2

گزینه‌های جایگزین دولت برای ابوطالبی

  • کد خبر : 126742
  • ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۹:۲۵

روزنامه اصلاح طلب اعتماد نوشت: خبرها از بررسی انتخاب جانشین ابوطالبی برای تصدی پست نمایندگی ایران در سازمان ملل حکایت می‌کند.

روزنامه اعتماد نوشت: با گذشت یک ماه از ماجرای عدم صدور ویزا برای حمید ابوطالبی، نماینده ایران در سازمان ملل ایران همچنان در حال بررسی این موضوع از طریق کمیته میزبان سازمان ملل است و مقامات ایران بارها اعلام کرده‌اند که هیچ‌کس را به عنوان جانشین ابوطالبی در نظر نگرفته‌اند.

اما در همین حال خبرها از بررسی انتخاب جانشین ابوطالبی برای تصدی پست نمایندگی ایران در سازمان ملل حکایت می‌کند. اگر تا چند روز پیش خبرها از انتخاب عباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه به جای ابوطالبی حکایت می‌کرد، این‌بار نام گزینه‌های دیگری از گوشه و کنار به گوش می‌رسد. نام‌هایی چون غلامعلی خوشرو معاون وزیر خارجه دولت اصلاحات، محمد نهاوندیان رییس دفتر رییس‌جمهوری و سرپرست نهاد ریاست‌جمهوری و محمد کاظم سجادپور سفیر سابق ایران در دفتر اروپایی سازمان ملل در ژنو. اما در میان این اسامی این روزها نام محمد نهاوندیان بیشتر از دیگران شنیده می‌شود. بر اساس شنیده‌ها او یکی از کاندیداهای دفتر نمایندگی ایران در سازمان ملل است.

نهاوندیان از سال – تا پاییز – ریاست اتاق بازرگانی ایران را برعهده داشت. وی در زمان دبیری علی لاریجانی بر شورای عالی امنیت ملی معاون او بود. همچنین نهاوندیان عضویت ستاد ویژه اجرای اصل ?? قانون اساسی، ریاست مرکز بررسی برای الحاق به سازمان تجارت جهانی در جمهوری اسلامی، معاونت سابق وزارت بازرگانی را در کارنامه خود دارد. او همچنین دکترای اقتصاد از امریکاست. اما شاید یکی از دلایلی که نام او را برای تصدی پست نمایندگی ایران در سازمان ملل مطرح ساخته است مجوز اقامت او در امریکا باشد.

نهاوندیان یکی از چهره‌های خبرساز دولت روحانی است. از همان زمانی که حسن روحانی او را به عنوان رییس دفترش انتخاب کرد گرین‌کارت داشتنش با انتقاد مخالفان روبه‌رو شد اما با وجود این انتقادها او یکی از بانفوذترین چهره‌های نزدیک به روحانی است و از این رو از او به عنوان یکی از گزینه‌های دولت برای جایگزینی ابوطالبی یاد می‌کنند. البته خبرساز بودن نهاوندیان تنها به دلیل گرین‌کارت داشتنش در کابینه روحانی نیست. او پیش از این نیز به دلیل داشتن گرین‌کارت و رفت‌وآمدش به امریکا در سال ?? خبر ساز شده بود. در سال ۸۵ و در زمانی که پرونده هسته‌یی ایران در شرایط حساسی قرار داشت، روزنامه فایننشیال تایمز از سفر او به امریکا و رایزنی‌های او با مقامات امریکایی پرده برداشت، خبری که واکنش علی لاریجانی را در پی داشت و اعلام کرد: «از آنجایی که امریکا به دیپلمات‌های ایرانی ویزا نمی‌دهد، ما از سفر محمد نهاوندیان به امریکا استفاده کردیم تا مطالب مورد نظر خود را به محمدجواد ظریف، نماینده ایران در سازمان ملل منتقل کنیم.»

پس از آن بود که وزارت خارجه ایران رسما اعلام کرد که سفر نهاوندیان شخصی است و هیچ ارتباطی به مناسبات دو کشور ندارد. محمود احمدی‌نژاد، رییس‌جمهوری سابق نیز همان زمان از رییس‌جمهور ایران در کنفرانس مطبوعاتی خود از سفر نهاوندیان ابراز بی‌اطلاعی کرد. این خبر در امریکا نیز واکنش‌هایی را در پی داشت. تا آنجا که کاندولیزا رایس، وزیر خارجه وقت امریکا گرین‌کارت داشتن نهاوندیان را نگران‌کننده خواند و اعلام کرد که گرین‌کارت او را باطل خواهند کرد. اما با گذشت هشت سال از آن ماجراها آمدن دولت یازدهم و تغییر رویکرد دیپلماسی ایران همه‌چیز درباره محمد نهاوندیان تغییر کرده است و او می‌تواند یکی از گزینه‌های مطرح برای جایگزینی حمید ابوطالبی باشد. در همین حال از غلامعلی خوشرو نیز این روزها در محافل سیاسی به عنوان یکی از چهرهای مطرح برای پست نمایندگی ایران در سازمان ملل یاد می‌کنند. بر اساس این گزارش‌های تایید نشده، حسن روحانی، رییس‌جمهور ایران درصدد است خوشرو را به عنوان جایگزین ابوطالبی معرفی کند. خوشرو از تحصیلکردگان امریکا با مدرک دکترا در رشته جامعه‌شناسی و از افراد نزدیک به محمد جواد ظریف، وزیر امورخارجه است. وی پس از بازگشت به ایران در دهه ۶۰، به عنوان رییس دانشکده روابط بین‌الملل وزارت امور خارجه تعیین شد و پس از آن به عنوان سفیر ایران در نیویورک منصوب و راهی امریکا شد. خوشرو با معرفی خرازی به عنوان وزیر امور خارجه به تهران بازگشت و به عنوان معاونت امور بین‌الملل وزارت خارجه مشغول خدمت شد.

البته در محافل سیاسی از کاظم سجادپور نیز به عنوان یکی دیگر از گزینه‌های دولت روحانی به عنوان جانشین حمید ابوطالبی که به بهانه دست داشتن در ماجرای تسخیر سفارت امریکا در ایران نتوانست به عنوان نماینده ایران به سازمان ملل برود، یاد می‌کنند. سجادپور نیز همچون نهاوندیان و خوشرو، سابقه حضور در امریکا را دارد.

او از سال ۱۳۷۴ تا ۱۳۷۸ عضو هیات علمی نمایندگی جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل متحد در نیویورک بوده و از سال ۱۳۷۸ تا ۱۳۸۳ مسوولیت مدیرکلی دفتر مطالعات سیاسی و بین‌المللی وزارت امورخارجه را به عهده داشته و از سال ۱۳۸۳ تا ۱۳۸۶نیز به عنوان سفیر دوم نمایندگی دایم جمهوری اسلامی ایران نزد دفتر اروپایی سازمان ملل متحد در ژنو خدمت کرده است.

البته در این بین نباید از عباس عراقچی نیز چشمپوشی کرد. او نیز از نام‌هایی است که از همان روزهای نخست ماجرای عدم صدور ویزا برای ابوطالبی نامش مطرح شد و البته بلافاصله تکذیب شد.

هر چند نام این افراد این روزها بیش از گذشته در محافل سیاسیون به عنوان نام‌های پیشنهادی جایگزین ابوطالبی زمزمه می‌شود اما هنوز خبر انتصاب جایگزین ابوطالبی از سوی هیچ مقامی تایید نشده است. همچنین هنوز خبری مبنی بر استعفای ابوطالبی نیز منتشر نشده است. این در حالی است که بسیاری براین نظرند که استعفای او و پذیرش این استعفا می‌تواند راه را برای فرستادن نماینده‌یی دیگر از سوی ایران به سازمان ملل هموار کند. چرا که حضور نمایده ایران در سازمان ملل برای کشورمان از اهمیت بسیاری برخوردار است. اما با وجود تمام اینها سخنگوی وزارت خارجه ایران نیز دیروز در نشست خبری هفتگی خود در مورد ماجرای ابوطالبی گفت: «ما این موضوع را از طریق سازوکارهای قانونی و بین‌المللی پیگیری می‌کنیم که یکی از آنها کمیته روابط با کشور میزبان در سازمان ملل است.»

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: «پیگیری‌ها برای این موضوع همچنان ادامه دارد.» افخم از اظهارنظر درباره احتمال معرفی فرد جایگزین نماینده پیشنهادی ایران در سازمان ملل خودداری کرد و گفت: «انتخاب این نماینده ایران در سازمان ملل براساس معیارها و گزینه‌های همیشگی انتخاب سفرا و دیپلمات‌ها انجام شده است.»

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=126742

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
[cov2019]