به گزارش خبرنگار «شهری» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، مهندس محمد حیدری روز یکشنبه با اشاره به مصوبه هیات دولت در خصوص الزام واردکنندگان خودرو به اسقاط خودروهای فرسوده به میزان مصرف خودروهای وارداتی جهت اخذ مجوز شماره گذاری گفت: بر این اساس تمامی وارد کنندگان خودروها از ۲۶ خردادماه امسال موظف شدند به جای پرداخت هزینه گواهی اسقاط خودرو نسبت به از رده خارج کردن خودروهای فرسوده اقدام کنند.
وی با اشاره به اینکه مهلت یک ماههای تا ۲۶ تیرماه ۹۳ برای وارد کنندگانی که پیش از تاریخ ۲۶ خردادماه نسبت به واردات خودرو اقدام کردهاند، درنظر گرفته شده است گفت: بر این اساس اگر این دسته از واردات کنندگان تا ۲۶ تیر ماه نسبت به پرداخت هزینه اسقاط خودروهای فرسوده در سایت ستاد حمل و نقل اقدام نکنند از ۲۷ تیرماه باید به جای پرداخت هزینه نسبت به از رده خارج کردن خودروی فرسوده همانند وارد کنندگان جدید اقدام کنند.
حیدری گفت: از ۲۶ خردادماه سال جاری تا کنون یعنی کمتر از یک ماه ۳۸۰۰ خودروی فرسوده توسط شرکتهای وارد کننده و در سایت ستاد حمل و نقل و سوخت جهت از رده خارج شدن ثبت شده است.
به گفته وی، اواین سری از اطلاعات خودروهای وارداتی که با توجه به اسقاط خودرو مجوز شماره گذاری دریافت کردهاند در اواخر هفته گذشته جهت شمارهگذاری خودروها به پلیس معرفی شدند.
سرپرست معاونت نوسازی ستاد حمل و نقل و مدیریت مصرف سوخت کشور گفت: پیش بینی میشود تا پایان سال جاری حدود ۴۰۰ هزار خودروی فرسوده با مشارکت وارد کنندگان از رده خارج شود.
وی به مصوبه دولت برای خودروهای وارداتی اشاره کرد و گفت: بر این اساس خودروهای وارداتی زیر شش لیتر مصرف سوخت نیازمند اسقاط یک خودروی فرسوده، شش تا ۱۰ لیتر، چهار خودروی فرسوده و ۱۰ لیتر به بالا ، شش خودروی فرسوده است.
حیدری تصریح کرد: مهلت تعیین شده برای واردکنندگان خودروهایی که تا ۲۵ خردادماه خودرو آنها وارد کشور شده جهت پرداخت وجه اسقاط به هیچعنوان تمدید نمیشود و در صورتیکه این دسته از واردکنندگان تا ۲۶ تیرماه نسبت به پرداخت وجه خود اقدام نکنند، مکلفند خودروی فرسوده از رده خارج کنند.
وی از تشکیل کنسرسیون مراکز اسقاط و واردکنندگان خودرو خبرداد و گفت: این کنسرسیوم موضوع جمعآوری خودروهای فرسوده را با کمک واردکنندگان در دستور کار قرار داده و تلاش خواهد کرد که بر قیمت بازار نیز کنترل داشته باشد.
وی از موافقت ستاد حمل و نقل و سوخت کشور با صدور مجوز مراکز اسقاط برای واردکنندگان خودرو خبر داد و گفت: بر این اساس به زودی کلیه واردکنندگان خودرو میتوانند درخواست مجوز مرکز اسقاط ارائه کنند که بر این اساس با بررسی امکانات واردکننده مذکور نسبت به صدور این مجوز اقدام میشود.
سرپرست معاونت نوسازی ستاد حمل و نقل و مدیریت مصرف سوخت کشور به فرایند جدید برای واردات خودرو اشاره کرد و گفت: برابر هماهنگیهای صورت گرفته کل این فرایند پس از صادرشدن گواهی اسقاط حداکثر ۴۸ ساعت طول میکشد.
مرحله جدید ثبت نام تاکسیهای فرسوده آغاز شد
حیدری در ادامه از آغاز مرحله جدید طرح ثبتنام تاکسیهای فرسوده خبر داد و گفت: از روز یکشنبه ۲۲ تیرماه سال جاری ثبتنام تاکسیهای فرسوده درونشهری مدل ۸۳ به قبل آغاز شده است و تمامی دارندگان تاکسیهای فرسوده میتوانند با مراجعه به سازمانهای تاکسیرانی شهرهای خود در این طرح شرکت کنند.
وی افزود: در این طرح ۶۰ هزار فقره وام ۲۰ میلیون تومانی با نرخ ۱۵ درصد و به صورت ۶۰ ماهه در اختیار دارندگان تاکسیهای فرسوده قرار میگیرد. از سوی دیگر پنج میلیون تومان نیز ارزش گواهی اسقاط و ۳۰۰ هزار تومان ارزش لاشه خودرو نیز در این طرح محاسبه میشود.
سمند EF7 جایگزین تاکسیهای فرسوده میشود
سرپرست معاونت نوسازی ستاد حمل و نقل و مدیریت مصرف سوخت کشور با اشاره به اینکه ۸۰ هزار تاکسی فرسوده در کشور داریم افزود: اولویت با آن دسته از مراجعهکنندگانی است که زودتر ثبتنام کنند. از سوی دیگر برابر هماهنگیهای صورت گرفته قرار است سمند EF7 جایگزین تاکسیهای فرسوده شود.
در نظر گرفتن خودرو MVM 530 به عنوان تاکسیهای برونشهری
حیدری با تأکید بر اینکه خودرو «تیبا» که قرار بود وارد ناوگان تاکسیرانی شود از سوی شورای عالی ترافیک مورد تأیید قرار نگرفت افزود: در عین حال خودرو MVM 530 نیز برای تاکسیهای برونشهری در نظر گرفته شده است.
وی به آمار خودروهای فرسوده اشاره کرد و گفت: هماکنون ۹۴۰ هزار خودرو فرسوده در کشور وجود دارد که این خودروها شامل ۴۵۰ هزار سواری و با سن بالای ۲۰ سال و ۴۹۰ هزار وانتبار با سن بالای ۱۵ سال است. از سویی دیگر برابر مصوبه هیأت دولت خودروهایی که به سن فرسودگی نرسیدهاند اگر برگه معاینه فنی دریافت نکنند فرسوده محسوب میشوند.
وی در پاسخ به سؤال ایسنا، در خصوص مصوبه دولت مبنی بر الزام تولیدکنندگان داخلی خودرو برای اسقاط خودروهای فرسوده گفت: بر اساس مصوبه دولت تمامی تولیدکنندگان خودروهای داخلی موظفند ۳۰ درصد از تولیدات ماهانه خود را از رده خارج کنند که در حال حاضر بدهیهایی از سوی ستاد حمل و نقل به خودروسازان وجود دارد که پس از رفع این مشکل قطعاً خودروسازان داخلی نیز وارد عرصه خروج خودروهای فرسوده خواهند شد.
سرپرست معاونت نوسازی ستاد حمل و نقل و مدیریت مصرف سوخت کشور در پاسخ به سؤالی در خصوص اینکه چرا ستاد حمل و نقل و سوخت کمافیالسابق نسبت به دریافت وجه گواهی اسقاط از سوی واردکنندگان اقدام نمیکنند گفت: ستاد در سنوات گذشته کار اجرایی میکرد که از نظر دولت محدودیتهایی برای این امر وجود داشت لذا تصمیم گرفتیم خود واردکنندگان رأساً وارد عرصه خروج خودروهای فرسوده شوند.
نقل و انتقال و خرید و فروش گواهی اسقاط خودروها ممنوع شد
وی در ادامه از ممنوعیت خرید و فروش و نقل و انتقال گواهی اسقاط برای واردکنندگان خبر داد و گفت: به جهت جلوگیری از دلالی گواهی اسقاطها، هر شرکتی تنها میتواند از گواهی اسقاط خودروهایی که خودش آنها را از رده خارج کرده است برای واردات استفاده کند.
حیدری افزود: در ۲ ماهه امسال ۱۲ هزار خودرو وارداتی توسط ستاد حمل و نقل و سوخت تأیید و برای شمارهگذاری ارسال شدند، از سوی دیگر سایت ثبتنام متقاضیان خودروهای فرسوده همچنان فعال است و دارندگان خودروهای فرسوده میتوانند نسبت به ثبتنام در این سامانه اقدام کنند.
سرپرست معاونت نوسازی ستاد حمل و نقل و مدیریت مصرف سوخت کشور در پاسخ به سؤالی در خصوص برنامهریزی ستاد در سال جاری برای از رده خارج کردن خودروهای فرسوده گفت: پیشبینی میکنیم تا پایان امسال در بخش خودروهای سبک حدود ۴۵۰ هزار خودرو فرسوده از رده خارج شود.