2

ظریف: استیضاح شوم جزییات مذاکرات را فاش نمی‌کنم

  • کد خبر : 120904
  • ۱۷ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۳:۲۹

عباس عراقچی روز پنجشنبه به مدرسه علمیه نواب رفت تا در آنجا هم در نشستی در مورد بررسی توافق ژنو شرکت کند.

روزهای اخیر برای عباس عراقچی روزهای پرکاری بوده است. از یک سو به قم رفت تا طی دیدار با مراجع آنها را از روند مذاکرات هسته‌یی ایران و ۱+۵ آگاه کند و از سوی دیگر یکی از مهمانان اعضای مجلس خبرگان رهبری بود و به پرسش‌های آنها در مورد مذاکرات هسته‌یی پاسخ داد؛ دو نشستی که هر کدام با حمایت از تیم هسته‌یی و دعای خیر مراجع پایان یافت.

اما روز پنجشنبه به مدرسه علمیه نواب رفت تا در آنجا هم در نشستی در مورد بررسی توافق ژنو شرکت کند. او در آنجا از محرمانه بودن مذاکرات برای چندمین بار دفاع کرد و با اشاره به انتقاد نمایندگان از محرمانه بودن مذاکرات هسته‌یی گفت که وزیر امور خارجه اظهار داشته است اگر استیضاح هم شوم باز هم جزییات مذاکرات را بیان نخواهم کرد.

او همچنین از کسانی که برخورد جناحی با مذاکرات ایران و ۱+۵ می‌کنند انتقاد کرد. او در حالی از محرمانه بودن مذاکرات دفاع کرد که طی ماه‌های اخیر پس از مذاکرات ژنو و توافق صورت گرفته میان ایران و ۱+۵ در ژنو و پس از آن مذاکرات وین حجم انتقادات به ظریف و تیم هسته‌یی از سوی برخی نمایندگان مجلس و برخی چهره‌ها و رسانه‌ها تا جایی بالا رفت که عباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه و محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه به مجلس رفتند تا شاید بتوانند با صحبت‌هایشان نمایندگان منتقد را قانع کنند. هر چند که به نظر می‌رسد آنها تمایلی به قانع شدن ندارند.

محتوای اصلی انتقادات آنها را محرمانه ماندن مذاکرات هسته‌یی تشکیل می‌دهد ؛ موضوعی که بارها تیم مذاکره‌کننده از آن دفاع کرده‌اند. روز پنجشنبه نیز عراقچی یک بار دیگر به دفاع از عملکرد تیم هسته‌یی پرداخت و اظهار داشت مساله هسته‌یی فراجناحی است و نباید با آن برخورد جناحی و خطی صورت گیرد.

به گزارش «انتخاب»، سید عباس عراقچی روز پنجشنبه در نشست بررسی توافق ژنو که در مدرسه علمیه نواب برگزار شد، اظهار کرد: برخی برخوردها و موضع‌گیری‌ها نسبت به مذاکرات هسته‌یی ناشی از مواضع سیاسی برخی جناح‌هاست، اما باید توجه داشت که مساله هسته‌یی دستاورد دولت نبوده بلکه مساله‌یی «ملی» است.

وی ادامه داد: اتفاقی که امروز در عرصه مذاکرات هسته‌یی رخ داده ثمره مقاومت ۱۰ ساله ملت و رهبری نظام است، نباید این دستاورد را در حد دولت دانست. وی ابراز امیدواری کرد: در مرحله نهایی مذاکرات مشکل پیش نیاید، چرا که در گام نهایی مذاکرات باید به اجماع ملی برسیم تا مذاکرات نتیجه داشته باشد.

معاون وزیر امور خارجه در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به برخی اختلافات با مجلس شورای اسلامی در خصوص محرمانه بودن مذاکرات تصریح کرد: علت محرمانه بودن جزییات مذاکرات این بود که اگر این جزییات پخش می‌شد دشمن می‌توانست از آن استفاده کند. ضمن اینکه این محرمانه بودن تنها در مقطعی ادامه داشت و قرار بود پس از نهایی شدن متن مذاکره به صورت علنی منتشر شود.

عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌یی ادامه داد: در مقطعی با مجلس شورای اسلامی سر محرمانه بودن مذاکرات دچار اختلاف شدیم چرا که جزییاتی را که برای نمایندگان توضیح می‌دادیم سر از رسانه‌ها درمی‌آورد.

عراقچی تصریح کرد: باید توجه داشت که علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی عضو شورای امنیت ملی است و تیم مذاکره‌کننده نیز زیر نظر شورای امنیت ملی به فعالیت خود ادامه می‌دهد و نمایندگان می‌توانستند جزییات را از رییس مجلس بخواهند.

شبکه ایران

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=120904

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر