4

برنامه وزارت نیرو برای کاهش تلفات برق چیست؟

  • کد خبر : 128440
  • ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۱:۲۴

اگر تلفات شبکه برق کشور تنها یک درصد کاهش یابد، سالانه ۲،۶ میلیارد کیلووات‌ ساعت حدود دو هزار میلیارد تومان صرفه‌جویی به همراه خواهد داشت.

میزان تلفات شبکه انتقال و توزیع در کشور طی سال‌های گذشته کاهش پیدا کرده، اما روند کاهش آن کند بوده است و به علاوه بخش عمده‌ای از کاهش تلفات این دو شبکه که تاکنون محقق شده به خاطر کاهش تلفات غیرفنی از قبیل جلوگیری از برق دزدی بوده است.

در نتیجه برای کاهش بیشتر سطح تلفات لازم است پروژه‌هایی برای کاهش تلفات فنی اجرا شود و به نظر می‌رسد در سال‌های آتی کاهش تلفات پیچیدگی بیشتری داشته باشد.

با حفظ روند حاکم بر کاهش تلفات از سال آغاز اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها در سال ۸۹ تاکنون، حدود ۱۰ سال زمان لازم است تا تلفات شبکه برق در کشور به سطح متوسط جهانی برسد.

بر این اساس ضروری‌ است مسئولین وزارت نیرو در دولت جدید توجه بیشتری برای کاهش تلفات شبکه برق داشته باشند و برنامه مشخصی را برای آن اجرا کنند.

همانطور که در جدول زیر مشاهده می کنید تلفات شبکه توزیع برق در ایران و یکصد کشور جهان را در سال ۲۰۱۰ نشان داده شده است .

ارقام این جدول با استفاده از آمارهای آژانس بین‌المللی انرژی در رابطه با مقدار تولید برق در کشورهای مندرج درجدول و مقدار تلفات برق در شبکه توزیع آنها محاسبه شده است. همانطور که در جدول مشهود است ایران از نظر تلفات برق در شبکه توزیع در سال ۲۰۱۰ جایگاه هشتادوچهارم (۸۴) را داشته است.

متوسط تلفات برق ایران و صد کشور مذکور (با ملحوظ داشتن هند) ۸/۳۹ درصد و بدون هند ۷/۷۳ درصد بوده است درحالی که تلفات شبکه توزیع برق در ایران در همین سال ۱۴ درصد بوده و علیرغم تأکید قانون بر کاهش آن، در سال بعد نیز رشد کرده است و ملاحظه می‌گردد که فاصله کیفیت بهره‌برداری از شبکه توزیع برق ایران با ۸۳ کشور قبل از خود در جدول تا چه اندازه غیرقابل قبول است.

مقایسه تلفات شبکه توزیع برق در ایران و 100کشور جهان

 

روند مصارف داخلی و تلفات شبکه‌های برق در سال‌های ۱۳۸۵ الی ۱۳۹۱

در جدول دیگری که در ادامه این گزارش از نظرتان می گذرد ،سهم مصرف داخلی و تلفات در شبکه‌های انتقال و توزیع طی سال‌های۱۳۸۵ الی ۱۳۹۱ را نشان داده شده است.

 

مقایسه تلفات شبکه توزیع برق در ایران و 100کشور جهان
. سهم تلفات شبکه انتقال از کل انرژی تولید و خریداری شده در سطح ولتاژانتقال و فوق توزیع.۲٫ شامل تلفات انرژی الکتریکی صادراتی و وارداتی نیز می‌باشد.
۳٫ سهم تلفات شبکه توزیع از کل انرژی تولید و خریداری شده در سطح ولتاژ شبکه توزیع.

جدول فوق نشان می‌دهد که سهم مصرف داخلی نیروگاه‌ها از کل تولید ناویژه روند کاهشی داشته است و در سهم تلفات شبکه انتقال نیز نسبتاً روند کاهشی مشاهده می‌شود.

سهم تلفات شبکه توزیع در سال ۱۳۸۶ نسبت به سال ۱۳۸۵ افزایش داشته است، ولی علیرغم اینکه از سال ۱۳۸۶ الی سال ۱۳۸۹ روند کاهشی به خود گرفته، مجدداً در سال‌های ۱۳۹۰ و۱۳۹۱ رشد کرده است و نسبت به سال ۱۳۸۹ در مجموع ۱/۱ درصد افزایش یافته است.

این درحالی است که دولت (وزارت نیرو) براساس تبصره بند «ج» ماده (۱) قانون هدفمند کردن یارانه‌ها مصوب ۱۵/۱۰/۱۳۸۸ مجلس شورای اسلامی مکلف شده است تلفات شبکه‌های انتقال و توزیع را تا پایان برنامه پنجم توسعه به ۱۴ درصد برساند، اما همانطور که ملاحظه می‌شود مجموع تلفات شبکه‌های انتقال و توزیع در پایان سال ۱۳۹۱ به ۱۸/۷ درصد رسیده است که نسبت به سال ۱۳۹۰ از رشد ۰/۶ درصدی و نسبت به سال ۱۳۸۹ از رشد ۱/۱ درصدی برخوردار شده است و حال باید دید تا پایان برنامه پنجم توسعه وضعیت تلفات برق در شبکه‌های انتقال و توزیع چه مقدار خواهد شد.

منبع:مشرق
لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=128440

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
[cov2019]