4

دانشگاه جامع امام حسین(ع) تونل باد برای تست موشک‌ها می‌سازد

  • کد خبر : 128360
  • ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۷:۱۰

رئیس دانشگاه جامع امام حسین(ع) می‌گوید: به حضرت آقا قول دادیم و به‌دنبال این هم هستیم که تونل باد با سرعت بالاتری (بیش از ۸ ماخ) طراحی کنیم و بسازیم.

محمدرضا حسنی آهنگر رئیس دانشگاه جامع امام حسین(ع) در گفت‌وگو با خبرنگار دفاعی خبرگزاری تسنیم، با اشاره به شعار سال ۹۳ به نام اقتصاد و فرهنگ با عزم ملّی و مدیریت جهادی و اقدامات این دانشگاه برای تحقق این شعار، گفت: برای تحقق عملی شعار سال، دانشگاه جامع امام حسین(ع) کارگروهی را تشکیل داده و حضرت آقا هم همین انتظار را از ما داشتند که بحث گفتمان غالب را در کشور، شعار سال بدانیم از این رو سعی کردیم با مراجع ذی ربط جلساتی داشته باشیم و کارگروهی تخصصی در دانشگاه تشکیل دهیم.

وی افزود: شیوه‌های اصولی گفتمان سازی در قالب همایش و سمینارهای تخصصی و یا به عنوان درسی در دوره های جدید دانشگاه جاری و ساری می‌شود و می‌تواند ادامه‌دار هم باشد.

رئیس دانشگاه جامع امام حسین(ع) با اشاره به اینکه در این دانشگاه، گروه فرهنگ و اقتصاد فعالیت می‌کند، به اهمیت مدیریت جهادی پرداخت و اظهار داشت: در دانشکده مدیریت هم می‌توانیم بحث مدیریت جهادی را در قالب رشته‌ها و دوره‌های  جدید در دانشگاه جاری کنیم.

** تشکیل کارگروه مدیریت جهادی

حسنی‌ آهنگر درباره اینکه آیا کارگروه مدیریت جهادی جدا از کارگروهای دیگر است؟ تاکید کرد: ما برای تحقق شعار سال، کارگروهی کلی داریم و در کنار آن، کارگروه تخصصی در حوزه مدیریت جهادی، چگونگی ایجاد عزم ملی، کارگروه اقتصاد مقاومتی و کارگروه فرهنگ جهادی تشکیل داده‌ایم که این مجموعه‌ها زیرمجموعه کارگروه اصلی است.

وی با اشاره به اینکه سعی می‌کنیم که شعار سال تبیین شود، از این رو باید زوایای مختلف مورد بحث قرار گیرد، گفت: برای گفتمان‌سازی و پایدارشدن شعار سال، اگر به شعارهای سال قبل توجه کنیم، می‌بینیم که منظومه‌ای از بحث‌های اقتصادی را پوشش داده است. از این  رو، جهت استخراج این منظومه‌ کامل و پایدار بعضی اقدامات همچون برگزاری یکسری همایش‌ها می‌تواند در کوتاه مدت برگزار شود ولی بعضی از فعالیت‌ها در میان مدت جواب می‌دهد و یکسری از کارها نیز بلند مدت است، یعنی در سه حوزه کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت باید برنامه‌ریزی کرد و انشاءالله دانشگاه جامع امام حسین(ع) بتواند در زمینه پیش برد تحقق شعار سال موفّق باشد.

رئیس دانشگاه جامع امام حسین(ع) در پاسخ به این پرسش که آیا نتایج تحقیقات و فعالیت‌های خود را به دستگاه‌ها و نهادهایی همچون شورای انقلاب فرهنگی ارائه می‌دهید؟ گفت: برای رسیدن به تمدن و الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، نیاز به الگوهای مختلف در حوزه‌های گوناگون داریم بنابراین ما به عنوان یک دانشگاه باید الگویی برای الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت باشیم به همین جهت برنامه‌ریزی کلانی در دانشگاه صورت گرفته تا یک دانشگاه الگو به جامعه ارائه دهیم، ضمن اینکه مولفه‌ها، ساختارسازی، شیوه جذب، شیوه فارغ التحصیلی و نحوه اداره  پارامترهای اصلی را دانشگاه شکل دهد.

حسنی‌ آهنگر بار دیگر بر اهمیت مدیریت جهادی تأکید کرد و مدیریت جهادی را شیوه و سبک مدیریت در الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت دانست و درباره ارائه نتایج بررسی‌ها و تحقیقات این دانشگاه به نهادها و ارگان‌ها، خاطر نشان کرد: خروجی‌های خود را به مجموعه‌های مختلف سپاه، وزارت دفاع، ستاد کل نیروهای مسلح و نهایتاً سازمان‌ها و ارگان‌های کشوری منتقل خواهیم کرد.

وی در ادامه درخصوص نحوه تربیت نیرو و همچنین جوان‌گرایی در دانشگاه جامع امام حسین(ع) توضیح داد: یکی از بحث‌های جدی برای ما، ارائه باز تعریف جدیدی از مدل دانشگاه بر اساس این تدبیر حضرت آقا که تعریفی از دانشگاه جامع دارند و می‌فرمایند، “این نیازهای سپاه است که به دانشگاه امام حسین(ع) معنی می‌بخشد و تفسیر می‌کند، اگر دیدید نمی‌توانید در کادرسازی، سازمان‌دهی و پشتیبانی همه جانبه نسبت به مأموریت‌های سپاه  مشکلی را حل کنید از تعریف دانشگاه خارج شدید.”

رئیس دانشگاه جامع امام حسین(ع) اضافه کرد: برای تعریف دانشگاه، سعی کردیم از سه مجموعه استفاده کنیم از این رو به اندیشه امام(ره) و حضرت آقا توجه و مدل دانشگاه اسلامی را از تدابیرشان استخراج کردیم.

حسنی آهنگر تصریح کرد: واقعاً مدل دانشگاه‌های ما اسلامی نیست، پس سعی کردیم مدل دانشگاه اسلامی را در اندیشه امام راحل و حضرت آقا استخراج کنیم، علاوه بر این، حضرت آقا ۱۵ سخنرانی در دانشگاه امام حسین(ع) و ۲ پیام کتبی به رئیس دانشگاه داده‌اند و باز سعی کردیم از دل صحبت‌ها و تدابیر ایشان، مدل جدید از دانشگاه امام حسین(ع) را استخراج کنیم.

** دانشگاه جامع نسبت به بقیه دانشگاه‌ها یک مأموریت اضافه دارد

وی با تأکید بر اینکه حضرت آقا بین دانشگاه امام حسین(ع) و دانشگاه‌های دیگر تمایز قائل هستند، ادامه داد: وجه تمایز را از دل این صحبت‌ها استخراج کردیم. پرورش و رشد شخصیت علمی و فکری دانشجویان، وظیفه عمده همه دانشگاه‌هاست ولی تربیت پاسدار انقلاب اسلامی، وجه تمایز ما با بقیه دانشگاه‌هاست یعنی کسی که باید حافظ منافع انقلاب باشد، از این رو ما نسبت به دانشگاه‌های دیگر یک مأموریت اضافه داریم.

رئیس دانشگاه جامع امام حسین(ع) به نقش و اهمیتی که این دانشگاه در تربیت نیروهای انقلاب و پاسدار بر عهده گرفته است، پرداخت و یادآور شد: علاوه بر رشد و شخصیت مبانی علمی، فکری باید وظیفه پاسداری را هم به دانشجویان یاد دهیم و ما اسم این ادبیات را برای بازتعریف دانشگاه، منویات و یا منشور ولایت گذاشته‌ایم.

حسنی آهنگر، اسناد بالادستی و سند چشم انداز را یکی دیگر از مسیرهای پیش‌رو برای نحوه مدیریت دانشگاه جامع امام حسین(ع) خواند و با بیان اینکه مجموعه دوم که پیش روی ماست، اسناد بالادستی مانند سند چشم انداز بیست ساله کشور است، گفت: همچنین از سند تحول سپاه که جهت‌گیری آن مورد تأیید حضرت آقا واقع شده و از تصویر مطلوب سپاه استفاده کردیم از این رو اسناد بالادستی، راهبردها و محدودیت‌های ما را بیان می‌کند.

وی، سومین قسمت برای باز تعریف دانشگاه را ادبیات و دانش روز دنیا برشمرد و با اشاره به این مطلب که در این زمینه دانشگاه‌های برتر جهان را مورد بررسی قرار دادیم، خاطرنشان کرد: حضرت آقا می فرمایند که دشمن را باید شناخت، ابزارهای دشمن را باید شناخت و حیله‌های دشمن را باید شناخت، پس ما دانشگاه‌هایی مثل هاروارد، جورج واشنگتن، استنفورد، ام آی‌تی، کمبریج، پلی تکنیک فرانسه و دانشگاه آکادمی علوم نیروی هوایی، نیروی زمینی، نیروی دریایی آمریکا و دانشگاه ستاد عملیات‌های ویژه ارتش آمریکا را مطالعه کردیم. این دانشگاه‌ها به عنوان دانشگاه‌های نظامی شناخته می‌شوند. در بررسی این دانشگاه‌ها دیدیم که علاوه بر دانشگاه‌های نظامی، یکسری دانشگاه‌ها در این کشور و کشورهای دیگر هستند که به عنوان دانشگاه‌های حاکمیّتی تلقی می‌شوند.

** ۷ رئیس جمهور آمریکا و ۴۶ هزار تن از رهبران جهان در “هاروارد” تربیت شده‌اند

“یعنی اینکه این دانشگاه‌ها مدیران و رهبران آمریکا و جهان را تریبت می‌کنند. دانشگاهی مثل هاروارد ۷ رئیس جمهور آمریکا را تربیت کرده و حدود چهل و شش هزار نفر از رهبران جهان در این دانشگاه و در دانشکده کندی تربیت شدند. ما  از این مدل و بعضی از مدل‌ها و الگوهای دیگر استفاده کردیم همچنین براساس سه پارامتر دانش و تجربه روز دنیا، اسناد بالادستی سپاه و اندیشه امامین (امام خمینی(ره) و امام خامنه‌ای) استفاده و دانشگاه را باز تعریف کردیم.”

رئیس دانشگاه جامع امام حسین(ع) با بیان اینکه بعد از تعریف دانشگاه، مولفه‌های اصلی یک دانشگاه را استخراج کردیم، اظهار داشت: پارامترهای اساسی دانشگاه مثل ساختار و سازمان دانشگاه، فضای محیط، متن و محتوا و همین طور دانشجو، اساتید، مدیران و پیامدهای دانشگاه را تعریف و مشخص کردیم.

حسنی‌آهنگر درخصوص اهداف پیش روی دانشگاه متبوعش، افزود: هدف این است از میان تدابیر امام (ره) و حضرت آقا به نمونه عملی دست یابیم تا مدلی از دانشگاه اسلامی به جامعه ارائه دهیم تا با شکل گیری  تمدن نوین اسلامی، مدل دانشگاه سازمانی آن را ما ارئه داده باشیم. در این راستا مطمئناً نیروهایی که مورد نیاز سپاه است را تربیت خواهیم کرد و در بحث صادرات نیروی انسانی سپاه به نهادهای دیگر که از دستاوردهای خوب و مورد تأیید حضرت آقاست، مسیرمان را با قدرت ادامه ‌می‌دهیم.

وی با بیان اینکه در دانشگاه جامع امام حسین (ع)، متن و محتوایی تولید خواهیم کرد که مرجعیت پیدا می‌کند، به نحوه ورود دانشجویان به این دانشگاه پرداخت و افزود: افراد و دانشجویانی که وارد دانشگاه می‌شوند، جوان‌هایی هستند که در دانشگاه‌های دیگر دوره کارشناسی را طی کردند یا اینکه به بدنه سپاه اضافه و بعد وارد دانشگاه جامع شدند و یا اینکه مستقیم وارد دانشگاه می‌شوند.

رئیس دانشگاه جامع امام حسین(ع) در ادامه گفت‌وگوی تفصیلی خود با خبرگزاری تسنیم، در پاسخ به این پرسش که به فرموده رهبر معظم انقلاب فرهنگ از اقتصاد هم مهمتر است، در این حوزه به‌خصوص در زمینه تحول علوم انسانی، دانشگاه جامع چه اقداماتی را انجام داده است؟ تأکید کرد: تمدن نوین اسلامی در مقابل تمدن غرب شکل می‌گیرد و  تمدن غربی، ابزارها و شرایط خاص خود را دارد.

*** شعاع تاثیر تمدن نوین اسلامی در حال گسترش است

حسنی آهنگر تاکید کرد: علت اصلی دشمنی غربی‌ها با ما این است که هر روز دامنه نفوذ تمدن غرب را کم کرده‌ایم و هر روز دامنه اثر و شعاع تاثیر تمدن نوین اسلامی در حال گسترش است، یعنی این دو تمدن با هم کاملا در تقابل هستند.

وی خاطرنشان کرد: سه راه پیش روی ماست؛ یا غربی‌ها از خواسته‌های خود چشم بپوشانند و دست از سر ما بردارند که این اصلا امکانپذیر نیست؛ راه دوم این است که ما از اهداف و اعتقاداتی که داریم کوتاه بیاییم که این هم به هیچ وجه امکانپذیر نیست؛ راه سوم هم این است که خود را قوی کنیم. باید خودمان را قوی کنیم.

*** با مبانی غربی نمی‌توانیم پایه‌های تمدن اسلامی را شکل دهیم

رئیس دانشگاه جامع امام حسین(ع) از نحوه مبانی ارائه شده در علوم انسانی انتقاد کرد و با بیان اینکه متاسفانه اکثر مبانی علوم انسانی که در دانشگاه‌ها تدریس می‌شود، غربی است، تاکید کرد: ما با مبانی غربی نمی‌توانیم پایه‌های تمدن اسلامی را شکل دهیم بنابراین برای شکل‌دادن پایه‌های تمدن نوین اسلامی باید به اصل کار و مبانی خود یعنی ” قرآن مجید، احادیث پیامبر اعظم(ص) و ائمه معصومین” و همچنین تحقیقات زیادی که دانشمندان در سده‌‌های مختلف داشته‌اند، مراجعه و رجوع کنیم  و براساس این مبانی، متن و محتوای مورد نیاز خود را تولید کنیم. متن و محتوایی که تفکر شیعی و فرهنگ عاشورایی در آن حاکم باشد.

حسنی آهنگر اظهار داشت: اگر توانستیم چنین کاری کنیم، آن وقت می‌توانیم بحث پاسداری و اشاعه از انقلاب اسلامی را داشته باشیم. ما باید جریان‌ساز و طلایه‌دار این فرهنگ باشیم.

وی همچنین دانشگاه جامع امام حسین(ع) را از ارکان سپاه عنوان کرد و با اشاره به اینکه سپاه مولود انقلاب است، تصریح کرد: افتخار می‌کنیم که دانشگاهی هستیم که به مولود انقلاب وصل است. بقیه نهادها، دانشگاه‌ها و سازمان‌ها، انقلابی شدند اما ما انقلابی به دنیا آمدیم و این وجه تمایزمان با برخی بخش‌های دیگر است.

*** تشکیل مجموعه‌ای برای ایجاد تحول در علوم انسانی

رئیس دانشگاه جامع امام حسین(ع)، تولید مبانی اسلام در علوم انسانی را مهم ارزیابی کرد و گفت: پرچمدار و طلایه‌دار این کار در کشور باید دانشگاه جامع امام حسین(ع) باشد بنابراین ما مجموعه‌ای را تحت عنوان تحول در علوم انسانی راه‌اندازی کرده‌ایم تا انشاءالله بتوانیم با کمک دوستان و جوانان خبره و با تجربه دانشگاه و حوزه علمیه کارها را در این حوزه پیش ببریم و این کار نمونه عملی وحدت حوزه و دانشگاه است.

حسنی آهنگر اضافه کرد: در تولید متن و محتوا باید خبرگان دانشگاهی و حوزوی کنار هم بنشینند تا مدل، متن و محتوایی را شکل دهیم تا بدین وسیله بتوانیم تحول در علوم انسانی را محقق کنیم البته زمینه‌های این اقدام در دانشگاه امام حسین(ع) شروع شده است.

وی در بخش دیگری از این گفت‌وگو با اشاره به تولید تونل باد با سرعت ۸ ماخ در این دانشگاه که سال گذشته رونمایی شد، اظهار داشت: قبل از پرداختن به بحث تونل باد باید جمله‌ای از حضرت آقا بگویم. ایشان می‌فرمایند “ما باید به قدرت بین‌المللی برسیم، برای اینکه حرف‌های حق زیادی داریم که این حرف‌های حق باید به مردم در جهان غرب برسد”. برای بیان این حرف‌ها که رهبر انقلاب فرمودند، امکانات، ابزار و شرایط را باید مهیا کنیم تا این امکان فراهم شود.

رئیس دانشگاه جامع امام حسین(ع) راه رسیدن به قدرت بین‌المللی و اقتدار ملی را کسب اقتدار علمی خواند و در همین زمینه بر مرجعیت علمی تاکید کرد و افزود: مرجعیت علمی یعنی اینکه شما باید محل رجوع باشید و دیگران برای رسیدن به مطالب علمی مورد نیاز به شما رجوع کنند، بنابراین چه کسی و چه کسانی به ما رجوع خواهند کرد؟

“یا من باید استادهای قوی داشته باشم که دیگران به دانش تولیدی آن‌ها مراجعه کنند البته اگر این استادها هم باشند، باز نیاز به یکسری تجهیزات و امکاناتی داریم که مرجع باشد؛ تونل باد یکی از این ابزارهایی است که برای ما مرجعیت را به ارمغان می‌آورد.”

*** ماجرای بازدید رهبر انقلاب از پژوهشکده هوا فضای سپاه

حسنی آهنگر خاطر نشان کرد: من قبل از اینکه مسئولیت دانشکده فنی دانشگاه جامع امام حسین(ع) را داشته باشم، مسئول پژوهشکده هوافضای سپاه که تونل باد آنجا مستقر است، را داشتم. خوشبختانه حضرت آقا در سال ۸۸ آمدند و از نزدیک از آن مجموعه بازدید کردند. آن موقع مراسم افتتاحیه تونل باد مافوق صوت را برگزار کردیم که تا سرعت ۲٫۳ ماخ می‌توانست تمام پرنده‌های موشکی و پهپادی با سرعت‌های مختلف را تست کند.

وی با اینکه ساخت این تونل باد چند وجه برتری‌بخش برای کشور دارد، به تشریح اولین برتری در این زمینه پرداخت و تاکید کرد: چنین تونلی، هزینه تحقیقات را به شدت کاهش می‌دهد و حتی هزینه تست‌های میدانی هم به شدت کاهش پیدا می‌کند چون تونل باد حرکات اجسام پرنده را شبیه‌سازی می‌کند و به جای اینکه پرنده پرواز کند، بر اساس قانون داوینچی، پرنده ثابت است و باد از روی آن با سرعت حرکت می‌کند.

رئیس دانشگاه جامع امام حسین(ع) تاکید کرد: به حضرت آقا قول دادیم و به دنبال این هم هستیم که تونل باد با سرعت بالاتری طراحی کنیم و بسازیم. خوشبختانه یک فاز از برنامه که پایان پیدا کرد و تا ماخ ۸ را توانستیم تست عملیاتی بگیریم و سردار جعفری سال گذشته بحث رونمایی آن را مطرح کردند و دعاء کنید فاز بعدی را بتوانیم انجام دهیم.

حسنی آهنگر با اشاره به اینکه مجموعه‌ای که ایجاد شده زیرساخت بسیار خوبی در حوزه تست‌های تونل باد، مادون صوت، گذر صوت، مافوق‌ صوت و ماورای صوت در مجموعه ما ایجاد کرده است، گفت: ما مجموعه کاملی هستیم و می‌توانیم آزمایشاتی را برای کمک به پروژه‌های تحقیقاتی – صنعتی نیروهای مسلح و هم برای دانشجویان این حوزه داشته باشیم. امروز، دانشجویان دانشگاه‌های مختلف، پایان‌نامه ارشد و دکترای خود را در دانشگاه ما انجام می‌دهند. علاوه بر این، با فراهم شدن استفاده از تست‌های عددی به‌عنوان مکمل تحلیل‌های عددی می‌شوند.

رئیس دانشگاه جامع امام حسین(ع)، هدف‌گذاری دانشگاه متبوعش را رسیدن به آزمایشگاه‌های مرجع در حوزه‌های مختلف اعلام کرد.

وی درباره اینکه چه برنامه‌های دیگری در حوزه طراحی صنعتی انجام خواهید داد؟ گفت: یکی از تاکیدات ما در دانشگاه، دستیابی به مراحل انجام آزمایش‌های مرجع است. در حوزه دریایی، زمینی، فناوری ارتباطات و اطلاعات، به طور مثال موتور جست‌وجوی ملی را با کمک پژوهشگران عزیزمان طراحی و پیاده‌سازی کردیم و الان در حال سرویس‌دهی است. نام این موتور “جویش‌گر بومی” است و در جشنواره‌های مختلف هم کسب افتخار کرده است. در حوزه سایبری هم وارد شدیم و بعداً دستاوردها را اعلام خواهیم کرد. همچنین روی پرنده‌های سبک هم کار می‌کنیم.

حسنی آهنگر درخصوص لازمه‌های اقتصاد مقاومتی نیز، افزود: ما با توجه به نیاز روز و یا تحریم به آن (اقتصاد مقاومتی) نرسیده‌ایم. به نظر من اقتصاد مقاومتی مدل و یا الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت است، یعنی یک سبک جدید اقتصادی.

وی با بیان اینکه باید این سبک جدید اقتصادی تبیین شود، گفت: خوشبختانه گروه اقتصاد دانشگاه جامع از مدت‌ها قبل در زمینه‌های اقتصاد اسلامی، اقتصاد مقاومتی و اقتصاد دفاع کار کرده و انشاءالله خروجی‌ها را هر چه زودتر در قالب یک همایش و یا طرح‌های دوره‌های عملی، ارائه خواهیم کرد.

رئیس دانشگاه جامع امام حسین(ع) همچنین روز معلم را به همه اساتید تبریک و خطاب به آن‌ها گفت: سفارش می‌کنم به الگوی شهید مطهری توجه و آنرا مطالعه کنید، چیزی که باعث ماندگاری شهید مطهری شده است، ورود به موقع آن در جامعه بود. این شهید عزیز هرگاه احساس کرد باید قلم بزند وارد شد و قلم زد، هرگاه احساس کرد باید بیانی داشته باشد به سخنرانی پرداخت. مطهری به دنبال بحث ارتقافردی و تعداد آثارش نبود از این رو اساتید ما باید از او الگو بگیرند. مطهری تمام قواره‌های سنتی حوزه و دانشگاه را کنار زد و کار او برگرفته از روحیه جهادی بود و با وضو وارد دانشگاه می‌شد، اساتید ما باید به این موضوع توجه کنند. انشاءالله بدانیم رازهای ماندگاری این شهید عزیز چیست.

وی در بخش پایانی سخنان خود ضمن تقدیر از فعالیت‌های خبرگزاری تسنیم، تصریح کرد: خبرگزاری تسنیم جزو رسانه‌های خوب کشور است و همه اقتضائات حرفه خبری را رعایت می‌کند، البته ما انتظار داریم تعریف جدیدی از رسانه ارائه دهد.

حسنی آهنگر با بیان اینکه ما به دنبال تعریف و ارائه‌ای از دانشگاه اسلامی هستیم، اظهار داشت: الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت نیاز به مدل رسانه‌ای خاص خود را دارد، چرا که مدل رسانه‌ای غرب مبتنی بر جنگ قدرت، تفریح و سرگرمی مردم است در صورتی که مدل رسانه¬ای الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت باید امر به معروف و نهی از منکر، رشد و تعالی انسان، جامعه و بیدار کردن انسان‌ها هدف آن باشد.

رئیس دانشگاه جامع امام حسین(ع) در پایان گفت: قشر فرهیخته، دانشگاهی و مومن کشور از خبرگزاری تسنیم انتظار دارند در این زمینه پیش‌رو باشد و این مدل رسانه‌ای را ارائه دهد. با ارائه همه این مدل‌ها، در نهایت ما را به تمدن نوین اسلامی می‌رساند و انشاالله کسب مرجعیت علمی و تمدن نوین اسلامی زمینه ساز ظهور حضرت ولی عصر(عج) باشد.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=128360

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
[cov2019]