2

نخبگان جامعه باید در فضای آزاد فکری رشد پیدا کنند

  • کد خبر : 1196
  • ۲۰ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۴:۲۸

‘سیدرضا تقوی’ در خطبه های پیش از نماز جمعه این هفته تهران در مورد سیره علوی و نخبگان جامعه، افزود: نخبگان جامعه باید در فضای آزاد فکری رشد پیدا کنند زیرا در چنین فضایی ظهور می‌یابند. وی اظهار داشت: مقام معظم رهبری می‌‌فرمایند کرسی‌های آزاد اندیشی را در مجامع فکری و علمی مستقر کنید و […]

‘سیدرضا تقوی’ در خطبه های پیش از نماز جمعه این هفته تهران در مورد سیره علوی و نخبگان جامعه، افزود: نخبگان جامعه باید در فضای آزاد فکری رشد پیدا کنند زیرا در چنین فضایی ظهور می‌یابند.
وی اظهار داشت: مقام معظم رهبری می‌‌فرمایند کرسی‌های آزاد اندیشی را در مجامع فکری و علمی مستقر کنید و میدان‌ها را برای افکار بازکنید.
تقوی با بیان اینکه در این فضاست که نخبگان می توانند خود را نشان دهند، گفت: نخبگان در هدایت همه حوزه های سیاسی، فرهنگی، علمی، اجتماعی و غیره نقش اساسی دارند.
وی افزود: امروزه به خاطر رشد علم و فناوری در حوزه های مختلف زندگی بشری، دایره نخبگی توسعه پیدا کرده است.
تقوی، وجود نخبگان را یکی از عوامل تحول در هر جامعه دانست و افزود: آنان در اندیشه و رفتار مردم نفوذ فراوانی دارند.
وی اظهار داشت: امروز وقتی از دموکراسی صحبت می شود، مراد گردش قدرت در میان نخبگان است چرا که آنان افکار عمومی را در اختیار خود می‌گیرند و تغییر می دهند و به دلیل جایگاه بالایی که دارند مردم نیز اختیارشان را به آنان می سپارند.
رییس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور سپس با تاکید بر اینکه باید واگذاری اختیارات به نخبگان در یک تعامل عقلانی باشد، نه کورکورانه، گفت: جامعه باید به درجه‌ای از آگاهی و دانش نخبگان برسد و در رفتار و گفتارشان اطمینان حاصل کنند تا امورات را به آنان بسپارند همانطور که ما در افکار فقهی و دینی باید از یک کارشناس دینی تبعیت کنیم و مرجع تقلید ما باشند.
تقوی درباره اینکه حاکمیت در ارتباط با نخبگان چه وظایفی دارد، اظهار داشت: حاکمیت باید امکانات خود را برای تربیت شایسته و لایق نخبگان فراهم کند، اصل راهبردی شایسته سالاری را تحقق بخشد تا نخبگان نیز بتوانند به نحو درست استعدادهای نهفته خود را شکوفا کند.
وی، بسترسازی شامل توسعه نظام آموزشی و فراهم آوردن امکانات تعلیم و تربیت را از وظایف دیگر حاکمیت دانست و افزود: قرآن و سنت نیز اصل نخبگی را پذیرفته و معتقد است اندیشه و تفکرات نخبگان باید آنقدر قوی باشد تا آینده را بینند، شجاع و دلیر باشند و از خانواده‌ای صالح برآمده باشند.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=1196

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر