از آنجا که روش معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی در اجرای برنامه های جدید و پیشبرد هرچه بهتر امور مربوط به رسانه ها، بهره گرفتن از دیدگاه و نظر مدیران، سردبیران، خبرنگاران و کارشناسان حوزه رسانه است، اینک این پیش نویس در معرض صاحب نظران قرار می گیرد تا نظرات اصلاحی و تکمیلی خود را در خصوص ضرایب، مرجع تشخیص، فرمول محاسبه، ترکیب هیئت کارشناسی تطبیق این شاخص ها و … اعلام نمایند.
ذکر چند نکته نیز ضروری به نظر می رسد:
۱- دست اندرکاران محترم رسانه استحضار دارند که در حال حاضر شاخص های متقن و قابل اعتنایی که معرف میزان فعالیت حرفه ای و تأثیرگذار رسانه های فضای مجازی باشد، در دسترس نیست و «سایت الکسا» نیز به خاطر پاره ای از نواقص، محل ایهام است.
۲- در این پیش نویس حتی الامکان سعی شده است از شاخص های قابل محاسبه و مبتنی بر معیارهای کیفی، بومی و در عین حال حرفه ای استفاده شود تا احتمال اِعمال سلایق فردی به حداقل برسد.
۳- برای هیئت تطبیق شاخص ها و رتبه بندی رسانه های فضای مجازی، دو استاد علوم ارتباطات به انتخاب شورای پژوهشی مرکز مطالعات و برنامه ریزی رسانه ها، دو نماینده از شورای هماهنگی خبرگزاری های کشور و یک نماینده از شورای هماهنگی پایگاه های خبری پرمراجعه پیشنهاد شده است که قابل حذف، اضافه و اصلاح است.
شاخص |
ردیف |
متغیر |
امتیاز |
امتیاز کلی |
مرجع شناسایی |
شیوه محاسبه |
||
زمان بندی فعالیت |
۱ |
۲۴ ساعته |
۳ |
۳ |
بازدید سایت |
از۱۰شب تا ۷ صبح ، ارسال حداقل دو خبر در هر ساعت، هر ساعت ۰/۳۳ امتیاز |
||
شاخص سازمانی و نیروی انسانی
|
۲ |
دارای دفاتر استانی |
۳ |
۱۷ |
خوداظهاری و ارائه مستندات |
داشتن دفتر در هر استان ۰/۱ امتیاز |
||
|
دارای دفاتر خارج از کشور |
۳ |
خوداظهاری و ارائه مستندات |
داشتن دفتر در هر کشور ۰/۵ امتیاز تا سقف ۶ کشور |
||||
۳ |
خصوصی دولتی استفاده از بودجه عمومی |
۵ |
مراجعه به اساسنامه |
خصوصی دارای امتیاز کامل ، در صورت بهرمندی به طور مستقیم یا غیر مستقیم از بودجه عمومی کشور بدون امتیاز |
||||
۴ |
قراردادی تمام وقت ( بیمه ای) |
۳ |
خوداظهاری/ بررسی مستندات |
هر نفر بیمه شده ۰/۱ امتیاز تا سقف ۳۰ نفر |
||||
۵ |
موردی و افتخاری (داخل و خارج ، دارای قرارداد) |
۱ |
خوداظهاری/ بررسی مستندات |
هر ۲نفر دارای قرارداد ۰/۱ امتیاز تا سقف ۲۰ نفر |
||||
۷ |
شناسنامه/ درباره ما |
– |
بازدید سایت |
از آنجا که الزام قانونی است در صورت نداشتن آن ۲ امتیاز منفی منظور می شود |
||||
۸ |
درج شناسه تهیه کنندگان خبر |
۱ |
بازدید سایت |
درج نام یا کد خبرنگار که قابلیت شناسایی تهیه کننده خبر را داشته باشد |
||||
۹ |
برخورداری از مرامنامه/ خط مشی |
۱ |
بازدید سایت |
شرح واضح سیاست های خبری و بایسته های کاری |
||||
اقتصاد رسانه |
۱۰ |
آژانس عکس |
۲ |
۵ |
کارشناس فنی |
امکان خرید الکترونیکی تصاویر |
||
۱۱ |
داشتن آگهی تجاری متعارف |
۲ |
کارشناس بازرگانی |
هر مورد آگهی تجاری مجاز ۰/۱ امتیاز تا سقف ۲۰ مورد |
||||
۱۲ |
تفاهم نامه های خبری و یا فروش بسته های خبری |
۱ |
خود اظهاری/بررسی مستندات توسط کارشناس خبر |
در صورتی که این تفاهم نامه ها بنا به نظر یک کارشناس خبر به استقلال تحریری رسانه آسیب نزند. |
||||
ترجمه و زبان های دیگر |
۱۳ |
انتشار به زبان های خارجی |
۳ |
۵ |
بازدید سایت |
هر زبان ۱ امتیاز تا سقف ۳ امتیاز ، به شرط ارسال حداقل ۵ خبر در روز برای هر زبان |
||
۱۴ |
بخش مونیتورینگ |
۲ |
بازدید سایت |
ترجمه اختصاصی حداقل ۲۰ خبر در روز(هر خبر ۰/۱ امتیاز) |
||||
فراورده های خبری و چند رسانه ای
|
۱۵ |
نسخه ویژه تلفن همراه/ اپلیکشن / نسخه مطبوعاتی/ RSS اختصاصی و… |
۲ |
۱۰ |
بازدید سایت |
هر امکان نیم امتیاز |
||
۱۶ |
گرافیک خبری / اینفوگرافی |
۱ |
کارشناس طراحی |
بررسی اخبار به صورت رندوم در سه روز مختلف |
||||
۱۷ |
صوت/ تصویر |
۲ |
بازدید سایت |
|
||||
۱۸ |
بسته های خبری |
۱ |
اعلام نظر توسط استاد ارتباطات |
ارایه بسته های خبری روزانه راجع به اهم اخبار روز و جمع بندی وقایع روزانه |
||||
۱۹ |
رسانه های شهروندی و شبکه های اجتماعی |
۲ |
اعلام نظر توسط استاد ارتباطات |
شامل کامنت، عکس شهروندی ، نظر سنجی، اخبار خوانندگان ، ایجاد باشگاه مخاطبان ، حضور در شبکه های اجتماعی |
||||
۲۰ |
نوآوری و ابتکارات در خدمات خبری |
۲ |
بازدید از سایت |
شامل آب و هوا ، بورس ، اوقات شرعی ، نتایج لیگ ،ارسال پیامک ، ارسال ایمیل خبری … |
||||
فنی |
۲۱ |
دارای سایت پشتیبان و سرور اختصاصی |
۲ |
۱۵ |
خوداظهاری، بررسی مستندات، استعلام از وزارت ارتباطات |
|
||
۲۲ |
میانگین سرعت بالا آمدن صفحات |
۲ |
توسط کارشناس فنی |
از طریق موتورهای جستجو از جمله الکسا |
||||
۲۳ |
رتبه در سایت های رتبه بندی معتبر |
۲ |
توسط کارشناس فنی |
هر ۵ پله ۰/۱ امتیاز |
||||
۲۴ |
اخبار مرتبط و لینک |
۱ |
بازدید سایت |
بررسی ۵ خبر به صورت رندوم |
||||
۲۵ |
گرافیک سایت |
۲ |
کارشناس طراحی شبکه |
|
||||
۲۶ |
سهولت راهبری (ناوبری) |
۱ |
کارشناس فنی و طراح شبکه |
|
||||
۲۷ |
آرشیو و جستجوی فعال |
۲ |
کارشناس خبر + کارشناس فنی |
جستجوی ۳ کلید واژه در ۳ بازه زمانی |
||||
۲۸ |
داشتن زیرسرویس های تخصصصی |
۲ |
کارشناس خبر |
علاوه بر وجود زیرسرویس ، ارسال حداقل ۲ خبر در روز در هر زیر سرویس |
||||
۲۹ |
نوار خبر فوری ( فعال ) |
۱ |
بازدید سایت |
|
||||
|
|
|
|
|
||||
اعتبار خبری |
۳۰ |
رعایت اصول خبر نویسی |
۵ |
۴۵ |
از اساتید ارتباطات |
بررسی سه خبر به صورت رندوم |
||
۳۱ |
درست نویسی و رعایت اصول ویرایش |
۵ |
از اساتید زبان و ادبیات فارسی |
بررسی سه خبر به صورت رندوم |
||||
۳۲ |
فقدان تکذیبیه و یا خطاهای خبری |
– |
اداره کل مطبوعات داخلی + کارشناس خبر |
بدون تجسس و تنها در صورت مشاهده / همچنین تکذیبیه به لحاظ صحت موضوع بررسی می شود. |
||||
۳۳ |
رکورد خروجی خبر |
۳ |
بازدید سایت |
جمع اخبار غیراقتباسی در یک روز، هر ۲۰ خبر ۰/۱ امتیاز تا سقف ۶۰۰ خبر |
||||
۳۴ |
درصد اخبار تولیدی ( اختصاصی) |
۵ |
کارشناس خبر |
نسبت اخبار تولیدی و اختصاصی به کل / بررسی به صورت رندوم در یک روز خاص |
||||
۳۵ |
ذکر منبع در اخبار |
۵ |
کارشناس خبر |
رعایت امانت در ذکر منبع اصلی تولید خبر / نداشتن اخبار بر اساس شنیده ها و شایعات/ بررسی ده خبر به صورت رندوم و یا به شکل مشاهده موردی |
||||
۳۶ |
ضریب نفوذ اخبار در مطبوعات |
۵ |
کارشناس پژوهشی |
بررسی اخبار آن خبرگزاری در میان ده روزنامه پرتیراژ در یک روز خاص(مواردی که روزنامه ها از ذکر منبع خبر پرهیز می کنند حتی المقدور احصاء و مورد نظر قرار گیرد) |
||||
۳۷ |
ضریب نفوذ اخبار در پایگاه های اطلاع رسانی |
۵ |
کارشناس پژوهشی |
بررسی اخبار آن خبرگزاری در میان ده سایت پربیننده کشور در یک روز خاص |
||||
۳۸ |
گردش تاپ ها |
۲ |
کارشناس خبر |
بررسی گردش تاپ ها در صفحه اصلی در دو یا سه مقطع زمانی در یک روز خاص/ همچنین یک بار بررسی گردش تاپ ها در زیرسرویس ها در یک روز خاص |
||||
۳۹ |
سرعت انتشار خبر |
۵ |
کارشناس خبر |
بررسی سرعت بارگذاری و انتشار یک خبر پوششی با رصد همزمان همه خبرگزاری ها |
||||
۴۰ |
پایبندی به قوانین و مقررات /نداشتن تذکر |
۲ |
دبیرخانه هیات نظارت بر مطبوعات |
بسته به اهمیت موضوع ، هر مورد کسر نیم تا ۲ امتیاز |
||||
۴۱ |
جایزه از جشنواره های معتبر |
۳ |
دبیرخانه جشنواره مطبوعات و خبرگزاری ها |
هر مورد رتبه نخست نیم امتیاز تا سقف ۳ امتیاز/ امتیاز سایر جشنواره ها در صورت تایید کارگروه |
||||
جمع امتیاز |
|
۱۰۰ |
|
|
|
|||
|