2

دانشگاه آموختگان بی تخصص در حسرت شغل

  • کد خبر : 132687
  • ۰۴ تیر ۱۳۹۳ - ۱۲:۲۹

یاسوج – ایرنا – تلاش کن دانشگاه قبولی شویی تا در آینده به جایی برسی و شغلی پیدا کنی، این سفارش بسیاری از خانواده ها به فرزندان خود در گذشته نه چندان دور بود ولی اینک جوانان پرشماری که دانشگاه رفته اند، همچنان بیکار و خانه نشین اند.

کم نیستند دانشجویانی که سالها تحصیل کرده اند و برخی هر ترمی ۲۰تا ۴۰میلیون ریال برای شهریه، رفت وآمد و … هزینه کرده اند ولی هنوز در کوچه و پس کوچه های امید دنبال شغلند.

براساس آمارها، ۴۳ درصد جمعیت بیکار کشور را فارغ التحصیلان دانشگاهی تشکیل می دهند و سالانه تعداد پرشماری از تحصیلکردگان به علت نداشتن مهارت بر جمعیت بیکاران کشور افزوده می شوند.

براساس آمار، ۲٫۵ میلیون نفر در کشور بیکارند که از این تعداد ۱٫۷ میلیون نفر ۱۵ تا ۲۹ ساله هستند و از کل بیکاران یک میلیون و ۱۰۳ هزار نفر در گروه فارغ التحصیلان دانشگاهی با مدرک تحصیلی فوق دیپلم تا دکترا قرار دارند.

نگرانی دست اندرکاران امور اشتغال از بیکاری رو به افزایش جمعیت فارغ التحصیلان بیانگر خلاء آموزشهای بی هدف مراکز دانشگاهی است که به ایجاد تخصص، اشتغال و رونق تولید منجر نمی شود.

جذب دانشجو در دانشگاه های کشور بدون توجه به نیاز بازار کار و مدرک گرایی در فرایند تحصیل هر روز بر مشکل پدیده بیکاری بویژه برای قشر فارغ التحصیل دامن می زند.

اجرای طرح «آموزش جوار دانشگاه» از سوی فنی و حرفه ای کشور گامی در جهت مهارت آموزش و بالفعل سازی آموزشهای تئوری دانشجویان در عرصه عملی،کارگاهی و ایجاد اشتغال پایدار برای این قشر است.

در قالب این طرح دانشجویانی که چند سال در دانشگاه به فراگیری علوم پرداخته اند با شرکت در دوره های آموزشی جوار دانشگاه به عبارتی مهارت آموزی در مراکز فنی وحرفه ای در حرفه ای متناسب با رشته شغلی و علاقه خود ضمن کسب تخصص و مدرک مهارتی گاهی با اخذ تسهیلات موفق به اشتغال پایدار خواهند شد.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای کهگیلویه و بویراحمد تئوری محور بودن آموزش های ارائه شده در دانشگاهها ، کمبود مهارت در بین فارغ التحصیلان دانشگاهی، نرخ بالای بیکاری در بین جمعیت تحصیلکرده را از اهم مشکلات و آسیب های نظام آموزش رسمی می داند.

ایاز آقایی در گفت وگو با خبرنگار ایرنا درباره اهمیت طرح آموزش مهارتی فنی وحرفه ای با عنوان جوار دانشگاه می گوید: به منظور پر نمودن خلاء نظام آموزشی دانشگاه و به عنوان یک راهکار عملی سازمان آموزش فنی و حرفه ای ساختار آموزش های جوار دانشگاه را هدف گذاری، طراحی و اجرا نموده است.

وی تصریح کرد: آموزش های فنی و حرفه ای جوار دانشگاه به لحاظ آموزش کارگاهی با رویکرد عملی و کاربردی بیش از سایر آموزشها منجر کسب مهارت و اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاهی می شود.

آقایی به رسالت دانشگاه ها در عرصه تولید علم و رشد قابلیت های فکری دانشجویان اشار کرد و گفت: متاسفانه قشر دانشجو پس از گذراندن دوره های تئوری و نظری بدون مهارت سرگردان یافتن کار می شوند.

وی به موفقیت اجرای طرح آموزش جوار دانشگاه فنی وحرفه ای برای رفع نیاز تخصص و اشتغال فارغ التحصیلان اشاره کرد و گفت:اداره کل آموزش فنی و حرفه ای کهگیلویه و بویراحمد باداشتن تجهیزات و امکانات آموزشی همواره اقدام به برگزاری دوره های جوار دانشگاه نموده است.

به گفته وی درقالب طرح آموزش جوار دانشگاه در سه ماه نخست امسال شش هزار و ۴۰۲ نفر ساعت در قالب ۶۵ نفر دوره به متقاضیان آموزش مهارتی ارائه شده است.

مدیرکل آموزش فنی وحرفه ای کهگیلویه وبویراحمد بیان کرد: آموزشهای جوار دانشگاه در قالب دوره های دو تا شش ماهه برگزار می شود که عمده دوره های این مرکز دو تا چهار ماهه است و با استقبال قشر دانشجو مواجه شده است.

وی گفت: سال گذشته نیز هفت هزار و ۲۸۱نفر ساعت دوره آموزش جوار دانشگاه در رشته های IT ، جوشکاری پیشرفته و بهداشت حرفه ای برگزار شد.

رییس مرکز IT اداره کل آموزش فنی وحرفه ای کهگیلویه وبویراحمد از آموزشهای جوار دانشگاه فنی و حرفه ای به عنوان دالان اشتغال کشور وقشر دانشگاهی یاد کرد وگفت: ۹۰درصد آموزشهای این مرکز برای دانشجویان برگزار می شود.

ذبیح اله رحیمی به آموزش سالانه ۸۰۰نفر در این مرکز تخصصی اشاره کرد وگفت: تمامی رشته های فنی و مهندسی،علوم پایه و علوم انسانی دارای نزم افزارهای خاصی هستند که دانشجویان این رشته ها در دوره های مهارتی این مرکز IT شرکت می کنند.

وی گفت: آموزشهای مهارتی وجوار دانشگاه علاوه بر کمک به تخصص دانشجویان به ارتقا سطح علمی و موفقیت دانشجویان در مقاطع بالاتر کمک می کند زیرا بسیاری از دانشجویان نخبه رشته های فنی ومهندسی آموزش دیدگان مهارتی مراکز فنی وحرفه ای هستند.

کارشناسان معتقدند با توجه به کوتاه بودن دوره های جوار دانشگاه و رایگان بودن این دوره ها فرصت خوبی برای کمک به تربیت نیروی انسانی ماهر در رشته های مختلف است و براستقبال از این دوره ها از سوی مراکز دانشگاهی و خانواده ها تاکید دارند.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=132687

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
[cov2019]