0

پروژه‌های ناتمام میراث دوران سازندگی است

  • کد خبر : 13016
  • ۱۷ شهریور ۱۳۹۰ - ۱۶:۰۹

محمد خوش‌چهره کارشناس مسائل اقتصادی و اساتید دانشگاه در بیست و هشتمین نشست سالیانه دفتر تحکیم وحدت که از صبح امروز پنجشنبه در دانشگاه الزهرا آغاز به کار کرده به بحث جهاد اقتصادی اشاره کرد و گفت: مقام معظم رهبری در جلسات اخیرشان با فعالان اقتصادی، دولتمردان و اساتید دانشگاه‌ها به بحث جهاد اقتصادی تأکید […]

محمد خوش‌چهره کارشناس مسائل اقتصادی و اساتید دانشگاه در بیست و هشتمین نشست سالیانه دفتر تحکیم وحدت که از صبح امروز پنجشنبه در دانشگاه الزهرا آغاز به کار کرده به بحث جهاد اقتصادی اشاره کرد و گفت: مقام معظم رهبری در جلسات اخیرشان با فعالان اقتصادی، دولتمردان و اساتید دانشگاه‌ها به بحث جهاد اقتصادی تأکید ویژه‌ای داشته‌اند.

وی با اشاره به اینکه هر چه بر روی جهاد اقتصادی فعالیت شود مهم و ویژه است افزود: ۶ماه از نامگذاری امسال با عنوان جهاد اقتصادی گذشته است اما هنوز دغدغه‌ها در این خصوص باقی مانده است.

خوش‌چهره با بیان اینکه ایران از نظر برنامه ریزی پس از کشور هند در رتبه دوم جای دارد خاطرنشان کرد: برنامه‌ریزی کشور در قالب برنامه یک ساله (بودجه) و برنامه پنج ساله تدوین می‌شود. از سال ۱۳۲۷ سازمان برنامه و بودجه تأسیس شد که اکنون ۶۳ سال از فعالیت این نهاد می‌گذرد.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه هدفها و برنامه‌های کشور در این سازمان مشخص می‌شود پس چرا هر سال رهبری نامگذاری خاصی دارند تصریح کرد: باتوجه به سرعت تحولات در منطقه و در سطح بین‌المللی، دکترای مدیریت استراتژیک مطرح می‌شود و این مدیریت یکی از ضرورت‌های یک نظام است. اما باید توجه داشت که نهاد مشخصی باید دائما هدف‌های استراتژیک نظام را بازبینی و اولویت برای آنان تعیین کند.

این کارشناس مسائل اقتصادی با اشاره به اینکه برخی ها در دولت اعتقاد دارند که در بحث جهاد اقتصادی حتی پیش از سال ۹۰ دست به کار شده‌اند و در این مسیر خوب حرکت کرده‌اند اظهار داشت: کارآمدی یک نظام و حاکمیت این است که چقدر توانسته است در راستای منافع ملی حرکت کند. امروزه منافع ملی در دنیا دارای حوزه‌های امنیت، رفاه و اقتصاد و همچنین ارزشها و آرمان‌هاست و هر کشوری بر اساس مقتضیات خود این حوزه‌ها را اولویت‌بندی می‌کند.

نماینده سابق مجلس با بیان اینکه در حوزه اقتصاد و رفاه، تولیدناخالص ملی پویا، اشتغال، بیکاری، مصرف و… مدنظر است گفت: ‌در حوزه ارزشها و آ‌رمانها، مطالبات عمومی مردم، قانون اساسی و…. مطرح است.

وی با بیان اینکه اکنون کشورهایی مانند کره شمالی و رژیم صهیونیستی تهدیدات امنیتی دارند و بنابراین حوزه امنیت را در اولویت برنامه‌های خود قرار داده‌اند خاطرنشان کرد: پس از جنگ تحمیلی، دوران سازندگی توجیهی بود که باید در حوزه اقتصاد و رفاه تلاش و کوشش بیشتری می‌کردیم. اما در حال حاضر استنباط دولتمردان تأکید بر مسائل ارزشی یعنی عدالت‌طلبی وفقرزدایی است که از دل این تلقیها، بحث‌های انحرافی ایجاد شده است.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه مقام معظم رهبری نامگذاری چند سال اخیر را با رویکرد اقتصادی مطرح کرده‌اند اظهار داشت: در نامگذاری امسال و در کنار نام اقتصاد بحث جهاد نیز مطرح شده است. جهاد ماهیت و آهنگ حرکت را نشان می‌دهد. مقام معظم رهبری در دیدارهای ماه اخیر خودشان بر حوزه اقتصاد و جهاد در این حوزه تأکید بسیار داشته‌اند.

وی افزود: آخرین فرمایشات رهبری در میان دولتمردان بسیار قابل توجه است و مبتنی بر این موضوع است که در شرایطی قرار داریم که حوزه اقتصاد شرایط مبارزه را می‌طلبد و دشمن به فکر ضربه زدن به ایران آن هم در این حوزه است.

خوش چهره تصریح کرد: دولت سازندگی تأکید بر حوزه رفاه داشت، دولت اصلاحات تأکید به مسائل سیاسی و مردمسالاری و دولت نهم بحث مهرورزی و عدالت‌طلبی را مطرح کرد که این گونه شعارهای زیگزاگی برای نظام برنامه‌ریزی کشور مناسب نبوده است.

نماینده سابق مجلس تأکید کرد: هنگامی که نماینده مجلس بودم مشاهده کردم که بیش از ۱۷هزار پروژه ناتمام کلنگ زده شده بود و این پروژه‌های ناتمام میراث دوران سازندگی است و اصلاحات بود که اکنون باید به این امر توجه شود. البته دولت نهم با سفرهای استانی و در ساخت پروژه‌های عمرانی و … موفقیت‌هایی داشته است.

وی با بیان اینکه چشم انداز بلندمدت است و رسیدن به هدف‌های آرمانی را می‌رساند گفت: در مطالعات به این مهم دست یافتیم که ایران باید در ۲۰سال آینده به قدرت اقتصادی برتر برسد و هدف دوم نیز دست یافتن به قدرت دانش و فناوری است.

این کارشناس مسائل اقتصادی افزود: ایران کشوری است که الهام‌بخش جهان اسلام است. برخی ها اعتقاد دارند که به چشم‌انداز نیازی نداریم و هدف‌هایی که در چشم‌انداز ۲۰ساله مطرح شده رؤیایی است اما معتقدم این چشم‌انداز و رسیدن به هدف های آن دست یافتنی است.

خوش چهره با اشاره به اینکه منابع نفتی، ذخایر و تولید ناخالص ملی کشورمان امکان قدرت اول شدن ایران را در منطقه تسریع می‌کند تأکید کرد: با نگاه خوشبیانه که دولت و مجلس در حوزه اقتصاد فعالیت دارند اما باید نگران بود که در مقوله اقتصاد به جهاد نیز باید بپردازیم.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: در حال حاضر و نسبت به ۷ سال گذشته ترکیه در حوزه اقتصادی بسیار رشد کرده و نتوانستیم خود را حتی به آنان نزدیک کنیم. کشوری که می‌خواهد در منطقه اول باشد باید در بحث رشد اقتصادی تمرکز داشته باشد و حرکات زیگزالی ما را به نتیجه نمی‌رساند.

خوش چهره تأکید کرد: مقام معظم رهبری در دیدار با نخبگان اقتصادی به مباحث کشاورزی تأکید فراوان داشتند و در خصوص واردات میوه مسئولان را مورد اجحاف قرار دادند.

این کارشناس مسائل اقتصادی افزود: اکنون ایران وارد کننده عمده میوه است و این امر نشان می‌دهد در ظرفیت‌های خود به خوبی استفاده نمی‌کنیم.

وی در ادامه گفت: رژیم پهلوی تنها توانسته بود به ساخت ۱۹۶ هزار واحد مسکونی اقدام کند اما در سال ۵۸ و با تشکیل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی به فرمان امام خمینی (ره) ، مشارکت مردم ایجاد شد و ۲۵۶ هزار مسکن ساخته شد.

خوش چهره با بیان اینکه اکنون ظرفیت تولید ملی کشورمان پایین است و در بحث واردات رکورد می‌زنیم خاطرنشان کرد:‌ در حال حاضر حجم واردات کشورمان بالغ بر ۷۰ میلیارد دلار است و ۲۰ میلیارد دلار نیز از طریق قاچاق بر ما تحمیل می‌شود.

وی با بیان اینکه به واردات باید به صورت یک تهدید ملی نگاه کنیم اظهار داشت: اکنون برخی از محصولات را می‌توانیم به خوبی تولید کنیم و نباید خود را متکی به بازارهای بین‌المللی کنیم.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه یکی از چالش‌های جهاد اقتصادی عدم درک این موضوع است تصریح کرد: مجلس شورای اسلامی در ابتدای سال و هنگامی که بحث جهاد اقتصادی مطرح شد در اقدامی فرمایشی کمیسیون مربوطه را تشکیل داد در حالی که باید در ابتدا بحث جهاد اقتصادی را در میان نماینده مجلس جا می‌انداخت و در دولت نیز اعلا می‌شود که در حوزه جهاد اقتصادی فعالیت های خوبی شده است. در حالی که مفهوم این بحث هنوز برای آنها روشن نیست.

خوش چهره تأکید کرد: عدم درک صحیح از بحث جهاد اقتصادی موجب شد رهبر معظم انقلاب در دیدارهای ماه اخیرشان به صورت مستقیم و غیرمستقیم به این موضوع تأکید دوباره داشته باشند گفت: از همان ابتدای سال جاری شاهد سوداگری و دلالی در بحث سکه و ارز است که این امر نشان می‌دهد به بحث جهاد اقتصادی توجهی نمی‌کنیم.

وی با بیان اینکه ادغام وزارتخانه‌ها در سال جهاد اقتصادی کارایی را پایین آورده تصریح کرد: بحث مشارکت مردم در جهاد اقتصادی بسیار مهم و نقطه قوت و دوام نظام اسلامی ایران است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: اکنون مطالبات دانشجویان باید این باشد که حمله و هجوم خود را به سمت واردات و قاچاق ببرند و این در حالی است که اکنون بیش از ۸۰درصد سیگار موجود در کشور از طریق راه‌های غیررسمی و قاچاق وارد کشور می‌شوند/فارس

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=13016

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر