علیمحمد نوریان اظهار کرد: در رابطه با موضوعات کلان و مهم یک مرکز تصمیمگیری میکند که در رابطه با موضوع آزادسازی نیز بعد از انجام مراحل مورد نیاز و گذراندن پروسه قانونی این موضوع اجرای میشود.
وی افزود: منتظر تایید نهایی رییسجمهور در این زمینه هستیم که پس از آن و بر اساس مصوبه شورای عالی هواپیمایی بحث آزاد سازی از ۲۸ اردیبهشت ماه اجرایی می شود.
نوریان تاکید کرد: افزایش قیمتی که با توجه به بحث تورم و افزایش قیمت حاملهای انرژی اتفاق میافتد با آزادسازی نرخها تا حد زیادی کنترل می شود.
قائم مقام وزیر راه در امور هوانوردی و هواشناسی یادآور شد: موضوع آزادسازی نرخ بلیت هواپیما به صورت تدریجی انجام میشود چون باید اقدامات لازم در این زمینه صورت گیرد.
وی خاطر نشان کرد: بر اساس ماده ۱۶۱ قانون پنجم توسعه، وزارت راه و شهرسازی موظف است برای برنامه ریزی و اجرای آزادسازی نرخ بلیت حمل و نقل هوایی اقدام کند.
به گزارش ایسنا، هفته پیش رییس سازمان هواپیمایی کشوری در نشست خبری خود درباره زمان دقیق اجرای آزادسازی نرخ بلیت هواپیما گفته بود که هنوز زمان دقیق آن مشخص نیست و اقدامات جانبی باید به صورت کامل انجام شود و در طول یکی – دو ماه آینده اعلام خواهد شد.
از آنجاکه آزادسازی نرخ بلیت هواپیما مستلزم شفافسازی است در دستورالعمل آزادسازی نیز ایجاد سیستم رزرو بلیت شرکتهای هواپیمایی به عنوان یکی از پیشنیازهای مهم اجرایی مورد تاکید قرار گرفته است که قائم مقام وزیر راه در امور هوانوردی و هواشناسی پیش از این اعلام کرده بود شرکتهای هواپیمایی هما، ماهان و آسمان سیستمها و تجهیزات مورد نیاز را برای متنوعسازی قیمتها دارند و به بقیه ایرلاینها نیز کمک میکنیم تا از تجهیزات مورد نیاز بهرهمند شوند تا بتوانیم این موضوع را اجرایی کنیم.
به گفته وی با اجرایی شدن این موضوع در بعضی از مسیرها قیمتها کاهش مییابد و از سوی دیگر سطح خدمات و انتخاب مردم نیز افزایش مییابد.
البته با توجه به اینکه برخی ایرلاینها سیستم مناسبی برای فروش بلیت ندارند آزادسازی ممکن است تبعاتی به همراه داشته باشد. بر همین اساس شرکتهای هواپیمایی قبل از آزادسازی باید نسبت به راهاندازی سیستم رزرو بلیت اقدام کنند البته براساس بخشنامههای سازمان هواپیمایی برخی ایرلاینها در حال پیادهسازی این سیستم نرم افزاری هستند.