2

زن مسلمان قرن۲۱چه نسبتی بازهرا(س)دارد؟

  • کد خبر : 125500
  • ۳۱ فروردین ۱۳۹۳ - ۱۶:۴۲

شناخت سبک زندگی حضرت زهرای مرضیه سلام الله علیها میسر نمی شود مگر اینکه بدانیم مشیء ایشان، ایده و عقیده ایشان برگرفته از چه منبعی است؟ و سپس شیو‌ه‌های عملکرد آن حضرت را بررسی کنیم.

معصومه ظهیری، مدیر گروه مطالعات زنان جامعه ‌المصطفی العالمیه در این گفت و گو گفت: مهم‌ترین ویژگی زندگی حضرت زهرای مرضیه سلام الله علیها این است که ایشان یک انسان خدامحور بودند و همواره رضای الهی را بر هر عنوان دیگری ترجیح می‌دادند. زندگی این بانو یک زندگی چند بعدی است که هم ابعاد فردی، خانوادگی و اجتماعی را شامل می شود و هم کارآمدی و آگاه‌بودن حضرت به زمان را در زمینه های مختلف جلوه‌گر می‌کند.

عضو هئیت علمی جامعه الزهرا سلام الله علیها تصریح کرد: اگر بنا باشد در رابطه با انگیزه این بزرگوار در حیات دنیایی ایشان صحبت شود باید دانست که حضرت صدیقه طاهره سلام الله علیها همواره و در همه حال رضای خدا را ترجیح می دادند و اگر قرار باشد در رابطه با حضور ایشان در مقاطع مختلف زندگی «با توجه به این که ایشان در سن جوانی از دنیا رفتند» بحثی شود، می‌بینیم که علاوه بر انگیزه خدامحوری، حضرت در بصیرت و آگاهی نسبت به عکس‌العمل‌هایی که داشته‌‌اند نیز نه تنها سرآمد زنان زمان خود بلکه سرآمد انسان‌های زمان خود بودند.

این استاد حوزه علمیه خواهران با اشاره به اهمیت برنامه ریزی در زندگی خاطرنشان کرد: نکته‌ای که در حیات زهرای مرضیه سلام الله علیها می بایست به شکل خاص مورد توجه قرار گیرد این است که ایشان حتی در زندگی کوتاه‌مدت خود نیز برنامه‌ریزی‌ دقیقی داشتند، ازدواج به موقع، همدلی و همراهی با همسر، تربیت فرزندان و این که همواره در کنار پدر بزرگوارشان نقش یک مدافع و مبلغ را ایفا می کردند. پس از رحلت پیامبر اعظم صل الله علیه وآله نیز در دفاع از دین و بقای اسلام تلاش بسیاری کردند.

وی در تبیین راه دستیابی به شیوه و سبک زندگی این بانوی بزرگ اسلام تصریح کرد: شناخت سبک زندگی حضرت زهرای مرضیه سلام الهی علیها میسر نخواهد بود مگر اینکه بدانیم مشیء ایشان، ایده و عقیده ایشان برگرفته از چه منبعی بوده است؟ و سپس شیو‌ه‌های عملکرد آن حضرت را بررسی کنیم. فاطمه زهرا سلام الله علیها یک انسان پرتلاش، ساده‌زیست، عفیف است که در عرصه‌های مختلف زندگی حضوری فعال و چشم‌گیر دارد. لذا اگر قرار باشد ما امروز سبک زندگی خود را بر اساس فرهنگ فاطمی بسازیم باید آداب و رسوم، نوع عکس‌العمل‌ها، نوع برخوردها و نوع برنامه‌ریزی این بانوی بزرگ را بشناسیم.

مدیر گروه مطالعات زنان جامعه ‌المصطفی العالمیه با اشاره به ضرورت آشنایی با فرهنگ فاطمی افزود: ما باید یک دوره آموزش سبک زندگی فاطمی سلام الله علیها برای نسل جوان‌مان داشته باشیم که این آموزش، از نگاه حضرت زهرا سلام الله، از اندیشه حضرت زهرا سلام الله علیها و از ایده آن حضرت گرفته می‌شود و بعد برنامه‌ریزی ما این شناخت را بروزرسانی می‌کند.
مهم نیست که آسیاب حضرت زهرا سلام الله علیها از چه جنسی بوده است؟ و یا حضرت چگونه از آن استفاده می‌کردند؟ مهم آن است که زهرای اطهر صلوات الله علیها به مسئله خانه‌داری، تربیت فرزند، خشنودی همسر، عبادت و جلب رضایت الهی توجه ویژه‌ داشته اند.

ظهیری در ادامه با یادآوری ماجرای دعای نیمه شب حضرت برای دیگران و سوال امام حسن مجتبی علیه السلام در این باره خاطرنشان کرد: هنگامی که این بانوی بزرگوار در محراب عبادت قرار می‌گیرد در حق همه دعا می‌کنند، نمونه‌ این رفتار را در روایت پیامبر گرامی اسلام صل الله علیه وآله نیز می توان مشاهده کرد که می‌فرمایند: دعایی که در حق دیگران می‌کنید در حق خود شما نیز به اجابت می‌رسد. امروز اگر این نگاه به جامعه تزریق شود نوع‌دوستی، اهتمام و تلاش برای یاری رساندن به مردم حتی در حد دعا کردن مورد توجه قرار می‌گیرد و همین مسایل ریز، نوع تعامل با یکدیگر و در نهایت نوع زندگی ما را جهت دهی می کند.

این کارشناس امور زنان و خانوده نتیجه و ثمره نوع زندگی حضرت زهرا سلام الله علیها را در تربیت فرزندان آن حضرت جلوه‌گر دانست و گفت: تاریخ شهادت می‌دهد که امام حسن علیه السلام در مسیر نوع‌دوستی، تمام اموال خود را میان مردم انفاق می‌کند و حضرت ابا عبدالله الحسین علیه السلام در مسیر اصلاح جامعه تا شهادت پیش می‌رود. از سوی دیگر حضرت زینب سلام الله علیها برای دفاع از ارزش‌ها و رساندن پیام حق هرگونه فشاری را تحمل می‌کند و دختر دیگر زهرای اطهر، حضرت ام الکثوم علیهما السلام در این مسیر، خواهر را یار، همراه و با او همدل است.

استاد حوزه علمیه خواهران افزود: تمامی این رویدادها و عکس المعل ها در واقع جلوه‌ای از نوع تربیت و مشیء مادر را نشان می‌دهد. به نظر می رسد همچنان که سبک زندگی حضرت صدیقه طاهره سلام الله علیها در فرزندان آن حضرت جلوه کرد، این سبک زندگی باید در زندگی فردی و اجتماعی دیگر فرزندان این بانوی بزرگوار که نسل‌های شیعه و نسل‌های مسلمان هستند نیز تزریق شود تا با الطاف الهی ما نیز تحت لوا و عنایات آن بزرگوار قرار گیریم و این امر با تبلیغ، آموزش، پژوهش و نگاهی دوباره به زندگی ایشان و الگو قرار دادن آن حضرت امکان‌پذیر می‌شود.

 

منبع:شبستان

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=125500

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر