به گزارش فارس؛ علی اکبر آقایی گفت: بافت فرسوده از معضلاتی است که در صورت رسیدگی و برنامه ریزی صحیح و به موقع برای احیای آن می تواند به فرصت هایی مناسب برای سرمایه گذاری تبدیل شود.
وی ادامه داد: مساله ای که تاکنون متولیان احیای بافت فرسوده به آن کم توجه بودند، این است که پتانسیل های اقتصادی و سرمایه گذاری که بافت های فرسوده در بهبود وضعیت اجتماعی و ارتقاء کیفیت زندگی در کلانشهرها دارد، تاکنون نادیده گرفته شده است.
آقایی افزود: عدم اجرای قانون مدیریت یکپارچه در کلانشهرها به ویژه تهران، یکی دیگراز مشکلاتی است که برسر راه احیا و نوسازی بافت های فرسوده وجود دارد.
وی با بیان اینکه شهرداری تهران در سال های اخیر اهتمام ویژه ای به احیای بافت های فرسوده در پایتخت داشته، اضافه کرد: اجرای سیاست های تشویقی از سوی مدیریت شهری تهران از یک سو و از سوی دیگر اجرای طرح های محرک توسعه در این کلانشهر، تجربه موفقی است که باید مورد استفاده کلانشهرهای کشور قرارگیرد.
آقایی با اشاره به تاثیرات اجرای طرح های محرک توسعه در بافت های قدیمی شهر تهران بیان کرد: اجرای این طرح در تهران باعث شد هم امید به زندگی در میان شهروندانی که در بافت های فرسوده زندگی می کنند، بیشتر شود و هم منجر به رونق اقتصادی در این محله ها شده است.
این نماینده مجلس با تاکید بر اینکه مطابق قانون دولت نیز در احیای بافت های فرسوده در شهرها مسئولیت دارد، یادآور شد: لازم است تفاهم نامه همکاری در زمینه احیای بافت های فرسوده بین شهرداری ها و وزارت راه و شهرسازی منعقد شود تا روند نوسازی در کشور سرعت بیشتری به خود بگیرد.
رئیس کمیسیون عمران مجلس درادامه تاکید کرد: بافت های فرسوده اکنون تهدیدی است که با از دست ندادن زمان و مدیریت و برنامه ریزی می تواند فرصتی مناسب شود و مشکلات قشر متوسط و ضعیف جامعه که دراین بخش ساکن هستند را کمتر کند.
آقایی همچنین گفت: بررسی روند احیای بافت فرسوده در کشور نشان می دهد که در دو دهه گذشته مشکل تمام طرح های اجرا و ارائه شده برای احیای بافت های فرسوده، تامین مالی سنگین بوده است؛ این در حالی است که در ایران و دیگر کشورهای در حال توسعه به دلیل محدودیت منابع مالی و نیز افزایش روزافزون شهرنشینی و بافت فرسوده، تامین این منابع مشکل بوده و همان گونه که در کشور مشاهده شده، چنین طرح هایی موفقیت آمیز نبوده اند.
وی افزود: اما تجربه کشورهای مختلف دنیا نشان داده است که می توان با روشی دیگر که نیاز به چنین منابع مالی ندارد، مشکل بخش قابل توجهی از بافت های فرسوده را حل کرد.
آقایی خاطرنشان کرد: در یک دهه گذشته با توجه به تغییر رویکرد مدیریت شهری تهران از یک سازمان خدماتی به نهادی اجتماعی، شاهد تحولات بزرگی در عرصه های مختلف به ویژه احیای بافت های فرسوده در تهران بوده ایم که آغاز روند اجرایی پروژه نوسازان، ارائه طرح و الگو در قالب منظر شهری، جذب سرمایه گذار بخش خصوصی و تفویض اختیارات به شهرداران مناطق در روند نوسازی و احیای محله های فرسوده از اقدامات زیربنایی و جهشی سال های اخیر است.
رئیس کمیسیون عمران مجلس ادامه داد: تجربیات به دست آمده نشان می دهد که دیگر برای احیای بافت ها نیازی به پرداخت وجه نقد به مالکان نیست، اما متاسفانه تبعات تورمی بر بدنه اجرایی این روند بسیار تاثیرگذار است. به طوری که نوسان قیمتی مصالح ساختمانی، بهای اجاره و متغیرهای دیگر با وارد کردن شوک، روند نوسازی بافت های فرسوده کلان شهر تهران را کند و کندتر می کند.
به گفته این نماینده مجلس؛ این در حالی است که مسئولان شهرداری تهران بر این باورند که اگر دغدغه بافت های فرسوده به عنوان سرفصل مشترک نهادهای دولتی ذیربط قرار گیرد، کلانشهر تهران طی ۱۵ سال آینده با تغییر منظر و حذف بسیاری از مناطق فرسوده خود به استانداردهای شهر ایده آل در حوزه ساخت و ساز دست می یابد.
آقایی تاکید کرد: از سوی دیگر حمایت دولت و شهرداری تهران موجب هدایت سرمایه های سرگردان بخش خصوصی به منظور حفظ یا ایجاد سرمایه کلان در کشور می شود. در نوسازی بافتهای فرسوده، جزئی نگری و اتکا بر طرحهای موضعی و قابلیتهای محلی و کالبدی، ماهیتا نمیتواند به تنهایی بستر تصمیمات کلان، اثرگذار، قابل بسط و پایدار باشد. در حالی که می توان با اتخاذ تدابیر کلان راهبردی، سازماندهی و بسیج توانمندی های شهری برای پهنههای موضعی فرسوده، راهکارهای اساسی و عمدتا میان رشتهای ارائه کرد.