1

کمک فیلترینگ به سارقان علمی!

  • کد خبر : 132471
  • ۰۲ تیر ۱۳۹۳ - ۱۶:۱۵

رییس خدمات رایانه‌یی پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران بر ضرورت ایجاد یک پایگاه در کشور برای ارائه کل پایان‌نامه‌ها و مقالات با فرمت WORD تاکید کرد.

مهندس امیر پارسی در سومین میزگرد تخصصی پژوهشگاه با عنوان بررسی آثار و پیامدهای سرقت علمی و راه‌های جلوگیری از آن که در محل این پژوهشگاه برگزار شد در ابتدا روش‌های تشابه‌یابی در متن را با روش مقایسه شامل کپی دقیق، بازنویسی و ترجمه عنوان کرد و گفت: منابع مرجع که می‌توان متون را با آن مقایسه کرد نیز شامل پایگاه‌های اطلاعاتی داخل، اینترنت و پایگاه‌های اطلاعاتی ساماندهی شده خارج از کشور است.

 

وی به برخی از معایب نرم‌افزارهای تشابه‌یاب خارجی و نرم‌افزارهای داخلی اشاره کرد و گفت: از جمله معایب نرم‌افزارهای تشابه یاب خارجی می‌توان به عدم دسترسی به منابع داخلی، اصلاح‌نامه‌ها و سایر ابزارهای تحصیل در زبان‌شناسی فارسی، فراهم شدن زمینه برای جاسوسی علمی و نبود امکان توسعه با گسترش نیازهای کشور اشاره کرد.

 

پارسی افزود: همچنین از جمله معایب نرم‌افزارهای داخلی هم می‌توان به عدم راه‌اندازی آنها به صورت جدی، برخوردار نبودن از بلوغ کافی، قابل توجه نبودن تعداد این نرم‌افزارها، کمبود منابع مالی و غیره اشاره داشت و همچنین نرم‌افزارهای داخلی در دسترسی به منابع با انواع مختلف فیلترینگ روبرو هستند و گاهی برای دسترسی به برخی منابع خارجی با قدری مشکل مواجه‌اند.

 

رییس خدمات رایانه‌ای پژوهشگاه با اشاره به محدودیت‌های متعددی که نرم‌افزارهای تشابه‌یاب داخلی و خارجی با آن مواجهند، گفت: در این راستا منابع داخلی سامان یافته نیستند و پایگاهی که کل پایان‌نامه‌ها و مقالات در آن باشند، وجود ندارد و پایگاه‌های موجود در این راستا نیز به صورت PDF فعال هستند.

 

وی به برخی از فعالیت‌های صورت گرفته در حوزه تشابه‌یابی در پایگاه ایرانداک اشاره کرد و گفت:‌ از جمله ویژگی‌های آن می‌توان به تشابه‌یابی در متن به روش کپی دقیق در اینترنت و پایگاه داخلی ایرانداک و همچنین امکان استفاده از پایگاه‌های اطلاعاتی دیگر در سراسر کشور به صورت همکاری سازمان‌های دارنده اطلاعات اشاره کرد.

 

به گفته پارسی پایگاه ایرانداک در حال حاضر فقط در چکیده‌ها در حال جستجوست اما به زودی متن کامل پایان‌نامه‌ها که به شکل فایل WORD ارسال شده‌اند و همچنین مقالات و منابع خارجی داوری شده نیز اضافه می‌شوند.

 

وی خاطرنشان کرد: در این مسیر اقداماتی به صورت کوتاه مدت و بلند مدت در دستور پایگاه‌های ایرانداک قرار دارد.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=132471

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر