3

حمایت هوشمندانه از تحولات کشورهای انقلابی موجب تقویت دولت‌های نوپا است

  • کد خبر : 12864
  • ۱۶ شهریور ۱۳۹۰ - ۲۲:۱۰

آیت ا… لاریجانی با اشاره به تحولات لیبی و چند کشور دیگر اسلامی، حمایت هوشمندانه و مبتنی بر مشترکات اسلامی ایران از تحولات کشورهای انقلابی را موجب تقویت همکاری با مردم و دولت‌های نوپای این کشورها دانست.رئیس قوه قضاییه با مطلوب ارزیابی کردن عملکرد دستگاه قضایی در کشف و پیگیری مفاسد بانکی و سایر مفاسد […]

آیت ا… لاریجانی با اشاره به تحولات لیبی و چند کشور دیگر اسلامی، حمایت هوشمندانه و مبتنی بر مشترکات اسلامی ایران از تحولات کشورهای انقلابی را موجب تقویت همکاری با مردم و دولت‌های نوپای این کشورها دانست.رئیس قوه قضاییه با مطلوب ارزیابی کردن عملکرد دستگاه قضایی در کشف و پیگیری مفاسد بانکی و سایر مفاسد اقتصادی و تعقیب مجرمان اظهار داشت: عملکرد دستگاه قضایی به نظر من در مجموع عملکرد بسیار خوبی بوده است، گرچه ممکن است در بعضی جاها مشکلاتی وجود داشته باشد. خصوصاً در این دوره که همه مسئولین عالی قوه قضاییه در برخورد با مفاسد اقتصادی مصمم هستند، در مجتمع اقتصادی پرونده‌های بسیار مهمی وجود دارد که آرای آن صادر و اجرا شده‌اند و نیز همینطور برخی پرونده‌های دیگر که در جریان است و در هر حال دستگاه قضایی با تمام تخلفات با مفاسد ریز و درشت اقتصادی برخورد جدی خواهد کرد.

برخی اظهارنظرها درخصوص عملکرد دستگاه قضایی دیگر تکرار نشود

آیت ا… آملی لاریجانی در ادامه با انتقاد از برخی اظهارنظرها درخصوص عملکرد دستگاه قضایی در مبارزه با مفاسد و ادعای «همکاری نکردن قوه قضاییه در برخورد با مفاسد اقتصادی» توصیه کرد این ادعاها دیگر تکرار نشود و تأکید کرد: در برخی مجالس از ناحیه برخی مسئولان ادعا شده که قوه قضاییه در بحث برخورد با مفاسد اقتصادی همکاری نمی‌کند. ما برای این ارزیابی و این اظهارنظرها و ادعاها بسیار متأسفیم. اگر دستگاه قضایی همکاری نکند چگونه می‌توان با رشوه‌خواری برخورد کرد و چگونه می‌توان زمین خواران را محکوم کرد . محکومیت‌ها همه به حکم قاضی و در دستگاه قضایی است.

مانع تراشی برخی دستگاه‌های اجرایی در انجام وظیفه قوه قضاییه

رئیس قوه قضاییه از «مانع تراشی برخی دستگاه‌های اجرایی در انجام وظیفه قوه قضاییه در برخورد با مفاسد اقتصادی» خبر داد و گفت: دستگاه‌های اجرایی گاهی مانع‌تراشی می‌کنند و گاهی هم صاحبان قدرت مانع‌تراشی می‌کنند اما با این حال قوه قضاییه ایستادگی می‌کند و کار را جلو می‌برد و این مسئله را همه می‌دانند که بسیاری از موارد فساد را قوه قضاییه مستقیم کشف کرده و به دنبال آن رفته است و کجا دستگاه‌های اجرایی برخی از اینها را خبر داده‌اند که ما رسیدگی کنیم.

اظهار نظرهای غیر مسئولانه نباید تکرار شود

آیت‌ا… لاریجانی با اشاره به اینکه « علی ای‌حال این اظهار نظرهای غیر مسئولانه نباید تکرار شود» افزود: بله، قوه قضاییه با شخص یا اشخاصی همکاری نکرده و ما دلایل کاملاً موجه و منطقی برای این کار داریم اما اگر واقعاً بناست این حرفها تکرار شود، آن وقت روشن خواهیم کرد پشت سر این مطالب چه کسانی بوده‌اند و چرا قوه قضاییه همکاری نکرده است.

حفظ حرمت افراد و اشخاص؛ دلیل سکوت قوه قضاییه

رئیس قوه قضاییه حفظ حرمت افراد و اشخاص را دلیل سکوت قوه قضاییه در برابر «اظهارنظرهای غیرمسئولانه و غیر منصفانه برخی مسئولان» دانست و گفت: من برای حفظ حرمت این افراد تابحال سخن نگفته‌ام اما متأسفانه حالا ما شده‌ایم محکوم علیه و مدعی علیه و کسانی مدعی شده‌اند. اما این افراد اگر احساس می‌کنند نیاز است، من بیان می‌کنم که چرا قوه قضاییه همکاری نکرده و لذا اعلام می‌کنم اگر ما حفظ حرمت می‌کنیم دیگران نباید سوء استفاده کنند و در مجالس رسمی حرفهایی مطرح کنند که توجیه عقلانی و عادلانه ندارد.

رئیس قوه قضاییه به بحث سوءاستفاده‌های مالی و بانکی در کشور اشاره کرد و از مسئولان نظام بانکی و بویژه بانک مرکزی خواست با تمرکز بیشتر و نظارت دقیق‌تر در مقابل این تخلفات بایستند.

تشریح اقدامات قضایی برای مقابله با اختلاس‌ها

آیت‌ا… لاریجانی در این زمینه با تشریح اقدامات قضایی در مقابله با اختلاس‌ها و تخلفات مالی بویژه در مورد اختلاس اخیر بانک صادرات گفت: از همان چند هفته پیش و قبل از رسانه‌ای شدن مطلب، قوه قضاییه حرکت سریع و قاطعی را آغاز کرد و افرادی که در این پرونده دخالت داشتند دستگیر شدند. سازمان بازرسی کل کشور نیز نقش عمده‌ای در کشف این تخلف داشت و دستگاه قضایی همچنان پیگیر است متنها دستگاه قضایی مثل همیشه برنامه‌اش تبلیغاتی نیست و نمی‌خواهد در نقش یک روزنامه و یا خبرگزاری هر روز پرونده‌ای را که مورد رسیدگی قرار می‌دهد بزرگ نمایی کند.

رئیس قوه قضاییه تأکید کرد: امیدواریم که وضعیت بانکی کشور به نحوی مورد نظارت قرار بگیرد که مجال این تخلفات عظیم در سیستم بانکی کشور پیدا نشود.

حمایت هوشمندانه از تحولات کشورهای انقلابی موجب  تقویت دولت‌های نوپا است

آیت ا… لاریجانی با اشاره به تحولات لیبی و چند کشور دیگر اسلامی، حمایت هوشمندانه و مبتنی بر مشترکات اسلامی ایران از تحولات کشورهای انقلابی را موجب تقویت همکاری با مردم و دولت‌های نوپای این کشورها و خنثی کننده نگاه مزورانه غربی‌ها و طمع آنان به ثروت و منابع آنها دانست.

آیت ا… لاریجانی گفت: تحولات و حرکت انقلابی ملت‌های مسلمان منطقه رو به جلو است و شدت بیشتری هم یافته، تا جایی که دیکتاتور جنایتکار لیبی از پایتخت فرار کرده است.

رئیس قوه قضاییه با ابراز امیدواری نسبت به محاکمه عادلانه حاکمان جور در کشورهای متحول شده منطقه و تلاش برای قطع جنایت‌های آل خلیفه و آل سعود در بحرین گفت: بحمدا… مردم مسلمان این کشور‌ها در صحنه هستند و نه فقط از جریان و شدت این حرکت‌ها کاسته نشده، بلکه رو به تزاید است و امیدواریم که در همه صحنه‌ها ملت‌های مسلمان پیروز باشند.

آیت‌ا… لاریجانی به حرکت‌های مذبوحانه حاکمان غربی در قبال کشورهای منطقه اشاره کرد و آنان را «حامیان دیروز حکام جور و ظلم» و «مدعیان امروز دفاع از مردم کشورهای مسلمان» نامید و گفت: همگان توجه دارند که کشورهای غربی تا دیروز دستشان در دست حاکمان جور بود و عکس‌های یادگاری آنان با دیکتاتور لیبی را همه دیده‌اند و با توجه به اسناد اخیری که توسط خبرگزاری‌های دنیا مخابره شده، همه می‌دانند که چگونه CIA و سرویس‌های اطلاعاتی کشورهای غربی با حاکم لیبی در تعامل بودند و حتی برای حفظ افراد این خانواده تلاش می‌کردند، اما حالا بعد از چند روز یکباره کشورهای غربی به این سمت غلطیده‌اند و اعلام می‌کنند که ما طرفدار و نگران مردم این کشورها هستیم.

غربیها نگران از آینده و سرنوشت نفت و گاز و منابع طبیعی

رئیس دستگاه قضایی نگرانی اصلی غربی‌ها را نه «نگرانی و دفاع از مردم» که نگرانی از «آینده و سرنوشت نفت و گاز و منابع طبیعی این کشورها» دانست و افزود: شرکت‌های نفتی به سرعت به این کشور‌ها سرازیر شده‌اند، مردم انقلابی کشورهای اسلامی باید تلاش کنند تا چهره کریه استعمار برای همه بیشتر روشن بشود و مجال سلطه مجدد استعمار و استکبار بر منابع نفتی و منابع اقتصادی کشورهای مسلمان و سیطره بر دنیای سیاست این کشورها داده نشود.

آیت ا… لاریجانی به دستگاه دیپلماسی و اجرایی کشور نیز تعامل صحیح با انقلابیون مسلمان منطقه را توصیه کرد و افزود: ما باید سیاست فعالی در تعامل با انقلابیون مسلمان داشته باشیم و در تعامل با ملت‌های مسلمان خصوصاً مردمی که خیزش کرده‌اند و نیاز به مساعدت و همکاری در همه سطوح دارند تلاش کنیم. البته تعامل صحیح هم منوط به این است که این حرکت‌ها را درست بشناسیم و تحلیل صحیحی داشته باشیم، چرا که هر تحلیل اشتباه در این زمینه موجب خسارت‌های جبران ناپذیر است.

ضرورت توجه به توصیه‌های مقام معظم رهبری در زمینه تحولات کشورهای منطقه

آیت‌ا… لاریجانی توجه به توصیه‌ها و نگاه و تحلیل مقام معظم رهبری در زمینه تحولات کشورهای منطقه را خواستار شد و گفت: مقام معظم رهبری در تحلیل و پیگیری حوادث منطقه نقش پیشرو داشته‌اند و تحلیلشان این است که مردم این کشورها بر اساس فرهنگ و دین و فطرت انسانی‌ خود و در تقابل با منافع کشورهای غربی به پا خاسته‌اند و به هیچوجه نمی‌توان پذیرفت که پشت سر این تحولات، خود غربی‌ها باشند. هر چند واضح است که مثل هر جای دیگری غربی‌ها تلاش دارند بر موج انقلاب سوار بشوند و از حرکت‌های مردمی استفاده کنند ولی این حرکت‌ها ذاتاً حرکت‌های دینی و مردمی است و کشور ما که پیشتاز حرکت‌های انقلابی بوده و تجربه بسیار موفقی را هم به دنیای اسلام و جهان نشان داده است، باید قدر این مسایل را بداند و اشتباه است اگر از این جریان‌ها و تحولات عقب بیفتد.

ضرورت حضور بیشتر مسئولان در میان نخبگان کشور

رئیس قوه قضاییه در ادامه به ضرورت حضور بیشتر مسئولان در میان نخبگان کشور همپای ارتباط با توده‌های مردم، اشاره و تأکید کرد: حضور مسئولان در میان نخبگان کشور مسئله‌ای است که تا حدی مغفول افتاده و یا در اثر کثرت کارِ مسئولین میسر نشده‌است.

آیت‌ا… لاریجانی از برنامه و رویکرد مسئولان دستگاه قضایی در ارتباط و تعامل مؤثر با نخبگان جامعه خبر داد و گفت: حضور مسئولان قضایی در میان نخبگان، مغتنم و استفاده از آرای حقوقدان‌ها، وکلا و قضات محترم بسیار مفید است و البته تلاش شده است در سفرهای استانی رئیس قوه قضاییه و در خود پایتخت، این ارتباط شکل بگیرد و توسعه یابد گرچه این کار برنامه‌ریزی وسیع‌تری رامی‌طلبد. همچنین نقد دلسوزانه از سوی نخبگان و پذیرش سخنان و نقدهای نخبگان را لازمه فرآیند تعامل مسئولان و نخبگان کشور دانست.

عفو زندانیان امنیتی  بر اساس رأفت اسلامی بوده است

آیت‌ا… لاریجانی به عفو و آزادی تعدادی از زندانیان امنیتی در کنار سایر زندانیان به مناسبت عید فطر اشاره کرد و گفت: متأسفانه هر حرکت صحیحی در این کشور با تحلیل‌های غلط و غرض‌ورزانه کشورهای غربی و افراد معاند نظام و رسانه‌های همسوی آنان قرار می‌گیرد، عفو اخیر هم از این قاعده مستثنی نشد. اما اینجانب اعلام می‌کنم که اولاً این عفو بر اساس رأفت اسلامی بوده است و معتقدیم اگر افراد خطاکار به خطای خودشان اعتراف داشته و طلب عفو کنند، طبیعی است مجال تحول جدیدی به آنها داده شود. در واقع این روش قوه قضاییه و منش نظام، نشان از یک اقتدار سیاسی است و به نظر می‌رسد این مسئله خیلی روشن است و هر کسی این را می‌فهمد که اگر حکومتی و نظامی احساس ضعف بکند نمی‌آید افرادی را که متهم و بلکه محکوم به جرایم امنیتی بوده‌اند از زندان آزاد کند. اما بحمدا… با پشتیبانی عظیم مردمی‌ نظام اسلامی ما کاملاً مقتدرانه به پیش می‌رود. لذا از آزاد کردن افرادی که ولو به جهات امنیتی محکوم بودند، احساس خلأ و خوفی نمی‌کند.

رئیس قوه قضاییه زندانیان امنیتی عفو شده را نیز مورد خطاب قرار داد و گفت: به کسانی هم که مورد عفو قرار گرفته‌اند و آزاد شده‌اند توصیه می‌کنم با صحبت‌های خود مجال حرکت و سوءاستفاده به معاندان و ضد انقلاب و رسانه‌های آنان ندهند.

باید قدر مجلس  خبرگان را دانست

آیت‌ا… لاریجانی در پایان به برگزاری اجلاس خبرگان رهبری اشاره کرد و گفت: مجلس خبرگان رهبری گرچه وظیفه اصلی‌اش محدود است، ولی به خاطر اهمیت وظیفه‌اش که بحث تعیین رهبری و تشخیص صفات و توجه و اطلاع از بقای صفات رهبری است بسیار مهم و تأثیرگذار محسوب می‌شود و این قدر اهمیت دارد که موجب شده جایگاه مجلس خبرگان رهبری در قانون اساسی و در نظام ما جایگاه بسیار رفیعی باشد و کسانی هم که در مجلس خبرگان هستند غالباً علمای بلادند، که خودشان سوای بحث عضویت در مجلس خبرگان رهبری هر کدام جایگاه ویژه و رفیع علمی دارند و مورد توجه مردم هستند و لذا باید قدر این مجلس را دانست و جلسات آن را به فال نیک گرفت.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=12864

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر