وزیر آموزش و پرورش گفت: امسال در قانون بودجه ۹۳ طی لایحهای پیشنهاد دادیم تا بتوانیم فضای آموزشی خود را که در موقعیت اداری و تجاری هستند تبدیل به احسنت کنیم و آنها را واگذار کرده با استفاده از درآمد حاصله از این واگذاری فضاهای آموزشی را توسعه دهیم.
علی اصغر فانی با حضور در هفتاد و هشتمین جلسه شورای شهر تهران افزود: اعتقاد دارم شورا و شهرداری میتوانند در این زمینه به ما کمک کنند و اگر بتوانیم کاربری املاکی که در موقعیتهای تجاری و اداری هستند تغییر دهیم و آنها را واگذار کنیم شاید بتوانیم با واگذاری هر مدرسه، چندین مدرسه اختیار کنیم.
وی همچنین پیشنهاد داد: مدارس و کارهای خدماتی آنها برای حفظ و نگهداری، مرمت و ایجاد فضای سبز به شهرداری تهران واگذار شود و هزینههای آن به صورت مشارکتی صورت گیرد.
فانی همچنین با اشاره به اینکه در برخی کشورهای دنیا هزینههای جاری و تامین فضای مدارس توسط شهرداریها شکل میگیرد، تاکید کرد: باید بتوانیم از همکاری شورای شهر و شهرداری در این زمینه بهره مند شویم.
وی با بیان اینکه شهر تهران به گونهای است که مرکز شهر مرتب در حال خالی شدن از نظر دانش آموزان است و اطراف شهر به طور دائم در حال گسترش دانش آموز است، گفت: انتظارمان از شورای شهر این است که به ما در رابطه با تغییر کاربردی در بافت داخل شهر و تملک زمین در اطراف شهر همکاری کند تا بتوانیم متناسب با رشد جمعیت در اطراف تهران به خصوص غرب تهران و تا حدودی شرق تهران فضای مناسب داشته باشیم.
وزیر آموزش و پرورش به علاوه با اشاره به تغییر کاربری برخی مدارس به مسکونی گفت: هم اکنون در برخی مناطق مدارس به مسکن تبدیل شدهاند که این موضوع مشکلات جدی برای آینده ما ایجاد خواهد کرد و در آینده زمینی در اختیار ما نخواهد بود که برای توسعه فضاهای آموزشی استفاده کنیم.
وی همچنین با بیان اینکه مدارس بعد از ظهرها خالی است گفت: فضاهای آموزشی ما میتواند با برنامهریزی و مدیریت صحیح در اختیار مردم محله قرار گیرد تا کودکان بتوانند به عنوان زمین بازی از این فضاها برای پر کردن اوقات فراغت خود استفاده کنند.
فانی با تاکید بر وجود مشکلاتی در پرداخت هزینههای جاری مراکز تحصیلی بیان کرد: هزینههای پرسنلی مثل اضافه کار به سرایدار مدرسه و استفاده از توان مدیر و معاون مدرسه میتواند فضاهای خوبی را در اختیار شهروندان قرار دهد.
وی با اشاره به وجود فرهنگ سراها و اختیاراتی که متعلق به شهرداری است، گفت: این اختیارات میتواند با وزارت آموزش و پرورش به مشارکت گذاشته شود. در برخی ساعات امکانات شهرداری بلا استفاده است که میتوانیم از این فضاها برای دانش آموزان استفاده کنیم.
فانی با اشاره به مدارس هیات امنایی نیز گفت: این مدارس، مدارسی است که با مشارکت مردم اداره میشود. مالکیت آن متعلق به آموزش و پرورش است اما با کمک مردم فعالیتهای فوق برنامه در این مدارس زیاد است. از این امکانات نیز میتوانیم استفاده کنیم و شورایاریها و شهرداریها را به خدمت خود دربیاوریم.
وزیر آموزش و پرورش همچنین خطاب به اعضای شورای شهر تهران تاکید کرد: هرچند تسهیلات خوبی در زمینه صدور مجوز ساخت مدرسه در اختیار ما قرار دارد، انتظار داریم این تسهیلات بیشتر شود تا بتوانیم با حذف مراحل اداری نسبت به احداث مدارس اقدامات لازم را انجام دهیم.
مشکلات معیشتی انگیزه لازم را از معلمها گرفته است
فانی در بخش دیگری از صحبتهای خود با اشاره به نقش معلم در آموزش و پرورش دانش آموزان گفت: معلمان ما به دلیل مشکلات معیشتی از انگیزه لازم برخوردار نیستند و معلمی که انگیزه لازم را نداشته باشد نمیتواند نقش اصلی خود را در تعلیم و تربیت ایفا کند.
وی همچنین با تاکید بر اینکه در همه دولتهای پیشین آموزش و پرورش نتوانسته آن گونه که باید عمل کند، گفت: یکی از سیاستهای جدی ما توسعه مشارکت در آموزش و پرورش است. اعتقاد داریم هرچقدر مردم و نهادها و ارگانهای مختلف به آموزش و پرورش کمک کنند امکان اداره بهتر برای آموزش و پرورش فراهم است.
فانی در بخش دیگری از گزارش خود به اعضای شورای شهر درباره درصد سهم اعتبارات آموزش و پرورش در دولت گفت: در سال ۸۰ ، ۲۳ درصد اعتبارات دولت در اختیار آموزش و پرورش بود. سال گذشته این میزان به ۱۲٫۵ درصد و در سال ۹۳ این درصد به ۱۳ درصد رسیده است.
وی افزود: درصد اعتبارات دولت در سال ۹۳ نسبت به سال ۹۲ حدود ۱۱ درصد افزایش داشته است و این در حالی است که اعتبارات آموزش و پرورش ۲۶ درصد رشد داشته و این موضوع نشانگر حمایت بیشتر دولت یازدهم از وزارت آموزش و پرورش است.
۹۸٫۵ درصد اعتبارات آموزش و پرورش صرف پرداخت حقوق کارکنان میشود/هنوز هم با کسری اعتبار مواجهیم
فانی همچنین با بیان اینکه بیش از ۹۸٫۵ درصد اعتبارات آموزش و پرورش اعتبارات پرسنلی است، گفت: این موضوع به این معنی است که ۹۸٫۵ درصد اعتبارات ما برای پرداخت حقوق کارکنان آموزش و پرورش خرج میشود.
فانی با اشاره به اینکه اعتبارات آموزش و پرورش در سال ۹۳، ۲۱ هزار میلیارد تومان بوده است، گفت: در بهترین وضعیت ۳۰۰ میلیارد تومان از این میزان برای کیفیت بخشی میماند که رقم ناچیزی است.
وی ادامه داد: با اینکه امسال نسب به پارسال وضعیت بودجه در بخش دولتی بهتر شده است، هنوز هم با کسری اعتبار مواجهیم و توسعه مشارکت سیاستی جدی است که ما در آموزش و پرورش دنبال میکنیم و شاید حضور من در شورای شهر بتواند راهگشایی برای حل مشکلات قدیمی و مزمن آموزش و پرورش باشد.
به گزارش ایسنا، وزیر آموزش و پرورش در بخش دیگری از گزارش خود به اعضای شورای شهر با اشاره به وجود ۱۰۵ هزار مدرسه در کشور گفت: ۱۲٫۵ میلیون دانش آموز و یک میلیون معلم و کارمند آموزش و پرورش در قریب به ۷۵۰ منطقه آموزشی و ۳۲ اداره کل آموزش و پرورش در سراسر کشور داریم.
وی با بیان اینکه آموزش و پرورش بزرگترین دستگاه کشور است، افزود: هر اقدام و تصمیمی در آموزش و پرورش همه جامعه را متاثر میکند.
ایجاد مشکلات فراوان بدنبال عدم توازن بین جنسیت معلمان و دانش آموزان
فانی با بیان اینکه ۴۸٫۴ درصد دانش آموزان کشور دختر هستند، گفت: تعداد کلاسها ۵۵۰ هزار کلاس درس است.
وی افزود: ۵۳ درصد پرسنل آموزش و پرورش را خانمها تشکیل میدهند در حالی که ۵۱ درصد دانش آموزان پسر هستند.
وی با بیان اینکه در شهر تهران ۸۰ درصد معلمها زن هستند گفت: در پایتخت ۵۱ درصد دانش آموزان پسر هستند که این عدم توازن در جنسیت مشکلات فراوانی به وجود میآوررد.
فانی با بیان اینکه بیش از ۶۶ درصد پرسنل لیسانس هستند گفت: میانگین سواد پرسنل بیش از ۱۵ کلاس است.
طی ۱۰ سال آینده نیمی از کارکنان آموزش و پرورش بازنشسته میشوند
وی افزود: در ایران به ازای هر ۱۹ دانش آموز یک معلم داریم و به ازای هر ۱۲ دانش آموز یک پرسنل در آموزش و پرورش وجود دارد.
وی همچنین خاطرنشان کرد: طی سه سال آینده ۱۰ درصد کارکنان آموزش و پرورش بازنشسته و در ۱۰ سال آینده نیمی از آنان بازنشسته میشوند که این موضوع برنامهریزی سنگینی در زمینه نیروی انسانی طلب میکند.
سکوت فانی در مورد تجاوز به دانشآموزان در مدارس
وزیر آموزش و پرورش پاسخ پس از اتمام سخنرانیاش در حاشیه این جلسه، در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر آخرین وضعیت پرونده ناظم متجاوز به دانشآموزان و ورود این وزارتخانه به عنوان شاکی در این پرونده گفت: شما که این موضوع را میدانید، چرا از من سوال میپرسید؟
همچنین فانی در مورد برنامههای این وزارتخانه درخصوص درباره تدابیر اندیشیده شده به منظور تجاوز به دانشآموزان در مدارس هیچگونه پاسخی نداد.