7

فیلم سینمایی «سیزده ۵۹» برای ایرانیان مقیم فرانسه به نمایش در آمد.+ تصاویر

  • کد خبر : 1327
  • ۲۱ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۶:۴۳

فیلم سینمایی «سیزده ۵۹» که بزودی در سینماهای ایران اکران خواهد شد، در یک نمایش اختصاصی در پاریس، برای ایرانیان مقیم فرانسه به نمایش در آمد. به گزارش خبرنگار مشرق از پاریس، فیلم «سیزده ۵۹» که داستان یک فرمانده دفاع مقدس را روایت می کند که جبهه جنگ تحمیلی و در هنگامه نبرد به کما […]

فیلم سینمایی «سیزده ۵۹» که بزودی در سینماهای ایران اکران خواهد شد، در یک نمایش اختصاصی در پاریس، برای ایرانیان مقیم فرانسه به نمایش در آمد.
به گزارش خبرنگار مشرق از پاریس، فیلم «سیزده ۵۹» که داستان یک فرمانده دفاع مقدس را روایت می کند که جبهه جنگ تحمیلی و در هنگامه نبرد به کما می رود و بیست سال بعد بهوش می آید و در برابر شرایط جدید قرار می گیرد. این فیلم که حضور بسیاری از ایرانیان مقیم فرانسه که از شهر های دور و نزدیک به پاریس آمده بودند به نمایش در آمد.
از نکات قابل توجه، حضور کارگردان بزرگ سینمای ایران پرویز کیمیاوی و تهیه کننده نامی علی عباسی در این اکران بود.
در ابتدای اکران این فیلم پرویز پرستویی بلافاصله حضور این اساتید بزرگ را خیر مقدم گفت و اظهار داشت که حضور این بزرگواران باعث افتخار وی و همکارانش می باشد و حضار نیز آنان را تشویق کردند.

پرویز کیمیاوی کارگردان، فیلم‌نامه‌نویس و تدوینگر ایرانی  متولد ۱۳۱۸تهران، از چهره‌های شاخص سینمای موج نو ایران شناخته می شود.

وی تحصیلات خود را در (L’Institut des hautes études cinématographiques (IDHEC و l’Ecole Louis Lumière فرانسه، در رشته‌های عکاسی و فیلم گذرانده است .

او فعالیت هنری خود را در فرانسه، به عنوان دستیار کارگردان در شبکه تلویزیونی O.R.T.F آغاز کرد که تا سال ۱۳۴۷ ادامه داشت. وی پس از این مدت فیلم کوتاه «ژان مقدس ایرانی» را در فرانسه ساخت که به عنوام اولین تجربه فیلمسازی او محسوب می گردد.

کیمیاوی در سال ۱۳۵۲ و تحت عنوان نویسنده، کارگردان و بازیگر با فیلم مغولها پا به عرصه سینمای حرفه ای نهاد. او در سال ۱۳۵۷ به فرانسه مهاجرت کرد و فیلمسازی را در تلویزیون آموزشی پاریس ادامه داد. وی پس از سالها به ایران بازگشت و فیلم ایران سرای من است را ساخت که در بخش خارج از مسابقه هفدهمین جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد و با استقبال نسبتا خوب منتقدان مواجه شد.

وی در سال ۱۳۸۲ پیرمرد و باغ سنگی اش را ساخت که تا کنون آخرین فیلم در کارنامه سینمایی او به شمار می رود.

وی آثاری نظیر پیرمرد و باغ سنگی اش (۲۰۰۴) / ۱۳۸۲، ایران سرای من است (فیلم) (۱۹۹۹) / (۱۳۷۷)

اوکی مستر (فیلم) (۱۹۷۹) / (۱۳۵۷)،باغ سنگی (فیلم) (۱۹۷۶) / (۱۳۵۵)، مغولها (فیلم) (۱۹۷۳) / (۱۳۵۲)

پ مثل پلیکان (فیلم) (۱۹۷۲)، مسجد گوهرشاد (فیلم) (۱۹۷۱)، بازار مشهد (فیلم) (۱۹۷۰)، بجنورد تا قوچان (فیلم) (۱۹۷۰)

شیراز هفتاد (فیلم) (۱۹۷۰)، یا ضامن آهو (فیلم) (۱۹۷۰)، تپه‌های قیطریه (فیلم) (۱۹۶۹) را در کارنامه خود دارد

وی همچنین جایزه خرس نقره‌ای جشنواره ۱۹۷۶ فیلم برلین برای فیلم باغ سنگی در کارنامه خود دارد.

همچنین در این مراسم حضور علی عباسی تهیه کننده فیلم معروف تنگسیر نیز حضور داشت. علی عباسی، فارغ التحصیل اقتصاد و علوم اداری از دانشکاه تهران، تهیه کننده تعدادی از فیلم های معتبر و شاخص سینمای ایران است. پنجره (جلال مقدم،‌۱۳۴۹) حسن کچل (علی حاتمی، ۱۳۴۹) رضا موتوری (مسعود کیمیایی، ۱۳۴۹) تنگسیر (امیر نادری، ۱۳۵۲) تنگنا (امیر نادری، ۱۳۵۲) سازش (محمد متوسلانی، ۱۳۵۲) نازنین (علی رضا داود نژاد، ۱۳۵۵) و سوته دلان (علی حاتمی، ۱۳۵۶). او قبل از این که به سلک تهیه کنندگان سینمای ایران درآید نویسنده سینمایی مطبوعات (۱۳۳۸) و در کانال سه تلویزیون ملی ایران تهیه کننده و مجری برنامه شما و سیما (۱۳۳۹) بود.

او در این برنامه بسیاری از دست اندرکاران سینما از جمله سینما از جمله مجید محسنی و ساموئل خاچیکیان را دعوت و با آن ها درباره سینمای ایران و مشکلات سینماگران به گفت و گو پرداخت. عباسی هم چنین به موازات کاردر تلویزیون «سازمان آگهی نمونه» را تأسیس و سال بعد نخستین فیلمش را با نام سه جوانمرد در مقام تهیه کننده عرضه کرد، که اولین تجربه کارگردانش بهرام ری پور نیز بود.

هنوز چند صباحی از فعالیت عباسی نگذشته بود که نمایش تعدادی فیلم هنگ کنگی باعث کاهش فروش چند فیلم ایرانی مثل بیتا (هژیر داریوش، ۱۳۵۱) و پستچی (داریوش مهر جویی، ۱۳۵۱) شد.

عباسی در مخالفت با نمایش فیلم های هنگ کنگی نوشت: «برای جلو گیری از نابودی قطعی سینمای ملی حداقل جلوی نمایش این بنجل های هنگ کنگی و گسترش سینمای سوزناک و بی حاصل هندی و فیلم های بی ارزش ایتالیایی و غیره گرفته شود تا حداقل روزنی برای تنفس سینمای ملی ما ایجاد شده باشد».

او در ضمن مرز دقیقی بین «بنجل های هنگ کنگی» و نمایش فیلم هایی مثل سرگیجه (آلفرد هیچکاک، ۱۹۵۸) آگراندیسمان (میکل آنجلو آنتونیونی، ۱۹۶۶) سامورایی (ژان پی یر ملویل، ۱۹۶۷) بل دوژور/زیبای روز (لوییس بونوئل، ۱۹۶۷) بچه رزمری (رومن پولانسکی، ۱۹۶۸) ۲۰۰۱٫ یک ادیسه فضایی (استنلی کوبریک، ۱۹۶۸) ساتیریکون (فدریکو فلینی، ۱۹۶۹) تریستانا (اوییس بونوئل، ۱۹۷۰) و مرگ در ونیز (لوکینو ویسکونتی، ۱۹۷۱) ترسیم کرد. هنوز حرفهای عباسی مؤثر نیفتاده بود که تنگنا (۱۳۵۲) به کارگردانی امیر نادری و تهیه کنندگی او به نمایش درآمد و با عدم اقبال عمومی مواجه شد. در روزهای نمایش تنگنا، نادری و گروهش در بوشهر بودند تا تنگسیر را با سرمایه عباسی بسازد. عباسی بعدها با علی حاتمی نیز در فیلم جعفر خان از فرنگ برگشته (۱۳۶۳) همکاری داشت.

فعالیت علی عباسی در سال های پس از انقلاب، در مقام تهیه کننده، محدود به سه فیلم شهادت (لودتزبیکر، مستند،‌ ۱۳۵۸)،‌ جایزه (علی رضا داود نژاد، ۱۳۶۲) و جعفر خان از فرنگ برگشته (علی حاتمی و محمد متوسلانی۱۳۶۳) شد، که هیچکدام منفعت مالی برای او نداشتند. علی عباسی پس از مشکلی که برای فیلم جعفر خان از فرنگ برگشته پیش آمد،‌ به خارج از کشور رفت.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=1327

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر