1

«پدرخوانده» حزب عدالت و توسعه کیست؟

  • کد خبر : 138514
  • ۲۷ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۶:۴۱

سمت رئیس جمهوری در ترکیه به عنوان یک جایگاه تشریفاتی شناخته می شود و اردوغان در این وادی باید برای رسیدن دوباره به قدرت یک دوره دیگر صبر کند. وی بیان داشته است که تلاش می کند تا اختیارات رئیس جمهور را افزایش دهد اما در این میان با یک رقیب دیگر روبروست که پیش از این همپیمان او در حزب عدالت و توسعه بوده است.

سرویس سیاسی «فردا»؛ تحولات سیاسی داخلی ترکیه این روزها بسیار با اهمیت شده است. رجیب طیب اردوغان که توانست با استفاده از موضع تبلیغاتی خود علیه اسرائیل در جریان انتخابات ریاست جمهوری این کشور پیروز شود با یک چالش عمده داخلی با همپیمانان دیروز خود روبروست. سیاست ترکیه در این میان بسیار متفاوت است. از یک سو ترکیه به دست داشتن حمایت از داعش متهم است و از سوی دیگر حمایت از غزه که سبب محبوبیت در افکار عمومی ترکیه می شود از جانب مقامات حزب عدالت و توسعه به کار گرفته می‌شود.

سمت رئیس جمهوری در ترکیه به عنوان یک جایگاه تشریفاتی شناخته می شود و اردوغان در این وادی باید برای رسیدن دوباره به قدرت یک دوره دیگر صبر کند. وی بیان داشته است که تلاش می کند تا اختیارات رئیس جمهور را افزایش دهد اما در این میان با یک رقیب دیگر روبروست که پیش از این همپیمان او در حزب عدالت و توسعه بوده است. در این میان به نظر می‌رسد رقابتی شدید میان اردوغان و عبدالله گل که به تازگی از حزب عدالت و توسعه استعفا داده است برقرار شده است.

با این اوصاف اردوغان نمی‌تواند به شیوه پوتین- مدودوف عمل کند و بعد از چندی دوباره زمام امور را به دست گیرد.

پایگاه اینترنتی المانیتور در این باره نوشت:‌ »اردوغان به این دلیل برای منصب ریاست‌جمهوری تلاش کرد که سلطه سلطان‌مآبانه خود بر کشور را تقویت کند و چنین اقدامی نشان می‌دهد که وی اجازه تقسیم قدرت با شخص دیگری نمی‌دهد. تنها راه برای عبدالله گل به‌منظور رسیدن به منصب نخست‌وزیری، بازگشت به حزب عدالت و توسعه در پایان دوره‌اش، تلاش برای ریاست حزب و هدایت حزب در انتخابات سراسری ۲۰۱۵ است. در صورتی که حزب عدالت و توسعه بار دیگر پیروز شود، اردوغان مطابق قانون اساسی باید رئیس حزب پیروز را برای تشکیل دولت منصوب کند. در واقع، طی ۲۴ ساعت نخست انتخابات ریاست‌جمهوری، عبدالله گل برای خبرنگاران فاش کرد که به حزب عدالت و توسعه بازخواهد گشت و طبیعی بود که به‌عنوان بنیان‌گذار حزب حاکم در سیاست باقی خواهد ماند. عبدالله گل ۲۸ آگوست پس از مراسم رسمی انتقال ریاست‌جمهوری به اردوغان، از مقام ریاست‌جمهوری کنار می‌رود. کمتر از یک ساعت پس از اظهارات عبدالله گل،‌ کمیته اجرایی حزب اعلام کرد که ۲۷ آگوست کنگره‌ای ویژه به‌منظور انتخاب رئیس جدید حزب برگزار خواهد شد که اردوغان، رئیس‌جمهور منتخب، می‌تواند وی را در روز جایگزینی گل، مأمور تشکیل دولت جدید کند.»

زمان و معنای این اقدام بسیار واضح بود. اردوغان خواهان ریاست گل بر حزب عدالت و توسعه نیست و نمی‌خواهد وی نخست‌وزیر بعدی ترکیه شود. گل نمی‌تواند نخست‌وزیر دست‌نشانده اردوغانی باشد.

در این میان کارشناسان مطرح می‌کنند که اردوغان برای اینکه امیدوار باشد به قدرت باز می گردد باید از سد عبدالله گل بگذرد. عبدالله گل در این میان با توجه به اینکه هم مسلمان است و هم روحیات مسلمانی دارد می تواند رقیب سرسختی برای اردوغان باشد.

با این حال گفته می شود که همه مسائل به تصمیمات آینده گل بستگی دارد و اگر او بخواهد می تواند به بزرگترین چالش اردوغان در آینده تبدیل شود. از سوی دیگر به نظر می‌رسد که اردوغان در یک ورطه حذف رقیبان افتاده است و همانطور که در گذشته با فتح الله گولن درگیر شد و گولن در ماجرای فساد مالی «رضا ضراب»‌ وی را به دردسر انداخت، گل نیز می تواند در مسائل دیگر برای اردوغان مشکل ساز باشد.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=138514

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر