این پروژه سرمایه گذاری کرده که قرار است به صورت وام درازمدت از سوی دوشنبه بازپرداخت شود.

وی همچنین از افتتاح درمانگاه هلال احمر جمهوری اسلامی ایران در تاجیکستان همزمان با سفر رئیس جمهور کشورمان خبر داد و افزود: علاوه بر علی‌اکبر صالحی وزیر امور خارجه، مرضیه وحیددستجردی وزیر بهداشت و مجید نامجو وزیر نیرو، رئیس جمهور را در این سفر همراهی می‌کنند.

شعردوست همچنین گفت که در این سفر قرارداد احداث نیروگاه بزرگ برق‌ آبی “عینی” بر روی رودخانه زرافشان در نزدیکی شهر عینی تاجیکستان امضا خواهد شد و علاوه بر آن قرارداد اولیه احداث کارخانه سیمان در شهر “دنقره” در ولایت ختلان توسط بخش خصوصی کشورمان به امضا خواهد رسید.

تفاهم نامه ساخت این سد و نیروگاه که قرار است بر روی رود زرافشان در ۲۰۰ کیلومتری شمال دوشنبه پایتخت تاجیکستان ساخته شود، در چهارم ژانویه ۲۰۱۰ (۴ دی ۱۳۸۸) بین شرکت فرآب، شرکت برق تاجیک و وزارت انرژی تاجیکستان منعقد شد.

وی در پایان اظهار داشت: قرار است احداث نیروگاهی بر روی رودخانه “ورزاب” در نزدیکی شهر دوشنبه توسط بخش خصوصی کشورمان که توافقات اولیه آن در گذشته انجام شده در طی سفر رئیس جمهور نهایی شود

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=11840

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر